Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
MPU Alm.del Bilag 705
Offentligt
707918_0001.png
707918_0002.png
707918_0003.png
707918_0004.png

Orienteringsnotat

KemikalierJ.nr. MST-609-00033Ref. AE/RDHDen 17. juni 2009

Resultat af den 2. internationale konference om kemikaliehåndtering

(ICCM2) om den globale kemikaliestrategi, SAICM, afholdt d. 11. – 15.

maj 2009.

Baggrund

Den globale kemikaliestrategi, SAICM, blev vedtaget på ICCM1 (Internatio-nal Conference on Chemicals Management) i 2006 og konferencen i maj2009 var den første konference herefter. For yderligere baggrundsinformati-on henvises til orienteringsnotat om ICCM2 af 11. maj 2009, udvalgets bilag562.

Vigtigste resultater af ICCM2:

Forretningsorden (Rules of Procedure)

ICCM2 vedtog en forretningsorden for det fremtidige arbejde. Der blev ikkeopnået enighed om afstemningsregler, derfor fremstår en enkelt paragraf iden vedtagne forretningsorden stadig som uløst.Der blev opnået enighed om at inddrage alle interessenter, bl.a. myndighe-der, intergovernmentale organisationer (IGO’er), non-governmentale orga-nisationer (NGO’er) og den private sektor i bureauets møder og arbejde.Bureauet vejleder den kommende præsident for ICCM og sekretariatet i de-res opgaver under SAICM. Det var en dansk prioritet under forhandlingerne,at alle interessenter skulle inkluderes i bureauets arbejde på fremtidigeICCM.

Nye områder (Emerging Issues)

En del af SAICM handler om at identificere nye områder, som kræver globalindsats for at imødegå væsentlige negative effekter på miljø og sundhed.4 områder var allerede inden ICCM2 udvalgt blandt de nominerede områdersom relevante nye indsatsområder, hvor en global indsats er nødvendig forat imødegå enten eksisterende eller kommende væsentlige negative effek-ter på miljø og sundhed. For hvert af områderne blev fastlagt en proces for,hvordan man de næste 3 år skal arbejde globalt med disse. Der var i pro-cessen stor fokus på at koordinere med allerede eksisterende arbejde i an-
dre fora, herunder f.eks. OECD, således at man ikke under SAICM gentagerdenne indsats, De 4 indsatsområder er:1) Kemikalier i artikler, særligt med fokus på adgang til oplysninger i heleforsyningskæden om indholdet i artikler.2) Udfasning af anvendelsen af bly i maling3) Farlige stoffer i elektriske og elektroniske produkter, særligt med fokus påeksport og behandling af produkter, som er ved at blive eller allerede er ble-vet til affald.4) Nanoprodukter og -teknologier, med fokus på indsamling og formidling afinformation om både fordele og ulemper ved nanoprodukter og -teknologier.Endvidere blev perflourinerede kemikalier (f.eks. PFOA og PFOS) føjet tildagsordenen og identificeret som et relevant globalt indsatsområde, menblev dog ikke en del af beslutningen for de 4 andre identificerede nye områ-der, fordi der var uenighed om udvælgelsesproceduren, og forslaget førstblev lagt frem på selve ICCM2. Det blev dog besluttet, at man de næste 3 årkan arbejde globalt på dette område på samme vilkår som for de 4 andrenye områder, hvis der er opbakning til det. Der skal også for dette områderapporteres tilbage om status ved næste ICCM2 i 2012.Der blev endvidere vedtaget en procedure, som skal sikre en fremtidig kon-sistent og fair nominering og udvælgelse af prioriterede nye områder, somkræver global indsats for at sikre sundhed og miljø, eller som kan være medtil at indsnævre forskellene mellem landene i forhold til sikker kemikalie-håndtering,Arbejdet med de 4 indsatsområder over de næste 3 år er i tråd med de dan-ske prioriteter omkring dette emne.

Rapportering

For at kunne vurdere effekten af SAICM imod Johannesburg-målsætningenom, at kemikalier i 2020 bruges og produceres på en måde, som fører til enminimering af væsentlige negative effekter på miljø og sundhed, er det nød-vendigt at lave statusrapporter.På ICCM2 blev vedtaget en model for de fremtidige rapporteringsforpligtel-ser for interessenterne, herunder lande, organisationer og industri. Modellenbygger på informationer indenfor række indikatorer, som interessenter skalrapportere om inden hver ICCM. Indikatorerne er spredt over de 5 indsats-
2
områder i SAICM, som er risikoreduktion, viden og information, overvåg-ning, kapacitetsopbygning og ulovlig handel med kemikalier. SAICM sekre-tariatet skal samle bidrag og udarbejde rapporter til brug for den følgendeICCM, som skal vurdere effekten af SAICM.Danmark arbejdede for at få simple og alligevel effektive rapporteringsfor-pligtelser under SAICM. Det lykkedes til dels ved på denne måde at få op-stillet konkret, hvad der skal rapporteres om, således at udviklingen kan må-les. Det blev pålagt interessenter at rapportere en enkelt gang inden hverICCM.

