Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
MPU Alm.del Bilag 773
Offentligt
Notat
J.nr. DEP-0400-000342. september 2009
Talepinde til brug ved møderne med Folketingets Miljø- og Planlægnings-udvalg og Finansudvalget om Miljøministeriets bidrag til FFL-2010.
GenereltSamlet set er der tale omet rigtigt godt finanslovsforslag for na-tur- og miljøområdet– et finanslovsforslag, der peger fremad ogtegner billedet af en stærk indsats de kommende år.
På finanslovsforslaget er der såledesindarbejdet en række bevil-linger som følge af aftale om Grøn Vækst,der peger frem moden realisering af Miljø- og Naturplan Danmark.
Lad mig for god ordens skyld understrege, atregeringen ønskeren koordineret og stærk indsats for vores natur- og miljø,og atvi – ikke mindst i kraft af aftalen om Grøn Vækst – nu har fåetenintegreret og koordineret strategi på tværs af ministerier, kom-muner og fødevareerhverv.
I den forbindelse skal man også huske, at der som led i denne ko-ordinerede indsats, der netop skal ses som et samlet hele,er afsatpenge til miljøformål under Fødevareministeriets paragraf,men vel og mærke til natur- og miljøformål.Det væsentlige erfor os, hvad pengene går til, ikke hvor de teknisk er opført i fi-nansloven.
2
Men udover Grøn Vækst har regeringendesuden yderligere am-bitioner på miljøet vegne.Der er derfor i finanslovforslaget ogsålagt op til, at der i forbindelse medefterårets finanslovsforhand-linger skal forhandles om udmøntning af 148 mio. kr.fra dennye miljømilliard i 2010-2013.
Miljøministeriets bevillingerSer vi på Miljøministerietsnettobevillingisoleret,falderdennefra 2009 til 2010 med 194 mio. kr. i løbende priser. Detdækkerdog heldigvis ikke over en mindre miljøindsats – tværtimod.
3
Der ertre primære grundetil, at Miljøministeriets nettobevillingfalder:oNettobevillingen falder, fordimange udgifter er dækketaf nye indtægterfra blandt andet EU. Nettobevillingen(bidraget direkte fra statskassen) falder derfor, uden at desamlede udgifter falder.Bruttobevillingen stiger såledesmed 60 mio. kr. i løbende priser.
oI 2009 var der afsat 350 mio. kr. fra den første miljømilli-ard, mensden nye miljømilliard fordeles mere ligeligtover de næste 4 år.Der er derfor tale om en anderledesfordeling af den nye milliard og ikke en reduktion af ind-satsen over år.
4
oEn række af denye miljøinitiativer under Grøn Vækst erdelvist placeret under Fødevareministeriet(randzoner,vådområder og ådale, naturpleje og pesticidindsatsen).Der er således afsat ca. 280 mio. kr. i 2010 til egentligenaturindsatser under Fødevareministeriet.
Særlige indsatsområder på FFL-2010:Grøn VækstDer er til sammen afsat13,5 mia. kr.under Fødevareministerietog under Miljøministeriet til Grøn Vækst for perioden2010-2015.På finanslovsforslaget for 2010 er der i perioden2010-2013afsat9,3 mia. kr.til Grøn Vækst, heraf udgørMiljøministe-riets andel ca. 3,4 mia. kr.
5
Investeringerne i Grøn Vækst sikrer, at der frem mod 2015gen-nemføres store forbedringerfor blandt andet det danske vand-miljø, en omfattende naturindsats, en markant reduktion af pesti-ciders skadevirkninger samt færre drivhusgasudledninger.
Alene i 2010 er der afsat 855 mio. kr. på § 23. Miljøministeriettil blandt andet vandrammedirektivforpligtelserne, pesticidind-satsen og naturindsatsen, Natura 2000.
