Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
MPU Alm.del Bilag 804
Offentligt
UdkastForslagtil
Lov om udstykning og salg af statens arealer, som er udlejet somsommerhusgrunde i Rødhus Klit, Blokhus Klitplantage, Bjerghuseved Fjand og Tranum Ejstrup Strand
§ 1.Loven gælder for udstykning af de dele af matr. nr. 148 m og 90 a Sdr. Nissum Mark, Sdr.Nissum, matr. nr. 61 b, 90 u og 92 c Hune By, Hune, og matr. nr. 1 a og 7 a Nr. Bratbjerg, Tranum,der er vist på bilag 1 til loven, hvorved der på hver ny samlet fast ejendom ligger mindst ét som-merhus, der var opført ved lovens ikrafttræden.§ 2.Udstykning, som nævnt i § 1, hvorved der fastlægges skel på arealer, der er omfattet af klit-fredning, er ikke omfattet af udstykningsforbuddet i § 8 i lov om naturbeskyttelse.§ 3.Udstykning, som nævnt i § 1, hvorved der fastlægges skel på arealer, der er omfattet affredskovspligt, er ikke omfattet af udstykningsforbuddet i § 12 i lov om skove.§ 4.Udstykning som nævnt i § 1 kan gennemføres uden, at der skal tilvejebringes en lokalplanefter reglerne i lov om planlægning.Stk. 2.Bestemmelser i eksisterende lokalplaner, der forbyder udstykning af statsligt ejede area-ler, ophæves for så vidt angår udstykning som nævnt i § 1.§ 5Staten kan tilbyde og sælge de udstykkede arealer til ejerne af de sommerhuse, der er op-ført herpå eller en juridisk person ejet af disse uden offentligt udbud, men efter de regler, der i øv-rigt gælder for salg af statens faste ejendomme.§ 6.Loven træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i Lovtidende.
1
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning1.1 Lovforslagets hovedindholdLovforslaget vil give sommerhusejere mulighed for at købe de sommerhusgrunde langs den jyskevestkyst, som deres hus ligger på, og som de nu lejer af staten. Med henblik herpå giver forslagethjemmel til udstykning af statens sommerhusgrunde på klitfredede og fredskovspligtige arealer,som efter naturbeskyttelsesloven og skovloven er underlagt udstykningsforbud.1.2 Baggrund for lovforslagetDet er regeringens opfattelse, at udlejning af sommerhusgrunde ikke er en statslig opgave. Af de ialt 568 sommerhusgrunde, som staten ejer eller har ejet, og som for næsten alles vedkommende erbeliggende i lokalplanlagte sommerhusområder, er ca. 282 solgt eller sat til salg, eller salg er underforberedelse. De resterende ca. 286 huse er beliggende på beskyttede arealer, som ikke umiddelbartkan udstykkes og sælges. Det drejer sig for størstedelens vedkommende om arealer med fredskovs-pligt og for ca. 50 huses vedkommende med klitfredning. Grundene er beliggende langs den jyskevestkyst ved Blokhus Klitplantage, Rødhus Klit, Tranum/Ejstrup Strand og Bjerghuse ved Fjand.Forslaget gør det muligt at udstykke de resterende grunde med henblik på salg.2. Hovedpunkter i lovforslaget2.1 Gældende retVed udstykning forstås i henhold til udstykningsloven, at det registreres i matriklen, at et areal fra-skilles en eller flere samlede faste ejendomme og fremtidig udgør en ny samlet fast ejendom.Skovloven indeholder i § 12 et forbud mod udstykning eller formindskelse ved arealoverførsel afsammenhængende fredskovspligtige arealer. Ifølge § 38 kan miljøministeren dispensere fra be-stemmelsen, når særlige grunde taler for det. Efter praksis gives der dispensation til udstykning affredskovspligtige arealer, hvis der er tale om dele på mindst 50 ha på gode jorder og 200-300 ha påringere jorder. Desuden gives under nærmere betingelser dispensation til udstykning af mindre par-celler som f.eks. nedlagte skovtjenestesteder mv.Naturbeskyttelsesloven indeholder i § 8 et forbud mod at foretage ændring i tilstanden af klitfrededearealer. Der må bl.a. ikke opføres bebyggelse, tilplantes, hegnes, mv., og det fremgår direkte, at derikke må foretages udstykning, matrikulering eller arealoverførsel, hvorved der fastlægges skel. Efter§ 65 kan forbuddet fraviges i særlige tilfælde.
