Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik

Folketinget

Christiansborg

1240 København K

 

Dato:

19. december 2008

Kontor:

Lovkontoret

J.nr.:

2008/4009-94

Sagsbeh.:

HBS

Fil-navn:

Opfølgning V 70

 

 

 

 

 

 

I forbindelse med Folketingets forespørgsel nr. F 36 den 28. maj 2008 vedtog Folketinget vedtagelse nr. V 70. Vedtagelsen har følgende ordlyd:

 

”Idet Folketinget konstaterer, at Handlingsplan til bekæmpelse af handel med mennesker 2007-2010 fortsætter indsatsen mod menneskehandel og har iværksat en række væsentlige initiativer bl.a. lovgivning, der skal sikre en helhedsorienteret indsats for personer, der har været udsat for menneskehandel, tages regeringens redegørelse til efterretning. Folketinget pålægger regeringen at måle virkningen af handleplanen, herunder 100-dages-reglen, så Folketinget inden nytår kan diskutere sagen igen.”

 

Som jeg oplyste ved min besvarelse af 29. september 2008 af spørgsmål nr. 1088 fra Retsudvalget, bliver den samlede indsats under regeringens Handlingsplan til bekæmpelse af handel med mennesker 2007-2010 løbende fulgt af en tværministeriel arbejdsgruppe på området. Hvert år udarbejdes en statusrapport for handlingsplanen. Den første statusrapport, som dækker perioden fra 2007 til maj 2008, blev udgivet i juni 2008. Statusrapporten er tilgængelig på Ligestillingsafdelingens hjemmeside på www.lige.dk.

 

Som jeg samtidig oplyste, kan virkningen af den udvidede refleksionsperiode (100 dage) måles ved, at det sikres, at udlændinge, som af Udlændingeservice er vurderet handlede, modtager tilbudet om udvidet refleksionsperiode og forberedt hjemsendelse og informeres grundigt om indholdet heraf.

 

Min besvarelse af spørgsmål nr. 1088 fra Retsudvalget og ligestillingsministerens besvarelse af spørgsmål nr. 813 fra Retsudvalget beskriver forskellige tiltag og procedurer, der skal sikre, at handlede udlændinge modtager de forskellige tilbud og information herom.

 

Ved min besvarelse af spørgsmål nr. 1088 fra Retsudvalget oplyste jeg endvidere, at jeg ved udgangen af året ville orientere Folketinget om antallet af udlændinge, som er vurderet handlede, og som har taget imod tilbudet om forberedt hjemsendelse.

 

For en god ordens skyld skal jeg bemærke, at kun handlede udlændinge under Udlændingeservices forsørgelse, dvs. asylansøgere eller udlændinge, som ikke har lovligt ophold i Danmark, hører under mit ressortområde.

 

På baggrund af forespørgsel nr. F 36 og vedtagelse V 70 samt mine tidligere tilkendegivelser, kan jeg oplyse følgende:

 

1. Formidling af og information om tilbud til handlede udlændinge

 

Udover de allerede beskrevne tiltag og procedurer om sikring af formidling af tilbud til handlede udlændinge, jf. besvarelserne af hhv. spørgsmål nr. 813 og 1088 fra Retsudvalget, kan jeg supplerende oplyse følgende om, hvordan der fra Udlændingeservices side arbejdes på at sikre, at tilbud om forberedt hjemsendelse og udvidet refleksionsperiode formidles til handlede udlændinge:

 

Når Udlændingeservice vurderer, at en udlænding har været udsat for menneskehandel, underretter Udlændingeservice Center mod Menneskehandel (CMM) herom. CMM udpeger derefter en kontaktperson for udlændingen, som skal bistå den pågældende under hele forløbet i Danmark. Dette omfatter vejledning om de forskellige tilbud, som gives handlede udlændinge, og om hvad den forberedte hjemsendelse indebærer.

 

Derudover har Udlændingeservice etableret et samarbejdsforum på operationelt niveau med de aktører, der er involveret i sager om handlede udlændinge (under Udlændingeservices forsørgelse). Det drejer sig – ud over Udlændingeservice – om Rigspolitiets Udlændingeafdeling, CMM, Dansk Røde Kors og andre sociale organisationer. Formålet med dette samarbejdsforum er at fremme den direkte dialog mellem alle aktørerne på området. Samarbejdsforummet afholder kvartalsvise møder.

