Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2008-09
PØU Alm.del Bilag 115
Offentligt
719252_0001.png
719252_0002.png
719252_0003.png
719252_0004.png
719252_0005.png
NOTAT
August 2009
Grundnotat
Sagsnr. 2009-0009677DEP-JAIC/DEPTLO

Forslag til Rådets direktiv om gennemførelse af den reviderede rammeaftale

vedrørende forældreorlov, der er indgået af BUSINESSEUROPE, UEAPME,

CEEP og EFS, og om ophævelse af direktiv 96/34/EF, KOM(2009)410 af 30.

juli 2009

1. Resumé

Arbejdsmarkedets parter på europæisk plan har indgået en aftale om revision aframmeaftalen om forældreorlov. Formålet med direktivet er at give retsvirkning tildenne aftale. Rammeaftalen erstatter parternes tidligere aftale af 14. december1995, der fik retsvirkning med direktiv 96/34/EF.Med aftalen udvides lønmodtagerens individuelle ret til forældreorlov fra tre må-neder til fire måneder, hvoraf én måned ikke skal kunne overføres fra den ene for-ælder til den anden. Desuden indføres en række forbedringer og præciseringer,særligt forbedres beskyttelsen af retten til forældreorlov, og der åbnes op for at sø-ge større fleksibilitet ved genoptagelsen af arbejdet efter endt orlov.Det overordnede formål er at bidrage til at forbedre sammenhængen mellem ar-bejdsliv og familieliv, herunder hensyntagen til nye familiestrukturer, og at fremmeligestillingen på arbejdsmarkedet.

2. Baggrund

I overensstemmelse med Traktatens artikel 138 om konsultation af arbejdsmarke-dets parter gennemførte Kommissionen i 2006-07 en høringsproces vedrørendesammenhængen mellem arbejdsliv og familieliv.I oktober 2008 fremlagde Kommissionen en pakke om fremme af bedre balancemellem arbejdsliv og familieliv, herunder forslag til ændret graviditetsdirektiv.Samtidig tilkendegav Kommissionen i en meddelelse, at den ville træffe de fornød-ne foranstaltninger for at give retsvirkning til en eventuel ny aftale mellem parterneom forældreorlov.Den reviderede rammeaftale om forældreorlov blev indgået af parterne den 18. juni2009, og parterne anmodede Kommissionen om at forelægge aftalen for Rådet medhenblik på at gøre den bindende i alle medlemsstater.Formålet med direktivet er at give retsvirkning til den reviderede aftale om foræl-dreorlov, der blev indgået den 18. juni 2009 mellem arbejdsmarkedets parter på eu-ropæisk plan (BUSINESSEUROPE, UEAPME, CEEP og EFS).
Forslaget skal erstatte parternes tidligere aftale af 14. december 1995, der fik rets-virkning med direktiv 96/34/EF.

3. Hjemmelsgrundlag

Forslaget er baseret på EF-Traktatens artikel 139, stk. 2, hvorefter parterne kananmode om, at Rådet træffer afgørelse om at give retsvirkning til aftalen. Rådettræffer afgørelse med kvalificeret flertal. Parlamentet skal ikke inddrages i hø-ringsprocessen, se dog punkt 6.

4. Nærhedsprincippet

Målet med forslaget er at foretage en ajourføring af det eksisterende direktiv omminimumsstandarder vedrørende forældreorlov. Det vurderes kun at kunne ske veden foranstaltning på fællesskabsplan.

