Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
MPU Alm.del Bilag 697
Offentligt
706576_0001.png
706576_0002.png
706576_0003.png
706576_0004.png
706576_0005.png
706576_0006.png
706576_0007.png
706576_0008.png
706576_0009.png
706576_0010.png
Notat
KemikalierJ.nr. MST-652-00064Ref. likjo/doble/KirstDen 7. juli 2009
Grundnotat om Kommissionens forslag til omarbejdning af Europa Parlamentets og Rådetsdirektiv om begrænsning af anvendelsen af visse farlige stoffer i elektrisk og elektroniskudstyr (RoHS). KOM (2008) 809 finalResumeKommissionen har lavet et udkast til omarbejdning af direktivet om begrænsning af anvendelsen afvisse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr (RoHS). Den bagvedliggende årsag er, at an-vendelsesområdet i det nuværende direktiv er uklart, og dermed har forårsaget forskellige fortolk-ninger i medlemsstaterne. Konkret har det betydet, at et produkt lovligt kunne markedsføres i noglemedlemsstater og ikke i andre. Samtidig har der været mange produkter på markedet, som ikke haroverholdt direktivets bestemmelser. Kommissionens formål med omarbejdningen er derfor, at har-monisere anvendelsesområdet og fremme håndhævelsen af direktivet. Hertil kommer, at der iRoHS er indskrevet en klausul om, at Kommissionen inden den 13. februar 2005 skulle påbegyndeen revision af direktivet for at opdatere det til den tekniske udvikling.Kommissionen foreslår med udkastet, at anvendelsesområdet totalharmoniseres så produktområ-det nu beskrives med udtømmende produktlister inden for forskellige produktkategorier. Som en delaf totalharmoniseringen foreslås endvidere, at produkter, der er omfattet af RoHS, skal CE-mærkesog at der stilles kvalitative krav til håndhævelsen.I udkastet foreslås endvidere, at medicinsk udstyr og måle- og overvågningsudstyr bliver en del afRoHS’ anvendelsesområde, og at forbuddet gradvis træder i kraft fra 2014.Der er ikke foreslået nye stoffer til direktivet, men der henvises til, at den bromerede flammehæm-mer HBCDD og blødgørerne/ftalaterne DEHP, BBP og DBP, er under vurdering i REACH, og atdet, når vurderingen foreligger, er muligt at optage stofferne i RoHS, hvis der er en risiko for men-nesker eller miljø ved anvendelsen i elektronik.Hvis forslaget bliver vedtaget med sit nuværende indhold, vil det kræve en mindre ændring af ke-mikalieloven for at kunne implementere direktivet i Danmark. Det skyldes primært, at udkastet stillerenkelte krav til erhvervslivet, som der ikke på nuværende tidspunkt er hjemmel til i loven.Forslaget har kun en marginal indirekte effekt på statens udgifter. Det kan således blive en anelsedyrere for det offentlige sundhedsvæsen at anskaffe medicinsk udstyr, som er omfattet af direktiv-forslaget. Disse omkostninger vurderes dog til at ligge inden for den normale prisudvikling og udgif-ter i forbindelse med normal teknologisk udvikling.
