detailhandel
i hovedstadsområdet
|
|
Centre
og aflastningsområder mv.
til
|
|
Om beliggenheden af bymidter, bydels-
|
|
©
Miljøministeriet 2008
Publikationen
kan citeres med kildeangivelse
|
|
ISBE
978-87-92256-64-5
ISBN
978-87-92256-65-2
|
|
Redaktion
og grafisk tilrettelæggelse
By- og Landskabsstyrelsen, Byer
Haraldsgade
53
2100
København Ø
|
|
Udgivet
af Miljøministeriet
|
|
Landsplandirektiv
om beliggenheden af bymidter,
bydelscentre
og
aflastningsområder mv. til
detailhandel i hovedstadsområdet egionen
|
|
Miljøministeriet  Â
 –  By- og Landskabsstyrelsen
|
|
Indledning:
Planlovens detailhandelsbestemmelser
Tidligere planlægning
Butiksstrukturen
i Hovedstadsområdet
Udvikling i dagligvarehandlen i hovedstadsområdet indtil i dag
Udvalgsvarehandel
indtil i dag
Nuværende
og fremtidig vækst i hovedstadsområdet
Regionens
største centerområder
Detailhandel
og trafik
Statslige mål og ønsker
for udviklingen af detailhandel i hovedstadsområdet
|
|
Landsplandirektiv
- for
detailhandel i hovedstadsområdet
|
|
Miljøministeriet  Â
 –  By- og Landskabsstyrelsen
|
|
Ifølge planlovens §5 m, stk. 4, skal miljøministeren fastlægge beliggenheden af
bymidter,
bydelscentre og aflastningsområder i hovedstadsområdet i et lands-
plandirektiv efter §3 stk. 1. Dette indebærer, at landsplandirektivet skal angive, hvor de nævnte områder
ligger og deres omtrentlige udstrækning, mens den konkrete afgrænsning af
områderne foretages af kommunerne efter den stati- stiske metode som
beskrevet ovenfor
|
|
Herudover kan
kommunerne i alle
byer planlægge for lokalcentre med et maksi-
malt bruttoetageareal
til butiksformål på op til 3.000 m2.
|
|
Kommunerne fastsætter ifølge planlovens detailhandelsbestemmelser selv det
maksimale bruttoetageareal til butiksformål i
bymidten. I byer over 40.000 ind- byggere fastsætter kommunerne desuden det
maksimale bruttoetageareal til butiksformål i bydelscentre. I byer
med mellem 20.000 og 40.000 indbyggere
må det maksimale bruttoetageareal i et bydelscenter ikke overstige 5.000 m2.
|
|
Eksisterende
centerafgrænsninger i kommuneplanen kan opretholdes, men
kommunerne skal benytte den statistiske metode ved
eventuelle udvidelser af eksisterende afgrænsninger af centre. Metoden skal
kun benyttes ved centre på over 5.000 m2.
|
|
Planlovens
detailhandelsbestemmelser for hele landet fastlægger, at arealer til
butiksformål først og fremmest skal udlægges i den
centrale del af en by (by- midten), og i byer over 20.000 indbyggere kan
der desuden udlægges arealer til butikker i bydelscentre i den centrale del
af en bydel.
|
|
Hovedstadsområdet udgør et sammenhængende by- og boligområde, hvor det
er vanskeligt at fastlægge, hvor en by ophører, og den
næste starter. Miljøministe- ren har derfor en særlig opgave i hovedstadsområdet, der består i at fastlægge beliggenheden af bymidter, bydelscentre og aflastningsområder i hovedstads-
området herunder bymidter og aflastningsområder, hvor der kan etableres bu- tikker over 2.000 m2, jf. §5 m, stk. 4.
|
|
Ifølge loven kan der kun være en bymidte pr. by, og afgrænsningen af bymidter
og bydelscentre skal ifølge detailhandelsbestemmelserne ske efter en statistisk
metode, der er nærmere beskrevet i miljøministeriets bekendtgørelse nr. 1093 af 11. september 2007 om afgrænsning af bymidter og
bydelscentre.
|
|
Redegørelse
Indledning: Planlovens
detailhandelsbestemmelser
Planloven indeholder bestemmelser for kommunernes planlægning for detailhan-
del. Bestemmelserne blev ændret med virkning fra 1. juli 2007, så kommunerne
nu har den fulde kompetence til at planlægge for detailhandel inden for de ram- mer, som loven udstikker.
Planlovens detailhandelsbestemmelser bygger på et centerhierarki, hvor
bymidten udgør det primære center.
Herefter følger bydelscen-
tre i de største byer.
Uden for bymidter og bydelscentrene kan der planlægges for lokalcentre samt placeres butikker til lokalområdets forsyning og butikker, der
alene forhandler særlig pladskrævende varegrupper. De eksisterende aflastnings- områder kan fastholdes, men
kan med få undtagelser ikke udvides yderligere.
|
|
Landsplandirektiv
- for
detailhandel i hovedstadsområdet
|
|
Miljøministeriet  Â
 –  By- og Landskabsstyrelsen
|
|
1Â Â Â Â Se
Fingerplan 2007. Landsplandirektiv for hovedstadsområdet
|
|
Regionplan
2005 for Hovedstadsregionen udpeger 10 regionale centre og 55
øvrige centrale byområder med regional betydning2. Områderne ligger
i hånd- fladen, i byfingrene og i kommunecentrene i det øvrige
hovedstadsområde. Kommunerne fastsætter det maksimale bruttoetageareal til butiksformål i disse områder i kommuneplanen.
Regionplanen udpeger regionplanen og fastsætter en ramme for udvidelse for
en række centerområder der har et samlet brutto- etageareal på mere end 3.000 m2.
|
|
Tidligere
planlægning
Landsplandirektivet om beliggenheden af bymidter, bydelscentre og aflastnings- områder mv. til detailhandel afløser
de hidtidige rammer for kommunernes detail-
handelsplanlægning, der udgøres af bestemmelserne om detailhandel i
Regi- onplan 2005 for Hovedstadsregionen og Storstrøms Amts Regionplan 2005 for så vidt angår
Stevns Kommune. Disse har fra den 1. januar 2007 haft virkning som
landsplandirektiv, indtil dette
landsplandirektiv for detailhandel i hoved- stadsområdet afløser dem.
|
|
Herudover
følger direktivet den overordnede struktur i Fingerplanens 4 delom-
råder: det indre storbyområde (håndfladen), det ydre
storbyområde (byfingre- ne), grønne kiler og det øvrige hovedstadsområde
(Kort 1).
|
|
Fingerplan
2007 for hovedstadsområdet fastsætter blandt andet regler og prin-
cipper for
planlægning af byfunktioner af regional karakter.
|
|
Landsplandirektivet om beliggenheden af bymidter, bydelscentre og aflastnings-
områder mv.
til detailhandel i hovedstadsområdet skal ses i sammenhæng med
landsplandirektiv for hovedstaden â€Fingerplan 2007â€, der trÃ¥dte i kraft 1. august 20071.
