Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del Bilag 496
Offentligt
FOLKETINGETSOMBUDSMAND
Folketingets RetsudvalgChristiansborg1240 København K
Gammeltorv 22DK-1457 København KTlf. +45 33 13 25 12Fax +45 33 13 07 17www.ombudsmanden.dk[email protected]Personlig henvendelse: 10-15Telefonisk henvendelse:Man-tors 9-16, fre9-15
Spørgsmål nr. 1029 fra Folketingets Retsudvalg (Aim. del) af 18. august 2008Med henvisning til det ovennævnte spørgsmål sender jeg til Retsudvalgetsorientering en kopi af mit brev af dags dato til bl.a. Justitsministeriet om an-vendelsen af politiets venterum til anbringelse af anholdte.
*> 8 ÅPR, 2009J.nr. 2008-3353-617/LFBedes oplyst ved henvendelseDok.nr. 10
Med venlig hilsen
+ bilag
/Hans Gammeltoft-Hansen
FOLKETINGETSOMBUDSMAND
JustitsministerietSlothoimsgade 101216 København K
Gammeltorv 22DK-1457 København KTlf. + 4 5 3 3 1 3 2 5 1 2Fax +45 33 13 07 17
RigspolitietPolititorvet 141780 København V
*Opi
www.ombudsmanden.dk[email protected]Personlig henvendelse: 10-15Telefonisk henvendelse:Man-tors 9-16, fre9-15
Syd- og Sønderjyllands PolitiKirkegade 766700 Esbjerg
2 8 APR. 2009
J.nr. 2008-3353-617/LFBedes oplyst ved henvendelse
Dok.nr. 6
Direktoratet for KriminalforsorgenStrandgade 1001401 København K
Anvendelse af politiets venterum til anbringelse af anholdte1. Med henvisning til bestemmelsen i ombudsmandslovens § 17, stk. 1,skrev jeg den 3. oktober 2008 således til Justitsministeriet:"Som svar på spørgsmål nr. 1029 fra Folketingets Retsudvalg (Aim.del) anførte Justitsministeriet følgende den 11. september 2008:'Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fraSyd- og Sønderjyllands Politi, som bl.a. har oplyst, at politiet somfølge af den midlertidige lukning af arresthuset i Aabenraa har fåeten mindre stigning i arbejdsbelastningen.Til belysning af den øgede arbejdsbelastning kan det oplyses, atdet i 2008 i 5 tilfælde har været nødvendigt for politiet at anbringeden anholdte i venterum på politistationerne med døgnbetjening iAabenraa og Esbjerg, idet der ikke var ledige pladser i arresthuseinden for en køreafstand, som muliggjorde, at anholdte rettidigtville kunne afhøres og fremstilles i grundlovsforhør den efterføl-gende dag.'Jeg henviser til Justitsministeriets sag j.nr. 2003-11170/10-0001 og tilmit brev af 15. januar 2004 til Politimesteren i Vordingborg.
Idet jeg henviser til bestemmelsen i ombudsmandslovens § 17, stk. 1,anmoder jeg om en udtalelse hvoraf også fremgår den tidsmæssigeudstrækning af de 5 anbringelser. Jeg beder også om at modtage op-lysning om målene på venterummene, herunder briksen i rummene,og oplysning om i hvilket omfang der er sket forplejning af de anhold-te."2.I det nævnte brev af 15. januar 2004 til Politimesteren i Vordingborg (medkopi til bl.a. Justitsministeriet) udtalte jeg følgende:"At varetægtsarrestanter kortvarigt anbringes i venterum, f.eks. i for-bindelse med behandling af sager ved domstolene, giver mig ikke an-ledning til bemærkninger.Jeg forstår politimesterens, Rigspolitichefens og Justitsministerietsudtalelser således at det er disse myndigheders opfattelse at politietsventerum ikke kan anvendes til overnatning.Denne opfattelse er jeg enig i. Jeg gør i øvrigt opmærksom på at jegfra Folketingets Ombudsmands inspektionsvirksomhed har kendskabtil venterum der har en sådan størrelse og indretning at overnatningslet ikke vil kunne lade sig gøre.Jeg forstår at det er myndighedernes opfattelse at anbringelse af [...] iventerummet i tiden fra den 10. december 2002 kl. 19.30 til den 11.december 2002 kl. 9.45 er beklagelig.Denne opfattelse er jeg enig i.Når Rigspolitichefen og Justitsministeriet desuagtet ikke har fundet atder er grundlag for at udtale kritik af Politimesteren i Vordingborg,skyldes det sagens helt specielle omstændigheder, herunder-forløbet op til at spørgsmålet om eventuel fristforlængelseskulle besluttes,det forhold at der var overbelægning i Arresthuset i Vording-borg, og at der ikke var plads i nærliggende arresthuse,den særlige situation som politiet og kriminalforsorgen be-fandt sig i på grund af EU-møder i hovedstadsområdet, ogventerummets størrelse og udstyr.