1. StatusRådssekretariatet sendte forslaget til medlemsstaterne den 16. december 2008. Kommissionenpræsenterede udkastet på rådsmødet den 2 marts 2009 og der har været indledende drøftelser iMiljøarbejdsgruppen den 9. marts 2009 og den 15. juni 2009.Et nærhedsnotat om forslaget blev fremsendt til Folketingets Europaudvalg den 15. januar 2009.Forslaget har hjemmel i EF-traktaten artikel 95, og skal derfor vedtages af Rådet og Europa-Parlamentet efter proceduren om fælles beslutningstagen jf. EF-traktaten artikel 251.2. Formål og indholdDirektivets overordnede formål er at forbyde farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr. Elektriskog elektronisk affald skal ifølge et andet EU-direktiv, det såkaldte WEEE-direktiv, indsamles adskiltfra andet affald. De farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr forbydes for at mindske udslip ogspredning af skadelige stoffer til miljøet, samt mindske eksponering af mennesker og miljø. De for-bydes desuden for fremme genanvendelse af sekundære råmaterialer, lette den efterfølgende af-faldshåndtering og mindske ressourceforbruget til affaldsbehandlingen i de tilfælde, hvor udstyretalligevel kommer i husholdningsaffaldet.Omarbejdningen af direktivet foretages af to grunde:For det første er RoHS inkluderet i Kommissionens simplificeringsprogram for 2008, fordi Kommis-sionen vurderer, at det er muligt at gøre implementeringen af direktivet mere ensartet og forbedrehåndhævelsen. Afgrænsningen af direktivets anvendelsesområde har givet anledning til forskelligefortolkninger i medlemslandene, og der har været relativt mange produkter på markedet, der ikkehar overholdt direktivet.For det andet er der i RoHS indskrevet en klausul om, at Kommissionen skulle begynde en revisionaf direktivet to år efter det blev vedtaget, dvs. inden 13. november 2005. Kommissionen skulle iforbindelse med revisionen vurdere, om medicinsk udstyr samt måle- og overvågningsudstyr skullemedtages under RoHS’ anvendelsesområde. Klausulen forpligtede ligeledes Kommissionen til atundersøge behovet for at indføre forbud mod andre farlige stoffer end de, der allerede er omfattetaf direktivet.De væsentligste ændringer i forbindelse med omarbejdningen er følgende:Direktivets anvendelsesområdeKommissionen har inddelt elektrisk og elektronisk udstyr i 10 produktkategorier, hvoraf kun de 8 pånuværende tidspunkt er omfattet af RoHS. Disse 8 kategorier er: Store husholdningsapparater,små husholdningsapparater, IT- og teleudstyr, forbrugerudstyr, belysningsudstyr, elektrisk og elek-tronisk værktøj, legetøj og fritids- og sportsudstyr, og salgsautomater. Direktivudkastet udvider nuRoHS’ anvendelsesområde med de 2 sidste produktkategorier: Medicinsk udstyr samt måle- ogovervågningsudstyr.Udvidelsen af direktivets anvendelsesområde foreslås at træde i kraft i 2014. Dog vil udstyr til rea-gensglas (in vitro) diagnose først skulle være omfattet af direktivet i 2016, og industrielle overvåg-nings- og kontrolinstrumenter vil først være omfattet fra 2017. Medicinsk udstyr, der indopereres ikroppen er undtaget, men skal revurderes i 2020.
2
I hver produktkategori er der en produktliste med mellem 5 og 18 produkter. Nogle produkter erspecifikt nævnt som f.eks. ”elektriske knive”, mens andre er beskrevet generelt ud fra deres funkti-on, såsom ”udstyr til åbning eller forsegling af beholdere eller pakker”. På nuværende tidspunktfungerer produktlisterne som eksempler på elektrisk og elektronisk udstyr, der er omfattet af derespektive produktkategorier. Med det nye forslag vil Kommissionen totalharmonisere området. Forat undgå forskellige fortolkninger af hvilke produkter, der tilhører de respektive produktkategorier, erproduktlisterne i udkastet gjort udtømmende. Det betyder, at det kun er de produkter, der er speci-fikt er nævnt i listerne, der er omfattet af RoHS. Der er ikke lagt op til at listerne skal revideres vedomarbejdningen af direktivet. Hvis Kommissionen efterfølgende vil ændre på produktlisterne, skalfremgangsmåden