Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
MPU Alm.del Bilag 791
Offentligt
Til Folketingets Europaudvalget og Folketingets Miljø- og Planlægnings-udvalg
KemikalierJ.nr. MST-601-00122Ref. ascDen 9. september 2009
Afgivelse af indlæg i EF-Domstolens sag T-539/08, Etimine SA og Ab Etiproducts Oy mod
EU-Kommissionen (ophævelse af klassificeringen af 6 borater i 30. tilpasning til Rådets di-
rektiv 67/548/EØF om tilnærmelse af lovgivningen om klassificering, emballering og mærk-
ning af farlige kemiske stoffer)
BaggrundTo importører i henholdsvis Luxembourg og Finland (Etimine SA og Ab Etiproducts Oy) af seksborater har anlagt sag mod EU-Kommissionen med henblik på at få ophævet den harmoniseredeklassificering og mærkning af disse stoffer på EU's liste over farlige stoffer.Rådets ovennævnte direktiv 67/548/EØF (herefter kaldet stofdirektivet) indeholder bl.a. testmetoderog kriterier for klassificering og mærkning af farlige stoffer. Direktivet indeholder endvidere en listeover harmoniseret klassificering og mærkning af mere end 8000 stoffer og stofgrupper, der løbendegennem årene er blevet optaget på listen. Listen bliver tilpasset til den tekniske udvikling ved komi-té-procedure. Listen er senest blevet tilpasset til den tekniske udvikling ved 30. og 31. tilpasning,der blev vedtaget i henholdsvis 2008 og 2009.I henhold til stofdirektivet må medlemsstaterne ikke forbyde, begrænse eller forhindre markedsfø-ringen af stoffer, der er i overensstemmelse med direktivets krav. Når et stof er optaget på listenover farlige stoffer, skal producenter og importører klassificere og mærke stoffet i overensstemmel-se med listen.I 30. tilpasning blev stofferne klassificeret som reproduktionstoksiske i kategori 2 med risikosætnin-gerne ”Kan skade forplantningsevnen” og ”Kan skade barnet under graviditeten”.30. tilpasning blev ophævet den 20. januar 2009, idet den nye klassificeringsforordning trådte i kraftdenne dato, og samtidig ophævedes listen over farlige stoffer. Indholdet af 30. tilpasning vil imidler-tid blive overført til den nye klassificeringsforordning ved en første tilpasning til forordningen og for-ventes at træde i kraft i løbet af meget kort tid.Sagsøgerne har gjort gældende, at den ændrede klassificering i 30. tilpasning ikke er i overens-stemmelse med stofdirektivets regler for klassificering af et stof som farligt, idet klassificeringenikke bygger på stofdirektivets detaljerede kriterier og retningslinjer for brug af videnskabelige data.Retten vil i første omgang tage stilling til, om sagen kan antages til realitetsbehandling. Kommissio-nen har gjort gældende, at søgsmålet bør afvises som grundløst, da 30. tilpasning som ovenfornævnt er ophævet den 20. januar 2009. Endvidere har Kommissionen gjort gældende, at sagsø-gerne ikke har søgsmålkompetence, idet de savner en konkret og individuel interesse i sagen.
Den danske interesse i sagen
Danmark har fremsat forslag til klassificering af to af de seks borater som reproduktionstoksiske.Klassificeringen af stofferne har givet anledning til vanskelige diskussioner, og der har været an-vendt mange ressourcer på til slut at få bred opbakning i EU's tekniske komité for klassificering ogmærkning til den klassificering, som Danmark har foreslået.Danmark har været talsmand for og aktivt under forhandlingerne bidraget til, at der i det konkretetilfælde skulle lægges større vægt på resultaterne fra positive dyreforsøg end på negative data fraepidemiologiske/humane studier. Det vurderes at være væsentligt, at dette synspunkt ikke under-kendes i en realitetsbehandling af sagen.Fem af de seks klassificerede borater er blevet klassificeret på baggrund af testresultater fra et afboraterne, det såkaldte ”read across-” eller analogiseringsprincipppet. Princippet indebærer, at hvisman ikke har data på det konkrete stof, der skal klassificeres, kan man benytte data fra andresammenlignelige stoffer.Denne metode har tidligere været anvendt i forbindelse med klassificeringen af en række kul- ogolieafledte stoffer, men accepten af anvendelsen af metoden på boraterne er et stort fremskridt,idet et betydeligt antal stoffer efter inddeling af stofferne i grupper herefter kan klassificeres påbaggrund af data fra sammenlignelige stoffer.Kommissionen har som ovenfor nævnt i første omgang i sit svarskrift nedlagt påstand om afvisningaf sagen af formelle grunde og har endnu ikke fremsat anbringender vedrørende sagens materielleindhold.Regeringen har besluttet at intervenere i sagen til støtte for Kommissionen og vil, såfremt sagenikke afvises af formelle grunde, afgive indlæg, hvori der argumenteres for, at den ændrede klassifi-cering af de seks borater er foretaget korrekt, og navnlig som beskrevet ovenfor,- at der på det foreliggende grundlag skal lægges større vægt på positive resultaterfra dyreforsøg end på negative data fra epidemiologiske/humane studier, og- at ”read across”-princippet er i overensstemmelse med stofdirektivets kriterier forklassificering af et stof som farligt.
2