|
|
Udgangspunktet
for landsplandirektivets udpegning af bymidter, bydelscentre
og aflastningsområder,
herunder områder hvor der kan planlægges for store udvalgsvarebutikker, er et ønske om i videst muligt
omfang at omsætte de ge- nerelle bestemmelser for planlægning til
butiksformål, der gælder i resten af landet, til de særlige forhold, der
gør sig gældende i det sammenhængende byområde i hovedstadsområdet.
|
|
Der kan generelt ikke udlægges nye aflastningsområder, men
i Ã…rhus by og i ho-
vedstadsområdet kan miljøministeren udpege eksisterende butiksområder (fx et
område til særlig pladskrævende varegrupper eller et større bydelscenter) som af- lastningsområde, hvor
der kan placeres store udvalgsvarebutikker over 2.000 m2.
|
|
I byer med mere end 40.000 indbyggere kan
kommunerne planlægge for indtil
3
nye udvalgsvarebutikker over 2.000 m2 i bymidten. I
hovedstadsområdet, Århus,
Odense, Ã…lborg og Esbjerg kan de store butikker desuden placeres i
aflastnings- områder.
I hovedstadsområdet fastsætter miljøministeren ifølge planlovens §5 m, stk.
4 de bymidter og aflastningsområder,
hvor de store butikker kan ligge.
|
|
Landsplandirektiv
- for
detailhandel i hovedstadsområdet
|
|
Miljøministeriet  Â
 –  By- og Landskabsstyrelsen
|
|
Kort
1: Fingerplanen 2007’s
delområder
|
|
Landsplandirektiv
- for
detailhandel i hovedstadsområdet
|
|
Miljøministeriet  Â
 –  By- og Landskabsstyrelsen
|
|
Fælles grundlag for detailhandelsplanlægning i
hovedstadsområdet, 1999
ICP 2007: Den nuværende og
fremtidige detailhandelsudvikling i
Hovedstadsregionen
Supermarkeder og
discountbutikker forhandler fortrinsvis fødevarer og er
butikker som f.eks. Superbrugsen og
Netto. Varehuse forhandler udover fødevarer også
en del udvalgsvarer og er butikker som OBS og
Føtex
|
|
Dagligvarebutikkerne er i dag jævnt
fordelt i både det indre storbyområde, det
ydre storbyområde og i
kommunecentrene i det øvrige hovedstadsområde og strukturen er fortsat decentral med mulighed for indkøb i både
større og mindre
bysamfund rundt
i regionen.
|
|
Udviklingen i dagligvarehandlen viser altså et skift i butikker fra det traditionelle
supermarked over mod varehuse og discountvarebutikker, hvor
discountbutikken til dels
har overtaget supermarkedets rolle som det lokale indkøbssted for regi-
onens borgere.
|
|
Inden for detailhandelsbranchen er der dog sket forskydninger. I hovedstadsom-
rådet er der i
perioden fra 1998 til 2007 sket et fald i
antallet af større supermarke- der fra ca. 224 til 200,
mens der i samme
tidsrum er sket en stigning i større
dis- countbutikker fra 310 til 395 og større varehuse fra 39 til 55
butikker5 (tallene inkluderer ikke mindre dagligvarebutikker).
|
|
Udvikling i dagligvarehandlen i
hovedstadsområdet indtil i
dag4
Siden midten af 1990’erne har Danmark
oplevet stor økonomisk vækst, hvilket har haft en naturlig afsmittende
virkning på udviklingen i detailhandlen. Siden
2000 er
omsætningen i detailhandel på landsplan steget med ca. 25%.
|
|
PÃ¥
udvalgsvareområdet viste undersøgelsen i 1998 en større koncentration af
butikker og flere centerområder med regional betydning
end for dagligvareom- rådet. Københavns City var i
1998 langt det største udvalgsvarecenter med regio- nal betydning både med hensyn til antal butikker og omsætning. Herefter fulgte
Lyngby, Frederiksberg, City 2, Roskilde, Hillerød, Rødovre og
Helsingør som regionale centre for udvalgsvarehandel.
|
|
Undersøgelsen viste også, at regionen havde et fintmasket net af indkøbsmulig-
heder for
dagligvarer. Kun
Høje-Taastrup, Hundige og Ishøj benævnes som de få
områder, der som følge
af store lavprisvarehuse (OBS og Bilka) havde en regio-
nal rolle på dagligvareområdet i 1998.
|
|
På dagligvareområdet købte kunder ofte ind i nærområdet - dvs.
i bymidten, by-
delscentret
eller lokalcentret i den by, hvor
de boede.
|
|
Analyserne i 1998 viste, at indkøbsmønstre i regionen var forskellige med hensyn
til
dagligvarer og udvalgsvarer.
|
|
Butiksstrukturen i Hovedstadsområdet
Som konsekvens af ændringen af planlovens detailhandelsbestemmelser i 1997 på detailhandelsområdet udarbejdede de fem regionale enheder i Roskilde Amt, Frederiksborg Amt, Københavns Amt, Frederiksberg Kommune og Københavns
Kommune hver især analyser af detailhandelen i deres områder3.
|
|
Landsplandirektiv
- for
detailhandel i hovedstadsområdet
|
|
Miljøministeriet  Â
 –  By- og Landskabsstyrelsen
|
|
Kort
2Â Detailhandelsstruktur i Regionplan 2005
|
|
Landsplandirektiv
- for
detailhandel i hovedstadsområdet
|
|
Miljøministeriet  Â
 –  By- og Landskabsstyrelsen
|
|
Fælles grundlag for detailhandelsplanlægning i
hovedstadsområdet, 1999
ICP 2007: Den nuværende og
fremtidige detailhandelsudvikling i
Hovedstadsregionen
Supermarkeder og
discountbutikker forhandler fortrinsvis fødevarer og er
butikker som f.eks. Superbrugsen og
Netto. Varehuse forhandler udover fødevarer også
en del udvalgsvarer og er butikker som OBS og
Føtex
|
|
Generelt
er butikkerne lokaliseret i ydre storbyområde langs indfaldsvejene
uden for
bymidterne
|
|
Siden 1997 er der etableret ca. 15 nye særlig pladskrævende varebutikker i indre
storbyområde og ca. 70 butikker i ydre
storbyområde. Kun meget få steder i det
øvrige hovedstadsområde er der etableret nye butikker til særlig pladskrævende
varegrupper i perioden.
|
|
Der har været
stor interesse fra kommuner og investorer for at placere butikker
i
disse områder, som typisk
er beliggende i erhvervsområder og med direkte ad- gang til større indfaldsveje. Ved vedtagelsen af planlovens nye detailhandelsbe-
stemmelser den 30. maj 2007 blev køkkenbutikker taget ud af listen over plads- krævende varegrupper, mens møbelbutikker kun kan etableres
under særlige omstændigheder,
hvis der ikke er plads i bymidten, bydelscentre eller aflast- ningsområder.