i komitéproceduren: ”forskriftsprocedure med kontrol” følges. Der er ikke tagetstilling til fortolkningsspørgsmål ifm. de funktionelle beskrivelser.I udkastet er der forslag til nye specifikke og generelle undtagelser.Specifikke undtagelser:På nuværende tidspunkt er der undtaget 37 specifikke anvendelser af de farlige stoffer, der er for-budt i RoHS. Siden RoHS blev vedtaget i 2003, er undtagelserne løbende blevet tilføjet ved komi-téprocedure. Undtagelserne gælder i fire år, men kan fornyes.Med inddragelsen af produktkategorierne medicinsk udstyr samt måle- og overvågningsudstyr und-tages, specielt for disse to produktkategorier, 24 anvendelser af de farlige stoffer. Som eksempelkan nævnes blylejer i røntgenrør, bly i lodninger til bærbare førstehjælpsdefibrillatorer, og cadmiumi røntgenmålefiltre. Undtagelserne gælder i fire år efter, at det omarbejdede direktiv er trådt i kraftog kan, som de øvrige undtagelser, fornyes.Generelle undtagelser:I det gældende direktiv er reservedele, der skal bruges til at reparere udstyr, som er bragt på mar-kedet før RoHS trådte i kraft, undtaget. Dette gælder også for udkastet til det omarbejdede direktiv.Kommissionen foreslår nu, at direktivet heller ikke skal finde anvendelse på:1) udstyr, som har tilknytning til beskyttelse af medlemsstaternes væsentlige sikkerhedsinteresser,2) udstyr, der specifikt er udformet til at være en del af en anden type udstyr, som ikke falder underdirektivets anvendelsesområde, og som kun kan fungere som en del af dette udstyr og3) udstyr, der ikke skal bringes i omsætning som en enkel funktionel eller kommerciel enhed.Det foreslås endvidere, at RoHS heller ikke skal finde anvendelse på reservedele, der skal brugestil at reparere udstyr, som er omfattet af en specifik undtagelse, og som blev bragt på markedetinden undtagelsen udløb.UndtagelsesprocedureKommissionen ønsker med direktivudkastet at gøre det lettere for virksomhederne at gennemskueom og hvordan, de kan få en undtagelse for en anvendelse af de farlige stoffer, der ellers er forbudti RoHS. Det foreslås derfor, at Kommissionen via komitéprocedure skal vedtage de nærmere reglerfor ansøgninger om undtagelse.Kommissionen forslår desuden, at der ved vurderingen af en undtagelsesansøgning skal tageshensyn til bredere socioøkonomiske aspekter, samt tilgængelighed og pålidelighed af alternativer.Stofvurdering i REACH
3
RoHS forbyder pt. bly, kviksølv, cadmium, hexavalent krom, og to slags bromerede flammehæm-mere: polybromerede bifenyler (PBB) og polybromerede difenylethere (PBDE). Kommissionen harikke foreslået at forbyde flere stoffer.I forslaget henvises dog til, at den bromerede flammehæmmer, HBCDD og blødgørerne/ftalaterne,DEHP, BBP og DBP er under vurdering i REACH og at det, når vurderingen foreligger, er muligt atforbyde stofferne i elektriske og elektroniske produkter via RoHS, hvis der er en risiko for menne-sker eller miljø.Det foreslås, at farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr nu skal vurderes efter REACH-proceduren. Det betyder, at stofferne hovedsagelig vil blive vurderet ud fra en risikotilgang, hvor dertidligere har været lagt vægt på stoffernes farlighed, dvs. deres iboende farlige egenskaber og evt.problemer i forbindelse med affaldshåndtering og genanvendelse af materialer.Det foreslås endvidere at hvis flere stoffer skal forbydes i RoHS, kan Kommissionen gøre det vedhjælp af komitéprocedure.DefinitionerFor at tydeliggøre direktivets ordlyd og bringe det i overensstemmelse med anden relevant fælles-skabslovgivning har Kommissionen indsat en række definitioner, der er i overensstemmelse medbeslægtet fællesskabslovgivning, specielt den såkaldte ”varepakke”, der omhandler CE-mærkningog markedsovervågning.CE-mærkningFor at fremme overholdelsen af RoHS foreslår Kommissionen, at elektrisk og elektronisk udstyrskal CE-mærkes. CE-mærkningen indebærer en mere omfattende selvdeklarering og egenkontrol.Fabrikanten skal påføre sine produkter et CE-mærke efter at have