Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
MPU Alm.del Bilag 616
Offentligt
695607_0001.png
695607_0002.png
695607_0003.png
695607_0004.png
695607_0005.png
695607_0006.png
695607_0007.png
695607_0008.png
695607_0009.png
1
Landsplandirektiv omafgrænsning og ramme foranvendelsen af den grønne kilegennem Flyvestation Værløse
Landsplandirektiv om afgrænsning og ramme for anvendelsenaf den grønne kile gennem Flyvestation VærløseUdgivet af MiljøministerietRedaktion og gra sk tilrettelæggelseBy- og Landskabsstyrelsen,ByerHaraldsgade 532100 Københvan ØUdgivet april 2009Kun Internetudgave
ISBN978-87-92256-82-9
� Miljøministeriet 2009Publikationen kan citeres med kildeangivelse
Indhold
Redegørelse
4
Regler
5
Bemærkninger
6
Kortbilag
8
4
Redegørelse
Ved et forsvarsforlig, indgået den 10. juni 2004 mellem Venstre, Det Konserva-tive Folkeparti, Socialdemokratiet, Det Radikale Venstre og Kristendemokrater-ne blev der indgået en aftale om forsvarets ordning fra 2005-2009. Som et led iaftalen lukkes og afhændes et antal kaserner og etablissementer, herunder Fly-vestation Værløse. Arealet Nordlejren og den sydlige del af Jonstrup Vang erfrasolgt i 2004.Efter kommunalreformen er det miljøministeren, der har ansvaret for at tilveje-bringe nye overordnede regler for arealanvendelsen i Hovedstadsområdet, jf.planlovens § 5 j, stk. 4, jf. § 3, stk. 1. Disse regler fremgår af landsplandirektivetFingerplan 2007. Med Fingerplan 2007, retningslinjer § 14 og § 16, stk. 2 ogbemærkninger hertil, videreføres forudsætningerne om Hjortespringskilens for-længelse og den 4. grønne ring, som blev fastlagt i Regionplan 2005, retnings-linje 4.2.7. Her fremgår det, at Flyvestation Værløse indgår som en del af Hjor-tespringskilens forlængelse og den 4. grønne ring. Den endelige afgrænsningaf Flyvestation Værløse og rammerne for anvendelsen fastlægges af miljømini-steren i et landsplandirektiv på baggrund af en indstilling fra en arbejdsgruppe.Der har været nedsat en arbejdsgruppe med deltagelse af Furesø Kommune(Værløse Kommune før kommunalreformen), Forsvarets bygnings- og Etablisse-mentstjeneste og By- og Landskabsstyrelsen (før 1. oktober 2007: Skov- og Na-turstyrelsen). Arbejdsgruppen har udarbejdet et fælles planlægningsgrundlag,der har dannet baggrund for By- og Landskabsstyrelsens indstilling til Miljømini-steren om dette landsplandirektiv.
5
Regler
(Landsplandirektiv om afgrænsning og ramme for anvendelsen af den grønnekile gennem Flyvestation Værløse, jf. Landsplandirektivet Fingerplan 2007 §§14 og 16).§ 1. Afgrænsning af den grønne kile gennem Flyvestation Værløse fremgår afkortbilaget.§ 2. Kommuneplanlægningen i den grønne kile gennem Flyvestation Værløseskal sikre:1. at området forbeholdes overvejende almen, ikke bymæssig friluftsanvendelse,2. at området ikke inddrages til byzone,3. at området friholdes for bebyggelse og anlæg til bymæssige fritidsformål,4. at areal- og bygningskrævende friluftsanlæg kan placeres eller udvides underhensyntagen til stedets landskabs-, natur- og kulturværdier,5. at den åbne landskabelige karakter på den store slette mellem Nord- ogSydlejren skal fastholdes,6. at der ikke må etableres en gennemgående vejforbindelse på tværs af dengrønne kile gennem ejendommen,7. at der ikke må etableres støjende friluftsanlæg,8. at området skal holdes åbent og tilgængeligt for offentligheden med et mini-mum af publikumshegning.Stk. 2. Uanset reglerne i § 2 stk. 1 kan bygningerne i område A på kortbilagetindrettes til aktiviteter med kulturelle formål og fritidsformål og erhverv i tilknyt-ning hertil. I tilknytning til bygningerne i område A kan der ske et begrænsetnybyggeri til f.eks. toiletter, garderober, administration, støttefunktioner, lager-formål, mv., hvis det er nødvendigt af hensyn til en planlagt anvendelse, og hvisdet ikke er muligt at indpasse i eksisterende bygninger.
6
Bemærkninger