-
-
-
2/11
Efter omstændighederne finder heller ikke jeg at have fuldt tilstrække-ligt grundlag for at udtale kritik af Politimesteren i Vordingborg.Med hensyn til spørgsmålet om hvorvidt [...] i fornødent omfang underopholdet i venterummet blev tilbudt kost, må jeg konstatere at dettespørgsmål ikke lader sig endeligt afklare. Jeg foretager ikke viderevedrørende dette spørgsmål."Syd- og Sønderjyllands Politi har i en udtalelse af 18. december 2008 an-ført følgende:"Syd- og Sønderjyllands Politi har gennemgået de fem tilfælde og kanudtale følgende:Af sagen 3300-81270-00051 fremgår, at pågældende som minimumvar venterumsanbragt i 11 timer og 25 minutter i et detentionslokalepå politigården i Esbjerg. Det nøjagtige tidsrum for venterumsanbrin-gelsen kan beklageligvis ikke angives, fordi oplysningerne ikke kandokumenteres eller oplyses. Tidsrummet for venterumsanbringelsener beregnet ved, at den i Google Maps rutevejledning anførte køretidmellem anholdelsesstedet og politigården i Esbjerg er fratrukket dettidsrum, i hvilket pågældende blev anholdt.Baggrunden for anbringelsen i venterum må antages at have væretmanglende arresthuspladser, idet det i døgnrapporten er anført, at deringen pladser var i arresthuse.Venterumsanbringelsen fandt sted i et detentionslokale, der måler3,18 m x 2,61 m svarende til 8,12 m2, idet rummets ene hjørne erskråt. Der forefindes ikke briks i detentionslokalet, der i stedet er ud-styret med madras og tæppe.Det fremgår af døgnrapporten, at der blev tilbudt morgenmad mellemkl. 08.20 og kl. 09.19; men den venterumsanbragte ønskede ikke atmodtage noget.Af sagen 3700-75606-00433-08 fremgår, at to anholdte som minimumvar venterumsanbragte i 9 timer og 55 minutter i henholdsvis et vente-rum og et detentionslokale på politigården i Aabenraa. Det nøjagtigetidsrum for venterumsanbringelsen kan beklageligvis ikke angives,fordi oplysningerne ikke kan dokumenteres eller oplyses, udover attidspunktet for afslutningen af politiets opgave med at anbringe deanholdte fremgår af døgnrapporten. Tidsrummet for venterumsan-bringelsen er beregnet ud fra det i sagen anførte tidspunkt for anbrin-gelsen i venterum, tidspunktet for afslutning af sidste afhøring af de
3/11
anholdte, den i Google Maps rutevejledning anførte køretid mellempolitigårdens i Aabenraa og Retten i Sønderborg, tidspunktet forfremstilling i Grundlovsforhør, samt tid til samtale med forsvarer indenretsmødet.Baggrunden for anbringelsen i venterum må antages at have væretmanglende arresthusplads, idet vagtcentralen i døgnrapporten har an-ført, at der ikke var ledige pladser i arresthusene i politikredsen samtkun en enkelt plads i Kolding Arrest.Venterumsanbringelsen af den ene i sagen anholdte fandt sted i etventerum, der måler 2,80 m x 1,98 m svarende til 5,54 m2. Der fore-findes ikke briks i venterummet, der i stedet er udstyret med en bænkmålende 1,98 m x 0,48 m. Venterumsanbringelsen af den anden i sa-gen anholdte fandt sted i et af to detentionslokaler, der måler hen-holdsvis 3,52 m og 1,95 m svarende til 6,86 m2, henholdsvis 3,52 m x1,85 m svarende til 6,5 m2. Beklageligvis foreligger der ingen doku-mentation eller oplysninger om, i hvilket af de to detentionslokaler,pågældende var anbragt. Ingen af detentionslokalerne er forsynetmed briks. I stedet er detentionslokalerne udstyret