|
|
Butikker
der alene forhandler særlig pladskrævende varegrupper kan som de
eneste butikker placeres uden for centerområderne i
bymidter, bydelscentre, lokalcentre
og aflastningsområder.
|
|
Der ses
en større koncentration af udvalgsvarebutikker i de tætte
byområder end
for dagligvarebutikker. Forklaringen på lokaliseringen er, at større
udvalgsvare- butikker ofte kræver et større kundegrundlag end dagligvarebutikker. Placeringen
i det indre og ydre storbyområde er derfor attraktiv, hvor
flere mennesker bor, og
hvor infrastrukturen er bedst. Der er stort set ikke større
udvalgsvarebutikker udenfor det indre og ydre storbyområde.
|
|
Udvalgsvarebutikkerne
er fortrinsvis placeret i indre og ydre storbyområde.
|
|
Udvalgsvarehandel indtil i dag
Også indenfor udvalgsvarehandlen er der sket ændringer de sidste 10 år. Der er
sket en fordobling i antallet af nye større udvalgsvarekædebutikker i hovedstads- området mellem 1998-2007 fra ca. 67 til 110 butikker. Det er kun større
udvalgs- varekæder som er medtaget og omfatter f.eks. El-giganten,
Skousen, Toyrs
â€Râ€Us,
Jysk, punkt 1 og Thansen.
|
|
Væksten i antallet af varehuse er et eksempel på den større brancheglidning, der
finder sted mellem dagligvare- og udvalgsvarebutikker. Varehuse er typisk større
end både supermarkeder og discountbutikker og er fortrinsvis lokaliserede i indre og ydre storbyområde.
Forklaringen kan være, at varehusene kræver et større befolkningsgrundlag,
som findes i de tættere byområder.
|
|
Landsplandirektiv
- for
detailhandel i hovedstadsområdet
|
|
25 pct.
Dagligvarer Udvalgsvarer Særlig pladskrævende
Tilvækst 1998-2007
Fremtidige planer
|
|
Særlige plads- krævende varer
|
|
Frederiksberg
(centerområde)
|
|
Aflastningscentret
Gentofte, IKEA
|
|
Aflastningscentret Taastrup,
IKEA
|
|
Amagerbrogade
/ Amagercenter
|
|
Københavns
City (inklusive Fisketorvet)
|
|
Alle
centerområder over 25.000 m² etageareal
|
|
Miljøministeriet  Â
 –  By- og Landskabsstyrelsen
|
|
6Â Â Â Â Den
præsenterede centerstruktur for størrelsen af centerområder, oplande og omsætning for hovedstadsområdet
er beskrevet i
ICP: Etablering af udvalgsvarebutikker over
2.000 m² i
hovedstadsområdet - 2006
|
|
Tabel 1 Centerområder over 25.000 m2 i
hovedstadsområdet
|
|
Regionens
største centerområder6
Tabel 1 viser
bruttoetagearealet til detailhandel i de største centerområder i regionen.
|
|
Figur 2 viser, at der især
er stor interesse for at etablere yderligere butiksarealer
til pladskrævende varegrupper med en forventet stigning på 26%. Mange kommu-
ner er interesseret i
at udlægge arealer til denne type butikker i
erhvervsområder, hvor der er god vejadgang med bil, og hvor der sker en tilbagegang i
traditionelle virksomheder. Den nye detailhandelsregler i planloven ændrer dog på de vare-
grupper der kan betegnes som særlig pladskrævende og det kan have indflydelse på hvor meget der reelt
vil blive etableret.
|
|
Udviklingen vil
naturligvis afhænge af den generelle økonomiske udvikling i
Dan-
mark.
|
|
Figur 1 Estimat for væksten i detailhandelsarealet i hovedstadsområdet 1998
- 2007
|
|
Figur 2Â
Vækst i detailhandelsareal
1998-2007 og areal til
fremtidige projekter i %
|
|
Der er fortsat stor interesse for investeringer i detailhandel i hovedstadsområdet.
De sidste 10 år er der etableret mellem 450.000 m2-500.000 m2 nyt detailhandels- areal
i hovedstadsregionen, og det vurderes, at der er planer for yderligere udvi-
delser af butiksarealet på mellem 550.000 m2 og 625.000 m2 de kommende år. Dette svarer
til ca. det dobbelte af Københavns Citys butiksareal eller ca. 10 gange
Fields i Ørestaden.
|
|
Nuværende og
fremtidig vækst i hovedstadsområdet
I figur
1 og 2 giver et overblik over den samlede detailhandelsvækst i
hovedstads- området mellem 1998 -
2007.
|
|
Landsplandirektiv
- for
detailhandel i hovedstadsområdet
|
|
Miljøministeriet  Â
 –  By- og Landskabsstyrelsen
|
|
7Â Â Â Â ICP
2007: Etablering af udvalgsvarebutikker over 2.000 m²
i hovedstadsområdet
|
|
Hillerød
Bymidte indeholder godt 200 butikker,
hvoraf de 175 er udvalgsvare-
butikker.
Omsætningen i Hillerød bymidte ligger på godt 2 mia. kr. om året, og der bor ca. 80.000
mennesker i det primære opland, som fortrinsvis dækker Hillerød og
omkringliggende kommuner. I de
senere år er detailhandlen udvi- det med Gallerierne og Slotsarkaderne.
|
|
Ørestaden/Fields udgør det største og eneste helt nye centerområde i
hovedstads-
området og består af 140 butikker. Området er udviklet som en del af Ørestaden
i et infrastrukturelt kryds mellem motorvejen, metroen og regionaltog. Ørestadens
opland udgøres af den sydlige og vestlige del af hovedstadsområdet
samt de- le af Skåne. Oplandet udgør ca. 1,5-2 mio. mennesker og har
skønsmæssigt en omsætning på ca. 2,5 mia. kr. om året.
|
|
Brogaderne i København er hver især på størrelse med andre større butiksområder
i hovedstadsområdet og betjener befolkninger på op til 100.000 indbyggere. Bro- gaderne tiltrækker ikke kunder
fra store regionale oplande, men benyttes i høj grad af lokalbefolkningerne på brokvartererne. Alle brokvarterer er karakteriseret
ved stor diversitet i udbuddet af butikker, butikskæder og specialforretninger og
spiller derfor
en rolle som selvstændige bymidter, selvom
de ligger tæt på Kø- benhavns City.
|
|
Høje-Taastrup Bymidte er regionens tredjestørste centerområde i
forhold til brutto-
etagearealet og består af City 2 samt
området ved Høje Taastrup Station. Tilsam- men er der ca. 100 butikker, hvor
de fleste er lokaliseret i City
2. Oplandet udgø-
res af Høje-Taastrup Kommune og nabokommunerne med et samlet opland på ca. 80.000 mennesker. Centerområdet har desuden en større regional funktion
og tiltrækker en del kunder uden for det primære opland. Omsætningen vurde-
res til ca. 1,7 mia. kr. om året.
|
|
Kgs. Lyngby
Bymidte er regionens næststørste centerområde i forhold til brutto-
etagearealet og har ca. 275 butikker, hvoraf
ca. 225 er udvalgsvarebutikker. Den
samlede omsætning er ca. 2-3 mia. kr. Oplandet udgøres af dele af den nordlige
del af hovedstadsområdet og den nordlige del af håndfladen, hvor der tilsammen
bor skønsmæssigt 280.000 mennesker.
