Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
MPU Alm.del Bilag 658
Offentligt
700142_0001.png
700142_0002.png
Notat
ErhvervJ.nr. MST-1200-00051Ref. ritraDen 18. juni 2009
IPPC: Status for forhandlingssituationenKommissionen fremsendte sit forslag til direktivet om integreret forebyggelse og bekæm-pelse af forurening (IPPC-direktivet) til Rådet i december 2007. Siden har forslaget væretdrøftet på en lang række møder i Rådets arbejdsgruppe og været på dagsorden på to mil-jørådsmøder.Der er stadig en række tunge udeståender, som skal løses, hvis det skal lykkes for for-mandskabet at opnå politisk enighed på rådsmødet.Der er nu generel tilslutning til at give BREF-dokumenterne en styrket rolle i forhold til detnugældende direktiv. Men der er fortsat uenighed om bestemmelsen om muligheden for atfravige BREF’ernes emissionsniveauer i specifikke godkendelser og fastsætte emissions-grænseværdier, der overstiger de niveauer, der kan sikres ved anvendelse af den bedsttilgængelige teknik beskrevet i BREF’erne. En del lande er tilfredse med Kommissionensforslag på dette punkt, mens en mindre gruppe lande, herunder Danmark, arbejder for enopstramning af bestemmelsen og en anden gruppe arbejder for yderligere fleksibilitet tilmedlemslandene til at fravige BREF’ernes emissionsniveauer.Også spørgsmålet om, hvornår en godkendelse skal tages op til revurdering og eventuelopdatering deler medlemslandene. En gruppe af medlemslande kan støtte formandskabetsforslag om at der senest 4 år efter vedtagelse af en ny BAT-konklusion skal være sket enrevurdering af godkendelser af virksomhederne i den pågældende kategori og at eventuel-le nye vilkår skal være overholdt. Andre grupper ønsker fristen forlænget til 6 eller 8 år ellerdet danske forslag om, at der kan sættes frister i de konkrete BAT-konklusioner, der fravi-ger de 4 år.Det kan i øvrigt nævnes, at der nu er bred enighed om, at den centrale del af BREF-dokumenterne, BAT-konklusionerne, for hver virksomhedskategori fremover skal vedtagesved en komité-procedure. I dag vedtages BREF-dokumenterne blot af Kommissionen.Kommissionens forslag om en skærpelse af mindstekravene til emissionsgrænseværdiernefor kraftvarmeværkerne og store fyringsanlæg i 2016 støttes af en gruppe lande, men etflertal af medlemslandene ønsker at udskyde fristen for eksisterende anlægs overholdelseaf de nye krav eller at indføre undtagelser i en overgangsperiode indtil 2020 eller 2024.På baggrund af forhandlingerne har formandskabet udarbejdet et kompromisforslag,som indeholder en opt-out mulighed for eksisterende anlæg, dvs. anlæg godkendt før2002 kan slippe for at overholde de skærpede grænseværdier, hvis de maksimalt er i
drift i 20.000 timer i en 8-årig periode fra 2016 til udgangen af 2023. Det er samtidig enforudsætning at anlægget lukker ned senest ved udgangen af 2023 og at de indtil daoverholder kravene i det nugældende direktiv.Samtidig foreslår formandskabet, at fristen for overholdelse af de skærpede grænseværdi-er på nye anlæg fremrykkes til 2 år efter direktivets vedtagelse, dvs. formodentlig udgan-gen af 2012.
2