Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
MPU Alm.del Bilag 611
Offentligt
695498_0001.png
695498_0002.png
695498_0003.png
695498_0004.png
695498_0005.png
695498_0006.png
695498_0007.png
695498_0008.png
695498_0009.png
695498_0010.png
Udkast af 15. maj 2009Udkast til
Forslagtil

Lov om ændring af lov om sommerhuse og campering m.v. (Sommerhusloven)

og lov om planlægning

(Campinghytter)§1I lov om sommerhuse og campering m.v. (Sommerhusloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 785 af 21.juni 2007 foretages følgende ændringer:1.I§ 3, 1. pkt.,indsættes efter”benyttelse af campingpladser”: ”, herunder campinghytter”.2.I§ 3indsættes somstk. 2:”Stk. 2.Ved en campinghytte forstås en mindre beboelsesenhed på en campingplads. Campinghyt-ter skal være placeret samlet, eventuelt i klynger, og må ikke udmatrikuleres eller lignende til selv-stændige enheder. Campinghytter må kun udlejes til beboelse i perioden 1. marts-31. oktober,medmindre campingpladsen har tilladelse til vintercampering. Campinghytter må kun stilles til rå-dighed for samme bruger i højst 4 uger årligt og må forudbestilles for højst et år ad gangen.”§2I lov om planlægning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1027 af 20. oktober 2008, som ændret ved § 32 i lovnr. 1336 af 19. december 2008 foretages følgende ændringer:1.I§ 36indsættes somstk. 5:”Stk. 5.Reglerne i stk. 1, gælder ikke for campinghytter.”§3Loven træder i kraft den 1. januar 2010.Stk. 2.Ansøgninger om tilladelse efter § 2, stk. 2, i lov om sommerhuse og campering mv. (Som-merhusloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 785 af 21. juni 2007, der er modtaget inden lovens ikraft-træden, behandles efter de hidtil gældende regler.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse:1. Indledning2. Lovforslagets hovedindhold2.1. Den overordnede baggrund for lovforslaget2.1.1. Sommerhusloven2.1.2. Planloven2.2. Gældende ret2.2.1. Sommerhusloven2.2.2. Planloven3. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige4. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet5. De administrative konsekvenser for borgerne6. De miljømæssige konsekvenser7. Forholdet til EU-retten8. Hørte myndigheder og organisationer9. Sammenfattende skema1. IndledningMed dette lovforslag foreslås sommerhusloven ændret således, at det lovfæstes, hvad der kendeteg-ner en campinghytte. Samtidig foreslås planloven ændret således, at opførelse og/eller ændring afcampinghytter fremover kræver landzonetilladelse.Herved sikres grundlaget for en fortsat modernisering og udvikling af campingbranchen på basis afen samlet planlægningsmæssig vurdering og forbedret indsigt i tilladelser og klageadgang.2. Lovforslagets hovedindholdLovforslaget lovfæster de særlige kendetegn ved en campinghytte, der adskiller sig fra et sommer-hus. Campinghytter er mindre beboelsesenheder, der er placeret tæt sammen på en campingplads,og som er karakteriseret ved en række begrænsninger i anvendelsen. Således kan campinghytter kunlejes af den samme bruger i højst 4 uger årligt og forudbestilles for højst 1 år af gangen. Som nogetnyt bestemmes, at campinghytter ikke kan udmatrikuleres eller lignende til selvstændige enheder.Det foreslås, at opstilling af campinghytter alene kan ske efter meddelt landzonetilladelse. På denbaggrund vil der blive foretaget en samlet planlægningsmæssig vurdering af en ansøgning om opfø-relse og/eller ændring af campinghytter, og det sikrer offentligheden indsigt efter planlovens § 35,stk. 8, i tilladelser og giver klageberettigede personer og organisationer mulighed for at påklageafgørelser vedrørende campinghytter, jf. planlovens § 58, stk. 1, nr. 1 og § 59, stk. 2. Ansøgeren viltilsvarende kunne påklage et eventuelt afslag.
2
2.1. Den overordnede baggrund for lovforslaget2.1.1. SommerhuslovenCampingbranchen har udtrykt et stort ønske om at få mulighed for at opføre større og bedre cam-pinghytter på campingpladserne under henvisning til branchens konkurrenceevne over for udlandet,hvor der opføres stadigt større og bedre campinghytter på campingpladserne.Regeringen ønsker at sikre bedre muligheder for branchen og finder det derfor ønskeligt, at de ken-detegn, der efter de gældende regler og praksis klart adskiller en campinghytte fra det traditionellesommerhus lovfæstes, således at det bliver præciseret, at den restriktive praksis for udlejning afsommerhuse kan opretholdes til forskel fra den mere lempelige