Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
MPU Alm.del Bilag 684
Offentligt
J.nr.Den
Miljøministerens redegørelse for arbejdet i EU på miljøområdet i andethalvår af 2009.På miljøområdet vil det svenske formandskab prioritere følgende områder:Miljøeffektiv økonomi (Eco-efficient economy)BiodiversitetHavmiljø: Regionale perspektiver
A. Prioriterede miljøtemaer1. Miljøeffektiv økonomi (Eco-efficient economy)Det svenske formandskab planlægger vedtagelse af rådskonklusioner om miljøef-fektiv økonomi på miljørådsmødet i oktober. Formandskabet ønsker at styrke EU’smiljøpolitik og at vise at en ambitiøs miljøpolitik er en forudsætning for en langsigtetog bæredygtig vækst. Med konklusioner på dette område ønsker formandskabet atkoble de forskellige politikområder til sikring af økonomisk vækst under forudsæt-ning af bæredygtighed og beskyttelse af miljøet.2. BiodiversitetDet svenske formandskab planlægger vedtagelse af rådskonklusioner om biodiver-sitet i december. Konklusionerne skal udgøre et første bidrag til den konkrete forbe-redelse af fællesskabets deltagelse i den 10. partskonference under biodiversitets-konventionen i oktober 2010 (CBD CoP10). Derfor vil konklusionerne primært foku-sere på den internationale indsats for at bevare biodiversiteten snarere end EU-niveauet.3. HavmiljøKommissionens meddelelse, strategi og handlingsplan for Østersøregionen blevfremlagt i juni 2009. Miljø er en af strategiens fire indsatsområder, og det svenskeformandskab planlægger vedtagelse af rådskonklusioner om miljødelen på råds-mødet i december.Formandskabet vil lægge op til at konklusionerne bliver fremadrettede og tage ud-gangspunkt i HELCOM’s handlingsplan for Østersøen. Formandskabet vil fortsatarbejde på at få gjort Østersøen til en pilotregion for implementering af rammedirek-tivet for havmiljø.B. Miljøforslag der forventes politisk behandlet under det svenske formand-skab
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
1. Omarbejdning af direktiver om affald af elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE-direktivet) og om begrænsning af visse farlige stoffer i elektriske og elektroniskeprodukter (RoHS-direktivet)Det svenske formandskab vil fortsætte forhandlingerne af begge forslag som blevåbnet under det tjekkiske formandskab. Forhandlingerne vil blive prioriteret højtunder formandskabet, som har sat dem på dagsordenen til politisk drøftelse pårådsmøde (miljø) i oktober og til politisk enighed, alternativt fremskridtsrapport pårådsmøde (miljø) i december.De to forslag hænger sammen, idet de har overlappende formål og i et vist omgangfælles anvendelsesområde. Formålet med omarbejdning af WEEE-direktivet er atreducere de erhvervsadministrative omkostninger/byrder, sikre en mere effektivgennemførelse af direktivet samt skærpe direktivets miljøeffekter. Formålet medomarbejdning af RoHS-direktivet er, at harmonisere og udvide anvendelsesområdetog fremme håndhævelsen af direktivet.2. Forordningsforslag om biociderForslaget blev fremlagt i midten af juni og det svenske formandskab sigter efter atkomme så langt som muligt i forhandlingerne om forslaget, men forventer ikke atkunne lukke sagen. Sagen er foreløbigt sat på dagsordenen for rådsmøde (miljø) idecember til politisk drøftelseDe væsentligste elementer i forslaget er at ændre det gældende biociddirektiv til enforordning, at udvide anvendelsesområdet til også at omfatte materialer, der kankomme i kontakt med fødevarer og materialer, der er behandlet med biocider. Her-udover er formålet med forslaget at harmonisere godkendelsessystemet og at cen-tralisere godkendelsen af lavrisikoprodukter.3. Meddelelse om skibsophugningKommissionen vedtog en meddelelse om en bedre strategi for bedre skibsophug-ning i november 2008, som formandskabet forventer at kunne vedtage rådskonklu-sioner om på rådsmøde (miljø) i oktober.Formålet med strategien er at sikre en miljømæssig forsvarlig ophugning af skibemed særligt fokus på EU-skibe, særlig indtil en IMO konvention om ophugning afskibe forventes at træde i kraft i 2015.4. Industrial Emissions Directive (IED – tidligere IPPC-direktivet)Det svenske formandskab vil prioritere forhandlingerne af IED højt men forventesimidlertid af tidsmæssige årsager at få vanskeligheder med at nå at finde en 2.læsningsaftale med parlamentet.Det tjekkiske formandskab opnåede politisk enighed om sagen på rådsmøde (miljø)i juni, men et mindretal, herunder Danmark støttede ikke den politiske holdning, daden anses for at være for uambitiøs. Danmark vil arbejde for at få en mere ambitiøsaftale i 2. behandlingen med parlamentet.5. Forordningsforslag om virksomheders ansvar ved markedsføring af træ ogtræprodukterDet svenske formandskab planlægger politisk behandling af sagen på december-rådsmøde (landbrug og fiskeri).
2
Med forslaget pålægges operatører, der markedsfører træ og træbaserede produk-ter på EU’s marked, krav om at udvise påpasselighed (”due diligence”) og sikre sig,at træet er lovligt fældet i oprindelseslandet. Operatørerne skal etablere sporings-og kontrolmekanismer, som med tilstrækkelig sikkerhed kan spore træet til en kilde,hvor der er ringe risiko for, at det er ulovligt fældet.Fra dansk side prioriteres sagen højt og den skal ses i sammenhæng med indsat-sen imod tab af biodiversitet og klimaændring (skovødelæggelse grundet ulovlighugst har på globalt plan betydelig negativ effekt på biodiversitet og CO2-balancen). Danmark ønsker at skærpe forslaget og lægger vægt på at forordningenetablerer et egentligt forbud mod at markedsføre ulovligt træ i EU og at definition aflovligt træ dækker al relevant lovgivning i forhold til udøvelse af bæredygtig skov-drift.C. Øvrige sager1. Forordning om Environmental Technology Verification schemeForslaget forventes at blive fremsat i starten af det svenske formandskab. For-mandskabet vil fremme forhandlingerne af forslaget, men har endnu ikke besluttet,hvilken Rådsformation, der skal behandle forslaget, idet det afhænger af indholdet.2. NEC direktivetForslaget vil tidligst blive fremlagt i slutningen af det svenske formandskab, og detforventes at komme så sent, så formandskabet ikke kan nå at begynde realitetsbe-handlingen af forslaget.3. Kombinationseffekter og risikovurdering af hormonforstyrrende stoffer
Det forventes, at det svenske formandskab vil følge op på Danmarks opfor-dring fra rådsmøde (miljø) i juni ved at sætte kombinationseffekter på dags-ordenen i løbet af efteråret og dermed give miljøministrene lejlighed for atvedtage rådskonklusioner inden udgangen af 2009. Baggrunden for denneopfordring er, at resultaterne af en international ekspert-workshop har kon-kluderet at det er nødvendigt og muligt at medtage risikoen for kombinati-onseffekter ved risikovurdering af hormonforstyrrende stoffer.Hertil forventes et antal rådskonklusioner til forberedelse af EU’s deltagelsei internationale møder. Det drejer sig om bl.a. Montreal-protokollen, omozonlagsnedbrydende stoffer, under biodiversitetskonventionen (om adgangtil genetiske ressourcer og udbyttedeling), under Gøteborg-protokollen omgrænseoverskridende luftforurening og indledende forhandlinger om enkviksølvkonvention.
3