med madras ogtæppe.Der serveres mad ved længerevarende venterumsanbringelser på po-litigården i Aabenraa. De venterumsanbragte må således antages athave modtaget morgenmad under venterumsanbringelsen. Beklage-ligvis forefindes ingen dokumentation eller oplysninger om bespisningvedrørende den beskrevne venterumsanbringelse.Af sagen 3300-84143-00022-08 fremgår, at pågældende som mini-mum har været venterumsanbragt i 15 timer og 35 minutter i et vente-rum i Udlændingekontrolafdelingen i Padborg.Baggrunden for venterumsanbringelsen må antages at være mang-lende arresthusplads, idet vagtcentralen i døgnrapporten har anført,at nærmeste, ledige arresthusplads var i Odense.Venterumsanbringelsen fandt sted i et venterum, der måler 3,40 m x2,36 m svarende til 8,02 m2.1 venterummet forefindes en briks må-lende 2,0 m x 0,57 m, en madras og et tæppe.Der serveres morgenmad for nattens anholdte i Udlændingekontrolaf-delingen. Den venterumsanbragte må således antages at have mod-taget morgenmad. Beklageligvis forefindes ingen dokumentation elleroplysninger om bespisning vedrørende den beskrevne venterumsan-bringelse.
4/11
Af sagen 3300-76319-00027-08 fremgår, at to anholdte, når tid tiltransport og afhøring fraregnes, som minimum var venterumsanbrag-te i henholdsvis 11 timer og 48 minutter, henholdsvis 11 timer og 58minutter i henholdsvis et venterum og et detentionslokale på politigår-den i Esbjerg.Baggrunden for anbringelsen i venterum må antages at have væretmanglende arresthuspladser, idet vagtchefen i døgnrapporten har an-ført, at det ikke var muligt at finde ledige pladser i arrester i kredsen,og at Tønder Arrest havde oplyst, at der var ledige pladser i Ålborg.Venterumsanbringelsen af den ene i sagen anholdte fandt sted i etventerum, der måler 2,60 m x 1,68 m svarende til 4,37 m2. Der fore-findes ikke briks i venterummet, der i stedet er udstyret med en bænk,der måler 2,6 m x 0,6 m. Venterumsanbringelsen af den anden i sa-gen anholdte fandt sted i et detentionslokale, der måler 3,18 m x 2,61m svarende til 8,12 m2, idet rummets ene hjørne er skråt. Der forefin-des ikke briks i detentionslokalet. I stedet blev madras og tæppe ud-leveret.Vagtchefen har i døgnrapporten anført, at der blev bestilt morgenmadi arresthuset i Esbjerg. De venterumsanbragte må således antages athave modtaget morgenmad under venterumsanbringelsen.Af sagen 3300-75212-00279-08 fremgår, at pågældende, når tid tiltransport og afhøring fraregnes, som minimum var venterumsanbragtsammenlagt i 10 timer, heraf 3 timer i et venterum på politigården iSønderborg og 7 timer i et detentionslokale på politigården i Aaben-raa.Baggrunden for den kortvarige venterumsanbringelse i Sønderborgvar hensynet til efterforskningen, medens baggrunden for den længe-revarende venterumsanbringelse i Aabenraa må antages at have væ-ret manglende arresthuspladser i relevant køreafstand til den senerefremstilling i Retten i Sønderborg på et på anbringelsestidspunktetendnu ikke fastlagt tidspunkt. Det er til brug ved udtalelsen oplyst, atvagtchefen inden venterumsanbringelsen forgæves havde undersøgt,om der var ledige arresthuspladser i Sønderborg eller andre nærlig-gende, åbne arresthuse.Den kortvarige venterumsanbringelse fandt sted i et venterum, dermåler 2,75 m x 1,65 m svarende til 4,54 m2.1 venterummet forefindesen træbriks målende 2,00 m x 0,55 m. Den længerevarende vente-rumsanbringelse fandt sted i et detentionslokale, der måler 3,52 m x