2
Efter fast og langvarig praksis dispenseres kun, når der foreligger en ganske særlig begrundelseherfor, herunder at der ikke ved en dispensation skabes præcedensvirkning i strid med bestemmel-sens generelle formål.For begge bestemmelsers vedkommende gælder, at der ikke er etableret en praksis, der dækker ud-stykninger, som dette forslag muliggør.Hovedparten af områderne er lokalplanlagt, og lokalplanerne indeholder udstykningsforbud i over-ensstemmelse med bestemmelserne i skovloven og naturbeskyttelsesloven. Grundene kan derforkun udstykkes, hvis lokalplanerne ændres på dette punkt. Endvidere vil udstykning omfattet af §1 ivisse tilfælde kunne være omfattet af lokalplanpligten efter planlovens § 13, stk.2.Statens ejendomme udbydes som hovedregel til salg ved offentligt udbud. De bevilgende myndig-heder kan dog give tilslutning til, at denne regel i særlige tilfælde fraviges.2.2 Den foreslåede ordningDen foreslåede ordning skal muliggøre privatisering og frasalg af statens sommerhusgrunde til ejer-ne af de sommerhuse, der findes på grundene, uden at slække på de hensyn til natur og landskab,der ligger bag de generelle udstykningsforbud i skovloven og naturbeskyttelsesloven.Forslaget omfatter derfor alene udstykningsmulighederne for de konkrete statslige arealer, der forhovedpartens vedkommende ved lokalplan er udlagt som sommerhusområder, og som gennemmange år har været bebygget med sommerhuse i privat eje. Den nuværende anvendelse ændres ik-ke.I lovforslaget afgrænses de arealer, der kan udstykkes i individuelle parceller eller i større områderbebygget med flere af de eksisterende sommerhuse, hvis sommerhusejerne ønsker det. Forslagetfastsætter alene bestemmelser om udstykningsmulighederne, mens klitfredning og fredskovspligt iøvrigt opretholdes.Nogle af arealerne er omfattet af naturbeskyttelseslovens § 3 om beskyttede naturtyper. Efter natur-beskyttelseslovens § 3 er det ikke tilladt at ændre tilstanden af de beskyttede arealer, men bestem-melsen er ikke til hinder for fastlæggelse af nye skel. Med lovforslaget vil der ikke ske ændring iden nuværende anvendelse, og bestemmelsen i § 3 opretholdes uændret.Enkelte af arealerne er beliggende i Natura 2000-områder eller op ad sådanne områder. Lovforsla-get vil ikke ændre beskyttelsesniveauet for områderne, jf. pkt. 6.Det vil blive sikret i forbindelse med salget, at offentligheden skal kunne færdes i området som hid-til, ved at Miljøministeriet tinglyser deklarationer på de enkelte grunde om offentlighedens adgangog oprettelse af grundejerforening mv. Adgangen kan også sikres ved lokalplanlægning.Det foreslås, at udstykning omfattet af lovforslagets § 1, skal kunne gennemføres uden tilvejebrin-gelse af en lokalplan, og at udstykningsforbuddene i de eksisterende lokalplaner for udstykningeromfattet af § 1 ophæves.Den nødvendige udstykning indebærer, at salg først kan gennemføres nogen tid efter lovens vedta-gelse.
