Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
MPU Alm.del Bilag 864
Offentligt
RegionshusetViborgRUP-TeamSekretariatetRegional UdviklingSkottenborg 26DK-8800 ViborgTel. +45 8728 5000[email protected]www.rm.dk
Miljøminister Troels Lund PoulsenMiljøministerietBy- og LandsskabsstyrelsenHaraldsgade 532100 København Ø
Regionsrådets høringssvar til Regeringens forslag til lands-planredegørelse 2009Med forslag til landsplanredegørelse 2009 indbydes til dialog om enrække problemstillinger. Den regionale udviklingsplan for RegionMidtjylland rummer flere indlæg til belysning af emnerne samt forslagtil konkrete tiltag.Den regionale udviklingsplan for Region Midtjylland er tilblevet i ettæt samarbejde mellem kommunerne og regionen. Kommunernes ogregionens høringssvar til forslaget til landsplanredegørelse har derfornaturligt mange lighedspunkter.De grundlæggende budskaber i den regionale udviklingsplan er inter-nationalt udsyn, et sammenhængende Danmark og styrkepositionersom grundlag for vækst. Der er givet en række anbefalinger til statenog ingen af disse er imødekommet i forslaget til landsplanrede-gørelse.I forslaget hæfter regionen sig især ved følgende 3 punkter, somuddybes og suppleres i det efterfølgende:1. Landsplanredegørelsen rummer initiativer på tværs af ministerier,f.eks. naturbeskyttelse og infrastruktur. Det er et godt udgangs-punkt, men der vil være behov for en endnu stærkere koordine-ring på tværs af ministerier og en fælles vision for hele Danmarkog for alle dele af Danmark for at sikre sammenhæng mellemplanforudsætningerne og udviklingsintentionerne på de øvrigeministerområder.2. Det lokale råderum er afgørende for, at kommunerne medudgangspunkt i lokale styrkepositioner kan skabe de bedsteudviklingsmuligheder. De gode resultater kan opnås gennem engod dialog mellem kommunerne og ministeriet om en differen-tieret forvaltning af planloven med udgangspunkt i de lokaleforhold.3. Forslaget mangler en fast forbindelse over Kattegat og under-bygning af, at Danmark fremstår som en helhed. Det handler omDato 25. september 2009Anne JustesenTel. +45 8728 5083[email protected]
Side 1
et sammenhængende Danmark i et infrastrukturelt og funktioneltsamspil.Koordinering på tværs og fælles vision for hele Danmark ogfor alle dele af DanmarkRegionen ser balance og sammenhæng i Danmark som de væsent-ligste nationale udfordringer, herunder koordinering mellem for-skellige ressortministerier samt strategi for udbygning af inter-nationale relationer med henblik på mest effektivt at løse depåtrængende udfordringer.Landsplanredegørelsen illustrerer en geografisk opdeling af landet i 4dele, uden at der er redegjort for bagvedliggende kriterier for denneopdeling. Opdelingen af landet i Sjælland, Østjylland, de såkaldtemellemstore byregioner og yderområder oplyses at skulle sikre, atplanmyndigheder indenfor samme område tænker deres planlægningsammen.Kommuner og region har allerede etableret et ligeværdigt samarbejdefor at sikre en sådan samtænkning. Der er derudover etableret etsamarbejde, der sikrer planlægningsmæssig koordination overregionsgrænserne. Det forekommer derfor unaturligt i landsplanrede-gørelsen, at kommunerne især i yderområderne og i de mellemstorebyregioner skal se sig i en sammenhæng opfundet i landsplanrede-gørelsen, frem for i den region hvori kommunen ligger.Generelt synes der med forslag til landsplanredegørelse at væreskabt forvirring om begrebet ”region”, idet redegørelsen omtaler både”Østjylland” og de såkaldte ”mellemstore byregioner” som regioner. Iøvrigt er der i landsplanredegørelsen ikke gjort rede for, hvilkevisioner regeringen har for de mellemstore byregioner og yderom-råderne.Af forslaget til landsplanredegørelse fremgår, at ”Vision Østjylland”danner udgangspunkt for et fortsat samarbejde mellem kommunerneog staten om udarbejdelse af en fælles udviklingsstrategi med fokuspå en fælles byudviklings- og infrastrukturstrategi, samt strategier forerhvervsudvikling, uddannelse og forskning samt kultur og fritid.Det er Vækstforum for Region Midtjylland, der har kompetencen til atindstille projekter inden for kompetenceudvikling, erhvervsudviklingm.v. til Økonomi- og Erhvervsministeriet vedrørende EU-medfinan-siering og til Regionsrådet for så vidt angår erhvervsbevillinger.Ligeledes har Regionsrådet kompetence til at koordinere uddannelser,sikre sammenhæng i udbuddet af ungdomsuddannelser og givetilskud til udviklingsprojekter inden for ungdomsuddannelser ogvoksenuddannelser samt kultur.
