Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del Bilag 443
Offentligt
Dok.:
JTS41354
Bilag 2. Skematisk opstilling af en senere meddelelse i en notifikationssag efter direktiv 98/34.
1.(udfyldes ikke)2.Danmark
3. a)b)Erhvervs- og Byggestyrelsen
Justitsministeriet
4. Nr. 2008/0402/DK
5.(angiv her det retlige grundlag for meddelelsen (sæt kryds i et eller flere felter))a)b)c)d)_____________X_e)___Direktivets art. 8, stk. 2 (bemærkning),ellerDirektivets art. 9, stk. 2 (udførlig udtalelse),ellersvar på en anmodning om yderligere oplysninger,ellersvar på en bemærkning efter direktivets art. 8, stk. 2,eller påen udførlig udtalelse efter direktivets art. 9, stk. 2,ellerfremsendelse af en endelig tekst.
6.(her angives indholdet af selve meddelelsen i fri tekst)Justitsministeriet har den 23. december 2008 modtagetFinlandsudførlige udtalelse til et udkasttil lov om forbud mod hold af ræve, som Danmark den 1. oktober 2008 har notificeret over forKommissionen.Finland kritiserer det foreslåede forbud med henvisning til, at produktion af pels er et alminde-ligt accepteret erhverv i Europa. Finland anfører i den forbindelse, at Europarådets rekomman-dation af 22. juni 1999 om pelsdyr – der er udarbejdet i tilknytning til Europarådets konventionaf 10. marts 1976 om beskyttelse af dyr, der holdes til landbrugsformål – indeholder en detalje-ret beskrivelse af kravene til ræves indhusningsforhold. Finland finder endvidere, at det er pro-blematisk for det indre markeds funktion, at medlemslandene vedtager uens forbud mod er-hvervsdrift. Det er Finlands opfattelse, at medlemslandene bør undlade at udstede forbud modsåvel pelsdyrfarme som dele deraf. Finland fremhæver, at der er anlagt et højt dyrevelfærdsni-veau for pelsdyrhold i Finland.For så vidt angår Europarådets rekommandation om pelsdyr skal den danske regering anføre, atrekommandationen opstiller mindstekrav til beskyttelse af dyr, der holdes med henblik på pels-
dyrproduktion, men ikke indeholder krav om, at pelsdyrproduktion omfattet af rekommandatio-nen skal være tilladt. Den danske regering skal endvidere henlede opmærksomheden på rekom-mandationens artikel 1, stk. 4, litra b, hvorefter dyr ikke skal holdes for deres pels, hvis dyrettilhører en art, der ikke kan tilvænnes fangenskab uden velfærdsproblemer til trods for, at re-kommandationens bestemmelser opfyldes.Baggrunden for forslaget om forbud mod hold af ræve er, at farmræven – selv efter ca. 70 årsopdræt i fangenskab – fortsat er meget frygtsom, og bl.a. denne frygtsomhed medfører, at farm-ræven (modsat f.eks. mink) har vanskeligt ved at tilpasse sig snævert fangenskab. Dette anføresbl.a. i Det Dyreetiske Råds udtalelse om pelsdyrproduktion fra 2003. Det Dyreetiske Råd er etuafhængigt råd, der er nedsat af justitsministeren og består af sagkyndige medlemmer samt re-præsentanter for dyreværnsorganisationer, landbruget og forbrugerinteresser. Rådet afgiver råd-givende udtalelser om spørgsmål inden for dyreværn.Det er på den baggrund den danske regerings opfattelse, at ræven bør betragtes som et vildt dyr,dvs. et ikke-domesticeret dyr, og som udgangspunkt bør kun domesticerede dyr holdes i fangen-skab, da det er uetisk at holde dyr, der ikke er tilpasset et liv i fangenskab sammen med menne-sker. Det er således generelt efter dansk dyreværnslovgivning kun i meget begrænset omfang til-ladt at holde dyr, som vanskeligt kan holdes i fangenskab på en dyreværnsmæssigt forsvarligmåde, jf. bl.a. Justitsministeriet bekendtgørelse nr. 1021 af 12. december 2002 om privates holdaf særlige dyr m.v.For så vidt angår spørgsmålet om det indre markeds funktion vil det efter den danske regeringsopfattelse ikke være i strid med EF-traktatens artikel 28 (om forbud mod importhindringer) ogartikel 29 (om forbud mod eksporthindringer) at forbyde opdræt af ræve i Danmark. Der er så-ledes som udgangspunkt frihed for medlemslandene til at indføre forbud mod produktion af be-stemte varer. Det bemærkes i den forbindelse, at der ikke foreslås indført et forbud i Danmarkmod handel med pels fra ræve og produkter fremstillet heraf.Heller ikke Rådets forordning 1234/2007/EF om oprettelse af en fælles markedsordning forlandbrugsprodukter og om særlige bestemmelser for visse landbrugsprodukter, der bl.a. omfatterlevende pelsdyr, kan antages at udelukke indførelsen af et sådant forbud, hvis forbudet kan be-grundes i samfundstjenlige formål, der ikke varetages af den fælles markedsordning for vissevarer.Det fremgår hverken af præamblen eller af selve forordningen, at den forfølger dyreetiske hen-syn, og et forbud mod opdræt af ræve begrundet i dyreetiske hensyn må derfor antages at vare-tage almennyttige hensyn, der ikke varetages af den fælles markedsordning for landbrugspro-dukter.
Da ræven efter den danske regerings opfattelse bør betragtes som et vildt dyr og derfor ikke eregnet til snævert fangenskab, er det regeringens vurdering, at det etiske hensyn til ræves vel-færd, der ligger til grund for lovforslaget, ikke kan varetages ved en mindre indgribende foran-staltning end et forbud mod hold af ræve.For så vidt angår de to undtagelser, der gælder til forbudet (hold af ræve i zoologiske haver, dy-reparker og lignende samt hold af ræve i forbindelse med dyreforsøg), gør der sig særlige for-hold gældende.Zoologiske anlæg mv. skal godkendes, før de åbner for publikum, og i den forbindelse skal detbl.a. sikres, at dyrenes mulighed for at udfolde naturlig adfærd tilgodeses, jf. § 11 i bekendtgø-relse nr. 1023 af 12. december 2002 om godkendelse af og tilsyn med zoologiske anlæg mv.,som ændret ved bekendtgørelse nr. 1190 af 29. november 2006. Endvidere bemærkes, at zoolo-giske haver mv. bidrager med formidling om dyr.Der kan kun meddeles tilladelse til dyreforsøg med de formål, der er opregnet i § 1, stk. 2, i lovom dyreforsøg, jf. lovbekendtgørelse nr. 1306 af 23. november 2007, herunder navnlig forebyg-gelse af sygdom, diagnosticering og behandling af sygdom samt beskyttelse af miljøet. Herud-over gælder ifølge lov om dyreforsøg en række bestemmelser om øvrige begrænsninger i ad-gangen til at anvende dyr til dyreforsøg og om krav til indhusning mv. af forsøgsdyr, herunderbestemmelser, som gennemfører Rådets direktiv 1986/609/EØF af 24. november 1986 om ind-byrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser om beskyttelse afdyr, der anvendes til forsøg og andre videnskabelige formål.