 

Udlændingeservice har afholdt flere undervisningsdage for medarbejdere hos CMM, herunder for kontaktpersonerne for socialarbejderne på de lokale krisecentre og de opsøgende medarbejdere, hvor bl.a. de forskellige sagsgange og lovgrundlaget i sager om menneskehandel er blevet gennemgået. Derudover har en oplægsholder fra International Organisation for Migrations (IOM) hovedkontor i Helsinki gennemgået forløbet i en forberedt hjemsendelse, samt hvad IOM kan tilbyde som led i dette forløb.

 

Derudover har Udlændingeservice holdt oplæg om Udlændingeservices rolle i sager om menneskehandel i andre eksterne fora, herunder f.eks. ved CMM’s interne undervisningsdag, ved et seminar hos Red Barnet om handlede børn og i Københavns Kommunes Samarbejdsudvalg vedrørende uledsagede mindreårige.

 

Til brug for de praktiske aktører på området, dvs. politiet, CMM og socialarbejdere på krisecentre m.v., er Udlændingeservice ved at udarbejde en oversigt over sagsgangene i de forskellige typer af sager om menneskehandel. Oversigten vil også indeholde relevante kontaktinformationer. Oversigten forventes at foreligge inden for kort tid.

 

Samtidig er Udlændingeservice i færd med at udarbejde en pjece, målrettet handlede udlændinge, som beskriver, hvad det nærmere betyder, at en udlænding vurderes handlet, herunder hvilken hjælp den pågældende kan få under opholdet i Danmark, hvad en forberedt hjemsendelse indebærer samt kontaktinformation til CMM og Udlændingeservice. Pjecen oversættes i første omgang til engelsk – og senere om nødvendigt til andre sprog – og vil blive udleveret til potentielt handlede udlændinge ved den første kontakt med politiet eller de sociale organisationer. Pjecen vil også blive vedlagt Udlændingeservices afgørelser om, at en udlænding vurderes handlet. Pjecen forventes udgivet inden for kort tid.

 

2. Antallet af handlede udlændinge

 

Den 1. august 2007 trådte lov nr. 504 af 6. juni 2007 (Bekæmpelse af menneskehandel) i kraft. Fra lovens ikrafttræden til den 12. december 2008 har Udlændingeservice vurderet 35 udlændinge handlede.

 

10 af de 35 handlede udlændinge har søgt asyl. En har fået opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 2 (beskyttelsesstatus), mens tre udlændinge fortsat har en verserende asylsag. De øvrige seks udlændinge har fået endeligt afslag på asyl. En har endnu ikke fået fastsat refleksionsperioden på 30 dage, mens de øvrige fem i forbindelse med asylafslaget har fået fastsat en refleksionsperiode. En af disse er efterfølgende forsvundet fra opholdsstedet undervejs i forløbet af forberedelsen af hjemsendelsen. En anden har fået fastsat den første 30 dages refleksionsperiode og har endnu ikke taget stilling til, om hun vil medvirke til en forberedt hjemsendelse. Forberedelsen af de øvrige tre udlændinges hjemsendelsesforløb er i gang.

 

25 af de 35 handlede udlændinge har ikke søgt asyl. De har alle fået fastsat refleksionsperioden efter at være vurderet handlede. Tre er udrejst som led i den forberedte hjemsendelse, jf. nærmere herom i pkt. 4 nedenfor. Ni er udrejst frivilligt til deres hjemland eller et tredjeland, hvor de pågældende har opholdstilladelse, uden at afvente en forberedt hjemsendelse. 11 er forsvundet fra deres opholdssted/skønnet udrejst af landet, og to er ved at få forberedt deres hjemsendelse. 

 

Jeg skal bemærke, at oplysningerne om antallet af handlede udlændinge er baseret på manuelle optællinger og derfor kan være behæftet med nogen usikkerhed.

 

3. Antallet af handlede udlændinge, der har taget imod tilbudet om forberedt hjemsendelse

 

Fra den 1. august 2007 til den 12. december 2008 har 10 af de 35 handlede udlændinge taget imod tilbudet om forberedt hjemsendelse, der bl.a. indebærer, at udrejsefristen kan forlænges, således at den udgør op til 100 dage. Heraf er tre udrejst som led i den forberedte hjemsendelse, jf. ovenfor i pkt. 2 og nedenfor i pkt. 4. Fem udlændinge er ved at få planlagt den forberedte hjemsendelse. En udlænding har fået genoptaget sin asylsag, hvorfor forberedelsen af hjemsendelsen er indstillet. En udlænding har fået opholdstilladelse.