Finansiering

SAICM har som udgangspunkt ikke tilknyttet en finansiel mekanisme og erderfor afhængig af frivillige bidrag fra interessenter. Som hjælp til opstarts-aktiviteter, som primært skulle hjælpe ulandene i forhold til at implementereSAICM, blev et “Quick Start Program” (QSP) oprettet i 2006. QSP er tidsbe-grænset, der kan doneres bidrag indtil 2011, mens projekter, som støttesvia QSP-fonden, skal være afsluttet 2013. Udover dette program indeholderSAICM ikke finansielle støttemuligheder. QSP er baseret på frivillige bidrag,enten finansielt til QPS fonden eller in-kind donationer. In-kind donationerkan være f.eks. være støtte til projekter, teknisk assistance, videnoverførseleller andre aktiviteter, som støtter op om programmet, men ikke er direkteøkonomiske bidrag til den funden.På ICCM2 blev det diskuteret, hvilke muligheder der var for at støtte imple-menteringen af SAICM finansielt.Der blev vedtaget en beslutning, som blandt andet opfordrer den privatesektor til at bidrage yderligere til SAICM, opfordrer den globale miljøfacilitet(GEF) til at udvide deres aktiviteter i forhold til at give økonomisk støtte tilsikker kemikaliehåndtering og samtidig inviterer GEF til at støtte prioriteredeSAICM aktiviteter, hvor der er globale fordele. Ligeledes opfordres andredonorer til at bidrage til SAICM, ligesom alle interessenter opfordres til nati-onalt og regionalt at prioritere SAICM finansielt og i diverse udviklingsplanerindenfor sundhed og miljø og dermed bidrage til sikker kemikaliehåndtering.Flere ulande udtrykte ønske om en forlængelse af QSP, mens andre varstærkt imod dette for at undgå flere enkeltstående finansieringsmekanismerpå kemikalieområdet. Det blev besluttet at lave en evaluering af QSP, somskal fremlægges på ICCM3 i 2012. Evalueringen og eventuelle tiltag påbaggrund af denne skal diskuteres på ICCM3.
3
Det var en dansk prioritet at få en stærk tekst, som opfordrede den privatesektor, herunder industrien, til at bidrage yderligere til implementeringen afSAICM, og samtidig få ICCM2 til at sende en kraftig opfordring til den globa-le miljøfacilitet (GEF) om at udvide GEF’s aktiviteter og yde økonomisk støt-te i forhold til sikker kemikaliehåndtering på områder, hvor en global indsatser nødvendig. Det lykkedes til dels at få begge budskaber med.

Andre beslutninger

Derudover blev vedtaget procedure for identificering af nye aktiviteter somskal optages på den globale plan over aktiviteter, som skønnes nødvendigeat gennemføre for at nå målet med SAICM.Ligeledes blev det besluttet at lave et forberedende møde i 2011, som skalforberede arbejdet og de beslutninger, der skal diskuteres på ICCM3. Pådet forberedende møde skal bl.a. diskuteres:- implementering og fremdrift under SAICM- proces omkring de rapporter og inputs der modtages fra de forskelli-ge arbejdsgrupper, bl.a. omkring de nye vigtige områder- prioritering nye indsatsområder- diskuteres beslutninger, som skal tages på ICCM3 i 2012.Da Danmark har formandskabet i EU i første halvår af 2012 og dermed for-mentlig vil skulle lede forhandlingerne på EU’s vegne på ICCM3 vil det væreen stor fordel for Danmark, at det forberedende møde afholdes således, atforberedelserne til ICCM3 er bedst muligt i gang allerede i 2011. Det vardog dansk prioritet ikke at gøre det til en permanent løsning altid at afholdeforberedende møder, da Danmark foretrækker, at ressourcerne bliver brugtpå implementering ude i landene i stedet for på mødedeltagelse. Det lykke-des at få ind i beslutningen, at afholdelsen af flere eventuelle forberedendemøder skal diskuteres på ICCM3.
4