Velfærdsministeriet

Socialt udsatte

J.nr. 2006-1905

kfi                                                                                                             

 

16. marts 2009                                                                                           

 

 

 

 

 


Notat

om

Evalueringen af handlingsplanen "Et andet liv"

 - Kompetencecenter Prostitution

 

NIRAS konsulenterne A/S har foretaget en evaluering af Kompetencecenter Prostitution (KC). I følgende notat fremhæves de mest grundlæggende pointer herfra med henblik på at belyse, hvordan KC har arbejdet med handlingsplanen ”Et andet liv” og de fem overordnede områder:

 

  1. Den sociale og sundhedsmæssige indsats for prostituerede
  2. Vidensproduktion
  3. Metoder i det sociale arbejde med prostitution
  4. Rådgivning og vejledning af kommuner og andre offentlige aktører
  5. Efteruddannelse af personale, der arbejder med udsatte unge

 

 

Evalueringen vurderer, at KC er kommet godt fra start og samlet set har levet op til formålet om at være et nationalt center, der medvirker til at hjælpe prostituerede til at forbedre livsvilkår samt at forebygge, at unge går ind i prostitution. Mange prostituerede har haft samtaler med KC’s medarbejdere[1], ligesom disse har ageret bisiddere til en del samtaler med myndigheder[2]. Derudover lever kursusmaterialet til efteruddannelsen op til formålet om at skabe opmærksomhed om problematikker omkring prostitutionslignende adfærd blandt udsatte unge. Både medarbejdere, samarbejdspartnere og brugere stiller sig i evalueringen generelt positive overfor indsatsen.

 

Formålet skal ikke omformuleres, men der bør indarbejdes klarere delmål og retningslinjer, som de implicerede aktører kan arbejde ud fra.

 

Det opsøgende arbejde har fungeret godt og er resulteret i, at 96 af landets 98 kommuner er blevet screenet for massageklinikker. Arbejdet har dog været ressourcekrævende, hvorfor det anbefales, at det opsøgende arbejde suppleres med metoder, der ikke er så ressourcekrævende (fx opsøgende arbejde via nettet). Evaluering viser desuden at der, indenfor de enkelte indsatsområder, er blevet arbejdet intenst med erfaringsbaseret vidensproduktion og metodeudvikling. Imidlertid er viden og metoder ikke i tilstrækkelig grad blevet opsamlet og videregivet til de andre indsatsområder af KC. Det opsøgende arbejde har ligeledes betydet, at der er blevet opbygget en stor praksisrettet viden på feltet. Den erfaringsbaserede viden, som er opsamlet under indsatsens første 4 år, skal nu omformes til reel vidensproduktion.

 

Efteruddannelseskonsulenterne har udviklet en indholds- og formidlingsmæssigt velfungerende undervisningsform, som lever op til formålet om at skabe opmærksomhed på problematikker omkring prostitutionslignende adfærd blandt udsatte unge for de deltagende personalegrupper.

 

En fremtidig udfordring for efterudannelsesindsatsen ligger i at få udbredt den etablerede viden mere effektivt til målgruppen, samt sikre at den opbyggende viden og praksiserfaring forankres i KC.

 

Fremadrettet peges således på et behov for en grundlæggende fælles afklaring af, hvad metodeudvikling omfatter i KC, og hvordan erfaringer fra det sociale arbejde i form af situationsbunden omsorgsmæssig støtte kan kombineres med dokumentation og mere langsigtet metodeudvikling.

 

Med henblik på at opnå styrket harmonisering mellem de forskellige indsatsområder, foreslås at der udarbejdes et klarere fælles værdiggrundlag samt målsætning.

Initiativerne i handlingsplanen fortsætter således, da der er tale om en permanent satspuljebevilling. Der vil dog i den fremtidige indsats, blive taget højde for de anbefalinger som evalueringen påpeger. Særlig med fokus på klarere målsætning og succeskriterier på indsatsområderne, synergi og koordination på indsatsområderne samt styrkelse af vidensproduktionen generelt.   

 

 

 



[1] I perioden 2006-2008 har KC gennemført i alt 1191 ansigt-til-ansigt samtaler og 206 længerevarende telefonsamtaler.

[2] De socialfaglige medarbejdere har deltaget som brobyggere ved i alt 317 brobygningssamtaler i forbindelse med sociale tilbud, i sundhedsmæssig regi, arbejdsmarkedsrelaterede samtaler og samtaler med Politi og Udlændingeservice.Â