Lyngby Storcenter er blevet
udvidet i
2004 og 2005.
|
|
Københavns City
udgør regionens og Danmarks klart største butiksområde både i
forhold til bruttoetagearealet og omsætningen. Siden 1998 er den største udvidel- se sket ved etableringen af
Fisketorvet. Københavns City udgør et overordnet center for hele
Danmark og har et opland, der dækker hele hovedstadsområdet,
Sjælland og dele af Skåne på omkring 2.5 mio. mennesker. Omsætningen er skønsmæssigt på ca.
10-15 mia. kr. om året i City
inklusive Fisketorvet. Områ- det er omsætningsmæssigt ca. 2-3 gange så
stort som Århus Bymidte, der er landets næststørste indkøbssted.
|
|
De største udvidelser og nyetableringer af centerområder har været Fields, Fiske-
torvet i København, Ros Torv
i Roskilde og Gallerierne i Hillerød7. Herudover har en række
kommuner foretaget mindre udvidelser og nyetableringer af center- områder i
samme periode. Disse udvidelser fremgår ikke af tabel 1.
|
|
Landsplandirektiv
- for
detailhandel i hovedstadsområdet
|
|
Miljøministeriet  Â
 –  By- og Landskabsstyrelsen
|
|
Den største koncentration af detailhandel ses i håndfladen
og de indre byfingre,
hvor der også er den største
befolkningskoncentration. Flere af købstæderne har dog også
store butiksområder, hvor
udvidelser og omdannelser af bymidter
har fornyet detailhandelen i byerne. Aflastningscentrene
i Gentofte og i Høje- Taastrup består først og fremmest af IKEA. Områderne har en regional funktion
med større oplande end bymidterne.
|
|
Området ved IKEA i Gentofte Kommune er et udpeget aflastningsområde, som
dækker et opland
med i alt
ca. 850.000 mennesker. Oplandet omfatter hele Nord- sjælland, de centrale byfingre
og dele af håndfladen. I centret ligger 5 udvalgs- varebutikker, hvor IKEA er den største. De fem butikker har et areal på i alt ca.
30.000 m2. Omsætningen udgør ca. 750 mio. kr.
|
|
Området ved IKEA i Høje-Taastrup Kommune er et udpeget aflastningsområde.
Oplandet udgøres af den vestlige og
centrale del af hovedstadsområdet samt dele af Region Sjælland - ca.
1.000.000 mennesker. Den samlede
omsætning udgør ca. 725 mio. kr.
|
|
Køge Bymidte består af ca. 170 butikker, hvoraf
de 125 er udvalgsvarebutikker.
Oplandet er på ca. 90.000
indbyggere og omfatter ud over omegnskommunerne
desuden kommuner syd for hovedstadsområdet. Omsætningen er skønsmæssigt ca. 1,3 mia. kr.
|
|
Hundige Storcenter består af ca. 60 butikker -
heriblandt Bilka -
og har en omsæt-
ning på ca. 1,8 mia. kr. Bilka
er med sine 24.000 m2 en af regionens største butik-
ker. Bilka er presset af en række nye varehuse og discountbutikker, men
har tradi- tionelt haft et stort regionalt opland. Oplandet består primært af kommunerne i
Kø- ge Bugtfingeren og herudover dele af Vestegnen - i alt ca. 80.000 mennesker. Hun- dige Storcenter er i
øjeblikket i
gang med en centerudvidelse på ca. 12.000 m2.
|
|
Helsingør Bymidte fungerer som hovedcenter for Helsingør Kommune, Humlebæk
og dele af Gribskov Kommune. Oplandet udgøres af ca. 80.000 mennesker,
og bymidten har desuden en del handel fra området omkring Helsingborg i Sverige.
Omsætningen i Helsingør vurderes til at være ca. 1,8 mia. kr. om året.
|
|
Rødovre Centrum består af 91 butikker. Centret fungerer som det overordnede
indkøbssted for borgerne i Rødovre kommune, dele af Vestegnen og vestlige dele af
Frederiksberg og Vanløse.
|
|
Roskilde Bymidte har et primært opland, der strækker sig fra Gundsø, over Hede-
husene, Tune, Gadstrup, Viby
til Lejre og desuden vestover ud over hovedstads-
området. I det primære opland bor der ca. 125.000 indbyggere, og bymidten har en omsætning på ca. 2,3 mia. kr. Ros
Torv er et af de nye,
store butikscentre i regionen med et butiksareal på ca. 14.000 m2. Der er planer om en yderligere udvidelse med 10.000 m2 til ibrugtagning i 2008.
|
|
Landsplandirektiv
- for
detailhandel i hovedstadsområdet
|
|
Miljøministeriet  Â
 –  By- og Landskabsstyrelsen
|
|
Kort
5 Eksisterende centerområder over 25.000 m²
|
|
Landsplandirektiv
- for
detailhandel i hovedstadsområdet
|
|
Miljøministeriet  Â
 –  By- og Landskabsstyrelsen
|
|
Bilen spiller en altovervejende rolle som transportmiddel ved indkøb i mindre
by-
samfund og eksterne centre, hvor den kollektive trafik ikke
er så veludbygget,
og hvor der ikke er stor befolkningstæthed. Gode
parkeringsforhold og ønsker om at foretage store indkøb gør også bilen til
det foretrukne transportmiddel ved indkøb i eksterne centre.
|
|
At flere
benytter kollektiv transport til byens strøggader end i
brokvartererne under-
bygger, at brokvartererne har en mere lokal funktion, medens de centrale strøg- gader i de store byer også
tiltrækker mange mennesker fra et større opland.
|
|
Overordnet er det
karakteristisk, at jo større og tættere byområdet er befolknings-
mæssigt, jo flere går eller cykler, når
de handler. Kollektiv trafik spiller den største
rolle ved indkøb i de store byers strøggader og brokvarterer.
|
|
Uden for
centerområderne, i
f.eks. tidligere erhvervsområder, hvor
der de senere
år har været stor interesse for lokalisering af butikker, der sælger
pladskræven- de varegrupper, er indkøbsturene overvejende
bilbaserede. Kun 9% går eller cykler,
mens hele 88% benytter bilen, når de handler. Den kollektive trafik
spil- ler en meget lille rolle.
|
|
Ved indkøb i
bymidten i
byer med under 10.000 indbyggere benytter 26% cykel el-
ler gang
mens 72% benytter bilen. Stort set ingen ankommer med kollektiv trafik.
|
|
Ved indkøb i bymidten (i centrum) i byer
med mellem 25.000 og 100.000 indbyg-
gere benytter ca. 35% gang eller cykel, mens 55% benytter bil. Kun 10% benyt-
ter kollektiv transport.
|
|
Ved indkøb i forstæderne til de 4 største byer i Danmark benytter 26% gang eller
cykel, når
de køber ind. 64% benytter bilen, mens kun 9% tager toget eller bussen.
|
|
Ved indkøb i
centrum (strøggaderne) i
de 4 største byer i
Danmark benytter 40%
cykel eller
går, mens
29% kommer i bil.
