OSCEs parlamentariske Forsamling 2008-09
OSCE Alm.del Bilag 52
Offentligt
Wien den 30.juni 2009
Nyt fra OSCE-missionenDrøftelser om Europæisk SikkerhedRuslandsudenrigsministerLavrovpræsenteredevedOSCE’sÅrligeSikkerhedsgennemgangskonference den 23. - 24. juni 2009 en udbygget version afpræsident Medvedevs tanker om en ny europæisk sikkerhedsstruktur. Lavrov oplysteherunder, at forslaget tog sigte på at få vedtaget en juridisk bindende traktat omfattendehele OSCE-området for dermed at skabe et fælles sikkerhedsgrundlag for samtlige 56 lande.Traktaten skulle både indeholde en række grundlæggende principper for mellemstatsligerelationer og fungere som en paraply for en række andre forpligtelser, såvel nye someksisterende. Det blev understreget, at hensigten ikke var at underminere hverkenbestående aftaler eller organisationer, ej heller OSCE eller NATO. Tværtimod ville Ruslandinddrage de eksisterende sikkerhedsorganisationer i forhandlingerne og som parter itraktaten, ligesom man ønskede Traktaten om Konventionelle styrker i Europa (CFE-traktaten) og andre våbenkontrolaftaler opretholdt. I sidste ende var det helt centralespørgsmål ifølge Lavrov, om staterne var rede til at acceptere principperne omsikkerhedens udelelighed (ingen stat må fremme sin egen sikkerhed på bekostning afandres) og respekt for territorial integritet som retligt bindende forpligtelser.Lavrovs præsentation dannede optakt til et uformelt OSCE-udenrigsministermøde på Korfuden 27. - 28. juni 2009, hvor emnet var europæisk sikkerhed i bred forstand og herunderisær præsident Medvedevs forslag. Bortset fra Belarus var der ingen støtte til det russiskeforslag, men villighed til åben og bred dialog i OSCE-regi om europæisk sikkerhed,herunder om nye emner såsom klimaforandringer og energisikkerhed. Fra de vestligelandes side og herunder af Danmark blev det understreget, at formålet med denkommende dialog i første række var at nå frem til en styrkelse af eksisterende forpligtelserog en forbedring af eksisterende institutioner og instrumenter. Der var bred opbakning tilønsket om, at dialogen primært burde føres i OSCE på grund af organisationensvidtspændende medlemskreds (”fra Vancouver til Vladivostok”) og bredesikkerhedsopfattelse, omfattende såvel ”hård” som ”blød” sikkerhed. Der opnåedesenighed om at arbejde videre med sagen i OSCE i Wien med henblik på evt. at træffebeslutning på det ordinære OSCE-udenrigsministermødet i Athen til december om en mereformel forhandlingsproces.
Georgien – statusEftersom det som følge af manglende russisk tilslutning ikke er lykkedes at opnå konsensusom en fortsat OSCE-tilstedeværelse i Georgien, lukker OSCE´s mission med udgangen afjuni 2009, hvor også OSCE´s militære monitoreringsoperation udløber. OSCE har siden1992 haft en feltmission i Georgien, der har gennemført aktiviteter med et vidt spænd frakonfliktforebyggelse, demokratisering, menneskerettigheder, retssikkerhed, miljø ogøkonomisk genopbygning. Chefen for OSCE-missionen i Georgien, ambassadør Hakalaafgav den 11. juni et afsluttende indlæg i OSCE´s Permanente Råd, hvor hun bl.a. påpegede,at man med nedlukningen af OSCE-missionen og monitoreringsoperationen mister adgangtil Sydossetien samt en værdifuld daglig militær monitorering af konfliktområdet langs densydossetiske udbryderregion. Med nedlukningen af UNOMIG i Abkhasien bliver EU´smonitoreringsmission nu eneste tilbageværende internationale mission i Georgien menuden adgang til Abkhasien og Sydossetien. OSCE´s Højkommissær for Nationale Mindretalog OSCE´s kontor for demokratiske institutioner og menneskerettigheder (ODIHR) vil dogfortsætte en række aktiviteter i Georgien, men ikke i udbryderregionerne og i mindreomfang pga. den manglende assistance, som feltmissionen tidligere har kunnet yde. Det erforventningen, at OSCE også fortsat vil være repræsenteret under Genève-drøftelsernesammen med FN og EU og samtlige af konfliktens parter, hvor man bl.a. drøfter spørgsmålom konfliktforebyggelsestiltag, humanitær assistance og situationen for internt fordrevne.OSCE’s Økonomiske og Miljømæssige ForumAnden del af årets Økonomiske og Miljømæssige Forum blev afholdt i Athen den 18.