Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
MPU Alm.del Bilag 708
Offentligt
707930_0001.png
707930_0002.png
707930_0003.png
707930_0004.png
707930_0005.png
707930_0006.png
707930_0007.png
707930_0008.png
Fremsat den {FREMSAT} af miljøministeren (Troels Lund Poulsen)
Forslagtil
Lov om ændring af lov om miljø og genteknologi(Beredskabsplaner og pligt til udlevering af visse oplysninger)§1I lov om miljø og genteknologi, jf. lovbekendtgørelse nr. 811 af 21. juni 2007, som ændret senestved § 10 i lov nr. 514 af 12. juni 2009, foretages følgende ændringer:
1.I§ 13indsættes somstk. 3:»Stk.3.Miljøministeren fastsætter regler om udarbejdelse og indsendelse af beredskabsplaner påområder, som godkendes til forskning eller storskalaforsøg, jf. § 7, stk. 1 og 2, og om underretningog offentliggørelse af de nævnte beredskabsplaner.«2.Efter § 27 indsættes:»§ 27 a.Miljøministeren fastsætter regler om, at visse oplysninger altid skal udleveres, uanset reg-lerne i lov om aktindsigt i miljøoplysninger, lov om offentlighed i forvaltningen og forvaltningslo-ven. «§2Loven træder i kraft den 1. januar 2010.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. BaggrundEuropa-Parlamentet og Rådets direktiv 2009/41/EF af 6. maj 2009 om indesluttet anvendelse af genetiskmodificerede mikroorganismer (herefter direktiv 2009/41/EF) sammenskriver direktiv 90/219/EØF om inde-sluttet anvendelse af genetisk modificerede mikroorganismer med de senere ændringer. Direktiv 2009/41/EFindeholder bestemmelser, der er med til at sikre mere åbenhed og gennemsigtighed i forbindelse med inde-sluttet anvendelse af genetisk modificerede mikroorganismer. Det fastlægger bl.a. regler i artikel 18, stk. 2(tidligere artikel 19, stk. 3), om, at visse oplysninger altid skal være tilgængelige for offentligheden, når de erblevet forelagt den kompetente myndighed i forbindelse med anmeldelse af, at lokaler første gang skal be-nyttes til indesluttet anvendelse. Som følge af genetisk modificerede mikroorganismers potentielle konse-kvenser for befolkningen er det på EU-niveau fundet nødvendigt, at offentligheden sikres adgang til de op-lysninger, som kan have betydning for sundheden.Direktivet indeholder endvidere i artikel 13, stk. 1, litra a og b, (tidligere artikel 14, stk. 1, litra a og b) be-stemmelser om udarbejdelse af beredskabsplaner, om underretning af berørte organer og myndigheder, ogom offentliggørelse af beredskabsplaner.Danmark fik den 8. november 2007 en åbningsskrivelse for mangelfuld implementering af direktivet. Et afkritikpunkterne i åbningsskrivelsen var, at artikel 13, stk. 1, litra a og b, ikke var fuldstændig gennemført idansk lovgivning. Danmark besvarede kritikken med, at den var indstillet på at foretage de nødvendige æn-dringer af bekendtgørelserne.Et andet kritikpunkt i åbningsskrivelsen var, at Danmark ikke havde implementeret artikel 18, stk. 2 idansk ret. Danmark besvarede åbningsskrivelsen ved at henvise til, at de i artikel 18, stk. 2 nævnte oplysnin-ger i praktisk forekommende tilfælde ikke ville blive anset for at opfylde kravene til undtagelse fra adgang tilaktindsigt i lov om aktindsigt i miljøoplysninger, lov om offentlighed i forvaltningen og forvaltningsloven,hvorfor kravene i artikel 18 allerede var gennemført fuldstændigt.Kommissionen godtog ikke Danmarks argumentation i forhold til artikel 18, stk. 2, og den 24. marts 2009modtog Danmark en begrundede udtalelse, hvori Kommissionen bl.a. påpeger, at den ikke anser den danskeimplementering for korrekt gennemført, ligesom Kommissionen endnu ikke havde modtaget underretningom de lovede ændringer. I besvarelsen af den begrundede udtalelse har Danmark givet udtryk for, at den erindstillet på at gennemføre bestemmelsen i artikel 18, stk. 2, udtrykkeligt i lovgivningen. Det oplyses endvi-dere, at man er blevet opmærksom på, at der mangler lovhjemmel til gennemførelse af bestemmelserne iartikel 13 for så vidt angår aktiviteter, der godkendes efter Arbejdstilsynets bekendtgørelse om genteknologiog arbejdsmiljø, som har hjemmel i både lov om arbejdsmiljø og lov om miljø og genteknologi.Lovforslaget tilsigter således at tilvejebringe bemyndigelsesbestemmelser, som sikrer grundlaget for im-plementering på bekendtgørelsesniveau af artikel 13, stk. 1, litra a og b, samt artikel 18, stk. 2, i Rådets di-rektiv 2009/41/EF.
