G R U N D N O T A T

 

Vedrørende Kommissionens ændrede forslag til Rådets afgørelse om Det Europæiske Fællesskabs indgåelse af konventionen om international garantistillelse for mobilt udstyr og protokollen til nævnte konvention om specifikke forhold for flymateriel, vedtaget i Cape Town den 16. november 2001

 

 

1. Resumé

 

Formålet med forslaget er at gennemføre en samlet tiltrædelse af Cape Town-konventionen og flymaterielprotokollen for samtlige medlemsstater på nær Danmark. De to instrumenter kan ikke ratificeres af medlemsstaterne alene, da de til dels falder ind under Fællesskabets enekompetence. Instrumenterne indeholder regler, der antages at ville lette finansieringen af flymateriel. Forslagets vedtagelse vil ikke have konsekvenser for gældende dansk ret på grund af det retlige forbehold. Regeringen vil tage en eventuel vedtagelse af afgørelsen til efterretning.

 

2. Baggrund

 

Danmark har den 3. september 2008 modtaget Kommissionens ændrede forslag til Rådets afgørelse om Det Europæiske Fællesskabs indgåelse af konventionen om international garantistillelse for mobilt udstyr (herefter Cape Town-konventionen) og protokollen til nævnte konvention om specifikke forhold for flymateriel, vedtaget i Cape Town den 16. november 2001 (herefter flymaterielprotokollen).

 

Cape Town-konventionen og flymaterielprotokollen er blandede aftaler, som til dels falder ind under Fællesskabets enekompetence. På et rådsmøde i oktober 2001 blev Kommissionen ved en rådsbeslutning bemyndiget til på Fællesskabets vegne at forhandle om vedtagelsen af konventionen og protokollen, for så vidt angår de områder, der faldt ind under Fællesskabets enekompetence.

 

Under forhandlingerne i Cape Town i november 2001, som førte til instrumenternes vedtagelse, fik Fællesskabet indført en række bestemmelser, der giver mulighed for på bestemte områder at anvende fællesskabsretten frem for konventionen og protokollen, hvis Fællesskabet afgiver en erklæring herom.

 

Der blev endvidere indføjet en bestemmelse om, at organisationer for regional økonomisk integration, der har kompetence på visse af de områder, som konventionen og protokollen vedrører – herunder navnlig Det Europæiske Fællesskab – har mulighed for at blive part i instrumenterne.

 

Kommissionen fremlagde i 2002 to forslag vedrørende Fællesskabets undertegnelse og indgåelse af Cape Town-konventionen og flymaterielprotokollen. Forslagene nåede til COREPER i oktober 2003, men blev aldrig vedtaget af Rådet på grund af en uoverensstemmelse mellem Spanien og Storbritannien vedrørende Gibraltar. Denne uoverensstemmelse blev bilagt i december 2007. Nærværende forslag (KOM(2008) 508 endelig) erstatter og ajourfører de forslag, som Kommissionen fremlagde i 2002.

 

3. Hjemmelsgrundlag

 

Forslaget er fremsat under henvisning til artikel 61, litra c, sammenholdt med TEF artikel 300, stk. 2, første afsnit, og artikel 300, stk. 3, der giver hjemmel til at vedtage foranstaltninger vedrørende det grænseoverskridende civilretlige samarbejde.

 

Danmark deltager ikke i Rådets vedtagelse af foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEF afsnit IV, jf. artikel 1 og 2 i protokollen vedrørende Danmarks stilling.

 

Danmark deltager derfor ikke i vedtagelsen af afgørelsen, og vil heller ikke være bundet eller omfattet af den.

 

4. Nærhedsprincippet

 

Cape Town-konventionen og flymaterielprotokollen er blandede aftaler, som til dels falder ind under Fællesskabets enekompetence, da de berører områder, som reguleres af Bruxelles I-forordningen og konkursforordningen.