29% ankommer med bus eller tog.
|
|
PÃ¥
brokvartererne i landets største byer er gang og cykel den hyppigste trans-
portform, som 57% benytter. 30% benytter bil og 13% benytter kollektiv trans- port.
Brokvartererne er karakteriseret ved store befolkningskoncentrationer og
ved mange og tæt beliggende butikker.
Der er få butikker, som
tiltrækker kun- der langt udefra, og derfor spiller bil en mindre rolle som
transportmiddel, når der købes ind.8
|
|
Detailhandel og
trafik
Der foretages i
Danmark ca. 1,6 mio. indkøbsture hver dag8. Karakteristisk er det,
at ca. 70% af alle indkøbsture foregår direkte mellem hjem og indkøbssted. Ture- ne er fordelt sådan, at ca. 60%
kommer i bil, 20% går, 14% cykler
og 5% kom- mer med tog eller bus. Den gennemsnitlige indkøbstur er ca. 6 km lang. Tallet
dækker imidlertid over store forskelle, hvor indkøbsturene til butikker i
Danmarks 4 største byers brokvarterer er kortest, medens turene til butikker uden for center-
områderne, i f.eks. tidligere erhvervsområder, er længst.
|
|
Landsplandirektiv
- for
detailhandel i hovedstadsområdet
|
|
Miljøministeriet  Â
 –  By- og Landskabsstyrelsen
|
|
8Â Â Â Â Tetraplan juni 2006. Detailhandelskunders transport
|
|
og udmøntes i følgende regler:
|
|
lokalisering af
detailhandel i bymidterne.
fortsat udvikling af fingerbystrukturen, en decentral detailhandelsstruktur,
lokalisering
af store
udvalgsvarebutikker over 2.000 m2 i de største butiksom-
råder,
og
en struktur, som understøtter den
kollektive trafik.
|
|
Landsplandirektivet
lægger vægt på:
|
|
Det er et mål,
at hovedstadsområdet fastholder en decentral indkøbsstruktur, hvor
alle borgere i det
indre, ydre og øvrige storbyområde fortsat har mulighed for ind-
køb uden for lang transport. Ligeledes er det et mål, at detailhandlen fortsat udvik-
les i bymidterne, hvor flest mennesker bor, og hvor
den kollektive trafikbetjening er bedst. Kommunerne i
hovedstadsområdet skal ifølge §5 i, stk. 1 i planloven planlægge på grundlag af en vurdering af udviklingen i området som helhed og sikre, at hovedprincipperne i den
overordnede bystruktur videreføres. Byudvikling
af regional karakter skal koordineres med udbygningen af hovedstadsområdets
overordnede infrastruktur med særlig hensyntagen til den kollektive trafikbetjening.
|
|
Landsplandirektivet sætter rammerne for kommunernes planlægning. Direktivets
regler er fastsat ud fra de statslige interesser i den statslige oversigt samt plan- lovens generelle bestemmelser
for detailhandel.
|
|
at forbedre mulighederne for en decentral detailhandelsstruktur også i mindre
bysamfund,
stationsbyer og mellemstore byer,
at de eksisterende bymidter skal styrkes, og at der skal sikres et varieret butiks- udbud i både mindre og
mellemstore byer, samt bydele i
større byer,
at detailhandelsplanlægningen fremmer byomdannelse frem for inddragelse
af nye byarealer.
at transportafstande begrænses, så afhængighed af bil ved indkøb begrænses, at butiksarealer skal have god
tilgængelighed for alle trafikarter, især den
gå- ende,
cyklende og kollektive trafik.
|
|
I miljøministeriets oversigt over de statslige interesser i kommuneplanlægningen
er det et
mål for detailhandelsplanlægningen9:
|
|
Statslige mål og ønsker for udviklingen af detailhandel i hoved- stadsområdet
Regeringen ønsker en stærk hovedstad, og at hovedstadsområdet fortsat udgør
et sammenhængende funktionelt byområde, hvor der er klare grænser
mellem by og land. Dette er baggrunden for, at både
den nuværende og tidligere planlove har indeholdt særlige bestemmelser om fysisk planlægning i hovedstadsområdet, herunder for detailhandel. Videreudvikling af hovedstadsområdet som Danmarks
hovedstad forudsætter et velfungerende byområde med gode lokaliseringsmulig-
heder for virksomheder, uddannelsesinstitutioner, boligområder og et velfungeren-
de transportsystem. Detailhandlen spiller en væsentlig rolle for
hovedstadsom- rådet. Den har stor betydning for borgerne, og den har en
stor tiltrækningskraft over for turister og andre besøgende. Detailhandlen
udgør også en væsentlig del af hovedstadsområdets erhvervsliv og
arbejdspladser.
|
|
Landsplandirektiv
- for
detailhandel i hovedstadsområdet
|
|
Miljøministeriet  Â
 –  By- og Landskabsstyrelsen
|
|
Oversigt over
statslige interesser i
kommuneplanlægningen, 2006
|
|
1. I det indre og ydre storbyområde fastlægges beliggenheden af 8 områder,
inden for hvilket der hvert 4. år, jf. planlovens §5 q, stk. 2, kan planlægges for
højst 3 nye udvalgsvarebutikker over 2.000 m2 jf. bilag
1 og kortbilag 1.
2. I Københavns Kommune kan der herudover hvert 4. år planlægges for
i alt 3 nye udvalgsvarebutikker over 2.000 m2 i et område, som tilsammen
udgøres af bymidterne Amagerbrogade, Vesterbrogade, Østerbrogade, Nør-
rebrogade, Valby Langgade/Toftegårds Plads, Vanløse, Brønshøj-Husum og
Grønttorvet i Valby
jf. bilag 1 og kortbilag 1.
|
|
§2.
Beliggenheden af bymidter og aflastningsområder, hvor der kan placeres
udvalgsvarebutikker
over 2.000 m2, jf. §5 q, stk. 2, fastlægges således:
|
|
Stk 2. Uanset
stk.1, nr. 5, kan
afgrænsningen af butiksarealet for aflastningsområ-
det i Gentofte udvides til udvalgsvarebutikker over 2.000 m2, jf. §5 q, stk. 2, i lov om planlægning jf.
lovbekendtgørelse nr. 813 af 21.
juni 2007.
|
|
I det indre og det ydre storbyområde fastlægges beliggenheden af 59 bymidter
jf. bilag 1
og kortbilag 1.