5/11
1,95 m svarende til 6,86 m2. I detentionslokalet forefindes ikke briks. Istedet stilles madras og tæppe til rådighed.Der serveres mad ved længerevarende venterumsanbringelser på po-litigårdens i Aabenraa. Den venterumsanbragte må således antagesat have modtaget morgenmad under venterumsanbringelsen. Bekla-geligvis forefindes ingen dokumentation eller oplysninger om bespis-ning vedrørende den beskrevne venterumsanbringelse.Syd- og Sønderjyllands Politi skal beklage, at det i ovennævnte 5 til-fælde på grund af den midlertidige lukning af arresthuset i Aabenraavar nødvendigt at anbringe anholdte i venterum og detentioner på po-litistationerne med døgnbetjening i Aabenraa og Esbjerg, idet der ikkevar ledige pladser i arresthuse inden foren køreafstand, som mulig-gjorde rettidig afhøring og fremstilling i Grundlovsforhør den efterføl-gende dag.Under hensyntagen til, at det til brug ved udtalelsen beklageligvis harvist sig vanskeligt at fremskaffe faktuelle oplysninger og dokumentati-on om den tidsmæssige udstrækning af venterumsanbringelsen, ogom der er blevet tilbudt og ydet forplejning, har Syd- og Sønderjyl-lands Politi revideret de hidtil gældende instrukser for håndtering afdetentionsanbringelser, anbringelse af anholdte med videre, såledesat reglerne for venterumsanbringelser - herunder længerevarendesom følge af særlige, konkrete forhold og kravene til dokumentation isådanne situationer - er blevet præciseret.Kopi af den Instruks af 18. december 2008 for håndtering af detenti-onsanbringelser, anbringelse af anholdte m.v. i Syd- og Sønderjyl-lands politikreds vedlægges."4.Den nævnte instruks af 18. december 2008 indeholder bestemmelser omhåndtering af detentionsan bringelser, anbringelse af anholdte m.v. i Syd-og Sønderjyllands politikreds. Om anbringelse af "Anholdte i øvrigt" i in-struksens punkt 3.4 er anført følgende:"Hvis der sker anholdelse af personer, som ikke er frihedsberøvet imedfør af KDG II, nr. 55, kan disse personer ikke anbringes i detenti-onen.Hvis det skønnes nødvendigt at opretholde frihedsberøvelsen i enlængere periode - f.eks. til næste morgen - skal disse anholdte somudgangspunkt anbringes i arresten.
6/11
Anholdte skal forsøges anbragt i det arresthus, som normalt anven-des af den station, hvor anholdelsen er foretaget - eller hvor det i øv-rigt skønnes mest hensigtsmæssigt eller muligt.Hvis der opstår en konkret situation, som betyder, at der ikke er ledigearresthuspladser her i kredsen og i nabokredsene til anholdte, somtypisk skal overnatte m.h.p. fremstilling i Grundlovsforhør den næstedag - og nærmeste ledige arresthusplads er placeret i meget lang kø-reafstand fra politikredsen - som f.eks. på Sjælland eller Lolland-Falster - kan der undtagelsesvis opstå en situation, hvor alene trans-porttiden frem og tilbage til et sådant arresthus, kan betyde, at der ik-ke er en reel mulighed for at anbringe den anholdte i et arresthus. Idisse tilfælde kan den anholdte undtagelsesvis i stedet anbringes iventerum (læs: detentionen) for overnatning.Det er i den forbindelse vigtigt at gøre opmærksom på, at venterumhelt primært er beregnet til kortvarige ophold af personer, somventer på, at vi kan afhøre den pågældende - eller til kortvarige op-hold af personer i øvrigt.Venterum er således ikke beregnet til længerevarende tilbagehol-delse af personer. Der findes ingen venterum her i kredsen, som eregnet til længerevarende tilbageholdelse af personer.Med baggrund i ovennævnte betragtninger skal anholdte, som kræ-ver en længerevarende tilbageholdelse - f.eks. m.h.p. fremstilling iGrundlovsforhør den næste dag, som altovervejende hovedregelfortsat anbringes i et arresthus.Hvis ikke transporten aktuelt kan honoreres af det tjenestegørendepersonale, kan der ske tilkaldelse af yderligt personale.Manglende ressourcer er derfor ikke alene grund til, at den anholdteikke anbringes i et arresthus - selv om arresthuset er beliggende iforholdsvis stor afstand fra politikredsen.Hvis situationen - ud fra en konkret samlet vurdering - alligevel tilsi-ger, at den pågældende alternativt anbringes i venterum (læs: Deten-tionen) i stedet for i et arresthus, skal dispositionen i hvert tilfælde an-føres, begrundes og dokumenteres på døgnrapporten.Dokumentationen skal minimum indeholde oplysninger om følgendeforhold:>Baggrunden og formålet med anbringelsen i venterum (De-tentionen)
7/11
>
>>>
Beskrivelse af det venterum (detentionslokale), som har væ-ret anvendt - herunder, hvad der i rummet har været til rådig-hedForplejningHvor langt tid den anholdte har været anbragt i lokaletAndre relevante oplysninger
I de nævnte situationer skal den anholdte som udgangspunkt altid til-bydes fortæring - minimum i forbindelse med de normale tidspunkterfor indtagelse af hovedmåltider (morgen, middag og aften) samt i si-tuationer, hvor den anholdte anmoder herom, ligesom der i lokaletskal forefindes sovemadras og tilstrækkeligt med tæpper m.v. - såle-des at opholdet bliver gennemført med så få ulemper for den anhold-te, som muligt."5.Rigspolitichefen har i en udtalelse af 14. januar 2009 anført følgende:"I samtlige tilfælde har der efter det oplyste været mulighed for, at denanholdte kunne ligge på en briks/bænk eller en madras.Syd- og Sønderjyllands Politi har kun delvist kunne dokumentere,hvorvidt de anholdte blev tilbudt bespisning, men er af den opfattelse,at dette er sket i samtlige tilfælde, da dette er fast praksis.Den nærmere baggrund for anbringelserne i venterum har ligeledeskun delvist kunne dokumenteres af politikredsen, som tilskriver samt-lige tilfælde, at der ikke har kunnet skaffes arresthuspladser.Syd- og Sønderjyllands Politi beklager de 5 tilfælde.Rigspolitiet kan tilslutte sig beklagelsen af de 5 tilfælde, herunder denmanglende dokumentation af baggrunden for venterumsanbringelsenog forløbet heraf.Rigspolitiet har noteret, at sagen har givet anledning til, at der af Syd-og Sønderjyllands Politi er fastsat en intern instruks, hvor det bl.a.præciseres, at anholdte - hvor fortsat frihedsberøvelse er påkrævet iet længere tidsrum, f.eks. med henblik på fremstilling i grundlovsfor-hør - som udgangspunkt skal anbringes i arresthuse. Det fremgårendvidere at instruksen, at der i givet fald må indkaldes yderligere po-litipersonale, såfremt dette er nødvendigt med henblik på transportmv. af den anholdte, ligesom det fremgår, at fravigelse fra udgangs-punktet om anbringelse i arresthus konkret skal dokumenteres i formaf tilførsler til døgnrapporten for så vidt angår begrundelse og om-stændigheder.