 

Instrumenterne kan derfor ikke ratificeres af medlemsstaterne alene.

 

5. Formål og indhold

 

1. Den 29. maj 2000 vedtog Rådet forordning nr. 1346/2000 om konkurs. Konkursforordningen indeholder regler om retternes og kuratorernes kompetence, lovvalg samt anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser på det insolvensretlige område. Konkursforordningen trådte i kraft den 31. maj 2002.

 

Den 22. december 2000 vedtog Rådet forordning nr. 44/2001 om retternes kompetence og om anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser på det civil- og handelsretlige område (Bruxelles I-forordningen). Bruxelles I-forordningen trådte i kraft den 1. marts 2002.

 

Med vedtagelsen af konkursforordningen og Bruxelles I-forordningen fik Fællesskabet såkaldt ekstern kompetence på de retsområder, som dækkes af forordningerne. Dette indebærer bl.a., at Fællesskabet på punkter, som berører reglerne i konkursforordningen og Bruxelles I-forordningen, i forhold til de omfattede medlemsstater fik enekompetence til at forpligte Fællesskabet over for tredjelande.

 

Da visse af reglerne i Cape Town-konventionen og flymaterielprotokollen er omfattet af Fællesskabets eksterne kompetence (idet de berører reglerne i konkursforordningen og Bruxelles I-forordningen) kan instrumenterne ikke tiltrædes af medlemsstaterne alene. Formålet med forslaget er således at gennemføre en samlet tiltrædelse af Cape Town-konventionen og flymaterielprotokollen for samtlige medlemsstater på nær Danmark – med de begrænsninger, som EU-forholdene tilsiger.

 

2. Cape Town-konventionen indeholder regler om stiftelse og retsvirkninger af internationale sikkerhedsrettigheder i mobilt udstyr, herunder retsvirkningerne i forbindelse med konkurs. Konventionen indeholder endvidere bestemmelser om retternes kompetence og om anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser i tilknytning til konventionen. Endelig indeholder konventionen en bestemmelse om foreløbige retsmidler, som de kontraherende parter dog kan erklære helt eller delvist ikke at ville anvende.

 

Konventionen kan først finde anvendelse på en bestemt kategori af mobilt udstyr, når der i tilknytning til konventionen er vedtaget en protokol, som supplerer og eventuelt ændrer konventionens bestemmelser i relation til den pågældende kategori af mobilt udstyr, såsom fly-, jernbane- eller rummateriel.

 

UNIDROIT og organisationen for international luftfart (ICAO), som Danmark er medlem af, har således gennem en årrække sideløbende med arbejdet med konventionen om mobilt udstyr arbejdet med en protokol til konventionen, der skal omhandle specifikke forhold for flymateriel (flymaterielprotokollen). Denne protokol blev sammen med konventionen om mobilt udstyr vedtaget den 16. november 2001.

 

Flymaterielprotokollen skal sammen med konventionen om mobilt udstyr lette finansieringen af flymateriel ved at indføre internationale garantier for kreditorerne. Finansieringsinstitutter, som finansierer varerne gennem kreditsalg, får således absolut forrang for deres sikkerhedsrettigheder i de pågældende genstande ved notering i et internationalt register. Protokollens bestemmelser om bl.a. lovvalg, foreløbige retsmidler og insolvens finder kun anvendelse, såfremt den kontraherende part positivt afgiver erklæring om at ville anvende disse regler.

 

3. I kommissionsforslagets artikel 1, stk. 1, godkendes Cape Town-konventionen og flymaterielprotokollen på Det Europæiske Fællesskabs vegne.

 

I artikel 1, stk. 2, anføres det, at teksten til Cape Town-konventionen og flymaterielprotokollen er knyttet til afgørelsen.

 

I artikel 1, stk. 3, defineres begrebet ”medlemsstat” som alle medlemsstater med undtagelse af Danmark. Begrebet ”medlemsstat” anvendes i afgørelsens bilag.