I det
øvrige hovedstadsområde fastlægges beliggenheden af bymidter i
kom- muneplanlægningen efter reglerne i planlovens §5 m, stk. 3.
I det
indre storbyområde fastlægges beliggenheden af og det maksimale brut-
toetageareal til butiksformål i bydelscentre i kommuneplanlægningen.
I det
ydre storbyområde fastlægges beliggenheden af bydelscentre, hvor det samlede maksimale
bruttoetageareal til butiksformål ikke må overstige
5.000
m2 i
kommuneplanlægningen, uanset rammer givet i de regionplan-
retningslinjer, der var gældende pr. den 1. januar 2007.
I det indre
og det ydre storbyområde fastlægges beliggenheden af 3 aflast-
ningsområder i Gentofte, Høje-Taastrup
og Prøvestenscentret i Helsingør som de er afgrænset i
de regionplanretningslinjer, der
var gældende pr. den
1. januar 2007.
|
|
§1.
Beliggenheden af arealer til butiksformål i bymidter, bydelscentre og aflast-
ningsområder
i hovedstadsområdet fastlægges således:
|
|
Til kommunerne i hovedstadsområdet:
I medfør af §3, stk. 1, og §5 m, stk. 4, i lov
om planlægning, jf. lovbekendtgørelse
nr. 813 af 21. juni 2007,
fastsættes:
|
|
Regler
Regler i landsplandirektiv for detailhandel i
hovedstadsområdet (Landsplandirektiv om beliggenheden af bymidter, bydelscentre og aflastningsom- råder mv. til detailhandel i hovedstadsområdet, hvori der kan etableres store butik- ker, jf. §5 m, stk. 4 i lov om planlægning jf. lovbekendtgørelse nr. 813 af 21. juni
2007)
|
|
Landsplandirektiv
- for
detailhandel i hovedstadsområdet
|
|
Miljøministeriet,
november 2008
|
|
              Â
                               Miljøminister Troels Lund Poulsen                                  Â
       Â
   /  Vicedirektør
Sven Koefoed-Hansen
|
|
Miljøministeriet  Â
 –  By- og Landskabsstyrelsen
|
|
De
resterende retningslinjer i regionplanen som vedrører Stevns Kommune:
1,2,3,7, har samme retsvirkning som landsplandirektiv, men ophæves i takt med vedtagelsen af den nye
kommuneplan samt er ophævet i forhold til de særlige regler om
overgangsbestemmelser i planloven for butiksstørrelser og bekendtgørelsen
om afgrænsning af bymidter og bydelscentre.
|
|
Stk. 3 Direktivet erstatter følgende retningslinjer i
Storstrøms Amts Regionplan: 4.
|
|
De
resterende retningslinjer i regionplanen: 2.3.7, 2.3.8, 2.3.9, 2.3.10,
2.3.12,
2.3.13, har samme retsvirkning som landsplandirektiv, men ophæves i takt
med vedtagelsen af de nye kommuneplaner samt er ophævet i forhold
til de særli- ge regler om overgangsbestemmelser i planloven for
butiksstørrelser og be- kendtgørelsen om afgrænsning af bymidter og
bydelscentre
|
|
Stk. 2. Direktivets regler erstatter følgende retningslinjer i
HURs Regionplan
2005: 2.3.1, 2.3.2,
2.3.3, 2.3.4, 2.3.5, 2.3.6, 2.3.11.
|
|
§
3 Landsplandirektivet træder i kraft 15. november 2008
|
|
Kapitel
2 Ikrafttrædelse og retsvirkning
|
|
Landsplandirektiv
- for
detailhandel i hovedstadsområdet
|
|
Miljøministeriet  Â
 –  By- og Landskabsstyrelsen
|
|
10  Københavns Kommuneplan 2005
|
|
Mulighederne for at udlægge arealer til bydelscentre i det ydre
storbyområde li-
gestilles med mulighederne for at
udlægge bydelscentre i byer mellem 20.000 og 40.000 indbyggere. I det ydre
storbyområde kan det maksimale bruttoetage-
areal til butiksformål til bydelscentre derfor højst fastsættes til 5.000 m2 svaren- de til i byer
mellem 20.000 og 40.000 indbyggere i resten
af landet. De 5.000 m2 inkluderer gældende byggemuligheder i
eksisterende lokalplaner.
|
|
Bydelscentre
Mulighederne for at udlægge arealer til bydelscentre i
det indre storbyområde ligestilles med mulighederne for at udlægge bydelscentre i byer
over 40.000 ind- byggere i resten af Danmark. Her gives kommunerne mulighed for at planlægge
for bydelscentre og fastsætte det maksimale bruttoetageareal til
butiksformål i de enkelte bydelscentre. De gældende afgrænsninger af
bydelscentrene kan opretholdes i kommuneplanen. Hvis kommunerne vil ændre
afgrænsningen af et bydels-center over 5.000 m2, skal ske efter reglerne i bekendtgørelse om afgrænsning af
bymidter og bydelscentre, nr.
1093 af 11. september 2007.
|
|
Grønttorvet i Valby
i Københavns Kommune ligger optimalt i forhold til infrastruk-
tur tæt ved
Ny Ellebjerg Station, hvor 2 S-baner krydser hinanden. Området er
i dag udlagt
til butikker, der alene
forhandler særlig pladskrævende varegrupper, og der er etableret et butiksareal
på ca. 18.000 m2. I kommuneplanen er der yderligere en
ramme på 45.000 m2 til
pladskrævende varegrupper10. Den nye bymidte
ligger strukturelt godt i indre storbyområde og i forhold til andre om- kringliggende bymidter. Bymidten vil i fremtiden være med til at betjene borger-
ne i den sydlige del af det indre storbyområde.
|
|
Beliggenheden
af St. Rørbæk bliver en del af videreudviklingen af Frederiks-
sundsfingeren og det nye store byområde, der skal udvikles her.
|
|
2
af de 59 bymidter lægges, hvor der ikke tidligere har været
centerfunktioner
(ved Grønttorvet i Valby
i Københavns Kommune og ved St. Rørbæk i Frede- rikssund Kommune)
|
|
Bemærkninger
til regler
Til §1
Bymidter
Landsplandirektivet om beliggenheden af bymidter, bydelscentre og aflastnings- områder mv. udpeger i
alt 59 bymidter i
det indre og ydre storbyområde. Det om-
fatter dels de områder, der
i Regionplan 2005
blev udpeget som regionale centre
og øvrige centre med regional betydning, dels yderligere 12 bymidter, som
var ud- peget med en given ramme til butiksformål i
regionplanen. De 12 områder har allerede i dag reelt
en funktion som bymidte for det omgivende byområde og ud- peges derfor som bymidter i
direktivet. De gældende afgrænsninger af bymidterne
kan opretholdes i kommuneplanen. Hvis kommunerne vil ændre afgrænsningen
af bymidten, skal det ske i henhold bekendtgørelse om afgrænsning af bymidter
og bydelscentre, nr. 1093 af 11. september 2007.
|
|
Landsplandirektiv
- for
detailhandel i hovedstadsområdet
|
|
Miljøministeriet  Â
 –  By- og Landskabsstyrelsen
|
|
11Â Â Â Der
er ca. 10 bydelscentre i
byfingrene, der allerede er over 5.000 m².
