Att: Folketingets Retsudvalg                                                                                   Albertslund 03.02.09
    Â
Kære Retsudvalg,
G4S Security Services A/S ønsker, at præsentere et alternativt koncept omkring brugen af Elektronisk Overvågning for udvalgets medlemmer.
Der er ikke tale om et stykke salgsarbejde for G4S, men derimod en præsentation af konceptet som kunne foranledige et offentligt udbud på området – hvor G4S vil være en af flere potentielle deltagere.
G4S har som Danmarks og verdens største sikkerhedsvirksomhed en naturlig forpligtelse til, at gå forrest - også selv om vi derved måtte åbne døre for andre.
G4S er verdens største aktør indenfor området Electronic Offender Monitoring (EOM). Vi driver i dag en lang række større og mindre programmer for Politiet, Domstolene og Retsvæsenet i en række lande rundt omkring i verden. Herunder kan bl.a. nævnes Holland, England & Wales, Østrig og New Zealand.
Karakteristisk for disse programmer er, at de fokuserer pÃ¥, at straffe â€milde†kriminelle pÃ¥ en mere hensigtsmæssig mÃ¥de end langvarige fængselsophold. Det er almindelig anerkendt i de fleste lande, at fængselsophold er en straf-form der ofte gør milde kriminelle til hÃ¥rde kriminelle frem for, at fÃ¥ dem ud af kriminalitet.
Milde kriminelle skal forstås som ungdoms-kriminelle, første gangs kriminelle og folk som i øvrigt har begået kriminelle handlinger i den bløde ende af skalaen.
Brugen af elektronisk overvågning er en alternativ løsning hvor man kan tildele de straffede en synlig og mærkbar straf uden, at sende dem i armene på de hårde kriminelle i fængslerne.
Erfaringerne fra andre lande viser, at repatrieringsgraden er højere ved EOM end ved fængselsstraf, når vi taler om milde kriminelle
Et andet karakteristika ved programmerne er, at de dels gør det billigere at straffe, dels frigør plads i de overfyldt fængsler og arresthuse. Omkostningspresset indenfor retssystemet er stort i alle lande – ikke mindst i Danmark. Pladsmanglen er udtalt overalt og medfører bl.a. at hårde kriminelle ikke bliver straffet med det samme, men i stedet venter i månedsvis på, at afsone deres domme. En ting som åbenlyst krænker retsfølelsen i befolkningen.
Erfaringerne fra andre lande viser, at udgiften til afsoning kan sænkes til 20-25% af prisen for en fængselsplads.
Danmark er traditionelt kendt som et land der benytter sig af de mest effektive afsoningsmetoder og generelt er progressivt indenfor retsområdet.
Dette gælder ikke på EOM-området. Her er Danmark et decideret uland.
Kriminalforsorgens og politiets EOM-program omfatter således blot 104 (et-hundrede-og-fire) personer i gennemsnit, ifølge deres egen opgørelse for 2007. Til sammenligning omfatter programmet i England & Wales over 18.000 personer, hvoraf 11.500 bliver overvåget af G4S.
Endvidere har kriminalforsorgen og politiet valgt, at benytte programmet på en målgruppe som er utrolig dårligt egnet til det ud fra et økonomisk perspektiv, nemlig spritbilister. Disse skal opsøges på privatadressen flere gange om ugen for, at få foretaget alkoholtest. Dette koster derfor stort det samme som indsatte i fængslerne. Dette har kriminalforsorgen selv oplyst på en international EOM-konference i Holland.
Situationen i Danmark minder meget om det der var tilfældet i England & Wales frem til 1992, hvor man besluttede, at gøre noget ved det. Ansvaret for EOM er ikke klart defineret og ressourcerne ikke specifikt allokeret. Politiet pålægges arbejdsbyrder som de ikke har tid eller lyst til, hvis domstolene dømmer flere til elektronisk afsoning. Kriminalforsorgen pålægger sig selv arbejdsbyrder som de ikke har hverken ressourcer eller kompetencer til, hvis de af egen drift udvider brugen af OEM. De forskellige instanser vil ikke være i stand til, at udvide brugen af EOM indenfor de eksisterende organisatoriske rammer.
Denne situation besluttede man, at gøre op med i England & Wales i 1992. Man vedtog derfor, at etablere et program hvor hele ansvaret for driften og de dertil hørende omkostninger lå ét sted. Private virksomheder skulle varetage installation af det elektroniske udstyr, overvågning af de straffede fra kontrolcentraler, kontroller af de straffede i deres hjem, dokumentation i forbindelse med problemer og sidst men ikke mindst det meget store administrative arbejde som skal udføres. Sidstnævnte drejer sig om de utallige dokumenter som udveksles mellem politi, domstole, kriminalforsorg, sociale myndigheder og de straffede selv, i forbindelse med afsoningen.
Etableringen af dette brede program har været en stor succes både kvalitativt og økonomisk. Erfaringen er, at en central operatør med fokus udelukkende på elektronisk overvågning er forudsætningen for, at lykkedes. Man skal kort sagt bevæge sig væk fra situationen hvor en række offentlige myndigheder slås om de begrænsede ressourcer og skaber udgifter for hinanden. Dette dræber processen og medfører, at Danmark aldrig får etableret et program, der ellers kunne løse en række kvalitative og ressourcemæssige problemer indenfor retsområdet.
G4S Security Services A/S vil derfor gerne invitere retsudvalget til en præsentation af det samlede koncept og de hidtidige erfaringer med det, på vores adresse i Albertslund. Dette baseres primært på erfaringerne fra England & Wales hvorfor vi vil forsøge, at få en repræsentant for politiet eller kriminalforsorgen herfra til, at deltage for, at videregive erfaringerne på godt og ondt.
Alternativt ønsker G4S Security Services A/S, at præsentere konceptet på Christiansborg i forbindelse med et møde i retsudvalget.
Med venlig hilsen,
Kristian Durhuus
Adm. Direktør
G4S Security Services A/S
                    Â