3
Skov- og Naturstyrelsen vil forestå og bekoste de konkrete udstykninger af det provenu, der kom-mer fra salget. Det matrikulære arbejde vil blive udført af en landinspektør i overensstemmelse medbestemmelserne i lov om udstykning og anden registrering i matriklen.Det foreslås, at grundene kan tilbydes sommerhusejerne uden offentligt udbud i lighed med, hvadder er sket i forbindelse med de tidligere salg af statens sommerhusgrunde. Salgene vil blive gen-nemført på almindelige salgsvilkår i øvrigt, jf. budgetvejledningen og cirkulære om salg af statensfaste ejendomme.Det vil være frivilligt for lejerne, om de vil købe eller fortsætte som lejere. Lejemålet kan fortsættessom efter hidtidig praksis f.eks. i tilfælde af arv.3. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeDet er skønnet under meget betydelig usikkerhed, at grundene p.t. kan indbringe 800.000 kr. i gen-nemsnit. Ved salg af alle 286 grunde vil staten således kunne opnå en indtægt på 228,8 mio. kr. Deter usikkert, hvor mange lejere der vil benytte sig af et tilbud om at købe. Set i lyset af de tilkendegi-velser, der p.t. er om køb af andre af statens sommerhusgrunde, og den usikre situation, den øko-nomiske krise har skabt på ejendomsmarkedet, vil et skøn ud fra den nuværende situation være atmaksimalt 25-50 % af lejerne vil købe.Under ovennævnte forudsætninger forventes et salgsprovenu på ca. 110 mio. kr. over en 6 års peri-ode. Staten vil samtidig miste lejeindtægter på ca. 4,0 mio. kr. årligt. Det forudsættes, at Skov- ogNaturstyrelsen kompenseres på de årlige finanslove for de tabte lejeindtægter.For de grunde, der ikke bliver solgt, vil staten skulle betale en højere ejendomsskat. Det kan ikke pånuværende tidspunkt siges, hvor meget skatten vil stige, da det afhænger af vurderingen, af beskat-ningsforhold i den pågældende kommune og andre forhold. Det forudsættes, at Skov- og Natursty-relsen kompenseres for denne stigning på de årlige finanslove.I forbindelse med forberedelse af og gennemførelse af de konkrete salg vil der være administrativeudgifter for staten, herunder udgifter til ejendomsmæglervurderinger, landinspektører m.v. Udgif-terne er skønnet til 1,5 mio. kr. årligt i perioden 2010-14. Disse udgifter forudsættes ligeledes af-holdt af provenuet ved salget. Ligeledes i 2010-14 skønnes det, at salgsarbejdet vil medføre et stats-ligt merpersonaleforbrug på ca. 1 årsværk pr. år.4. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.5. De administrative konsekvenser for borgereForslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.6. De miljømæssige konsekvenserMiljøministeriet har foretaget en screening hos berørte myndigheder for indvirkning på miljøet aflovforslaget efter bestemmelserne i lov om miljøvurdering af planer og programmer. Det var mini-steriets umiddelbare vurdering, at forslaget ikke har væsentlige miljømæssige konsekvenser, idetejendommene har været bebygget med sommerhuse i mange år, og den arealmæssige beskyttelse iform af klitfredning og fredskovspligt opretholdes. Der vil ikke blive tale om fysiske ændringer i
4
terrænet. Det enkelte lejemål vil blot blive erstattet af ejerskab til grunden, hvis og når en sommer-husejer vælger at købe.Der er ved screeningen gjort opmærksom på, at der op til eller inden for nogle af arealerne findesnationale naturinteresser i form af arter på habitatdirektivets bilag II og IV samt habitatnaturtyperligesom der er sjældne fugle.Miljøministeriet er helt opmærksom på naturinteresserne i områderne, men det er ministeriets vur-dering, at miljøeffekten af lovforslaget vil være marginal, da lovforslaget alene skal muliggøre æn-dring af ejerforholdene og ikke vil ændre beskyttelsesniveauet for de områder, hvor habitatreglernehar relevans. Ministeriet har derfor besluttet, at der ikke skal ske miljøvurdering af lovforslaget.Offentlighedens fortsatte adgang til områderne vil blive sikret ved tinglysning af deklarationer, somdet har været tilfældet ved salg af sommerhusgrunde, der ikke er omfattet af fredskovspligt og klit-fredning..7. Forholdet til EU-rettenForslaget har ikke EU-retlige konsekvenser.8. Hørte myndigheder og organisationer mv.9. Sammenfattende skema
PositiveNegativekonsekvenser/mindreudgifterkonsekvenser/merudgifterØkonomiske konsekvenser for Staten vil få en indtægt på ca. Staten vil få administrativestat, kommuner og regioner110 mio. kr.omkostninger på ca. 6 mio. kr.ved salg af grundene. Staten vilderudover tabe ca. 4 mio. kr.årligt i lejeindtægterAdministrative konsekvenser IngenAdministration ved salg, jf.for stat, kommuner og regionerovenfor.Økonomiske konsekvenser for IngenIngenErhvervslivetAdministrative konsekvenser IngenIngenfor erhvervslivetMiljømæssige konsekvenserIngenIngenAdministrative konsekvenser IngenIngenfor borgerneForholdet til EU-rettenIngen
Bemærkninger til de enkelte bestemmelserTil § 1
5