udfyldt en såkaldt overens-stemmelseserklæring, hvori han tilkendegiver at produktet, der er entydigt identificeret, er i over-ensstemmelse med RoHS reglerne. Denne erklæring skal fabrikanten opbevare i 10 år.Importøren skal inden elektrisk og elektronisk udstyr bringes i omsætning, bl.a. sikre, at fabrikantenhar gennemført overensstemmelsesvurderingsproceduren og at produktet er CE-mærket. Importø-ren skal, som fabrikanten, opbevare overensstemmelseserklæringen i 10 år, så den er til rådighedfor kontrolmyndighederne.En distributør skal inden elektrisk og elektronisk udstyr udbydes bl.a. kontrollere, at det er CE-mærket.Udover CE-mærkningen er det foreslået, at fabrikanten skal foretage stikprøvekontrol af det udstyrhan bringer på markedet. Udstyret skal desuden forsynes med type-, parti-, eller serienummer, elleranden form for identifikation.MarkedsovervågningMedlemsstaterne skal ifølge forslaget sikre, at deres kontrolmyndigheder har de beføjelser og res-sourcer, der er nødvendige for, at de kan udføre deres opgaver behørigt. Kontrolmyndighederneforpligtes dermed til i passende omfang at kontrollere produkterne. Kontrollen skal baseres på do-kumentation og om nødvendigt på fysisk kontrol og laboratorieundersøgelser af et passende antalstikprøver.
4
3. Europa- Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.4. NærhedsprincippetForslaget hører ikke under EU’s enekompetence. Derfor skal forslaget være i overensstemmelsemed nærhedsprincippet, også kaldet subsidiaritetsprincippet.Kommissionen anfører i forslaget, at behovet for yderligere harmonisering af RoHS reglerne bedstkan ske gennem en omarbejdning af det eksisterende direktiv, og at forenkling af EU lovgivning kunkan ske på fællesskabsniveau. De foreslåede ændringer af denne regulering er således i overens-stemmelse med nærhedsprincippet. Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens vurdering.5. Konsekvenser for DanmarkLovgivningsmæssige konsekvenserDet gældende RoHS-direktiv (2002/95/EF) er implementeret ved bekendtgørelse nr. 873/2006, dersenere er ændret ved bekendtgørelse nr. 449/2008. Bekendtgørelsen har hjemmel i kemikalielo-vens § 30, der gør det muligt at udstede regler om import, salg og anvendelse af stoffer og produk-ter for at imødegå fare for sundheden eller skade på miljøet.Forslaget til omarbejdning af direktivet indeholder en række krav til de erhvervsdrivende, såsom atudarbejde og opbevare teknisk dokumentation, foretage intern produktions- og stikprøvekontrolm.m. Kravene er ikke rettet mod anvendelsen af bestemte kemiske stoffer og produkter, men modvisse aktiviteter, der udøves af de erhvervsdrivende, som led i deres erhverv.I kemikalieloven er der en forældelsesfrist på 5 år, hvorimod der i forslaget lægges op til at doku-mentationen skal opbevares i 10 år.Hvis forslaget bliver vedtaget med sit nuværende indhold, vurderes der at være behov for at ændrekemikalieloven.RoHS ventes tidligst at være færdigforhandlet i løbet af 2009. Herefter har medlemsstaterne 18måneder til at gennemføre direktivet i national ret. En eventuel ændring af kemikalieloven vil derfortidligst skulle ske i Folketingets lovprogram for 2010/2011.Hvis forslaget vedtages i Rådet skal det implementeres i dansk lovgivning ved en ny bekendtgørel-se.Statsfinansielle konsekvenserØgede omkostninger ved produktion af medicinsk udstyr vil i princippet kunne fordyre medicinskudstyr og kunne betyde øgede udgifter for det offentlige sundhedsvæsen.Medicinsk udstyr dækker over mange varegrupper, såsom forbrugsvarer (sprøjter, kanyler, sårplejemm.), høreapparater, konsulentydelser samt apparatur og instrumenter (scannere, dialyseappara-ter, pacemakere, røntgenapparater mm.) Eftersom RoHS kun regulerer elektrisk og elektronisk ud-styr, er det kun varegrupperne høreapparater samt apparatur og instrumenter, der vurderes til atvære omfattet af forslaget.Statens udgifter inden for det offentlige sundhedsvæsen til apparatur og instrumenter i 2006 anslåstil omkring 1,08 mia. kr.