Bemærk at bruttoetagearealet for de 10 centre
er udregnet i 1998
og flere centre kan være udvidet til over 5.000 m²
siden. Herudover er der yderligere ca. 20
bydelscentre, der efter
regionplanens retningslinjer havde
mulighed for at
udvide til mere
end 5.000 m².
Disse kan
i direktivet kun
udvides til 5.000 m².
|
|
Til §2
Generelt om udpegninger af områder til udvalgsvarebutikker
over 2.000 m2. Der er lagt stor vægt på, at de store udvalgsvarebutikker placeres i eksisterende store regionale butiksområder med gode adgangsforhold -
især kollektivt banefor- bindelse. Der er desuden lagt vægt på, at de store udvalgsvarebutikker placeres
i de tætteste byområder, hvor
størstedelen af befolkningen bor. Dette
er i det
indre storbyområde og i indre
dele af det ydre storbyområde - hvor
indbyggertallet er
over 1 mio.
mennesker. Placeringen af store butikker i de tættest befolkede om-
|
|
Aflastningsområder
Regionens eksisterende aflastningsområder i Gentofte Kommune, Høje-Taastrup
Kommune og Helsingør Kommune fastholdes med deres nuværende afgræns- ning og ramme.
Aflastningsområdet Prøvestenen i Helsingør har i eksisterende lokalplan mulighed for ombygning og nybyggeri til et samlet bruttoetageareal på
28.000
m2 til
detailhandel. Aflastningsområdet
kan ikke udvides yderligere end
det. Aflastningsområderne
i Gentofte og Høje-Taastrup
Kommuner har ingen yderligere ramme i eksisterende planer og kan ikke udvides yderligere. Dog kan aflastningsområdet i Gentofte Kommune udvides, når det er nødvendigt af hen- syn til mulighederne for at placere store udvalgsvarebutikker over 2.000 m2 jf. §2.
|
|
Ingen af byerne i
det øvrige hovedstadsområde har i
øjeblikket mere end 20.000
indbyggere og
der kan derfor ikke planlægges for nye bydelscentre eller udvidelser
af eksisterende bydelscentre i disse
byer. Der
kan som i andre
byer planlægges
for lokalcentre.
|
|
Det
øvrige hovedstadsområde
Mulighederne for at planlægge for bymidter og udvidelser af bymidter i det
øvrige hovedstadsområde følger de samme regler, som
gælder i
resten af landet, jf. Mil- jøministeriets bekendtgørelse nr. 1093 af 11. september 2007 om afgrænsning af bymidter og bydelscentre. Landsplandirektivet om beliggenheden af bymidter, bydelscentre og aflastningsområder mv. indeholder derfor ikke en særlig udpeg-
ning af bymidter i det øvrige hovedstadsområde.
|
|
Der er andre bydelscentre i det ydre
storbyområde, der er mindre end 5.000 m2, men hvor rammerne i Regionplan 2005 gav mulighed for udvidelser ud over de
5.000
m2. Efter
direktivet er udstedt 11, kan de ikke udvides til mere end 5.000
m2.
|
|
Flere
bydelscentre i det ydre storbyområde har allerede et samlet bruttoetage-
areal til
butiksformål på over 5.000 m2. Bydelscentre, som i dag er større end
5.000 m2, kan fastholdes, men ikke udvides
yderligere.
|
|
Landsplandirektivet udpeger ikke bydelscentre på kort, men giver kommunerne
mulighed for
at planlægge for placeringen af bydelscentre. I direktivet fastsættes, at
kommunerne i det indre storbyområde kan planlægge for bydelscentre med fri
ramme, medens der i det ydre storbyområde kan planlægges for bydelscen- tre
med en størrelse på op til 5.000 m2 butiksareal hver.
|
|
Landsplandirektiv
- for
detailhandel i hovedstadsområdet
|
|
Miljøministeriet  Â
 –  By- og Landskabsstyrelsen
|
|
Aflastningsområdet
i Gentofte Kommune (IKEA) som ligger ca. 800 meter fra
Jægerborg
Station og herudover lige ud til Lyngbymotorvejen.
Området huser i
|
|
Flintholm Station på Frederiksberg som er trafikalt velplaceret med 2
S-baner samt
metroen, der krydser hinanden. Området er et af de
væsentligste trafikknude- punkter i hovedstadsområdet for kollektiv trafik.
|
|
Høje-Taastrup Bymidte (inklusive City 2) som er hovedstadsområdets tredjestørste
butiksområde i forhold til bruttoetagearealet. Høje-Taastrup er desuden et af ho-
vedstadsområdets vigtigste regionale trafikknudepunkter for kollektiv trafik, med
både S-togstation, regionale og nationale togforbindelser.
|
|
Lyngby Bymidte som er hovedstadsområdets næststørste butiksområde i forhold
til bruttoetagearealet. Lyngby
har allerede et stort kundeopland i
den nordlige del
af håndfladen
og de nordlige byfingre. Trafikalt ligger Lyngby
godt ved S- togsta- tion og ved motorvejen.
|
|
Udover
Københavns Kommune gives der mulighed for at planlægge for 3 nye
udvalgsvarebutikker over 2.000 m2 i overensstemmelse med
planlovens §5 q, stk. 2 i hvert af følgende byområder:
|
|
Københavns Kommune udgør landets største og tætteste byområde med mange
store butiksområder,
blandt andet i brokvarterne, som betjener ligeså mange mennesker som mange af de største byer i
Danmark. Derfor gives der også mulig-
hed for, at der
i disse 8 bymidter, under
et, kan planlægges for i
alt 3 nye
udvalgs- varebutikker over 2.000 m2 i overensstemmelse med
planlovens §5 q, stk. 2.
|
|
Udpegninger
I Københavns Kommune udpeges Københavns City (inklusive Fisketorvet), som er landets største butiksområde. Desuden udpeges Ørestaden, som er et nyt stort regionalt butiksområde med gode trafikforbindelser med både metro, regional-
tog og motorvej. I begge
områder kan der planlægges for 3 udvalgsvarebutikker over 2.000 m2 i overensstemmelse med
planlovens §5 q, stk. 2.
|
|
Uden for de tætteste byområder følger landsplandirektivet reglerne for resten af
landet, hvor
det er muligt at planlægge for op til 3 nye udvalgsvarebutikker over
2.000 m2 i bymidten, hvert 4. år i byer med over 40.000 indbyggere.