Den foreslåede § 1 afgrænser lovens geografiske anvendelsesområde. Forslaget gør det muligt atudstykke de arealer i sommerhusområder langs den jyske vestkyst, som staten ejer, og som er udle-jet til ejerne af de private sommerhuse, der er opført på arealerne. Forslaget afgrænser de arealer,der kan udstykkes efter bestemmelserne i denne lov. De er vist på bilag 1 til loven.Forslaget fastslår endvidere, at loven kun gælder for udstykning, der opdeler ejendommene i indivi-duelle parceller eller større områder med maksimalt én parcel for hvert sommerhus.Det betyder, at der vil kunne udstykkes i større enheder, hvor ejerne af et antal huse opretter en for-ening eller lignende og køber arealet i fællesskab. Det vil være muligt senere at udstykke området iindividuelle parceller. Der må blot ikke udstykkes i flere parceller, end der er sommerhuse ved lo-vens vedtagelse, og der kan ikke udstykkes bygningsløse parceller.Lovforslagets §§ 2 og 3 indebærer en fravigelse af skovlovens og naturbeskyttelseslovens udstyk-ningsforbud for udstykninger omfattet af § 1 under forudsætning af, at der på hver ny samlet fastejendom ligger mindst ét sommerhus, der var opført ved lovens ikrafttræden. I overensstemmelsemed terminologien i udstykningslovens § 6 udgør de ved udstykningen fraskilte arealer nye samledefaste ejendomme. Restejendommen, som arealerne ved udstykningen skilles fra, udgør derimodikke en ny samlet fast ejendom, og kravet om, at der på hver ny samlet fast ejendom skal liggemindst et sommerhus, der var opført ved lovens ikrafttræden, gælder således ikke for restejendom-men.Udstykning fra statens restejendomme, f.eks. ved udstykning af et ubebygget areal, eller udstykningfra de nye samlede faste ejendomme, f.eks. udstykning af en bebygget grund i flere parceller medhenblik på opførelse af et yderligere sommerhus vil ikke være omfattet af § 1 og vil således skulleske efter de gældende regler i naturbeskyttelsesloven og skovloven, og ansøgninger om dispensati-on hertil kan efter praksis ikke forventes imødekommet.
Til § 2Forslaget ophæver udstykningsforbuddet på de klitfredede arealer. Den foreslåede undtagelse fraudstykningsforbuddet gælder kun for udstykning af ejendommene således, at der kan udstykkesmaksimalt én parcel for hvert sommerhus, der er bygget på ejendommene.
Forslaget betyder, at der rent teknisk kan fastsættes skel, så at ejerne af de sommerhuse, der findespå ejendommene, får mulighed for at købe grundene , således som de måtte blive udstykket.Lovens forbud mod ændring af tilstanden af klitfredede arealer opretholdes uændret, dvs. der bliverikke yderligere mulighed for at opsætte hegn eller opføre ny bebyggelse, end der er i dag efter degældende regler.Dispensationspraksis er restriktiv, således som det har været forudsat i naturbeskyttelsesloven, ogde kommende ejere af ejendommene kan ikke forvente dispensation til udvidelse af sommerhusemv. ud over i de helt begrænsede situationer, som det er Naturklagenævnets praksis i dag.
6
Til § 3Forslaget ophæver udstykningsforbuddet på de fredskovspligtige arealer. Den foreslåede undtagelsefra udstykningsforbuddet gælder kun for udstykning af ejendommene således, at der kan udstykkesmaksimalt én parcel for hvert sommerhus, der på tidspunktet for lovens vedtagelse er bygget påejendommene.
Andre udstykninger, f.eks. opdeling af en bebygget grund i 2 parceller med henblik på opførelse afet yderligere sommerhus, følger de gældende regler i skovloven, og ansøgninger om dispensationhertil kan efter praksis ikke forventes imødekommet. Også den restriktive praksis for ændringer ieksisterende bebyggelse på fredskovpligtige arealer vil fortsat gælde for områderne.Til § 4
Til stk. 1Formålet med den foreslåede bestemmelse i stk. 1 er, at en udstykning omfattet af lovforslagets § 1,skal kunne gennemføres uden tilvejebringelse af en lokalplan, uanset at udstykningerne i nogle aflokalplanerne måtte være større og dermed omfattet af lokalplanpligten efter planlovens § 13, stk. 2.Bestemmelsen om lokalplanpligt i planlovens § 13, stk. 2, har til formål at sikre, at der bliver fore-taget en planlægningsmæssig vurdering af konsekvenserne af større udstykninger og større bygge-og anlægsarbejder. Bestemmelsen har tillige til formål at sikre inddragelsen af offentligheden ogberørte myndigheder i planlægningen gennem planlovens høringsregler.De planlægningsmæssige konsekvenser af udstykningerne er vurderet i forbindelse med udar-bejdelsen af dette lovforslag. De udstykninger, som lovforslaget muliggør, fører ikke til nye bygge-muligheder, men er først og fremmest af matrikulær betydning. Hensynet til offentlighedens inddra-gelse varetages gennem lovgivningsprocessen, herunder den offentlige høring af udkastet til lovfor-slag. Det bemærkes, at den foreslåede bestemmelse ikke fratager de berørte kommunalbestyrelserretten til at tilvejebringe lokalplaner for de arealer, der er nævnt i lovforslagets § 1.