5
For de nuværende 8 produktkategorier under RoHS vurderer Kommissionen, at omstillingsomkost-ningerne har ligget på ca. 1,9 % af omsætningen, hvoraf ca. en tredjedel gik til den tekniske omstil-ling, mens to tredjedele er gået til administration. For apparatur og instrumenter ville det i 2006 ha-ve svaret til ca. 20 mio. kr. Dette tal forventes dog at være lavere specielt for ikke-specialiseret me-dicinsk udstyr, dels pga. den forlængede overgangsperiode samt de mange undtagelser og dels,fordi der for de fleste standardkomponenter, efterhånden findes RoHS-kompatible typer på marke-det. Derudover skal den danske industri på nuværende tidspunkt overholde danske særregler forbly, kviksølv og cadmium. Der er dog så mange undtagelser for medicinsk udstyr samt måle- ogovervågningsudstyr i de danske særregler, at det er tvivlsomt, om de danske medico-producentersproduktion kan betegnes som værende omstillet til at overholde RoHS for bly, kviksølv og cadmi-um.For producenter, der allerede overholder RoHS, ligger de årlige udgifter i forbindelse med RoHS påca. 0,04 % af omsætningen. I 2006 ville det have svaret til ca. 400.000 kr.De forventede omkostninger for det offentlige sundhedsvæsen vil således sandsynligvis ligge tæt-tere på de 0,04% end på de 1,9%De marginalt forøgede udgifter vurderes til at ligge inden for de normale prisudsving og sædvanligeomkostninger i forbindelse med den teknologiske udvikling.På den anden side vurderes forslaget at ville medføre færre farlige stoffer i elektriske og elektroni-ske produkter. Det vil nedsætte eksponeringen af forbrugerne og udledningen til miljøet, hvilket vilmedvirke til en om end beskeden forbedring af befolkningens generelle sundhedsniveau og dermedfærre udgifter til sundhedsvæsenet.Forslaget vil desuden medføre færre farlige stoffer i affaldsstrømmen, som forventes at kunnemedvirke til færre udgifter til affaldshåndtering.Samlet set skønnes forslaget ikke at have større statsfinansielle konsekvenser.Samfundsøkonomiske og erhvervsadministrative konsekvenserDer knytter sig erhvervsøkonomiske konsekvenser til brancherne for medicinsk udstyr og målein-strumenter.Medico-branchen i Danmark repræsenterer virksomheder, der udvikler, producerer og sælger me-dicinsk udstyr. Konsekvenserne for medico-branchens produktion af apparatur og instrumenter erbeskrevet under afsnittet om de statsfinansielle konsekvenser.Generelt er den danske eksport af medicinsk udstyr større end importen. Importen er ca. 2/3 afomsætningen. Danmark har allerede generelle forbud mod import og salg af produkter, der inde-holder bly, kviksølv og cadmium. Der er dog mange undtagelser for medicinsk udstyr samt måle-og overvågningsudstyr i de danske særregler. Den danske produktion er muligvis på enkelte områ-der allerede omstillet i forhold til Kommissionens forslag, hvilket vil kunne ses som en mindre kon-kurrencemæssig fordel for den danske medico-branche.Høreapparater udgør en relativ stor andel (28 %) af den samlede omsætning af medicinsk udstyr imedico-industrien. Det skønnes, at producenterne af høreapparater på linje med producenterne afapparatur og instrumenter, vil få udgifter i forbindelse med omstillingen til RoHS, der ligger inden forde normale prisudsving og sædvanlige omkostninger i forbindelse med den teknologiske udvikling.