2. Lovforslagets indholdLovforslaget skaber grundlag for regler om udarbejdelse af beredskabsplaner på områder for indesluttetanvendelse, som er godkendt til forskning og storskalaforsøg efter Arbejdstilsynets bekendtgørelse om gen-teknologi og arbejdsmiljø. Beredskabsplanerne skal alene udarbejdes, hvor svigtende indeslutningsforan-staltninger umiddelbart eller senere vil kunne medføre alvorlig fare for mennesker uden for lokalerne og/ellerfor miljøet. Yderligere skabes grundlag for underretning af myndigheder og organer om beredskabsplanerne,såfremt de kan blive berørt af uheld i forbindelse med den indesluttede anvendelse. Beredskabsplanerne skalligeledes stilles til rådighed for offentligheden. Den nye hjemmel til sådanne regler omfatter aktiviteter, der
skal godkendes efter Arbejdstilsynets bekendtgørelse om genteknologi og arbejdsmiljø, idet der allerede medhjemmel i den gældende § 13 er fastsat de nødvendige regler vedrørende transport, oplagring og affaldshånd-tering m.v.Herudover skal lovforslaget skabe grundlag for, at der på bekendtgørelsesniveau kan indsættes bestemmel-ser, som sikrer, at visse nærmere angivne oplysninger under ingen omstændigheder må behandles som for-trolige, efter at de er forelagt den kompetente myndighed i forbindelse med bl.a. anmeldelse af, at lokalerførste gang skal benyttes til indesluttet anvendelse.Artikel 13, stk. 1, litra a og b, og artikel 18, stk. 2, i direktiv 2009/41/EF foreslås gennemført i dansk retved indsættelse af bemyndigelsesbestemmelser i loven, som muliggør en implementering af direktivet påbekendtgørelsesniveau, jf. afsnit 2.1- 2.3 nedenfor.De bekendtgørelser, der forventes at implementere bestemmelserne i direktiv 2009/41/EF er Arbejdstilsy-nets bekendtgørelse om genteknologi og arbejdsmiljø og Miljøministeriets bekendtgørelse om godkendelseaf produktion af genetisk modificerede mikroorganismer. Baggrunden for, at bemyndigelsesbestemmelserneforeslås indsat i lov om miljø og genteknologi og ikke i lov om arbejdsmiljø, er, at lov om arbejdsmiljø regu-lerer forhold vedrørende det indre miljø, mens lov om miljø og genteknologi regulerer forhold vedrørendedet ydre miljø, herunder også det område, som Arbejdstilsynet varetager efter lov om miljø og genteknologi,når der er risiko for det ydre miljø.Det forventes, at miljøministeren med hjemmel i den gældende bestemmelse i § 27 i lov om miljø og gen-teknologi efter forhandling med beskæftigelsesministeren vil bemyndige Arbejdstilsynet til at fastsætte reglerom beredskabsplaner i forhold til forskning og storskalaforsøg, der godkendes efter Arbejdstilsynets be-kendtgørelse om genteknologi og arbejdsmiljø, som har hjemmel i lov om miljø og genteknologi og i lov omarbejdsmiljø. Det forventes ligeledes, at miljøministeren vil bemyndige Arbejdstilsynet til - med hjemmel iden gældende bestemmelse i § 20, stk. 2 i lov om miljø og genteknologi - at henlægge tilsynet med overhol-delsen af reglerne om udarbejdelse og indsendelse af disse beredskabsplaner til Arbejdstilsynet. Det forven-tes endelig, at miljøministeren tilsvarende vil bemyndige Arbejdstilsynet til at fastsætte regler om pligten tilat udlevere visse oplysninger for så vidt angår oplysninger om indesluttet anvendelse i forhold til forskningog storskalaforsøg, der godkendes efter Arbejdstilsynets bekendtgørelse om genteknologi og arbejdsmiljø.2.1. Ændringer som følge af implementering af artikel 13, stk. 1, litra a, i direktiv 2009/41/EFBestemmelsen i artikel 13, stk. 1, litra a, i direktiv 2009/41/EF nødvendiggør indsættelse af en hjemmels-bestemmelse i loven, som muliggør en gennemførelse af bestemmelser i Arbejdstilsynets bekendtgørelse omgenteknologi og arbejdsmiljø. Der forventes således fastsat krav i bekendtgørelsen om udarbejdelse og ind-sendelse af beredskabsplaner på områder for indesluttet anvendelse, som er godkendt til forskning og stor-skalaforsøg efter Arbejdstilsynets bekendtgørelse om genteknologi og arbejdsmiljø. Kravet vil alene gælde,hvor svigtende indeslutningsforanstaltninger umiddelbart eller senere vil kunne medføre alvorlig fare formennesker uden for lokalerne og/eller for miljøet.2.2. Ændringer som følge af implementering af artikel 13, stk. 1, litra