Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
MPU Alm.del Bilag 728
Offentligt
By- og LandskabsstyrelsenHaraldsgade 532100 København ØVejle, den 7. august 2009
Vedrørende udkast til lov om ændring af vandforsyningsloven og forskellige andre
love
Danmarks Sportsfiskerforbund har modtaget ovenstående udkast med henblik påeventuelle bemærkninger hertil.Udkastet indeholder angiveligt 3 elementer, hvoraf Danmarks Sportsfiskerforbund ingenbemærkninger har til det første element: Mulighed for indførelse af ledelsessystemer påvandforsyninger.De to øvrige elementer vil i det følgende blive kommenteret samlet.Det skal overordnet slås fast, at Danmarks Sportsfiskerforbund fuldt og helt kan tilsluttesig lovforslagets intentioner om at skabe en mere enkel og smidig sagsbehandling isagsbehandling på dambrugsområdet, herunder ikke mindst samtidighed. Altså at allerelevante elementer i dambrugsproduktionen får en samtidig sagsbehandling, uansethvilken lovgivning der nu engang er i spil.Danmarks Sportsfiskerforbund anerkender vanskeligheden i at skabe en sådansamtidighed i sagsbehandlingen inden for en overskuelig tidshorisont. Vanskelighedenbestår bl.a. i, som det fremgår af udkastet, at det enkelte dambrug i ganske mangetilfælde har forskellig tidshorisont for udløb af vandindvindingstilladelser eftervandforsyningsloven, tilladelser til udledning af medicin og hjælpestoffer eftermiljøbeskyttelsesloven og udløb af retsbeskyttelsesperioden for miljøgodkendelser eftermiljøbeskyttelsesloven. Hertil kommer, at mere end halvdelen af de eksisterendedambrug slet ingen miljøgodkendelser har på nuværende tidspunkt.Ønsket om sikring af samtidighed i sagsbehandlingen vanskeliggøres ydermere af, at deri klagesystemet stadig forekommer ganske mange uafklarede sager om såvelvandindvinding som udledning af medicin og hjælpestoffer. Det fremgår af udkastet, atdisse sager ønskes færdigbehandlet og afgjort, før de pågældende dambrug bliveromfattet af samtidighedskravet. Med den nuværende sagsbehandlingstid iklagenævnene for den type af klager in mente, kan tidshorisonten for disse dambrugsnye sagsbehandlingssystem blive meget lang.
Skyttevej 4, Vingsted, 7182 Bredsten,www.sportsfiskerforbundet.dk,[email protected]. 7582 06 99.
Som Danmarks Sportsfiskerforbund læser lovudkastet og ikke mindst bemærkningernetil det, så rejser det 2 afgørende spørgsmål/problemstillinger, som efter forbundetsopfattelse bør klargøres væsentligt mere specifikt i en kommende bekendtgørelse omsamtidighed i sagsbehandlingen på dambrugsområdet.For det første: Hvordan takles problemet med de ca. 160 dambrug, der ikke har enmiljøgodkendelse?Historikken afslører med skræmmende tydelighed, at bekendtgørelse nr. 532 af 20. juni1992 øjensynlig ikke er kendt eller i hvert fald sjældent anvendt i såvel de nu nedlagteamter som i de nye kommuner. Deadline for indsendelse af ansøgninger ommiljøgodkendelser af dambrug blev i bekendtgørelsen sat til 1. januar 1999. Forbundet erikke bekendt med hvor mange dambrugsansøgninger, der forelå på dette tidspunkt, menat halvdelen af de eksisterende dambrug her 10 år senere fortsat er udenmiljøgodkendelse, er skandaløst – uanset hvor ansvaret herfor skal placeres.På denne baggrund har Danmarks Sportsfiskerforbund bestyrket frygt for, at de godeintentioner i dette lovforslag vil blive undermineret og/eller udvandet af denne langvarigelaisse faire holdning over for bestemmelserne i såvel miljøbeskyttelsesloven ogbekendtgørelse nr. 532.Danmarks Sportsfiskerforbund skal derfor på det kraftigste opfordre til, at der bliver tagetinitiativ til at få håndhævet bestemmelserne i bekendtgørelsen, så miljøgodkendelse afde pågældende 160 dambrug kan afsluttes hurtigst muligt.For det andet: Forholdet til vand- og naturplanerne.Det er i høj grad til diskussion, hvorvidt de tidsrammer, der er angivet i lovforslaget, leverop til andre tidsfrister og forpligtelser, samfundet skal leve op til i forhold til vandmiljøet iandre sammenhænge, her ikke mindst i forhold til tidsfrister og miljømål, fastsat i Lov omMiljømål/Rådets Direktiv 2000/60/EF (Vandrammedirektivet).Det fremgår flere steder i udkastet, at dambrug spiller en stor rolle i kommunerneskommende forvaltning af