 

Efter artikel 2 bemyndiges Formanden for Rådet til at udpege den person, der er beføjet til på Fællesskabets vegne at deponere tiltrædelsesinstrumentet.

 

I artikel 3 er det fastsat, at Fællesskabet på tidspunktet for tiltrædelsen af Cape Town-konventionen og flymaterielprotokollen afgiver de erklæringer, der er angivet i forslagets bilag I og II.

 

Erklæringen i bilag I afgives i henhold til konventionens artikel 48, stk. 2, og protokollens artikel XXVII, stk. 2.

 

Ifølge disse bestemmelser skal en organisation for regional og økonomisk integration ved undertegnelsen, godkendelsen, accepten eller tiltrædelsen af instrumentet give en generel erklæring med angivelse af de af konventionens og protokollens områder, der henhører under organisationens kompetence.

 

Det er anført i bilag I, afsnit I og II, punkt 5, at Det Europæiske Fællesskabs medlemsstater (dvs. alle medlemsstater med undtagelse af Danmark) har overdraget kompetence til Fællesskabet, for så vidt angår anliggender, der berører Rådets forordning nr. 44/2001 af 22. december 2000 om retternes kompetence og om anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser på det civil- og handelsretlige område (Bruxelles I), Rådets forordning nr. 1346/2000 af 29. maj 2000 om konkurs og Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 593/2008 af 17. juni 2008 om lovvalgsregler for kontraktlige forpligtelser (Rom I).

 

Erklæringen i bilag II, afgives i henhold til konventionens artikel 55 og protokollens artikel XXX, stk. 5.

 

Ifølge konventionens artikel 55 kan en kontraherende stat (eller en kontraherende organisation for regional og økonomisk integration, jf. konventionens artikel 48, stk. 3) ved undertegnelsen, godkendelsen, accepten eller tiltrædelsen af instrumentet erklære, at konventionens regler om foreløbige retsmidler, jf. artikel 13 og 43, ikke skal finde anvendelse.

 

Det er anført i bilag II, afsnit I, at medlemsstaterne kun vil anvende konventionens artikel 13 og 43 i overensstemmelse med artikel 31 i Bruxelles I-forordningen som fortolket af EF-Domstolen inden for rammerne af Bruxelleskonventionen af 27. september 1968.

 

Ifølge protokollens artikel XXX, stk. 5, kan en kontraherende stat (eller en kontraherende organisation for regional og økonomisk integration, jf. protokollens artikel XXVII, stk. 3) afgive en erklæring om, at protokollens regler om jurisdiktion, jf. artikel XXI, ikke skal finde anvendelse.

 

Det er anført i bilag II, afsnit I, at protokollens artikel XXI ikke vil blive anvendt i Fællesskabet, og at Bruxelles I-forordningen finder anvendelse på området, for så vidt angår de medlemsstater, der er bundet af nævnte forordning eller enhver anden aftale, der har til formål at udbrede virkningerne heraf.

 

6. Europa-Parlamentets udtalelser

 

Forslaget blev sendt i høring hos Europa-Parlamentet den 12. august 2008.

 

7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

 

Forslaget har ingen konsekvenser for gældende dansk ret.

 

8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.

 

Forslaget ses ikke at have nogen konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.

 

9. Høring

 

Forslaget har ikke været sendt i høring hos danske myndigheder og organisationer.

 

10. Regeringens foreløbige generelle holdning

 

Regeringen vil tage en eventuel vedtagelse af afgørelsen til efterretning.

 

11. Generelle forventninger til andre landes holdninger

 

Der ses ikke at foreligge officielle tilkendegivelser om andre medlemsstaters holdninger til forslaget.

 

12. Orientering af andre af Folketingets udvalg

 

Dette grundnotat sendes – ud over til Folketingets Europaudvalg – også til Folketingets Retsudvalg.