8/11
Rigspolitiet har forstået Syd- og Sønderjyllands Politis ovennævnteinstruks således, at der som udgangspunkt skal ske anbringelse i de-tentionslokaler, såfremt anbringelse i arresthus ikke er mulig. Det kani tilknytning hertil oplyses, at Rigspolitiet er enig i dette, idet detenti-onslokaler er indrettede til overnatning, mens dette ikke nødvendigviser tilfældet for så vidt angår venterum. Anbringelse i venterum medhenblik på overnatning forudsætter således, at overnatning kan gen-nemføres på en rimelig måde, hvorved der bl.a. må ske en vurderingaf venterummets størrelse og udstyr."6. Justitsministeriet har i en udtalelse af 23. marts 2009 anført:
Justitsministeriet finder det beklageligt, at der i syv tilfælde er sket an-bringelse i politiets venterum og detentioner i Åbenrå og Esbjerg, ogat Syd- og Sønderjyllands Politi ikke fuldt ud har kunne dokumenterebaggrunden for disse anbringelser, den tidsmæssige udstrækningheraf, og om de anholdte modtog forplejning.Justitsministeriet bemærker dog, at Syd- og Sønderjyllands Politi haroplyst, at der forud for samtlige anbringelser er foretaget en konkretundersøgelse og vurdering af, om der fandtes ledige relevante arrest-huspladser, og at det må antages, at de pågældende i forbindelsemed anbringelserne er blevet tilbudt morgenmad, idet der i praksisserveres morgenmad til de anholdte ved anbringelser af længere va-righed.Syd- og Sønderjyllands Politi har efterfølgende udarbejdet en instruksfor håndteringen af detentionsanbringelser, anbringelse af anholdtemv., der bl.a. fastsætter, at hvis der undtagelsesvist opstår situatio-ner, der kræver at en anholdt, uden for detentionsbekendtgørelsensanvendelsesområde, anbringes i politiets detention med henblik påovernatning, skal den pågældende som udgangspunkt altid tilbydesfortæring, ligesom der i lokalet skal findes sovemadras mv. Det erendvidere fastsat i instruksen, at der i døgnrapporten bl.a. skal anfø-res oplysninger om baggrunden for og formålet med anbringelsen,beskrivelse af detentionslokalet, den ydede forplejning og varighedenaf anbringelsen.På den anførte baggrund, herunder det oplyste om at Syd- og Søn-derjyllands Politi har udarbejdet en instruks vedrørende detentionsan-bringelser mv. og at der er genetableret arresthuspladser i Stats-fængslet Østjylland samt i arresthusene i Åbenrå og Hjørring, finderJustitsministeriet ikke anledning til at foretage sig yderligere."
9/11
7.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har i en udtalelse af 20. november 2008oplyst at Arresthuset i Åbenrå var midlertidigt lukket i tiden fra den 1. fe-bruar 2008 til den 31. januar 2009. Direktoratet har videre oplyst at 24 ar-resthuspladser blev genåbnet i Statsfængslet Østjylland i november må-ned 2008. Dette skete efter at jyske politikredse havde kontaktet direkto-ratet om stigende arresthusbelæg.
Ombudsmandens udtalelsePolitiets detentioner er ikke beregnet til anbringelse af andre end berusere jf.detentionsbekendtgørelsens § 34.Politiets venterum er beregnet til kortvarig anbringelse af anholdte f.eks. i for-bindelse med efterforskning (afhøringer).Rigspolitichefen har i rundskrivelse af 26. april 2006 til samtlige politikredsefastsat nogle regler bl.a. om anvendelse af detentionslokaler som venterummv. Rundskrivelsen handler ikke direkte om anvendelse af venterum som derhar været tale om i det foreliggende tilfælde.I reglerne er det imidlertid sammenfattende anført at "anbringelse af [...] ikkeberusede tilbageholdte personer som altovervejende hovedregel skal findested i de lokaler, der er indrettet og udstyret til det pågældende formål".Det må have den helt absolutte undtagelsens karakter at der sker anbringelseaf ikke berusede anholdte i detentioner og længerevarende anbringelse afanholdte i venterum. (Detentionslokaler kan anvendes som venterum men detforudsætter at den pågældende anholdte er indforstået hermed, jf. § 34 i dennævnte bekendtgørelse).Den ovenfor gengivne instruks af 18. december 2008 fra Syd- og Sønderjyl-lands Politi er i overensstemmelse med min opfattelse. Instruksen er alenegældende for Syd- og Sønderjyllands Politikreds. Den foreliggende sag viserat der kan være behov for at tilsvarende instruks fastsættes for andre politi-kredse.Jeg henstiller til Rigspolitichefen at overveje at foranledige at tilsvarende in-struks bliver fastsat for landets andre politikredse.Jeg udbeder mig underretning om hvad min henstilling giver anledning til.Det er meget beklageligt at der i de syv omtalte tilfælde skete anbringelse ipolitiets detentionslokaler og venterum i Åbenrå og Esbjerg. Det er også me-get beklageligt at Syd- og Sønderjyllands Politi ikke har kunnet redegøre for
10/11
eller dokumentere de nærmere omstændigheder i forbindelse med anbringel-serne.Da der nu foreligger den gengivne instruks, foretager jeg mig ikke videre.Folketingets Retsudvalg modtager en kopi af dette brev med henvisning tilspørgsmål 1029 (Aim. del.).Jeg henviser til j.nr. 2008-4113-21.
Med venlig hilsen/HansGammeltoft-Hansen 'v
-
11/11