5. Formål og indhold

a) DirektivetSelve direktivteksten er kortfattet med en henvisning til aftalen, der er bilag til di-rektivet.Iartikel 1gøres den aftale, der er indgået mellem parterne, retligt bindende.Artikel2er en standardartikel vedrørende sanktioner, som forventes at bidrage til en effek-tiv gennemførelse af rammeaftalen.Artiklerne 3, 5 og 6indeholder gennemførel-sesbestemmelserne, herunder mulighed for overenskomstimplementering, og ende-lig fremgår det afartikel 4,at nærværende direktiv ophæver det tidligere direktivvedrørende forældreorlov.b) AftalenDen eksisterende aftale af 14. december 1995 giver lønmodtagerne individuel ret tilforældreorlov i mindst 3 måneder. Det er derfor allerede et gældende princip, atforældreorlov er en individuel ret, der ikke bør overdrages fra den ene forælder tilden anden; mange medlemsstater har imidlertid givet mulighed herfor.Den eksisterende aftale yder desuden beskyttelse mod afskedigelse samt ret til atvende tilbage til den samme eller tilsvarende stilling og sikrer opretholdelse af be-skæftigelsesmæssige rettigheder under forældreorloven. Aftalen indeholder betin-gelserne for adgangen til forældreorlov og de nærmere regler herfor, som med-lemsstaterne kan fastsætte på nationalt plan. Endelig giver aftalen lønmodtagerenret til arbejdsfrihed, når tvingende familiemæssige årsager gør sig gældende i til-fælde af sygdom eller ulykke, der gør lønmodtagerens tilstedeværelse nødvendig.De væsentligste ændringer i den reviderede aftale af 18. juni 2009 er følgende:Aftalen dækker alle lønmodtagere uanset kontrakttype, herunder deltidsbe-skæftigelse, tidsbegrænset beskæftigelse og vikararbejde.Retten til forældreorlov for arbejdstagere udvides fra de nuværende tre til firemåneder.For at tilskynde til at forældrene deles ligeligt om forældreorloven fastsættesdet, at mindst én af disse fire måneder ikke under nogen omstændigheder skalkunne overføres (’non-transferability’). Denne fjerde måned vil gå tabt, hvisdet kun er den ene forælder, som tager forældreorlov.
2
Det gøres obligatorisk (og ikke længere fakultativt) nationalt at fastsætte var-selsperioder, som skal benyttes af en lønmodtager, der ønsker at tage forældre-orlov. Disse skal fastsættes i overensstemmelse med både lønmodtagerens ogarbejdsgiverens interesser.Alle former for mindre gunstig behandling som følge af ansøgning om foræl-dreorlov forbydes, hvorved beskyttelsen mod dårligere behandling som følgeaf orlov forbedres. Tilsvarende bestemmelse er en del af kommissionens for-slag til ændring af graviditetsdirektiv 92/85/EØF, artikel 10 (1).Spørgsmål om social sikring skal i lighed med tidligere undersøges og afgøresnationalt. Dog bemærkes, at der ligeledes er indsat en tilsvarende bestemmelseom indkomstforhold. Hertil gøres der i de generelle betragtninger opmærksompå, at erfaringer i medlemsstaterne har vist, at indkomstniveauet under foræl-dreorlov er en faktor, der har indflydelse på, om forældre holder orlov, navnligfædre.Forældres ret til at bede om ændrede arbejdsforhold ved tilbagevenden til ar-bejde efter orlov fastslås. Arbejdsgivere skal besvare sådanne anmodninger omfleksible arbejdsordninger både efter egne og efter lønmodtagerens behov. Til-svarende bestemmelse er en del af kommissionens forslag til ændring af gravi-ditetsdirektiv 92/85/EØF, artikel 11(d).Lønmodtageren og arbejdsgiveren opfordres til at forblive i kontakt med hin-anden under orloven for at fremme genoptagelsen af arbejdet.

6. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke inddrages i lovgivningsprocessen. Kommissionen vildog i overensstemmelse med tidligere løfter give Parlamentet, hvis det ønsker det,mulighed for at sende en udtalelse til Kommissionen og Rådet.

7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

Det gældende forældreorlovsdirektiv (direktiv 96/34/EF) er i dag implementeretgennem flere love:Barselloven (lov nr. 566 af 9. juni 2006 med senere ændringer)Ligebehandlingsloven (nu lovbkg. nr. 734 af 28. juni 2006)Lov om lønmodtageres ret til fravær fra arbejde af særlige familiemæssige år-sager (Lov nr. 223 af 22. marts 2006)Direktivet og den reviderede rammeaftale vurderes ikke umiddelbart at betyde æn-dringer i de danske lovregler:Alle lønmodtagere er omfattet af retten til forældreorlov uanset deres kontrakt-type.Hver forælder har efter barselloven allerede en individuel ret til 32 ugers for-ældreorlov (godt 7 måneders forældreorlov pr. forælder). Der er ikke efter dedanske regler mulighed for at overføre forældreorlov fra den ene forælder tilden anden.I barselloven er der allerede fastsat en varslingsfrist på 8 uger, der tilgodeserbåde arbejdsgiverens og lønmodtagerens interesser.Det må dog overvejes, om det er nødvendigt at præcisere beskyttelsen i ligebe-handlingsloven i forhold til alle former for mindre gunstig behandling som føl-ge af ansøgning om forældreorlov. I dag omhandler beskyttelsen i §§ 9 og 16alene lovstridige afskedigelser.
3
Det må ligeledes overvejes, om det er nødvendigt at præcisere i barselloven, atforældre har ret til at bede om ændrede arbejdsforhold ved tilbagevenden til ar-bejde efter orlov og arbejdsgiverens pligt til at svare sådanne anmodninger.Barselloven omtaler i dag alene muligheden for efter aftale delvis at genoptagearbejdet.

8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet

eller beskyttelsesniveauet

Forslaget menes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-en eller miljøet. Der må som konsekvens af en vedtagelse som nævnt under punkt 7forventes mindre præciseringer i forhold til det danske beskyttelsesniveau.