6
I udkastet foreslås endvidere at produkter, der er omfattet af RoHS, skal CE-mærkes. I forbindelsehermed skal der udfyldes overensstemmelseserklæringer. Dette vil give en forøgelse af de er-hvervsadministrative byrder. Det skønnes dog at være marginalt, idet CE-mærkning og dermedoverensstemmelseserklæringer for elektriske og elektroniske produkter allerede er påkrævet i for-bindelse med anden regulering.Samlet set vurderer kommissionen, at forslaget vil indebære positive nettofordele for samfunds-økonomien, om end de formentlig er små.BeskyttelsesniveauHvis produktkategorierne medicinsk udstyr og måle- og overvågningsudstyr optages i RoHS, skøn-ner kommissionen, at det vil spare den europæiske affaldsstrøm for 1414 tons bly, 2,2 tons cadmi-um, 30 kg kviksølv, 800 kg Krom VI, samt et antal tons flammehæmmere (PBB og PBDE), som ermindre end 10 tons. Det fremsatte forslag vil dermed lette affaldshåndteringen og forbedre beskyt-telsen af sundhed og miljø markant.Det er foreslået, at elektrisk og elektronisk udstyr skal CE-mærkes. Dette vil muligvis forbedreoverholdelsen af direktivet og dermed miljøbeskyttelsen. Det skønnes dog at være tale om en min-dre forbedring.Danmark har generelle forbud mod import og salg af produkter, der indeholder bly, kviksølv ogcadmium. Grænseværdierne for de tilladte mængder er 100 ppm for bly og kviksølv, og 75 ppm forcadmium. Med RoHS hæves grænseværdierne til 1000 ppm for bly og kviksølv og 100 ppm forcadmium.For alle tre stoffer er der dog i de danske særregler en række relevante undtagelser fra forbuddetfor medicinsk udstyr samt måle- og overvågningsudstyr, der gør, at det er begrænset hvad der reelter omfattet for denne type produkter. F.eks. er bly tilladt i lodninger og i elektroniske komponenterinklusiv ledninger, og kviksølv er tilladt i måleinstrumenter til professionel anvendelse.Det vurderes derfor, at forslaget om at fastsætte grænseværdier for bly, cadmium og kviksølv formedicinsk udstyr samt måle- og overvågningsudstyr samlet set - selvom grænseværdierne vedenkelte anvendelser muligvis øges - har en positiv effekt på beskyttelsesniveauet i Danmark, ideten lang række nye produkter og anvendelser heri vil blive omfattet.Specielt forbuddet mod brug af bly i lodninger i medicinsk udstyr samt måle- og overvågningsudstyrforventes at medføre en markant effekt på beskyttelsesniveauet.Da det foreslås, at produktgrupperne ikke længere skal være eksemplificerende, men udtømmen-de, vil en række produkter, som på nuværende tidspunkt vurderes til at være inden for RoHS’ ræk-kevidde, falde uden for. Dette vil have en negativ indflydelse på miljøbeskyttelsen.Hertil kommer, at der er foreslået en generel undtagelse af udstyr, der specifikt er udformet til atvære en del af en anden type udstyr, som ikke falder under direktivets anvendelsesområde, og somkun kan fungere som en del af dette udstyr.Det er dog regeringens foreløbige vurdering, at forslaget samlet set vil forbedre miljøbeskyttelsen.6. Høring
7
Forslaget blev sendt i høring den 7. januar 2009 til 167 interessenter med høringsfrist den 2. febru-ar 2009.Dansk ICT og elektronik forbundDansk ICT og elektronik forbund (DI ITEK), der er en underafdeling af Dansk Industri (DI), menerikke, at CE-mærkningen vil forbedre overholdelsen af direktivet, men alene forøge den administra-tive byrde. Hvis overholdelsen skal forbedres, mener DI ITEK, at myndighedernes kontrol skal for-øges.DI ITEK er umiddelbart positive mht., at anvendelsesområdet totalharmoniseres og at listerne overprodukter i de 10 produktkategorier er udtømmende. De mener dog ikke at listerne i deres nuvæ-rende form omfatter alle elektriske og elektroniske produkter. De mener også, at der stadigvæk ermange muligheder for individuelle fortolkninger.DI ITEK mener desuden