vandressourcerne i henhold til de bindende miljømål i destatslige vandplaner. Disse bindende miljømål for overfladevand skal som udgangspunkti henhold til Lov om Miljømål være opfyldt med udgangen af 2015.Som Danmarks Sportsfiskerforbund ser det, vil den foreslåede trinvise overgang tilsamtidighed i sagsbehandlingen på dambrugsområdet for ganske mange dambrugmedføre, at tidsfristen for målopfyldelse i henhold til miljømålsloven/vandplanerne bliveroverskredet.Hvis den i udkastet beskrevne proces fastholdes, vil det have den konsekvens, at det foren række vandløb, hvor der forefindes dambrug, formentlig vil blive umuligt at nå godøkologisk tilstand inden 2015. Det vil derfor blive nødvendigt at bringe procedurerne ivandrammedirektivets undtagelsesbestemmelser i spil, både i relation til eventuelfastsættelse af lavere mål eller i relation til udsættelse af målopfyldelsen. Men uansethvad, så vil der skulle argumenteres for begge dele i henhold til de regler, der nu enganger fastsat herfor, og beslutningen godkendes af EU kommissionen.På den baggrund er det derfor uforståeligt, at lovudkastet slår fast – i øvrigt heltuargumenteret - at vandplanerne i sig selv ikke kan begrunde et indgreb i et dambrugsretsbeskyttelsesperiode. Danmarks Sportsfiskerforbund er uenig i, at det vel nok mestepokegørende plangrundlag for vandmiljøets forbedring i mands minde ikke i sig selv
skulle være begrundelse nok til at gribe ind i retsbeskyttelsen med henblik på enrevurdering af vilkårene for dambrugsproduktionen. At ændringer i plangrundlaget ikkespecifikt er nævnt i den nuværende tekst i Miljøbeskyttelseslovens § 41a, stk. 2 er velmere et udtryk for en revisionsforglemmelse, da Lov om Miljømål blev gennemført, endet udtryk for, at vandplanerne skulle være underordnede den nationale lovgivning.Hverken Miljømålsloven eller Vandrammedirektivet indeholder hjemmel til at ladenationale lovgivningers løbetider eller retsbeskyttelsesperioder få forrang frem forbindende direktivmål- og tidsfrister. Tværtimod kan vandrammedirektivets tidsfrister kunfraviges i helt specielle tilfælde, jf. miljømålslovens § 19 og 20.Forbundet skal derfor opfordre styrelsen til at revurdere denne beslutning således, atstyrelsen slår to fluer med et smæk. Dels kan sikre en samtidighed i sagsbehandling pådambrugsområdet inden for en tidshorisont, der er sammenfaldende med den bindendemiljømålskrav i Vandrammedirektivet.Det reelle problem i forbindelse med en minimering af dambrugsproduktionenspåvirkning af vandmiljøet er i virkeligheden i langt højere grad myndighedernesforvaltning af miljøbeskyttelseslovens § 41- eller rettere mangel på mod og vilje til atanvende den, specielt for så vidt angår den mulighed, der ligger i at udstede påbud påteknologiområdet, hvor udviklingen heldigvis går hurtigt og i den rigtige retning set medvandmiljøets øjne, men også i kraft af de usikkerheder, der på det seneste er kommet ifokus i forbindelse med konsekvenserne for vandløbsøkologien af cocktail effekten afdiverse medicinalprodukter, der anvendes i bl.a. dambrug.Det foreslåede princip om regelmæssig revurdering af miljøgodkendelser af dambrugmed højst 10 års interval giver heller ingen mening, da planperioden i Lov om Miljømålopererer med 6 års intervaller, bør tilsvarende naturligvis også gøre sig gældende fordambrugserhvervet i forhold til revurdering af miljøgodkendelserneFor så vidt angår forholdet til dambrugsproduktion, der påvirker Natura 2000 områder detvære sig inden for områdernes geografi eller påvirker ind i området trods en beliggenhedgeografisk uden for, så bør det af den kommende bekendtgørelse vel klart fremgår, atder i Naturbeskyttelseslovens § 19 e) og f) er hjemmel til at skride ind over fordambrugsproduktioner, der påvirker negativt. Da bestemmelsen herom også findes ihabitatdirektivet, går forbundet ud fra, at bestemmelsen også kan anvendes inden for etdambrugs retsbeskyttelsesperiode.Danmarks Sportsfiskerforbund ser frem til, at den kommende bekendtgørelse omsamtidighed i sagsbehandlingen på dambrugsområdet dels får afklaret nogle af de ovenfor angivne uklarheder og mangler, og dels bliver et så får
Med venlig hilsenDanmarks SportsfiskerforbundJens K. ThygesenMiljøkonsulent