Side 2
Vækstforums Erhvervsudviklingsstrategi og den regionale udviklings-plan er begge udarbejdet i tæt samarbejde mellem kommunerne,interesseorganisationer, vidensinstitutioner, erhvervslivet ogregionen. Her er formuleret fælles strategier for infrastruktur,erhvervsudvikling, uddannelse og forskning samt kultur og fritid. Ogder er allerede afsat betydelige millionbeløb til projekter, som tagerfat om de nævnte udfordringer!Erhvervsudviklingsstrategien og den regionale udviklingsindsatsstopper ikke her, men omfatter yderligere indsatser for energi, klima,sundhed, trafik, arbejdskraft og beskæftigelse samt turisme.Region Midtjylland finder det vigtigt og rigtigt at fokusere påklima-ændringer.Det er herunder afgørende, at regeringen sikrer, atkommunerne har de nødvendige planlægningsværktøjer. For etable-ring af vedvarende energianlæg, eksempelvis biogasanlæg, er detvigtigt, at der koordineres på tværs af relevante ministerområder,således at der skabes en sammenhængende platform for den frem-tidige indsats, og således at eksempelvis afgiftsstrukturer ikkehindrer en positiv udvikling.Region Midtjylland indgår gerne i dialog og samarbejde om landetsudfordringer og mål for udvikling.Lokalt råderum, dialog og differentieret forvaltning af plan-lovenDet er et udgangspunkt i den regionale udviklingsplan, at alle egnehar styrkepositioner, der positivt kan bidrage til den fælles udvikling.Et princip der meget vel kan anvendes også i en national betragtning!Heri ligger blandt andet, at der i Region Midtjylland ikke findes funk-tionelle yderområder.Region Midtjylland ser frem til dialog om den bypolitiske redegørelse,der har fokus på tæt, grøn, blå og sund by.I den regionale udviklingsplan sesbyernesom katalysatorer forvækst i hele regionen. Det er derfor anbefalet at udvide det østjyskebybånd med Aalborg i nord og Viborg i vest. Denne opfordringgenfremsættes hermed.Landsplanredegørelsens konstatering af, at der stadig er brug forhavnene er helt i overensstemmelse med opfattelsen i den midtjyskeregion, idet et mål i den regionale udviklingsplan er at flytte lang-distancegods fra vej til sø og bane. Især containertrafikken i ÅrhusHavn har stor betydning for godstransporten i Danmark, og dermedbetydning for den internationale samhandel. Samtidigt harkommunerne en planlægningsopgave i at fremtidssikre regionensarbejdende havne, da de har stor betydning for erhvervsliv ogidentitet i havnebyerne.
Side 3
Region Midtjylland sernaturensom en ressource, hvor der skal væregode forhold for dyr og planter, samtidig med at der skabes rekrea-tive værdier og muligheder for både borgere og erhverv. Kort sagtbør der skabes sammenhæng mellem beskyttelse og benyttelse.Region Midtjylland ser positivt på udpegningen af nationalparkerne ogandre sammenhængende naturområder, der vil bidrage som interna-tionale oplevelsesøkonomiske fyrtårne i tillæg til beskyttelse af om-rådernes naturværdier.Region Midtjylland ser frem til, at regeringen i efteråret 2009 udpegerområder, hvor vindmølleindustrien kan teste og afprøve nye proto-typer. Herunder at få afdækket industriens behov. Vi finder, at kom-munernes muligheder vedr. tilpasning til klimaændring endnu erutilstrækkeligt belyste, og at der kan sættes mere fokus på mulig-heder og innovative potentialer i de ændrede vilkår.Det er i den regionale udviklingsplan målet fortsat at være selv-forsynende med rent drikkevand i 2030, og vi arbejder derfor gernesammen med staten om vandplanerne, herunder hvordan det renedrikkevand sikres trods klimaudfordringer.Udviklingen går i retning af stadig større urbanisering. Det givermulighed for udvikling i centerområderne og særlige udfordringer i deområder, der affolkes. Derfor savnes, at miljøvurderingen redegørfor, hvilke konsekvenser der er for erhvervsvilkårene ilanddistrik-terne.Styrkelse af bosætningen i landdistrikterne er vigtig for erhvervsud-viklingen i Danmark og den samlede udvikling i landdistrikterne. Detkræver en særlig indsats at få fjernet forfaldne huse og erhvervsbyg-ninger. Der skal en enklere og stærkere byfornyelseslovgivning ogplanlovgivning til for at løse problemerne og skabe fremtidenslandsbyer og landdistrikter.I de områder, hvor der ikke er mangel på boliger, er det ikke muligtfor kommunerne at opretholde bopælspligten. Landsplanredegørel-sens forslag om at lade helårsboliger overgå til deltidsboliger harderfor ikke større betydning mht. at sikre liv og udvikling i de mindrebysamfund.I den regionale udviklingsplan gøres regeringen opmærksom påbehovet for, at der kan ske differentieret udmøntning af f.eks. plan-og naturbeskyttelseslovgivningen. Ikystområderneog i visse land-distrikter, hvor der er få og små arealkonflikter, bør administrationenkunne tilpasses den lokale virkelighed og derved underbygge tilstede-værende potentialer for udvikling.