at de to undtagelser:- udstyr, der specifikt er udformet til at være en del af en anden type udstyr, som ikke falder underdirektivets anvendelsesområde, og som kun kan fungere som en del af dette udstyr og- udstyr, der ikke skal bringes i omsætning som en enkel funktionel eller kommerciel enhed,vil kunne give anledning til individuelle fortolkninger.DI ITEK foreslår i stedet, at direktivet baseres på en generel definition af elektrisk og elektroniskudstyr.Fælles Faglig ForbundFælles Faglig Forbund (3F) støtter forslaget, men ser dog gerne, at tilføjelsen af produktkategorier-ne medicinsk udstyr samt måle og overvågningsudstyr sker tidligere end 2014, samt at den trinviseikrafttrædelse bliver så kort som muligt. 3F bygger deres forslag på den generelle holdning, at hvisstoffer er farlige og problematiske bør brugen forbydes hurtigst muligtLandsorganisationen i DanmarkLandsorganisationen i Danmark (LO) støtter de foreslåede ændringer af RoHS-direktivet, men serdog gerne, at ændringerne i ROHS om forbuddet mod indhold af visse farlige stoffer i måle- ogovervågningsudstyr træder i kraft tidligere end 2012, samt at den trinvise ikrafttrædelse bliver såkort som muligt.Det Økologiske RådDet Økologiske Råd mener, at mange forventede, at der i forbindelse med revisionen af RoHS-direktivet, ville blive inkluderet flere stoffer i forbuddet. Det Økologiske Råd fremhæver, at fremsy-nede producenter har arbejdet målrettet mod udfasning af yderligere farlige stoffer. De fremsynedeproducenter har vist, at det er muligt, at producere produkter og komponenter uden bromeredeflammehæmmere, PVC og ftalater. Det Økologiske Råd er derfor skuffet over, at lovgivningen ikkefølger disse producenters udviklingsarbejde op med lovmæssige stramninger allerede nu.Det Økologiske Råd fremfører, at den bromerede flammehæmmer HBCDD er skadelig for udviklin-gen af fostres nervesystem, ftalaten DEHP er hormonforstyrrende og er i dag klassificeret som fo-sterskadende og skadelig for reproduktionsevnen. Både bromerede flammehæmmere og ftalaterkan afgives til indemiljøet hos forbrugeren, når elektronikprodukterne bliver varme under brug. Stof-ferne er også skadelige for arbejdere i produktions- og affaldsfasen for elektronikprodukterne.
8
Det Økologiske Råd vurderer, at det kan tage flere år, før HBCDD, DEHP, BBP og DBP er færdig-vurderet i REACH-systemet. I denne periode får udviklingen indenfor elektroniske og elektriskeprodukter dermed ingen lovgivningsmæssig støtte til udfasning af unødvendige og problematiskestoffer. Det Økologiske Råd mener derfor, at RoHS-direktivet ikke skal afvente REACH, men alle-rede nu forbyde stofferne.
Dansk ErhvervDansk Erhverv mener, at når medicinsk udstyr og udstyr til måling og overvågning bliver omfattet afRoHS-direktivet, vil det pålægge virksomheder, der importerer eller producerer denne type udstyr,nye administrative forpligtelser, som de på nuværende tidspunkt ikke er klar over. Dansk Erhvervmener derfor, at det vil være nødvendigt at iværksætte en oplysningskampagne, ligesom det ervæsentligt, at fastholde en overgangsperiode, der sætter virksomhederne i stand til at kunne over-holde de nye regler uden at være nødt til at kassere allerede producerede apparater.Dansk Erhverv mener desuden, at forslaget om at totalharmonisere produktlisterne i de respektiveproduktkategorier, i en vis udstrækning, vil gøre det enklere for virksomhederne at beslutte, hvor-vidt et konkret produkt er omfattet af reglerne. Det vil dog afstedkomme et behov for at beskrive,hvordan listerne kan opdateres. Det er i den sammenhæng vigtigt, at opdateringsprocedurerne ergennemskuelige for virksomhederne, så inkludering af nye produkter i listerne sendes i høring hosberørte brancher og herudover varsles i god tid.Dansk Producentansvarssystem/WEEE-SYSTEMDansk