b, i direktiv 2009/41/EFBestemmelsen i artikel 13, stk. 1, litra b, i direktiv 2009/41/EF nødvendiggør indsættelse af en hjemmels-bestemmelse i loven, som muliggør en gennemførelse af bestemmelsen i Arbejdstilsynets bekendtgørelse omgenteknologi og arbejdsmiljø. Der forventes således fastsat bestemmelser i bekendtgørelsen om, at Arbejds-tilsynet videresender beredskabsplaner til Miljøstyrelsen, og at Miljøstyrelsen efterfølgende skal stille dem tilrådighed for offentligheden og underrette organer og myndigheder, som kan blive berørt af uheld i forbindel-se med den indesluttede anvendelse.2.3. Ændringer som følge af implementering af artikel 18, stk. 2, i direktiv 2009/41/EFEn udtrykkelig bestemmelse til implementering af artikel 18, stk. 2, i direktiv 2009/41/EF nødvendiggørindsættelse af en hjemmelsbestemmelse i loven.Denne hjemmel forventes udnyttet til at fastsætte bestemmelser, som sikrer, at visse oplysninger altid skaludleveres efter anmodning. Bestemmelserne forventes indarbejdet i henholdsvis bekendtgørelse om godken-
delse af produktion af genetisk modificerede mikroorganismer og i bekendtgørelse om genteknologi og ar-bejdsmiljø.De oplysninger, direktivet stiller krav om, er følgende:---De generelle kendetegn ved den genetiske modificerede mikroorganisme, anmelderens navn og adressesamt anvendelsesstedet.Den indesluttede anvendelses klasse og indeslutningsforanstaltninger.Vurderingen af forudsigelige virkninger, herunder navnlig skadelige virkninger for menneskers sund-hed og for miljøet.
De nævnte oplysninger skal altid være tilgængelige for offentligheden, når de er forelagt den kompetentemyndighed i forbindelse med anmeldelse, første gang lokaler skal bruges til indesluttet anvendelse. Eller, nårde er forelagt i forbindelse med anmeldelse, første gang og de efterfølgende gange indesluttet anvendelse iklasse 2, 3 og 4 gennemføres i lokaler, der er anmeldt hertil.3. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeLovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige, idet deralene tilvejebringes en hjemmel til at fastsætte regler.Udmøntningen af hjemlen vurderes heller ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser fordet offentlige. Årsagen hertil er, at Danmark allerede ved den oprindelige implementering af direktiv2009/41/EF var af den opfattelse, at artikel 18, stk. 2, om, at visse oplysninger altid skal være tilgængeligefor offentligheden, allerede var fuldstændigt gennemført ved lov om aktindsigt i miljøoplysninger, lov omoffentlighed i forvaltningen og forvaltningsloven. Da Danmark i praksis har opfattet bestemmelsen som endel af gældende ret, er der derfor ikke nogle nye økonomiske eller administrative konsekvenser forbundetmed dette forslag.Implementeringen af artikel 13, stk. 1, litra a og b, har kun helt ubetydelige økonomiske eller administrati-ve konsekvenser for det offentlige, da det vil være yderst sjældent forekommende, at de beskrevne bered-skabsplaner i praksis skal udarbejdes. Pligten til at underrette og offentliggøre beredskabsplanerne vil endvi-dere i praksis kunne foretages på myndighedens hjemmeside.4. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet, idet deralene tilvejebringes en hjemmel til at fastsætte regler.Udmøntningen af hjemlerne vurderes at have ingen eller kun begrænsede økonomiske eller administrativekonsekvenser for erhvervslivet.Reguleringen af, at visse oplysninger altid skal udleveres efter anmodning, er alene rettet mod de kompe-tente offentlige myndigheder.Implementeringen af artikel 13, stk. 1, litra a og b, forventes at have yderst begrænsede økonomiske ogadministrative konsekvenser for erhvervslivet. Bestemmelsen indfører hjemmel til at kræve udarbejdelse ogindsendelse af beredskabsplaner på områder for indesluttet anvendelse, som er godkendt til forskning ogstorskalaforsøg efter Arbejdstilsynets bekendtgørelse om genteknologi og arbejdsmiljø, men det vil væreyderst sjældent forekommende, at de beskrevne beredskabsplaner i praksis skal udarbejdes. Underretning ogoffentliggørelse af beredskabsplanerne skal ske ved Miljøstyrelsens foranstaltning.5. De administrative konsekvenser for borgerneForslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.
