Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
MPU Alm.del Bilag 679
Offentligt
LandsplanJ.nr. BLS-100-00118Ref. lomoeDen 17. juni 2009
Praksisændring på sommerhuslovens område
BaggrundI forbindelse med implementering af servicedirektivet er By- og Landskabsstyrelsen blevet op-mærksom på en dom fra EF-domstolen, der nødvendiggør ændring af praksis efter sommerhuslo-ven og landzonebestemmelserne i planloven.EF-domstolen fastslog i den såkaldte Festersen-dom (sag C-370/05), at det var i strid med EF-Traktatens artikel 56, at den danske landbrugslov stillede krav om, at erhververen af en landbrugs-ejendom skulle have fast bopæl på ejendommen, når ejendommen var på under 30 ha.By- og Landskabsstyrelsen har drøftet spørgsmålet med Justitsministeriet, da ændring af praksisefter sommerhusloven vil kunne sætte loven om erhvervelse af fast ejendom, der er beskyttet afden såkaldte sommerhusprotokol, under pres.På baggrund af dommen er det Justitsministeriets opfattelse, at By- og Landskabsstyrelsens prak-sis efter sommerhusloven, hvorefter tilladelse til udlejning af ferieboliger i overflødiggjorte driftsbyg-ninger betinges af ejers bopæl på ejendommen, er i strid med EF-traktatens artikel 43 (den frietableringsret) og artikel 56 (de frie kapitalbevægelser) for så vidt angår landbrugsejendomme påunder 30 ha og nedlagte landbrugsejendomme på under 30 ha.Justitsministeriet finder derfor, at praksis for så vidt angår landbrugsejendomme på under 30 ha ognedlagte landbrugsejendomme på under 30 ha snarest muligt bør ændres. Justitsministeriet har iden forbindelse anført, at der EU-retligt ikke er noget til hinder for, at styrelsen ved samme lejlighedtillige opgiver bopælspligten for landbrugsejendomme over 30 ha. Det bemærkes hertil, at styrelsensom følge af servicedirektivet under alle omstændigheder vil være forpligtet til at ændre praksisogså for disse ejendomme senest fra den 28. december 2009, hvor servicedirektivet skal være im-plementeret i dansk ret.Justitsministeriet har ingen indvendinger mod, at der gives tilladelse efter sommerhusloven til er-hvervsmæssig udlejning af ferieboligerder indrettes i overflødiggjorte driftsbygninger og overflødiggjorte stuehusepå en nuværende eller tidligere landbrugsejendomuden vilkår om ejers bopæl på ejendommenforudsat, at eventuelle restriktioner, fx i antal ferielejligheder mv. i henhold til EU-retten kanbegrundes i tvingende almene hensyn (fx miljø), og at restriktionerne overholder proportio-nalitetsprincippet.Justitsministeriet har heller ikke indvendinger mod udlejningstilladelse efter sommerhusloven til etstørre antal ferieboliger end det hidtidige maximale antal på 10 ferieboliger, forudsat de alene ind-
rettes i eksisterende overflødiggjort bygningsmasse på nuværende eller tidligere landbrugsejen-domme.By- og Landskabsstyrelsen har ikke hidtil oplevet pres for udlejning af et større antal ferieboliger,men ønske om også at kunne anvende stuehuse til ferieboligudlejning.Gældende praksisSommerhuslovenSommerhusloven har til formål at hindre pres på landets rekreative arealer ved at sikre kontrol medefterspørgslen efter jord til erhvervsmæssig rekreativ udnyttelse og at hindre, at der gennem er-hvervsmæssig udlejning og aftaler om langtidsleje sker en omgåelse af de hensyn, der ligger bagJustitsministeriets lov om erhvervelse af fast ejendom. Denne lov regulerer udlændinges adgang tilerhvervelse af fast ejendom i Danmark.Efter sommerhusloven gives der i dag efter fast praksis tilladelse til op til 10 ferielejligheder indretteti overflødiggjorte driftsbygninger på en nuværende eller tidligere landbrugsejendom betinget af, atejer bor på ejendommen. Ejendommens zonestatus (byzone, sommerhusområde og landzone) eruden betydning. Det bemærkes, at der som altovervejende hovedregel ikke gives tilladelse til er-hvervsmæssig udlejning efter sommerhusloven, og at dette er en af de få undtagelser fra den me-get restriktive praksis på området.Der kræves ikke udlejningstilladelse efter sommerhusloven til den traditionelle bondegårdsferie,hvor familien i stuehuset på en landbrugsejendom rykker sammen og lejer et par værelser ud somsupplement til driften. Derimod kræver erhvervsmæssig eller længerevarende udlejning af stuehu-set og af flere ferielejligheder indrettet i stuehuset udlejningstilladelse, hvilket som altovervejendehovedregel ikke gives.PlanlovenFormålet med planloven er at sikre en sammenfattende planlægning, der forener de samfunds-mæssige interesser i arealanvendelsen. Inddelingen af landet i byzone, sommerhusområder oglandzone er et vigtigt led heri.Er en overflødiggjort driftsbygning på en nuværende eller tidligere landbrugsejendom beliggende iikke lokalplanlagt landzone, kan der efter planlovens landzonebestemmelser gives tilladelse til ind-retning af op til 10 ferielejligheder til udlejning i overflødiggjorte driftsbygninger på en nuværendeeller tidligere landbrugsejendom betinget af, at ejer bor på ejendommen. Er området omfattet af enlokalplan eller lignende plan, afhænger det af indholdet heri, om der kan gives tilladelse til indret-ning af ferielejligheder, eventuelt efter dispensation. Er det ikke tilfældet, skal der udarbejdes nylokalplan.Et stuehus i landzone kan overgå til feriebolig uden landzonetilladelse, men det kræver landzonetil-ladelse at indrette flere ferieboliger heri. Det gælder også indretning af ferielejligheder i andre typerbygninger i landzone. Praksis er restriktiv.Er en bygning beliggende i sommerhusområde eller byzone, afhænger det af plangrundlaget, omder kan gives tilladelse til indretning af ferielejligheder til udlejning, eventuelt ved dispensation. Erdet ikke tilfældet, skal der udarbejdes ny lokalplan.Der skal altid udarbejdes en lokalplan ved større byggearbejder.
2
IndstillingDet indstilles, at praksis efter sommerhusloven ændres, så der fremover kan gives tilladelse til ud-lejning af op til 10 ferieboliger pr. nuværende eller tidligere landbrugsejendom i overflødiggjortedriftsbygninger, herunder også stuehuse uden vilkår om ejers bopæl.Det indstilles samtidig, at praksis efter landzonebestemmelserne tilpasses den nye praksis påsommerhuslovens område.Indstillingen indebærer en væsentlig udvidelse i det antal ejendomme og den bygningsmasse, somvil kunne anvendes til ferieboligudlejning samtidig med, at loftet over antal ferielejligheder indebæ-rer, at lempelsen ikke skaber et unødigt stort pres på det åbne land i modstrid med hensynene bagbestemmelserne.Ministerens beslutning om praksisændringen vil efter orientering af Folketingets Miljø- og Planlæg-ningsudvalg blive offentliggjort ved orienterende brev til kommunerne og Naturklagenævnet, samtpå By- og Landskabsstyrelsens hjemmeside.Ændringen træder i kraft fra tidspunktet for offentliggørelse. Færdigekspederede sager genoptagesikke, men vil kunne søges på ny. Ikke færdigekspederede sager færdigbehandles efter retningslin-jerne i ministerens beslutning om praksisændring.
3