Til stk. 2Indenfor de i § 1 nævnte arealer eksisterer der følgende lokalplaner:Lokalplan nr. 45 for det eksisterende sommerhusområde Bjerghuse.Lokalplan nr. 200 for et sommerhusområde i Blokhus Klitplantage syd for Blokhus By.Lokalplan nr. 201 for et sommerhusområde i Rødhus Klitplantage.Lokalplan nr. 3 for et sommerhusområde ved Tranum Strand/Lerup Strand.Der er i flere af de eksisterende lokalplaner bestemmelser om forbud mod eller begrænsninger forudstykning i individuelle sommerhusparceller af statens arealer, der er bebygget med privatejedesommerhuse.Flere af lokalplanerne vedrører også andre arealer end de statslige arealer, nemlig privatejede be-byggede sommerhusgrunde. Lokalplanernes forbud mod udstykning i individuelle sommerhuspar-celler gælder kun de statsejede arealer, der er udlejet til ejerne af sommerhusene.
7
Lokalplanernes udstykningsforbud for statens arealer er formentlig en følge af lovgivningens ud-stykningsforbud på fredskovarealer og klitfredede arealer. Med lovforslaget er det tanken at gøredet muligt at udstykke arealerne i individuelle sommerhusparceller, sådan at der kan dannes højst énejendom for hvert af de eksisterende sommerhuse.I forlængelse af, at de foreslåede bestemmelser i §§ 2 og 3 fraviger udstykningsforbuddene i skov-loven og naturbeskyttelsesloven, ophæver den foreslåede bestemmelse i stk. 2 udstykningsforbud-dene i de eksisterende lokalplaner for udstykninger omfattet af § 1. De berørte kommuner vil bliveinddraget i forbindelse med de konkrete udstykninger.
Til § 5Statens ejendomme udbydes som hovedregel til salg ved offentligt udbud, jf. cirkulære nr. 158 af13. december 2002 om salg af statens faste ejendomme. De bevilgende myndigheder kan dog givetilslutning til, at denne regel i særlige tilfælde fraviges.Et salg ved offentligt udbud i de enkelte tilfælde, hvor lejerne ejer husene på de statsejede arealer,ville stille lejerne i en uhensigtsmæssig situation. Under hensyntagen hertil foreslås det, at grundenesælges til lejerne uden offentligt udbud, men efter de regler, der i øvrigt gælder for salg af statensfaste ejendomme.Det forudsættes, at ejendommenes konkrete handelspris vurderes af et antal ejendomsformidlere, ogat SKAT godkender handelsvilkårene, herunder handelspriserne, jf. budgetvejledningen og cirkulæ-re om salg af statens faste ejendomme. Salgene vil blive gennemført på almindelige salgsvilkår iøvrigt.Til § 6Ikrafttrædelsestidspunktet er fastsat således, at udstykninger og salg kan sættes i gang med detsamme efter lovens vedtagelse.
8
Bjerghuse
Holstebro Kommune,Sdr. Nissum Mark, Sdr. NissumDel af matr. nr. 90 aMatr. nr. 148 m[- - - ] Område, der kan ske udstykning inden for.
9
Blokhus
Blokhus
Jammerbugt KommuneHune By, HuneDel af matr. nr. 61 b[- - - ] Område, der kan ske udstykning inden for.
10
Ejstrup Strand
Ejstrup Strand
Jammerbugt KommuneNr. Bratbjerg, TranumDel af matr. nr. 7 a[- - - ] Område, der kan ske udstykning inden for.
11
Rødhus nord
Rødhus – Nordlig del
Jammerbugt KommuneHune By, HuneDel af matr. nr. 92 c[- - - ] Område, der kan ske udstykning inden for.
12
Rødhus syd
Rødhus - Sydlig del
Jammerbugt KommuneHune By, HuneDel af matr. nr. 90 u[- - - ] Område, der kan ske udstykning inden for.
13
Tranum Strand
Tranum Strand
Jammerbugt KommuneNr. Bratbjerg, TranumDel af matr. nr. 1 a[- - - ] Område, der kan ske udstykning inden for.
14