6. De miljømæssige konsekvenserForslaget vurderes at have visse positive miljømæssige konsekvenser, i det omfang de beskreven bered-skabsplaner skal udarbejdes. Dette skyldes, at offentliggørelse og underretning af myndigheder og organer,som kan blive berørt af uheld, om beredskabsplanerne, er med til at sikre mere åbenhed omkring risikoen foruheld i forbindelse med indesluttet anvendelse af genetisk modificerede mikroorganismer i forhold til deområder, der er godkendt til forskning og storskalaforsøg efter Arbejdstilsynets bekendtgørelse om gentekno-logi og arbejdsmiljø.7. Forholdet til EU-rettenForslaget indeholder bemyndigelsesbestemmelser, som muliggør gennemførelsen af dele af artikel 13, stk.1, litra a og b, samt udtrykkelig implementering af artikel 18, stk. 2, i Rådets direktiv 2009/41/EF af 6. maj2009 om indesluttet anvendelse af genetisk modificerede mikroorganismer (EU-Tidende 2009 L 125, side78).8. Hørte myndigheder og organisationerLovforslaget har været i høring hos:Lægemiddelstyrelsen, Arbejdstilsynet, Økonomi- og Erhvervsministeriet, Ministeriet for Videnskab, Tekno-logi og Udvikling, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Indenrigs- og Socialministeriet, Ministe-riet for Sundhed og Forebyggelse, Patent og Varemærkestyrelsen, Udenrigsministeriet, Forbrugerstyrelsen,DTU AQUA Institut for Akvatiske Ressourcer, Sundhedsstyrelsen, Forsknings- og innovationsstyrelsen,Mejeriforeningen, Dansk Ornitolog Forening, Landbrug og Fødevarer, Noah, 3F-Fagligt Fælles Forbund,Den Danske Dyrlægeforening, Foreningen af Danske Biologer (FaDB), AC, Danske Regioner, Biologfor-bundet, ATV Akademiet for de Tekniske Videnskaber, Dansk Gartneri, Danmarks Fiskeriforening, Dan-marks Naturfredningsforening, Danmarks Sportsfiskeriforbund, Dansk Botanisk Forening, Dansk Erhverv,Dansk Industri, Dansk Skovforening, De Danske Skovdyrkerforeninger, Embedslægeforeningen, Forbruger-rådet, Biokemisk Forening, Forskningscenter Risø, Biosystems, Greenpeace Danmark, Håndværksrådet,Kommunernes Landsforening (KL), Det Biovidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet, ØkologiskLandsforening, Landsorganisationen i Danmark (LO), Praktisk økologi, Grøn Hverdag, Margarine IndustriForeningen, Det Økologiske Råd, Organisationen Dansk Akvakultur, Dansk Bilharziose Laboratorium, Cen-ter for Miljø og Toksikologi, Entomologiske Fredningsudvalg, Lægemiddelindustriforeningen.9. Sammenfattende skemaPositivekonsekvenser /mindreudgifterIngenNegativekonsekvenser/merudgifterIngen
Økonomiske konsekven-ser for stat, kommuner ogregionerAdministrative konse-kvenser for stat, kommu-ner og regionerØkonomiske konsekven-ser for erhvervslivetAdministrative konse-kvenser for erhvervslivetMiljømæssige konsekven-ser
Ingen
Ingen
IngenIngenI det omfang de beskrevneberedskabsplaner skaludarbejdes, vil offentlig-gørelse af beredskabspla-ner og underretning afmyndigheder og organer,der kan blive berørt af
IngenIngenIngen
Administrative konse-kvenser for borgerneForholdet til EU-retten
uheld, være med til atsikre mere åbenhed om-kring indesluttet anven-delse af genetisk modifi-cerede mikroorganismer,og dermed have en positivmiljømæssig konsekvens.Ingen
Ingen
Skaber hjemmel for implementering af dele af Rådetsdirektiv 2009/41/EF om indesluttet anvendelse af gene-tisk modificerede organismer (EU-Tidende 2009 nr. L125, side 78).
