Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
MPU Alm.del Bilag 632
Offentligt
MILJØMINISTERIETEU og Internationalt politisk sekretariat
10. juni 2009
Samlenotat til Folketingets Europaudvalg om:Rådsmøde (land og fisk) den 22. og 23. juni 2009 - miljødelen
Rådsmøde (land og fisk) den 22. – 23. juni 2009- miljødelen1. Forslag om optagelse af aktivstoffer på bilag 1 i direktivet omplantebeskyttelsesmidlervedtagelseSide 2
1
PUNKT 1Kommissionens forslag om ikke-optagelse af triazoxid, diphenylamin, metam, bifenthrin ogvisse paraffinolier og forslag om optagelse af tetraconazol på bilag I til direktiv 91/414/EØFom plantebeskyttelsesmidlerResumé
Kommissionen foreslår, at aktivstofferne triazoxid, diphenylamin, metam, bifenthrin og visseparaffinolier ikke optages på bilag I til direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler. Bilag I erden såkaldte positivliste.Hvis forslagene bliver vedtaget, vil det betyde, at stofferne optages på bilaget over ikke-optagneaktivstoffer, til bekæmpelsesmiddelbekendtgørelsen.Det vurderes, at forslagene har en positiv indflydelse på beskyttelsesniveauet i Danmark.Endvidere foreslår Kommissionen, at aktivstoffet tetraconazol optages på bilag I til direktiv91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler. Hvis forslaget bliver vedtaget, vil det betyde, at stoffetoptages på bilag til bekæmpelsesmiddelbekendtgørelsen. Forslaget har ingen økonomiskekonsekvenser for borgerne og kun marginale konsekvenser for staten og erhvervsliv. Det er ikkemuligt umiddelbart at vurdere konsekvenserne af forslaget for beskyttelsesniveauet.1. StatusForslag til rådsbeslutninger “Rådets beslutning [...] om afvisning af at optage triazoxid,diphenylamin, metam, bifenthrin og visse paraffinolier i bilag I til Rådets Direktiv 91/414/EØF ogom tilbagekaldelse af godkendelser med disse stoffer” samt forslag til rådsdirektiv ”Rådets Direktiv[…] om optagelse af tetraconazol som aktivt stof.Forslagene er fremsat med hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler, artikel 6,som fastlægger proceduren for optagelse af aktivstoffer på bilag I til direktivet (positivlisten).Kommissionens forslag om ikke-optagelse af triazoxid, diphenylamin og metam samt forslag omoptagelse af tetraconazol blev forelagt den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den26. februar 2009, hvor der ikke var kvalificeret flertal for forslagene.Kommissionens forslag om ikke-optagelse af bifenthrin og visse paraffinolier blev forelagt denStående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 22. marts 2009, hvor der ikke varkvalificeret flertal for forslagene.I henhold til artikel 19 i direktiv 91/414/EØF og i overensstemmelse med artikel 5 i Rådetsafgørelse 1999/468/EF skal Kommissionen derfor forelægge Rådet et forslag til de foranstaltninger,2
der skal træffes, idet Rådet inden for en frist på tre måneder træffer afgørelse med kvalificeretflertal.Det er ikke nødvendigt at forelægge Europa-Parlamentet disse forslag til beslutning tilnærmere behandling (artikel 8 i Rådets afgørelse 1999/468/EF).Da stofferne har været på markedet i EU før den 26. juli 1993, er baggrunden for forslagenedirektivets artikel 8, stk. 2, hvorefter alle aktivstoffer, der var på markedet i EU før den 26. juli1993 skal vurderes.2. Formål og indholdForslagene om ikke-optagelse af triazoxid, diphenylamin, metam, bifenthrin og visse paraffinolierer begrundet med, at det ikke er vist, at stofferne opfylder kriterierne i artikel 5 i direktiv91/414/EØF.Forslaget om optagelse af tetraconazol er begrundet med, at vurderingen af stoffet ud fra de ansøgteanvendelsesområder har vist, at det kan antages, at stoffet opfylder betingelserne i artikel 5 idirektiv 91/414/EØF