|
|
1. Opfølgning på DER den 15.-16. oktober 2008 om den finansielle krise og forberedelse af internationale initiativer
- Udveksling af synspunkter
2. Skat
FFÂ Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â a)Â Â Â Nedsat moms
- Generel orientering
KOM(2008)428
b)   Bekæmpelse af momssvig
- Generel orientering
KOM(2008)147
c)   (evt.) Tekniske ændringer af momsdirektivet
- Politisk enighed
d) Â Â (evt.) Cirkulationsdirektivet
- Generel orientering
KOM(2008)78
e) Â Â (evt.) Koordination af systemer for direkte beskatning - exitbeskatning
- RÃ¥dsbeslutning
KOM(2006)825
f) Â Â (evt.) Anti-svigsaftale med Liechtenstein
- Status
3. Klimaændringer og stabilisering af kvotepriser i EU’s kvotehandelssystem efter 2012
- Udveksling af synspunkter
4. Lissabonstrategien - arbejdsmarkedspolitik
         - Orientering
KOM(2007)359
5. Eventuelt
Der fremsendes dokumenter vedrørende følgende dagsordenspunkter, som skønnes at vedrøre Politisk-Økonomisk udvalgs ansvarsområde:
                 - Orientering
                   KOM(2007)359
Resumé
KOM(2007) 359
Kommissionens fremsatte i september 2007 meddelelsen â€Towards Common Principles of Flexicurity: More and better jobs through flexibility and securityâ€. ECOFIN havde den 9. oktober 2007 – pÃ¥ baggrund af Kommissionens meddelelse – en generel debat om flexicurity, som mundede ud i, at Det Europæiske RÃ¥d i december 2007 vedtog følgende fælles retningslinier for begrebet flexicurity:
1. Flexicurity involverer fleksible og pålidelige kontraktuelle forhold, strategier for livslang læring, effektive aktive arbejdsmarkedspolitikker og moderne sociale understøttelsessystemer.
2. Flexicurity implicerer en balance mellem rettigheder og ansvar for arbejdsgivere, arbejdstagere, jobsøgende og offentlige myndigheder.
3. Flexicurity bør tilpasses de specifikke omstændigheder, arbejdsmarkeder og erhvervsrelationer i hvert enkelt medlemsland.
4. Flexicurity bør reducere afstanden mellem insidere og outsidere i arbejdsmarkedet.
5. Såvel intern (inden for virksomheden) som ekstern (mellem virksomheder) flexicurity bør fremmes.
6. Flexicurity bør understøtte ligestilling, dels mellem mænd og kvinder, dels i ft. indvandrere, unge, handicappede og ældre arbejdere.
7. Flexicurity forudsætter et klima med tillid og dialog mellem offentlige myndigheder og sociale partnere.
8. Flexicurity politikker har budgetmæssige omkostninger og bør forfølges under hensyntagen til at bidrage til sunde og holdbare finanser.
Principperne er efterfølgende blevet anvendt i implementeringen af Retningslinierne for Beskæftigelse, herunder i forhold til de landespecifikke anbefalinger.
ECOFIN ventes på mødet den 4. november 2008 at blive orienteret om resultaterne af en arbejdsgruppes (Country Review Working Group) tematiske gennemgang af medlemslandenes initiativer til sikring af fleksible og sikre arbejdsmarkeder (flexicurity). Arbejdsgruppen har særligt fokuseret på medlemslandenes reformer af skatte- og kompensationssystemer, og orienteringen ventes at indeholde følgende overordnede konklusioner:
· Arbejdsmarkederne i EU har udvist stor grad af dynamik over de senere år, og der er observeret betydelige fremskridt i forhold til opfyldelse af beskæftigelsesmålene i Lissabon-strategien inden 2010 – især for så vidt angår målene for beskæftigede kvinder og ældre. Der er fortsat betydelige forskelle mellem de enkelte medlemslande – både fsva. både udgangspunkt og forbedringer over perioden – og det forekommer ikke sandsynligt at det overordnede mål om en beskæftigelsesgrad på 70 pct. vil kunne opfyldes inden 2010.