9. Høring

Forslaget har været i høring i EU-Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og SocialeForhold med frist den 17. august 2009.KL takker for fremsendelsen af forslaget og udtrykker tilfredshed med, at der ervalgt en gennemførelsesform, der ikke tillægger eller fratrækker noget i forhold tilden indgåede aftale mellem de europæiske arbejdsmarkedsparter. KL udtrykker og-så tilfredshed med, at den europæiske regulering af arbejdsmarkedet sker ved hjælpaf aftaler indgået mellem arbejdsmarkedets parter. Herudover har KL ingen yderli-gere bemærkninger.FTF finder, at det fremsatte forslag til gennemførelsen af en revideret rammeaftaleom forældreorlov er i overensstemmelse med det aftaleresultat de europæiske soci-ale parter kunne enes om, og at resultatet indebærer en forbedring i forhold til denhidtil gældende rammeaftale. Selv om den reviderede rammeaftale formentlig ikkeumiddelbart vil få de store konsekvenser på det danske arbejdsmarked, kan den un-derstøtte en positiv udvikling på det europæiske arbejdsmarked vedrørende vilkårfor forældreorlov. FTF bemærker dog, at man gerne havde set, at bestemmelsen iartikel 6, stk. 1, om muligheden for fleksibel indretning af vilkår ved tilbagevendenfra forældreorloven, var blevet en egentlig rettighed for medarbejderen. I mangekollektive danske overenskomster er der givet adgang til fleksibel tilpasning af ar-bejdsvilkår ved tilbagevenden fra forældreorlov.FA er tilfredse med at Kommissionen har fremsat sit forslag så hurtigt efter at deeuropæiske sociale parter den 18. juni 2009 blev enige om den reviderede ramme-aftale vedrørende forældreorlov. Den reviderede rammeaftale vil både give en bed-re balance mellem arbejds-, privat- og familielivet, og gøre det lettere for virksom-hederne at planlægge arbejdet. Kommissionens forslag rummer mulighed for atgennemføre direktivet og rammeaftalen ved kollektiv overenskomst og afsætter 2år fra vedtagelse af forslaget til at gennemføre det. Om nødvendigt kan denne gen-nemførelsesfrist udvides med yderligere 1 år. På den baggrund er FA positive overfor forslaget og har ikke yderligere bemærkninger.LO har henvist, at LO over for ETUC har gjort opmærksom på, at LO gerne havdeset et mere vidtgående framework, men er helt klar over, at det foreliggende resul-tat er det muliges kunst. LO har over for ETUC anført følgende konkrete bemærk-ninger til teksten:I punkt 17 i de generelle betragtninger hedder det, at ”medlemsstaterne bør ta-ge hensyn til de særlige behov, som forældre med langtidssyge eller handicap-4
pede børn måtte have”. LO kan konstatere, at denne betragtning ikke bliverfulgt op af initiativer i direktivet.I punkt 22 ligeledes under de generelle bemærkninger er det uklart, i hvilkengrad det er arbejdstager eller arbejdsgiver, der er forpligtet til at tilrettelæggeforløbet i forbindelse med tilbagevenden til arbejdspladsen. Det bør derforpræciseres, at det er arbejdsgiveren som jo har ledelsesretten, der derfor ogsåhar forpligtigelsen.I § 2, stk. 2, hilser LO velkomment, at forældreorlovsperioden udvides fra 3 til4 måneder, og at man med rammeaftalen forsøger at tage fat på udfordringenmed at få flere fædre til at tage del i orloven ved at reservere en måned ud af de4 måneder. Det er imidlertid uklart, hvordan man både vil fastholde forældreor-loven som en individuel ret samtidig med, at man reserverer en del af orloventil fædre.
DA har bemærket, at DA gennem BusinessEurope har været med til at indgå denreviderede rammeaftale vedrørende forældreorlov. DA finder på den baggrund ikkeanledning til at fremkomme med specifikke bemærkninger til selve indholdet af af-talen. Aftalen opstiller kun generelle principper for forældreorlov og lader det væreop til medlemsstaterne at fastsætte bestemmelser for anvendelse af disse princip-per. DA har noteret sig, at direktivforslaget indeholder den sædvanlige adgang forarbejdsmarkedets parter til at gennemføre direktivet ved kollektiv aftale.

10. Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen er positiv over for direktivet og rammeaftalen. Fra dansk side må detbetragtes som positivt, at parterne på europæisk plan har kunnet enes om at revide-re rammeaftalen om forældreorlov.

11. Generelle forventninger til andre landes holdninger

De øvrige medlemslande må ventes at kunne støtte, at der gives retsvirkning til par-ternes aftale.

12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Forslaget er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
5