Side 4
I forslaget til Landsplanredegørelse nævnes projektet om ”bæredyg-tige og attraktive landdistrikter”, som Miljøministeren vil iværksætte.I Region Midtjylland ser vi frem til at deltage i projektet.Region Midtjylland indgår gerne i dialog og samarbejde om de regio-nale og lokale udfordringer og mål for udvikling.Landsplanredegørelsen mangler en fast forbindelse overKattegat og underbygning af, at Danmark fremstår som enhelhed. Det handler om et sammenhængende Danmark i etinfrastrukturelt og funktionelt samspilDet beskrives i forslaget til landsplanredegørelse, at Danmark inter-nationalt set har enhovedstad,der er stærk, velfungerende og harbetydning for væksten i hele landet. Men hvordan får landet bredt setdet optimale udbytte af væksten i hovedstadsområdet?I den regionale udviklingsplan for Region Midtjylland er det kommu-nernes og regionens bud herpå at binde et udvidet østjysk bybånd ogØresundsregionen sammen til ét vækstcenter. Det betyder eksempel-vis, at kommuner og region arbejder for, at vækstkorridoren mellemdet østjyske bybånd og Øresundsregionen får optimal infrastruktur,der binder de to – i international sammenhæng – mindre vækstcentresammen til ét større vækstcenter. Dermed skabes endnu bedremuligheder og rum for at udfolde det samlede potentiale i Danmark.Indenfor turismen, regionalt og nationalt, bør der ske en målrettet ogkoordineret indsats for at sikre sammenhæng og samarbejde, derunderstøtter en erhvervsmæssig udvikling. Til brug for en samletturismeplanlægning analyseres aktuelt ”Turismens vækstpotentiale iRegion Midtjylland” med henblik på en langsigtet vækstplan for turis-men. Fokus er på udvikling af eksisterende basisprodukter, nyeoplevelsesprodukter og nye markeder tilpasset regionens forudsæt-ninger. Et eksempel er kystområderne, der er en særlig styrke-position for den midtjyske turisme – i samspillet med de øvrige tilbudi regionen.Kommuner og region er enige i regeringens fokus på trængselspro-blemerne iØstjyllandog hovedstadsområdet.Trængselsproblemerne risikerer at føre til, at områderne misterattraktionsværdi for erhvervsmæssige investeringer. De medfølgendeforlængede rejsetider til og fra områderne giver en oplevelse af størreafstande end nødvendigt.Trængselsproblemerne i byområderne må afhjælpes. Det krævertrafikanlæg og mere attraktiv kollektiv trafik, der skaber bedre over-ensstemmelse mellem transportbehov og transportmuligheder.Region Midtjylland ønsker, atinfrastrukturenskal sikre fremkom-melighed, gode forbindelser til omverdenen samt en region i balance.
Side 5
I den regionale udviklingsplan er beskrevet de nødvendige anlæg jf.det fælles indspil til Infrastrukturkommissionen.Det må desværre konstateres, at der i forslaget til landsplanrede-gørelse ikke lægges op til en nærmere belysning af potentialerne ietablering af en fremtidig fast forbindelse på tværs af Kattegatmellem Jylland og Sjælland. Dog indgår Kattegatforbindelsen som étaf 4 analysepunkter i ”Kommissorium for strategisk analyse afudviklingsmulighederne i Østjylland”, som er led i udmøntningen afaftale om Grøn Transportpolitik fra januar 2009.Højhastighedstog på en fremtidig fast Kattegatforbindelse vil indfriregeringens mål om markant lavere rejsetider. Forbindelsen vil værekonkurrencedygtig i forhold til flyforbindelserne på tværs af landet,og CO2-belastningen vil reduceres væsentligt.Regeringen vil styrke transportkorridoren mellem Hamburg ogØresundsregionen – her burde også nævnes sammenhæng ioverordnet infrastruktur. Yderligere anbefaler vi regeringen atarbejde for at styrke transportkorridoren mellem Vestdanmark ogHamburg-området.Region Midtjylland indgår gerne i dialog og samarbejde om landetssammenhængskraft og ser bl.a. frem til at deltage i regeringensinitiativer om ”Danmark i balance”.
Side 6
Venlig hilsen
Bent HansenRegionsrådsformand