for optagelse på bilag I; dvs. at der ikke er uacceptable effekter på sundhed ogmiljø. Optagelsen er begrænset til markafgrøder med en maksimal dosering på 0,1 kg/ha hverttredje år på samme mark, og der må ikke nationalt godkendes anvendelse i æbler og vin.Stofferne er blevet vurderet af en medlemsstat, og vurderingen er derefter behandlet i mindreekspertgrupper og endelig i arbejdsgrupper under Kommissionen eller i arbejdsgrupper under EFSA(Den Europæiske Fødevaresikkerheds Autoritet). EFSA har udarbejdet en konklusionsrapport1overrisikovurderingen af stofferne.Forslagene om ikke-optagelse pålægger medlemsstaterne at tilbagekalde godkendelser afplantebeskyttelsesmidler, der indeholder triazoxid, diphenylamin, metam, bifenthrin og visseparaffinolier som aktivt stof senest 6 måneder efter beslutningernes vedtagelse. Medlemsstaternepålægges endvidere fremover ikke at give godkendelser eller forny sådanne tilplantebeskyttelsesmidler med triazoxid, diphenylamin, metam, bifenthrin og visse paraffinolier efterdirektivets overgangsregel i artikel 8 (2). Endelig skal medlemsstaterne give en frist for afvikling afsalg og anvendelse, der er så kort som mulig og ikke længere end 18 måneder efter beslutningernesvedtagelse.Forslaget om optagelse af tetraconazol pålægger medlemsstaterne at tage stilling til,
Rapporterne er tilgængelige på EFSA’s hjemmesidehttp://www.efsa.eu.int/science/praper/conclusions/catindex_en.html3
1
om de plantebeskyttelsesmidler, aktivstoffet indgår i, kan godkendes til brug i det pågældende land.Denne stillingtagen skal ske på grundlag af de såkaldte ”ensartede principper” (bilag VI tildirektivet) samt den viden om aktivstoffet, der er opnået ved vurderingen. Denne vurdering ersammenfattet på datablade i en vurderingsrapport, som er knyttet til direktivforslaget samt i EFSA’skonklusion.Når medlemsstaterne efterfølgende skal vurdere plantebeskyttelsesmidler indeholdende stoffet, skalder ifølge forslaget tages særligt hensyn til visse risici og kræves yderligere data efter optagelsen.Der skal tages særligt hensyn til beskyttelse af vandorganismer, ikke-mål planter og grundvand, ogder skal kræves yderligere data om risiko for forbrugere, skæbne af nedbrydningsprodukter, data tilbrug for risikovurdering af nedbrydningsprodukters effekter på fugle, vandorganismer og ikke-målarter og mulige hormonforstyrrende effekter på fugle, pattedyr og fisk.3. NærhedsprincippetKommissionen har ikke redegjort for nærhedsprincippet. Der er tale omgennemførelsesforanstaltninger af en allerede vedtaget rådsretsakt, hvorfor Regeringen vurderer, atforslagene er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.4. Konsekvenser for DanmarkLovgivningsmæssige konsekvenser:Som følge af forslagene om ikke-optagelse vil triazoxid, diphenylamin, metam, bifenthrin og visseparaffinolier skulle optages på bilag 9 til bekendtgørelse om bekæmpelsesmidler. Bilag 9 er listenover aktivstoffer, for hvilke der er vedtaget en beslutning om ikke-optagelse på bilag I tilplantebeskyttelsesmiddeldirektivet.Der er ikke godkendt plantebeskyttelsesmidler med triazoxid, diphenylamin, metam og bifenthrin iDanmark.Der er godkendt midler med én af paraffinolierne i Danmark. Midlerne er godkendt til insekt- ogsvampebekæmpelse i frugttræer og frugtbuske samt i prydplanter.Som følge af forslaget om optagelse af tetraconazol vil stoffet blive optaget på bilag 7 tilbekendtgørelse om bekæmpelsesmidler.Der er ikke godkendt plantebeskyttelsesmidler med tetraconazol i Danmark.Økonomiske og administrative konsekvenser:Forslagene om ikke-optagelse af triazoxid, diphenylamin, metam og bifenthrin får ingenøkonomiske konsekvenser for firmaerne, idet der ikke er godkendt midler med disse stoffer iDanmark.