|
|
Herudover udpeges 8
bymidter i
Københavns Kommune, hvor der tilsammen kan
planlægges for
op til 3
nye udvalgsvarebutikker over 2.000 m2 hvert 4. år. Køben-
havns Kommune vurderer selv, i
hvilke af de 8 områder den finder
placeringen af de 3 butikker mest hensigtsmæssigt.
|
|
Landsplandirektivet udpeger i alt 7 bymidter samt aflastningsområdet i Gentofte
Kommune som områder, hvor
der kan planlægges for op til 3 nye udvalgsvare- butikker over 2.000 m2 hvert 4. år pr. område.
|
|
råder
vil mindske transportbehovet med bil og dermed miljøbelastningen i ho-
vedstadsområdet.
|
|
Landsplandirektiv
- for
detailhandel i hovedstadsområdet
|
|
Miljøministeriet  Â
 –  By- og Landskabsstyrelsen
|
|
Roskilde
som er en by med over 40.000 indbyggere. I købstæderne uden for
de tætteste byområder ses byerne som selvstændige byer, hvor en bystørrel- se på 40.000
indbyggere er afgørende for,
hvorvidt der kan etableres udvalgs- varebutikker over 2.000 m2.
|
|
Hundige Bymidte som er et af hovedstadsområdets traditionelle og store regionale
butiksområder. Hundige Storcenter har allerede med et Bilka-varehus på 24.000 m2 en af hovedstadsområdets største butikker med salg af både udvalgsvarer og dagligvarer. Hundige har en god trafikal beliggenhed lige ved siden af stationen
og meget tæt på motorvejen
|
|
dag store
udvalgsvarebutikker og har allerede et stort opland og en regional funk-
tion i
det tætte byområde i
det indre storbyområde og i
de indre dele af det ydre
storbyområde.
|
|
Landsplandirektiv
- for
detailhandel i hovedstadsområdet
|
|
Miljøministeriet  Â
 –  By- og Landskabsstyrelsen
|
|
Oversigt
over statslige interesser i kommuneplanlægningen, Miljøministeriet
2006
Fingerplan 2007, landsplandirektiv for
hovedstadsområdets planlægning, Miljøministeriet 2007
Regionplan 2005 for HUR Regionplan 2005 for Storstrøms Amt
ICP:
Etablering af udvalgsvarebutikker over 2000 m2 i hovedstadsområdet,
2007
ICP: Den nuværende og fremtidige detailhandelsudvikling i hovedstadsregio- nen, 2007
ICP: Konsekvenser ved etablering af store
udvalgsvarebutikker med brutto- etageareal over 2000 m2 i store byer i Danmark,
2006
Tetraplan: Detailhandelskunders transport, juni 2006
Betænkningen
fra: Udvalget for planlægning og detailhandel, juni 2006
Landsplanredegørelsen,
Miljøministeriet 2006
Bekendtgørelse af lov om planlægning, nr. 813 af 21. juni 2007. Bekendtgørelse
nr. 1093 af 11. september 2007 om afgrænsning af
bymidter og bydelscentre
Lovforslag nr 148 om Forslag til Lov om ændring af lov
om planlægning af 6. februar 2007 (Folketinget 2006 - 07).
|
|
Landsplandirektiv
- for
detailhandel i hovedstadsområdet
|
|
Miljøministeriet  Â
 –  By- og Landskabsstyrelsen
|
|
Aflastningsområde med mulighed for op til 3
udvalgsvarebutikker hvert
4. år over
2000 m2:
Området ved
IKEA i Gentofte Kommune.
|
|
Områder i Københavns Kommune, hvor der er mulighed for at
opføre
tilsammen højst 3 udvalgsvarebutikker
hvert 4. år over 2000 m2: Amagerbrogade,
Østerbrogade, Vesterbrogade,
Nørrebrogade, Valby Landga- de/ Toftegårds
Plads, Brønshøj-Husum, Grønttorvet i Valby, Vanløse.
|
|
Områder til
udvalgsvarebutikker over 2000 m2
Bymidter
med mulighed for op til 3 udvalgsvarebutikker hvert 4. år over
2000 m2:
Hundige, Ørestad City, Københavns City, Flintholm, Lyngby, Roskilde, Høje-Ta-
astrup.
|
|
Aflastningsområder
Området ved IKEAs i Gentofte Kommune, Prøvestenen i
Helsingør Kommune, området ved IKEA i
Høje-Taastrup Kommune.
|
|
Amager uden for håndfalden:
Dragør.
|
|
HÃ¥ndfladen:
Københavns City, Ørestad City, Amagerbrogade, Vesterbrogade, Nørrebrogade,
Østerbrogade, Frederiksberg Centerområde, Flintholm, Valby Langgade/Tofte- gårds Plads, Friheden, Hellerup, Vanløse, Rødovre, Brønshøj-Husum, Tårnby Torv, Grønttorvet
i Valby, Buddinge.
|
|
Helsingørfinger:
Helsingør,
Humlebæk, Nivå, Hørsholm Hovedgade/Midtpunkt, Espergærde, Nærum Hovedgade
|
|
Hillerødfinger:
Hillerød, Lillerød, Birkerød, Holte, Farum, Værløse, Lyngby,
Bagsværd, Virum, Sorgenfri
|
|
Frederikssundsfinger:
Frederikssund, Ølstykke Centrum, Stenløse, Smørum Butikscenter, Ballerup, Herlev, Måløv, St.
Rørbæk. Skovlunde
|
|
Roskildefinger:
Roskilde, Høje
Taastrup, Taastrup, Albertslund, Glostrup, Trekoner, Hedehusene
|
|
Bymidter:
Køgefinger:
Køge,
Solrød, Hundige, Ishøj, Vallensbæk,
Brøndby Strand, Ølby, Karlslunde
Strand,
Greve Strand
|
|
Bymidter, aflastningsområder og områder til
udvalgsvare- butikker over 2000 m2
|
|
Landsplandirektiv
- for
detailhandel i hovedstadsområdet
|
|
Miljøministeriet  Â
 –  By- og Landskabsstyrelsen
|
|
Kortbilag 1 Landsplandirektiv for detailhandel i hovedstadsområdet
|
|
Landsplandirektiv
- for
detailhandel i hovedstadsområdet
|
|
By- og Landskabsstyrelsen,
|
|
By-
og Landskabsstyrelsens hjemmeside:
|
|
kun
elektronisk og kan findes på
|
|
Landsplandirektivet
forefindes
|
|
Kortbilag
med udpegninger
|
|
Bilag
med liste med udpegninger
|
|
Regler, ikrafttrædelse, retsvirkning mv
|
|
områder mv. til detailhandel består af 4 dele:
|
|
Landsplandirektiv for beliggenheden af bymidter, bydelscentre og aflastnings-
|
|
for detailhandel i hovedstadsområdet.
|
|
Landsplandirektivet udgør det overordnede grundlag for kommunernes planlægning
|
|