· Givet den aktuelle økonomiske afmatning vil yderligere fremskridt i forhold til opfyldelse af målet kræve en ambitiøs reformtilgang i de kommende år. Afmatningen understreger imidlertid vigtigheden af, at medlemslandene sikrer fleksible arbejdsmarkeder og moderne sociale sikringssystemer (flexicurity) mhp. at forbedre økonomiernes robusthed og tilpasningskapacitet over for asymmetriske økonomiske choks.
· Erfaringer fra afmatningen i 2001 viser, at arbejdsmarkederne i de lande, som havde gennemført betydelige reformer, var mere robuste end de lande som ikke havde gennemført tilsvarende reformer.
· Reformfokus har i 2008 – ligesom i 2007 – primært været fokuseret på at gøre det mere økonomisk attraktivt for ledige at komme i beskæftigelse, og på at reducere virksomheders arbejdskraftomkostninger. Efter tidligere års betydelige reformer af de nationale kompensationsregler, har reformerne i 2008 generelt været relativt marginale, med primær fokus på stramninger af rådighedsregler og regler for tilkendelse af ydelser. Tiltag, såsom offentlige løntilskud og mulighed for supplerende beskæftigelse for modtagere af offentlig forsørgelse, har ligeledes været implementeret. Disse tiltag vil blive fulgt tæt i forhold til effektivitet og incitamentsfremme, samt i forhold til konsekvenserne for de offentlige finanser.
· Generelt vurderes reformivrigheden – med få undtagelser – at være stilnet af, og der synes ikke at være bevis for øget reformivrighed blandt lande med eksplicitte anbefalinger på dette område. På den baggrund lægges der op til styrket multilateral overvågning af reformer med yderligere fokus på landespecifikke reformfremskridt, herunder især på fremskridt i relation til konkrete landespecifikke anbefalinger.
I noten til ECOFIN understreges det, at den aktuelle økonomiske afmatning bør ses som en ’driver’ for yderligere strukturreformer i stedet for en afskrækkelse. Gevinsterne af arbejdsmarkedsreformer er tydelige, og medlemslandenes skal undgå tilbagerulning. Fleksible arbejdsmarkeder samt skatte- og kompensationsreformer er vigtige elementer af samhørige nationale flexicurity-strategier, som også bør omfatte livslang læring og aktiv arbejdsmarkedspolitik.
Der eksisterer ikke en one-size-fits-all-model, men medlemslandenes tiltag bør tilpasses nationale omstændigheder, og samtidig være i fuld overensstemmelse med behovet for finanspolitisk holdbarhed.
ECOFIN ventes at tage orienteringen til efterretning.
Ikke relevant.
Ikke relevant.
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig i sagen.
Sagen har i sig selv ikke nogen konsekvenser for dansk ret.Â
Sagen har i ikke i sig selv statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.
En gennemførelse af reformer i retning af større flexicurity i andre EU-lande vil imidlertid kunne have væsentlige positive effekter for europæisk og derigennem dansk økonomi, i det omfang reformerne reelt sikrer mere fleksible arbejdsmarkeder og lavere strukturel ledighed.
Sagen har ikke været sendt i ekstern høring.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Indholdet af Kommissionens meddelelse blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 5. oktober 2007 forud for rådsmødet (ECOFIN) den 9. oktober 2007.
Regeringens holdning
Regeringen hilser resultaterne af arbejdsgruppens arbejde velkommen.
Regeringen finder i øvrigt, at der i det fremadrettede EU-samarbejde i relation til flexicurity bør lægges større vægt på medlemslandenes indsats for at sikre mere fleksible ansættelses- og afskedigelsesregler, og dermed mere fleksible arbejdsmarkeder.
Andre landes holdninger
Der ventes at være bred opbakning blandt medlemslandene til præsentationen af arbejdsgruppens rapport.