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1
Den foreslåede bestemmelse tænkes blandt andet udnyttet til, at Arbejdstilsynet kan fastsætte kravom udarbejdelse og indsendelse af beredskabsplaner vedrørende aktiviteter, som godkendes efterArbejdstilsynets bekendtgørelse om genteknologi og arbejdsmiljø. Der forventes fastsat regler,hvorefter kravet om udarbejdelse og indsendelse af beredskabsplaner i overensstemmelse med di-rektivet alene skal gælde, hvor svigtende indeslutningsforanstaltninger umiddelbart eller senere vilkunne medføre alvorlig fare for mennesker udenfor lokalerne og/ eller for miljøet. Videre tænkesbemyndigelsesbestemmelsen udnyttet til at fastsætte bestemmelse om, at Arbejdstilsynet fremsen-der de modtagne beredskabsplaner til Miljøstyrelsen. Hjemlen tænkes endvidere udnyttet til at fast-sætte, at Miljøstyrelsen, som kompetent myndighed på GMO-området for så vidt angår det ydremiljø, skal offentliggøre de nævnte beredskabsplaner, ligesom Miljøstyrelsen forventes tilpligtet atunderrette de myndigheder eller organer, som kan blive berørt af uheld i forbindelse med den inde-sluttede anvendelse, om beredskabsplanerne. Tilsynet med overholdelsen af reglerne om udarbej-delse og indsendelse af disse beredskabsplaner forventes med hjemmel i den gældende § 20, stk. 2,henlagt til Arbejdstilsynet.Til nr. 2Bestemmelsen tænkes blandt andet udnyttet til at bemyndige Arbejdstilsynet til at fastsætte regler om op-lysninger, der altid skal være offentligt tilgængelige, og som dermed aldrig må behandles som fortrolige, iArbejdstilsynets bekendtgørelse om genteknologi og arbejdsmiljø og til at fastsætte tilsvarende regler i Mil-jøministeriets bekendtgørelse om godkendelse af produktion af genetisk modificerede mikroorganismer. Derhenvises i øvrigt til afsnit 2.3 i de almindelige bemærkninger.Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2010. Det forventes, at de bekendtgørelser, der skal ud-møntes med hjemmel i lovforslaget, kan være udstedt senest i løbet af januar 2010, som tilkendegivet overfor EU-Kommissionen i svaret på den begrundede udtalelse.

Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget
§1I lov om miljø og genteknologi, jf.lovbekendtgørelse nr. 811 af 21. juni2007, som ændret senest ved § 10 i lovnr. 514 af 12. juni 2009, foretages føl-gende ændringer:
§ 13.Miljøministeren kan fastsættenærmere regler om godkendelsesord-ningerne efter dette kapitel.Stk. 2.Ministeren kan fastsætte reglerom transport, oplagring og affaldshånd-tering m.v. af genetisk modificeredeorganismer.
1.I§ 13indsættes somstk. 3:»Stk.3.Miljøministeren fastsætter reg-ler om udarbejdelse og indsendelse afberedskabsplaner på områder, somgodkendes til forskning eller storskala-forsøg, jf. § 7, stk. 1 og stk. 2, og omunderretning og offentliggørelse af denævnte beredskabsplaner.«
3.Efter § 27 indsættes:»§ 27 a.Miljøministeren kan fastsætteregler om, at visse oplysninger altidskal udleveres uanset reglerne i lov omaktindsigt i miljøoplysninger, lov omoffentlighed i forvaltningen og forvalt-ningsloven.«Til § 2Loven træder i kraft den 1. januar 2010.