4
Forslagene om ikke-optagelse af visse paraffinolier får økonomiske konsekvenser for de firmaer,der producerer/importerer godkendte produkter med paraffinolier i Danmark. Ved tilbagekaldelse afdanske godkendelser med det pågældende aktivstof vil markedsandelene blive flyttet over på andreaktivstoffer og muligvis andre firmaer. Disse forslag forventes endvidere at få økonomiskekonsekvenser for brugere af midler med de pågældende aktivstoffer, hvis der ikke er alternativeeller lige så effektive produkter til rådighed. Specielt økologiske frugtavlere har næppe noglebrugbare alternativer.Ifølge forslaget om optagelse af tetraconazol på bilag I vil ikrafttrædelsen være 1. januar 2010. Detskal være implementeret senest 30. juni 2010 og senest denne dato, skal landene have ændret evt.godkendelser af produkter med tetraconazol til at følge reglerne i optagelsesdirektivet herunder deangivne restriktioner. Vurdering af øvrige effekter skal være gjort inden 30. juni 2014 for produkter,der allerede er godkendt. Dette får ingen konsekvenser i Danmark, da der ikke er godkendtprodukter med tetraconazol i Danmark.Beskyttelsesniveau:Det vurderes, at forslagene om ikke-optagelse af stoffer har en positiv indflydelse påbeskyttelsesniveauet i EU og i Danmark.Mht. forslaget om optagelse af tetraconazol er det ikke umiddelbart muligt at vurderekonsekvenserne for beskyttelsesniveauet i Danmark, idet effekten på beskyttelsesniveauet vilafhænge dels af, om der konkret søges om godkendelse af et middel med det pågældende aktivstof iDanmark, og dels af den efterfølgende nationale vurdering af, om midlerne kan godkendes underdanske forhold.5. HøringSagen blev behandlet i miljøspecialudvalget den 3. juni 2009, hvor der var følgende bemærkninger:
Dansk Erhverv henviste til, at det eneste lusemiddel, der anvendes til mennesker anvender de pgl.paraffinolier, der foreslås forbudt via pesticidreguleringen, og det vil være uheldigt om forbuddethavde en afsmittende effekt på lusemidler.
6. ForhandlingssituationForslagene har været forelagt den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed, hvor derikke var kvalificeret flertal for forslagene.7. Dansk holdning
5
Danmark støtter, at triazoxid, metam, bifenthrin og visse paraffinolier ikke-optages på bilag I, dader ikke er vist sikker anvendelse af stofferne i EU.For så vidt angår stoffet diphenylamin, så var forventningen forud for komitémødet d. 1.-2.december 2008, at Kommissionen ville fremlægge er forslag om optagelse af stoffet diphenylaminpå bilag I til direktiv 91/414/EØF, hvilket Danmark kunne støtte.Kommissionen fremlagde imidlertid et forslag om ikke-optagelse af diphenylamin på bilag I tildirektivet, da man ikke vurderede, at der var vist sikker anvendelse af stoffet i EU specielt mht.risiko for forbrugere. Danmark støttede denne indstilling på mødet.Danmark støtter stadig, at diphenylamin ikke optages på bilag I, idet der ikke er vist sikkeranvendelse af stoffet i EU.Danmark støtter ikke, at tetraconazol optages på bilag I, da der i flg. EFSA’s konklusion manglerdata til tilstrækkelig belysning af udvaskning til grundvandet af nedbrydningsprodukter, og da dermangler data til at vurdere risikoen for fugle og pattedyr, dvs. der er ikke ved optagelsen vist sikkeranvendelse i EU.
6