Ad § 1.I HURs Regionplan 2005 og i Fingerplan 2007 blev det forudsat, at den endeligeafgrænsning af den grønne kile gennem Flyvestation Værløse skulle ske i et lands-plandirektiv på baggrund af en indstilling fra en arbejdsgruppe til miljøministeren.Arbejdsgruppen har lagt vægt på, at afgrænsningen i store træk følger den over-ordnede ydre afgrænsning, som HUR viste i Regionplan 2005. Dog er der foretagetjusteringer på grundlag af en nærmere vurdering af landskabet og mulighedenfor at indpasse fremtidigt byggeri i Sydlejren. På denne baggrund er afgræns-ningen justeret således, at det samlede kileareal er uændret.Ad § 2.De grønne kiler må ikke inddrages til byzone eller anvendes til bymæssig fritidsan-læg, idet de grønne kiler har til hovedformål at tilgodese det almene friluftsliv.De ydre kiler er udpeget med henblik på at sikre mulighed for fortsat udbygningaf storbyens friluftsliv. Det er derfor muligt generelt i de ydre kiler at indpasse nyefriluftsanlæg under hensyntagen til stedets landskabs-, natur- og kulturværdier.Stk. 1, punkt 1-4 er generelle regler for de ydre kiler, mens punkt 5-8 og stk. 2 ersærlige regler for Flyvestation Værløse. Reglerne skal sikre de særlige værdier påflyvestationen: slettens åbne karakter, stilheden og helheden i landskabsoplevelsen.Punkt 1-4Punkt 1-4 er generelle regler for de ydre kiler i Fingerplan 2007. Punkt 4 skal idenne forbindelse ses i sammenhæng med pkt. 5-7.Punkt 5Flyvestation Værløse omfatter et landskab af enestående åbenhed, der kan sam-menlignes med de store sletter ved Eremitageslottet. Bestemmelsen skal sikre, atsletten holdes åben, da det giver en stor oplevelsesmæssig værdi at være i etstort åbent landskabsrum.Punkt 6Det har været fremsat som ønske, at der bliver etableret en vejforbindelse mellemnord- og sydlejren, der tillige kunne forbinde Kirke Værløse og Jonstrup, som erto bysamfund med kort afstand, der har været adskilt af flyvestationen. En gen-nemgående vejforbindelse vil imidlertid medføre store gener for den rekreativeværdi af området ved at dele området op og virke forstyrrende i landskabet. Det
7
er derfor ikke en mulighed at etablere en gennemgående vejforbindelse på tværsaf den grønne kile gennem ejendommen.Punkt 7Når Flyvestationen nedlægges er det nye kileareal et af de få stille områder i Ho-vedstadsområdet. Det har derfor en rekreativ værdi i sig selv at bevare det nyekileareal som et stille område. Det betyder, at der ikke må etableres støjende fri-luftsaktiviteter, der kræver miljøgodkendelse.Punkt 8Den grønne kile gennem Flyvestation Værløse skal holdes åben og tilgængeligfor offentligheden med et minimum af publikumshegning. Det betyder, at areal-planlægningen skal ske ud fra et princip om flersidig anvendelse. Det medfører,at der ikke må planlægges for, at arealer eller anlæg forbeholdes enkelte forenin-ger eller anvendelser, men at det samme areal eller anlæg kan bruges til for-skellige formål på forskellige tidspunkter. Der forudsættes etableret et net afgang- og cykelruter, der hænger sammen med stierne i de omkringliggende ki-learealer.Ad § 2, stk. 2Der gælder særlige bestemmelser for område A, som er et grønt støttepunkt. Byg-ningerne i område A kan indrettes til aktiviteter med kulturelle formål og fritids-formål og erhverv i tilknytning hertil. Eksempler kunne være: Museum, udstillinger,natur- og friluftsformidling, arbejdende værksteder, indendørs legeland, cafe i til-knytning til aktivitet eller lignende. Den store dobbelt-hangar rummer mange mu-ligheder for at blive en ramme om kultur-, idræts- og fritidsaktiviteter. Der er des-uden en række flysheltere, som rummer mange muligheder for genanvendelse.Både dobbelt-hangaren og de fleste af flysheltererne har høj bevaringsværdi iden Save-registrering, som kommunen har ladet udarbejde. For at sikre, at dissebygninger kan genanvendes, er der en begrænset mulighed for, at der i tilknyt-ning til bygningerne i område A kan ske begrænset nybyggeri, hvis det er nød-vendigt af hensyn til en planlagt anvendelse, og hvis det ikke er muligt at ind-passe i eksisterende bygninger. Ny bebyggelse skal med hensyn til placering ogudformning tilpasses de landskabelige forhold på stedet.
8
Afgrænsning af den grønne kile gennem Flyvestation Værløse medmarkering af ændringer og delområde

1

4

2

5

3

6

Landsplandirektiv om afgrænsning og ramme for anvendelsen af den grønne kile gennem FlyvestationVærløse er en udmøntning af Fingerplan 2007, § 16, stk. 2, der foreskriver, at miljøministeren skal fastlægge denendelige afgrænsning af Hjortespringkilens forlængelse over Flyvestation Værløse og den endelige ramme for ind-pasning af fritidsaktiviteter på ejendommen.Landsplandirektivet er den overordnede ramme for Furesø kommunes planlægning af den grønne kile gen-nem Flyvestation Værløse.Landsplandirektivet om afgrænsning og ramme for anvendelsen af den grønne kile gennem FlyvestationVærløse består af 4 dele:----RedegørelseReglerBemærkninger til reglerKortbilag
MiljøministerietBy- og LandskabsstyrelsenByerHaraldsgade 532100 København ØFind også Landsplandirektivet på By- og Landskabsstyrelsens hjemmeside:www.blst.dk