Beretning afgivet af Retsudvalget den 0. marts 2009
Beretning
om
en udtalelse om af de juridiske konsekvenser af ophævelse af straffelovens blasfemibestemmelse
Indledning
Udvalget behandlede i folketingsåret 2007-08 (2.samling) et forslag til ændring af straffeloven om ophævelse af straffelovens blasfemibestemmelse (L 90). Udvalget færdigbehandlede ikke lovforslaget, og lovforslaget bortfaldt ved folketingsårets udløb.
Under udvalgets behandling af nævnte lovforslag afholdt udvalget den 22. maj 2008 et åbent ekspertmøde med henblik på at få belyst de juridiske konsekvenser af at ophæve § 140 i straffeloven (blasfemibestemmelsen), forholdet mellem straffelovens § 266 b (diskrimination) og § 140 (blasfemi), og hvorvidt en ophævelse af § 140 i straffeloven nødvendiggør yderligere ændringer af straffeloven. Udskrift fra denne høring er omdelt som L 90 bilag 9 (2007-08, 2. samling). Endvidere stillede udvalget 7 spørgsmål til justitsministeren under udvalgets behandling af lovforslaget, som justitsministeren besvarede.
1. Møder
Udvalget har drøftet sagen i <> møder.
2. Politiske bemærkninger og indstillinger
På baggrund af udvalget drøftelser i indeværende samling samt udvalgets behandling af L 90 (folketingsåret 2007-08, 2. samling) opfordrer et [flertal i udvalget (             )] justitsministeren til at anmode Straffelovrådet om at afgive en udtalelse om de juridiske konsekvenser af en ophævelse af straffelovens § 140 (blasfemiparagraffen).
[Et flertal i udvalget (       )] opfordrer justitsministeren til, når Straffelovrådets udtalelse foreligger, at sende udtalelsen i en bred høring og efterfølgende tilsende udvalget høringssvarene samt et høringsnotat.
Endvidere skal Dansk Folkeparti (DF) bemærke at DF er tilhænger af, at straffelovens § 140 – den sÃ¥kaldte blasfemiparagraf fra 1866 - ophæves, da DF skønÂner, at denne indskrænkning af ytringsfriheden ikke mere tjener noget legitimt formÃ¥l. Det ses bl.a. deraf, at det har været nødvendigt at omtolke paragraffen: Hvor den før blev forstÃ¥et som et værn mod forhÃ¥nelse af religionen (Gud), forstÃ¥s den nu oftere som et værn mod »forbryÂdelÂse mod den religiøse følelse«. Det er i øvrigt svært at se, hvorfor netop den religiøse følelse skal nyde en særlig beskyttelse frem for alle andre slags følelser til forhold, som mennesker er knyttet til: følelsen for familien, for fædrelandet, for demokratiet osv.
At tiden er løbet fra blasfemiparagraffen fremgÃ¥r ogsÃ¥ tydeligt af den omstændighed, at den ikke har været retligt anvendt i Danmark siden 1938, og ved den lejlighed var det tvivlsomt, om det omÂhandlede forhold overhovedet med rette kunne rubriceres under blasfemi – i nogen som helst betydÂning af orÂdet. (Sagen drejede sig om nazistisk inspirerede løbesedler, der udlagde hellige, jødiske skrifter sÃ¥Âledes, at de opfordrede til »skænding« af ikke-jødiske piger.) Der var snarere tale om en bagvaÂskelse af de omtalte skrifter, som burde være blevet gendrevet i en fri debat, end om en egentlig forÂhÃ¥nelse af religionen.
Problemet med forhÃ¥nelse af den religiøse følelse blev sat pÃ¥ prøve under »Muhammed-krisen«, da Jyllands-Posten den 30. september 2005 havde offentliggjort 12 satiriske tegninger af profeten MuÂhammed og dermed angiveligt havde krænket muslimernes religiøse følelser. Denne pÃ¥stÃ¥ede krænÂkelse blev brugt til at legitimere terrorhandlinger i muslimske lande og terrortrusler i Danmark – mens andre fandt, at alle religioners udøvere mÃ¥ finde sig i religionskritik, selvom den i deres egne øjne har karakter af forhÃ¥nelse.
Simon Emil Ammitzbøll (UFG) bemærker endvidere, at han principielt er modstander af straffelovens § 140. Mindretal skal beskyttes gennem straffelovens § 266b. Men det må være mennesker, der skal beskyttes og ikke troslærdommen i sig selv.
P.u.v.
Peter Skaarup
formand