Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2008-09
PØU Alm.del Spørgsmål 232
Offentligt
721319_0001.png
721319_0002.png
721319_0003.png
1. Der skal lægges mere vægt på CEDAW som et centralt juridisk bindende instrument iindsatsen for at bekæmpe diskrimination af kvinder. Staten skal være proaktiv i at skabeviden om CEDAW på alle niveauer (retsligt, juridisk, politiske partier, folketinget,embedsmænd, politiet, offentligheden) for at styrke brugen af CEDAW i udviklingen ogimplementering af lovgivning.Gender mainstreaming2. Den skæve implementering af mainstreaming (specielt i kommunerne), manglendekoordinerende mekanisme og de få love, der er blevet mainstreamet.3.Der skal etableres en dedikeret koordinerende mekanisme, og der skal være en monitor ogaccountability mekanisme på alle niveauer (ministerier, regioner, kommuner) formainstreaming og sanktioner for non-compliance. Gender impact assessment of all newbills.Temporary special measures4. Bekymret for den begrænsede brug af temporary special measures, selvom lovgivningengiver mulighed for det.5.Opfordrer til øget brug af temporary special measures.
6.Political participation and participation in public life7. Bekymret over den lave og ikke øgede kvinderepræsentation i kommunerne.8.Opfordrer regeringen til proaktive tiltag, der kan øge repræsentationen. Anerkenderpåstand om, at kvoter ikke er mulig ifølge Grundloven, men dette kan løses ved integrationaf CEDAW. Dette bør dog ikke hindre andre special measures, som regeringen opfordres tilat iværksætte.Women in top management positions in academia and the public and private sectors
9. Bekymret over den lave andel af kvinder i ledelse og forskning10.Regeringenskal lave effektive proaktive tiltag, som f.eks. KU’s temporary specialmeasures for at tiltrække flere kvindelige professorer. Regeringen skalgenoverveje sin brug af temporary special measures for at accelerererealiseringen af de facto ligestilling. Strategien skal indeholde effektivemonitorerings og accountability mekanismer, inklusiv sanktioner for non-compliance.
Labour market
11.Fortsat bekymret over det kønsopdelte arbejdsmarked og uligelønnen.12.Anbefalerregeringen at tage konkrete proaktive tiltage. Ligelønsstatistik forfirmaer under 35 ansatte. Henviser til tidligere anbefalinger om udvikling atjobevaluering baseret på gender-sensitive kriterier. Øget incentiver til mændsbarsel.Violence against women
13.Bekymret over stigning i vold generelt trods fald i domestic. Bekymret over voldmod udenlandske kvinder. Bekymret over svag juridisk beskyttelse og syv-årsreglen.14.Anbefaler koordinerende politik: redress og beskyttelse, krisecentre, legal aid.Lovgivning mod vold mod kvinder. Fleksibilitet i forhold til udenlandske kvinder.15.Trafficking16.Bekymret over, at fokus er på repatriering snarere end recovery ogrehabilitering, og at der sjældent gives opholdstilladelse til disse på baggrund afsocial gruppe (kvinder, ofre for trafficking) eller af humanitære grunde.17.Opfordrer til større fokus på recovery og reintegration. Fortsat samarbejde omrepatriering. Udvikle guidelines om køns-relateret forfølgelse i asyllovgivningen.Exploitation of prostitution
18.Bekymret over stigning i prostitution.19.Opfordrer til at styrke indsatsen.Health
20.Bekymret over stigende abort.21.Opfordrer til at fremme seksualundervisning og studier om grunde til abortMinority women
22.Bekymret over menneskerettighedssituationen og den multiple form fordiskrimination.23.Opfordrer til at forstærke indsatsen mod diskrimination både i deres egnemiljøer og i samfundet, bekæmpe vold, øget bevidsthed om rettigheder. Studier.