-20.maj (første del gennemførtes i Wien i januar og er omtalt i missionens nyhedsbrev af 4.februar). Emnet var ”Styring af migration og dennes forbindelser til økonomisk, social ogmiljømæssig politik, til gavn for stabilitet og sikkerhed i OSCE-regionen”. Der var undersessionerne en lang række oplæg fra eksperter fra især relevante internationaleorganisationer, koncentreret bl.a. om emner som den økonomiske krises virkning påmigration,migrationsetirelationtiludviklingspolitikog–bistand,menneskerettighedsaspekter, gennemførelsen af OSCE-forpligtelser med relation tilmigration, ligestillingspolitik i forbindelse med migration, miljømæssige aspekter afmigration, herunder konsekvensen af klimaændringer, samt styrkelse af internationaltsamarbejde på området, bl.a. vedrørende bekæmpelse af illegal migration og hermedforbunden kriminalitet (især menneskehandel). Der fremkom mange interessante ogrelevante synspunkter og oplysninger, og mødet tjente derfor til at skabe bevidsthed omen række spørgsmål i forbindelse med migration, som der både i OSCE, andreorganisationer og nationalt vil blive arbejdet videre med.Ved mødet annoncerede Kazakhstan, at næste års Økonomiske Forum foreslås at blivekoncentreret om grænseadministration, sikkerhed for landtransport og fremme af
international vej- og togtransport. Der forhandles i øjeblikket om den nøjagtigeudformning af en beslutning herom, der ventes truffet inden OSCE’s sommerpause.Seminar om retsstatsprincipperOSCE´s årlige seminar under den menneskelige dimension, der fandt sted fra den 12.-14.maj, omhandlede i år ”Styrkelse af retssikkerheden i OSCE-regionen”. Mødet beskæftigedesig dels med domstolenes forskellige funktioner og ansvar inden for den retslige sektor,dels spørgsmålet om torturforebyggelse, herunder særligt i forbindelse med tortur afanholdte under ophold på politistationer.Fra dansk side deltog Rehabiliteringscenteret for Torturofre, Justitsministeriet ogUdenrigsministeriet. De danske indlæg omhandlede bl.a. vigtigheden af domstolenesuafhængighed samt anbefalinger til fremme af torturforebyggelse.Møder i OSCE om bekæmpelse af hate crimes, diskrimination og intoleranceOSCE´s kontor for demokratiske institutioner og menneskerettigheder (ODIHR) har iforåret arrangeret en række møder vedr. tolerance og ikke-diskrimination samtbekæmpelse af hate crimes. Det drejer sig om en rundbordsdrøftelse den 17. marts ombekæmpelse af anti-semitisme, lancering af ODIHR´s praktiske guide for lovgivning vedr.hate crimes den 19. marts, en ekspertrundbordsdrøftelse den 20. marts om racisme iOSCE-regionen som markering af den internationale dag for bekæmpelse afracediskrimination, samt et ekspertmøde om bekæmpelse af hate crimes den 4.-5. maj. Påmøderne deltog fortrinsvist repræsentanter for civilsamfundet, internationaleorganisationer samt eksperter fra OSCE´s deltagerstater.Behovet for dataindsamling vedr. hate crimes blev flere gange understreget, eftersomdette kunne medvirke til at skabe større opmærksomhed omkring problemernes omfang,der igen kunne give grundlag for konkret handling f.eks. i form af lovgivningstiltag. Flereoplægsholdere pegede på den økonomiske krises negative indvirkning i form af øgetdiskrimination, fremmedhad og social udstødelse af udsatte grupper som f.eks. flygtningeog migranter.Under lanceringen af ODIHR´s praktiske guide for lovgivning vedr. hate crimes blev detpåpeget, at lovgivning vedr. hate crimes tjener to formål: Dels sender det et klart budskabom, at samfundet ikke tolererer denne form for kriminalitet; dels er det et signal til ofreneog sårbare grupper om, at retsvæsenet vil yde dem beskyttelse. ODIHR´s guide kan findespå ODIHR´s hjemmeside for information vedr. tolerance og ikke-diskrimination, TANDIS:http://tandis.odihr.pl