De 855 mio. kr. udmøntes til følgende:o400,5 mio. kr. tilvandrammedirektivforpligtelserneo356 mio. kr. tilnaturindsats,heraf udgør Natura 2000 49 mio. kr.o62 mio. kr. tilpesticidindsats.o28 mio. kr. tilhusdyrgodkendelser mv.o8 mio. kr. tillandbruget som energileverandør,heraf 5 mio. kr. tilplanlægning af biogasanlæg og 3 mio. kr. til rejsehold.6
Grøn Vækst initiativerne på Miljøministeriets område finansieresaf en række finansieringskilder:ohjemtagning af midler under EU´s landdistriktsprogram,oændret tilbageførsel af pesticidprovenu,oanvendelse af dele af miljømilliard IIoomprioritering af bevillingerosalg af sommerhusgrunde og øvrige merindtægter samtuforbrugte videreførsler.
Grøn Vækst sikrer, at flere miljøtiltag kan finansieres over EU’slanddistriktsprogram. Det drejer sig bl.a. om vådområde- ogådalsindsatsen. Naturen er jo ligeglad med, hvor finansieringenkommer fra, og derfor er det glædeligt at landdistriktsprogram-met kan bruges til at finansiere nye initiativer.
7
Dertil kommer, atmiljøinitiativerne under § 24. Fødevaremini-sterietdvs. vandrammedirektiv – indsats i forhold til kvælstof ogfosfor, pesticidindsats og naturindsatsen)udgør ca. 280 mio. kr.i 2010stigende til 472 mio. kr. i 2013.
Miljømilliard IIRegeringen afsatte i 2006-2009 den første miljømilliard. Denførste miljømilliard har bidraget til en lang række ambitiøse til-tag på miljøområdet,herunder:-En vand- og naturindsats der har skabt og genoprettet natur i11 geografiske indsatsområder.-En handlingsplan for miljøeffektiv teknologi.-En kemikaliehandlingsplan.-En indsats mod partikelforurening.-Startkapital til nationalparkerne.
8
På baggrund af den betydelige effekt, som den første miljømilli-ard har haft,annoncerede regeringen i regeringsgrundlaget fra2007, at der skulle afsættes yderligere en miljømilliard.
Der er derfor som lovet afsaten ny miljømilliard i perioden2010-13til følgende:o684 mio. kr.bidrager tilnatur- og miljøindsatsen som ledi Grøn Vækst.o148 mio. kr.vil blive udmøntet i forbindelse medefter-årets finanslovsforhandlingerom finansieringen afkemi-kaliehandlingsplanen, luftindsatsenogden miljøtekno-logiske indsats.o168 mio. kr.er afsat som en reserve til udmøntning påse-nere finanslove,øremærket til nye miljøinitiativer i 2011-13.
9
Jeg ser i den forbindelse ikke mindst frem til, at vi sammen kanudarbejde en kemikaliehandlingsplan for de kommende år her iefteråret.
En række øvrige initiativer fra finansloven for 2009 videreføresi 2010 og de følgende år:Regeringen lægger vægt på, at sagsbehandlingstiderne i Miljø-ministeriets klagenævn er på et acceptabelt niveau.oPå forslaget til finanslov for 2010 afsættes ekstra 11 mio. kr.i perioden 2010-2012 med henblik på gradvist at nedbringesagsbehandlingstiderne til et acceptabelt niveau.
oForhøjelsen af bevillingen for 2010-2012 skal ses i forlæn-gelse den ekstraordinære forhøjelse af bevillingen med 18mio. kr., der blev aftalt i 2009, til at afvikle sagspukler ognedbringe sagsbehandlingstiderne.
10
oUdover at tilføre ekstra ressourcer til afvikling afsagspukler, vil der også blive taget skridt til at effektivisereog styrke klagenævnene. Det sker bl.a. med forslag til ensammenlægning af de to nævn. Sigtet er både at effektiviserenævnsbehandlingen og gøre klagesystemet mere gennemsku-eligt for borgerne og virksomhederne.
Kampagnen ”Hold Danmark rent” fik i 2009 med et statsligt til-skud på 3 mio. kr. – i 2010 afsættes ligeledes 3 mio. kr.
Som følge af energiaftalen afsættes 3,2 mio. kr. i hvert af årene2009 og 2010 til fremme af planlægning af vindmøller i kommu-nerne.
11