 

 

 

4. Status på gennemførte forberedte hjemsendelser

 

Som anført oven for er tre handlede udlændinge udrejst som led i en forberedt hjemsendelse: En kvinde fra Brasilien, en kvinde fra Uganda og en kvinde fra Nigeria. Ingen af de pÃ¥gældende havde ansøgt om asyl. Den ugandiske kvinde udrejste til Uganda med sine to børn pÃ¥ henholdsvis 2½ mÃ¥ned og 2 Ã¥r. Den nigerianske kvinde udrejste til Østrig, hvor hun havde opholdstilladelse.

 

Den brasilianske kvinde

 

Udlændingeservice vurderede kvinden fra Brasilien handlet den 16. juni 2008. Den pÃ¥gældende ønskede at udrejse med det samme. Da IOM ikke er repræsenteret i Brasilien, kontaktede IOM ngo’en ”Trama” i Brasilien, som den pÃ¥gældende efterfølgende havde direkte kontakt til. 

 

Den pÃ¥gældende udrejste herefter den 18. august 2008. Hendes reintegrationsplan omfattede kursus i manicure/porcelænsnegle, støtte til transportudgifter i forbindelse med deltagelse i kurset samt støtte til leveomkostninger i tre mÃ¥neder. IOMs hovedkontor i Helsinki har oplyst, at den pÃ¥gældende næsten har færdiggjort sit kursus, at hun er meget motiveret, at hun er psykisk stabil, og at hun har været god til at bearbejde tiden i Danmark. Udlændingeservice afventer nu den endelige rapport fra IOM i Helsinki vedrørende reintegrationsforløbet. 

 

Den ugandiske kvinde 

 

Udlændingeservice vurderede kvinden fra Uganda handlet den 5. august 2008. Den pÃ¥gældende fødte et barn i Danmark den 25. august 2008, og under sagens forløb kom det frem, at hun havde endnu et barn pÃ¥ to Ã¥r i Danmark. 

 

Den pÃ¥gældende fik pÃ¥ egen hÃ¥nd udstedt rejselegitimation til hjemrejsen. Kvindens reintegrationsplan fokuserede pÃ¥, at hun ville starte egen frisørvirksomhed, da hun havde oplyst, at hun havde tre-fire Ã¥rs erfaring med at ordne hÃ¥r. Den pÃ¥gældende udrejste den 5. november 2008 sammen med sine to børn. IOM har oplyst, at den pÃ¥gældende den 17. november 2008 havde møde med sin kontaktperson fra IOM i Kampala, og at der nu er planlagt deltagelse i et virksomhedskursus.

 

Den nigerianske kvinde

 

Udlændingeservice vurderede kvinden fra Nigeria handlet den 27. november 2008. Den pågældende havde opholdstilladelse i Østrig og udrejste dertil den 5. december 2008.

 

Kvinden blev modtaget i lufthavnen af en kontaktperson fra IOM i Wien. Det var aftalt, at kvinden efter at være indrejst i Østrig skulle mødes med kontaktpersonen fra IOM og aftale det videre forløb for hendes reintegrationsproces, og at hun ville modtage 100 USD til rejseomkostninger til mødet samt til nødvendige fornødenheder i starten. IOM har oplyst, at kvinden lige efter ankomsten til Østrig havde møde med kontaktperson fra IOM i Wien, hvor det blev aftalt, at IOM skulle undersøge den pÃ¥gældendes muligheder for bl.a. deltagelse i engelsk- og computerkurser. Endvidere skulle IOM undersøge mulighederne for, at den pÃ¥gældendes to børn, som opholder sig i Nigeria, kunne blive familiesammenført til Østrig. Det fremgik af kvindens sag, at hun er gift, og at hendes ægtefælle arbejder i Østrig  

 

En kopi af dette brev er sendt til hhv. Retsudvalget og Socialudvalget til orientering.

 

                                                                   

 

 

Birthe Rønn Hornbech

/ Merete Milo