Producentansvarssystem påpeger, at forslaget indebærer at Kommissionen via komitepro-ceduren løbende skal tilføje nye specifikke produkter til listerne inden for de forskellige produktka-tegorier. WEEE-System har iagttaget, at de medlemsstater, der ved implementeringen af direktivetpå nationalt plan valgte denne metode i 2005/2006 alle har forladt fremgangsmåden igen, fordi me-toden ikke var velegnet.Dansk Producentansvarssystem er af den opfattelse, at der skal foreligge en enkel og gennemsku-elig metode til identifikation af, hvorvidt udstyr er omfattet af direktivet. Dette er uafhængigt af om,der udvikles produktlister eller ej. En sådan metode eksisterer ikke i dag. Metoden bør være ensar-tet og offentlig kendt.Dansk Producentansvarssystem foreslår derfor, at Danmark arbejder for at gøre formålet med di-rektivet mere klart, herunder at specificere formålet med de enkelte undtagelser og hvorvidt udstyrer undtaget lovgivningen. Der skal samtidig etableres en enkel, transparent og harmoniseret meto-de til identifikation af, hvorvidt udstyr er omfattet af direktivet.Affald danmarkAffald danmark mener, at en præcis definition af direktivets anvendelsesområde vil bidrage til atetablere lige konkurrencevilkår. Affald danmark bakker derfor op om de udtømmende produktlister -dog med den tilføjelse, at det bør sikres, at nye elektroniske produkter ikke falder udenfor, fordi deikke konkret fremgår af den udtømmende liste.Desuden bør fortolkningsmulighederne vedrørende anvendelsesområdet indskrænkes mest muligt.Derfor anbefales det at præcisere bestemmelsens ordlyd under art. 2, stk. 3, pkt. c), der siger at,”udstyr, der ikke er beregnet til at blive bragt i omsætning som en enkeltstående funktionel ellerkommerciel enhed ikke er omfattet af direktivet”.
9
RenoSamRenoSam kan generelt tilslutte sig, at produktlisterne gøres udtømmende og at definitionerne i di-rektivet gøres mere tydelige.European Committee of Domestic Appliance ManufacturersEuropean Committee of Domestic Appliance Manufacturers (CECED) lægger vægt på, at direktivetbliver konsistent og velfungerende.Importører og producenter skal have samme forpligtigelser mht. egenkontrol af elektriske og elek-troniske produkter. CEDED foretrækker egenkontrol og CE-mærkning frem for kontrol af en tredjepart. Der bør udvikles standarder for, hvordan virksomhederne kan udføre egenkontrol.Definitionen af homogene materialer bør udvides med et mandat til, at der kan udvikles standarderfor kemiske produkter.Forbud mod nye stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr bør håndteres som beskrevet i REACH arti-kel VIII. Henvisningen til ”REACH metoden” opfattes dog som meget uklar. CECED mener at vur-deringerne af stoffer skal baseres på en livscyklusrisikovurderingstilgang, og at tilgængelighed ogpålidelighed af alternativer skal tages med i vurderingen.CEDED mener desuden, at behovet for at revidere en undtagelse bør vurderes individuelt i hverenkel sag.Ingen Bemærkninger til udkastet.Advokatrådet, Realkreditrådet og Dansk Arbejdsgiverforening har ingen bemærkninger til udkastet.7. ForhandlingssituationenForhandlingerne blev indled den 9. marts 2009 i arbejdsgruppen for miljø.8. Regeringens holdningRegeringen hilser Kommissionens forslag velkommen. Det er Regeringens generelle holdning, atder skal arbejdes for, at forbruget af elektrisk og elektronisk udstyr til enhver tid er så bæredygtigt,som muligt. Der findes millioner af elektriske og elektroniske produkter på markedet og udviklingenaf nye produkter går hurtigt. Forbrugere skal ikke udsættes for nogen sundhedsmæssig risiko vedat købe og anvende elektrisk og elektronisk udstyr. De skal med god samvittighed kunne udskiftederes udstyr velvidende, at affaldet kan håndteres på bæredygtig vis.
10