Notat
|
28. oktober 2008
J.nr.
Ref. LAN/LHO
Side 1/3
|
Udfaldet
af afstemningen i Europa- Parlamentets Miljøudvalg om forslaget om en forordning
om CO2-emissioner fra biler
Energistyrelsen har den 13. oktober 2008 fået
oversendt den rapport, som blev vedtaget i Europa-Parlamentets Miljøudvalg den
25. september 2008. Rapporten foreligger endnu ikke i en dansk udgave. Dette
notat tager derfor udgangspunkt i den engelske udgave af rapporten.
Rapporten til Europa-Parlamentets Miljøudvalg er
udarbejdet af det italienske medlem af Europa-Parlamentet Giudo Sacconi (De
Europæiske Socialdemokraters Gruppe). Afstemningen var oprindelig planlagt til
at finde sted tidligere på efteråret, men blev udskudt, da ordføreren ikke
forventede at kunne samle flertal for rapporten.
Afstemning den 25. september 2008 viste, at
der trods udskydelsen ikke kunne samles flertal for flere centrale dele af rapporten.
Rapporten i sin vedtagne form indeholder 49 ændringsforslag
til Europa-Kommissionens forordningsforslag, hvoraf 15 knytter sig til
forslagets præambel.
Blandt ændringsforslag til forordningens
artikler kan nævnes, at:
- Forslagets
hjemmel ændres fra traktatens artikel 95 om bestemmelser for det indre
marked til traktatens artikel 175 om miljøbeskyttelse.
- Den overordnede
målsætning på 120 g CO2/km skal nås inden 2012. Dette indebærer, at
nærværende forordningsforslag, hvis målsætning er på 130 g CO2/km, skal suppleres med tiltag, der kan levere de sidste 10 g CO2 inden 2012. Samtidig fastholdes ikrafttrædelsesdatoen i overensstemmelse med
EU-Kommissionens forslag.
- Der fastsættes et
langsigtet mål på 95 g CO2/km fra 2020.
- Anvendelsen af
vægt til at definere hvilke personbiler, der skal omfattes af reguleringen,
skal udgå.
- Køretøjer til
rullestolsbrugere og køretøjer til sociale formål undtages reguleringen.
- Bilfabrikanten
kan ved sin rapportering om emissioner fra nye biler tælle
lav-emissionskøretøjer, der udleder mindre end 50 g CO/km, med en fak tor 4 i 2012.
- SÃ¥fremt 30 % af
tankstationerne i et medlemsland hvor bilen er registreret kan levere
alternativ brændstof, der opfylder bæredygtighedskriterierne i det
kommende VE-direktiv, skal disse køretøjers emissionsloft reduceres med 20
% - dog maksimalt 25 g CO2/km.
- Medlemsstaten
rapporterer salg af nye biler på månedsbasis frem for årligt, som foreslået
i forordningsforslaget.
- Oplysninger om
nyregistrerede køretøjer, der oversendes fra medlemsstaterne til
EU-Kommissionen skal verificeres af en certificeret auditør.
- Bilfabrikanternes
mulighed for at gøre indsigelser mod EU-Kommissionens beregninger
forlænges fra 2 til 3 måneder, og EU-Kommissionens frist for at af- eller
bekræfte et eventuelt ændret beregningsgrundlag afkortes med 6 måneder.
- Medlemsstaten
skal oplyse Europa-Parlamentet om, hvilken national myndighed der er
udpeget til at indsamle og oversende oplysninger om nyregistrerede
køretøjer til EU-Kommissionen. Med det oprindelige forslag er det alene
EU-Kommissionen, der skal oplyses om, hvem der er udpeget som myndighed.
- Afgiftsprovenuet
til EU-budgettet skal øremærkes til forskning og udvikling inden for
CO2-reducerende tiltag for køretøjer
- Underleverandører
til bilfabrikanter, der tegner sig for under 10.000 køretøjer, kan
omfattes af en undtagelse i lighed med bilfabrikanter, der leverer under
10.000 køretøjer.
- Ved fastsættelsen
af reduktionsmålet for bilfabrikanter, der producerer færre end 10.000
køretøjer, skal der tages højde for fabrikantens tekniske muligheder og
jf. Europa-Parlamentet ligeledes fabrikantens økonomiske formåen m.v.
- SÃ¥fremt en
bilfabrikant, der producerer under 10.000 køretøjer, ikke efterlever målet
kan EU-Kommissionen pålægge fabrikanten at betale en afgift efter de
bestemmelser, der gælder for producenter, der ikke er omfattet af undtagelsen.
Kommissionens oprindelige forslag indebar alene, at man kunne tilbagekalde
tilsagnet om undtagelse.
- SÃ¥fremt en
bilfabrikant omfattes af forslagets undtagelsesbestemmelser, eller undtagelsen
bliver tilbagekaldt, skal oplysninger herom være offentligt tilgængelige.
- Som led i
undtagelsesbestemmelserne kan en bilproducent søge om at reducere sit
CO2-udslip med 25 % frem for alene at få fastsat et reduktionsmål af
EU-Kommissionen.
- I det omfang test
cyklusser for køretøjerne ikke tager højde for emissionsreduktioner ved
brug af grøn teknologi, kan disse teknologier efter nærmere fastsatte
regler indgå i opgørelsen af køretøjernes faktiske CO2-udledning.
- EU-Kommissionen
skal løbende opdatere faktorerne, der indgår i beregningen af
CO2-emissionsloftet, således at de afspejler den gennemsnitlige vægt af
bilerne.
- EU-Kommissionen
skal fremsætte forslag, der skal sikre, at målemetoder af bilers CO2
udledning bedre reflektere den faktiske kørsel og afspejler CO2-besparelse
ved anvendelse af grøn teknologi.
- EU-Kommissionen
skal sikre, at alle biler uanset vægt er omfattet af forordningen fra
2015.
- EU-Kommissionen
skal senest ved udgangen af december 2014 fremsætte et forslag, som
fastlægger et gennemsnitligt emissionsloft for nye køretøjer fra 2020 på 95 g CO2/km.
- EU-Kommissionen
skal inden 2014 foretage en vurdering af mulighederne for brugen af bilens
fodaftryk i forslaget.
- Krav om
oplysninger til offentligheden omhandlende mærkning af køretøjer m.v. skal
alene reguleres i eksisterende fællesskabslovgivning og ikke i nærværende
forordningsforslag. Kommissionens forslag indebar i den fremsatte form, at
forordningen også kunne sætte supplerende krav til den eksisterende
regulering af mærkning af biler m.v.
- Fra 2012 skal
køretøjer, der skal typegodkendes være monteret med monitor for
brændstofforbrug.
- I det omfang
køretøjer kan køre på både benzin og gas, skal medlemslandene tage udgangspunkt
i CO2-emissionen ved kørsel på gas.