praksis for erhvervsmæssig udlej-ning af campinghytter.2.1.2. PlanlovenI lyset af, at campingpladser typisk er placeret kystnært og ofte i sårbare og landskabeligt værdiful-de landskaber, ønsker regeringen at sikre en samlet planlægningsmæssig vurdering af ansøgningerom opførelse og/eller ændring af campinghytter, samt at give offentligheden indsigt i tilladelser ogpersoner og organisationer, der er klageberettigede efter planloven, mulighed for at påklage afgørel-ser om campinghytter til Naturklagenævnet.2.2. Gældende ret2.2.1. SommerhuslovenI medfør af sommerhuslovens § 3 er udstedt bekendtgørelse nr. 273 af 21. marts 2007 om tilladelsetil udlejning af arealer til campering og om indretning og benyttelse af campingpladser (Camping-reglementet). Campingreglementet definerer, hvad der forstås ved en campingplads, og indeholderbestemmelser om, at kommunen kan meddele tilladelse til etablering og ændring af campingpladser,herunder campinghytter. I henhold til sommerhuslovens § 2, stk. 1, (udlejningstilladelser) skalkommunen ved afgørelsen af, hvorvidt udlejningstilladelse kan meddeles, bl.a. lægge vægt på hen-synet til at bevare naturværdier, turistmæssige hensyn, de erhvervs- og beskæftigelsesmæssige inte-resser og trafikale og sanitære hensyn.Lovens § 2, stk. 1, er uddybet i campingreglementets § 7, stk. 1 således, at kommunerne ved afgø-relse af, om ansøgning om campinghytter kan imødekommes, skal lægge vægt på planlægnings-mæssige hensyn og navnlig, at hensynet til natur og landskabelige værdier ikke taler imod det an-søgte.Afgørelser om udlejningstilladelser efter sommerhusloven, herunder efter campingreglementet, kanpåklages af adressaten for afgørelsen, offentlige myndigheder og enhver med individuel væsentliginteresse i afgørelsen, jf. sommerhuslovens § 10e, stk. 4. Afgørelser skal ikke offentliggøres.2.2.2. PlanlovenPlanlovens § 34 opdeler landet i tre zoner (byzone, sommerhusområde og landzone). Områder, derikke ved en plan eller en vedtægt er byzone eller sommerhusområde, er landzone. Et områdes zone-status afspejler forskelligartede hensyn til udbygning af området og hermed også til reglerne foroffentliggørelse af konkrete tilladelser og planer for fremtidige dispositioner.Reglerne om opførelse og/eller ændring af campinghytter på campingpladser afhænger derfor af,om campingpladsen er placeret i landzone, sommerhusområde eller byzone. Langt de fleste cam-pingpladser er placeret i landzone.
3
For opførelse og/eller ændring af campinghytter på campingpladser placeret i landzone gælder be-stemmelsen i planlovens § 36, stk. 1, nr. 7. Bestemmelsen knytter sig til bygningsreglementets be-stemmelser om hvilke byggerier, der forudsætter byggetilladelse, således at der som udgangspunkter parallelitet mellem krav om landzonetilladelse og krav om byggetilladelse. Som følge heraf eretablering og/eller ændring af en campinghytte i dag undtaget krav om landzonetilladelse, jf. plan-lovens § 36, stk. 1, nr. 7.Med L 135 af 10. marts 2009 om ændring af lov om planlægning er bestemmelsen i § 36, stk. 1, nr.7) foreslået ændret for at fastholde planlovens hidtidige administrationspraksis på området for opfø-relse af småbygninger i tilknytning til eksisterende bebyggelse. Ændringen i L 135 har ingen betyd-ning for indholdet af de foreslåede ændringer i nærværende lovforslag.Fritagelsen fra krav om landzonetilladelse betyder, at den orienterings- og offentliggørelsespligt,der som hovedregel følger med en landzonetilladelse efter planlovens § 35, stk. 1, jf. § 35, stk. 4-5,og stk. 8-9, ikke finder anvendelse.Opførelse og/eller ændring af campinghytter på en campingplads forudsætter dog, at kommunalbe-styrelsen meddeler tilladelse hertil i medfør af campingreglementet (Bekendtgørelse nr. 273 af 21.marts 2007 om tilladelse til udlejning af arealer til campering). Kommunalbestyrelsens afgørelsekan påklages til Naturklagenævnet, men skal ikke offentliggøres, se pkt. 2.2.1. ovenfor.Er der tale om et større byggearbejde, dvs. typisk flere campinghytter, skal kommunen dog udarbej-de en landzonelokalplan, jf. planlovens § 13, stk. 2. Forslaget til en lokalplan skal i offentlig høringi mindst 8 uger, jf. planlovens § 24, stk. 3, og berørte borgere samt myndigheder har mulighed for atgøre indsigelse og komme med forslag til ændringer.Foreligger der allerede en landzonelokalplan eller vedtægt for området, afhænger det af det konkre-te indhold , om der kan meddeles tilladelse til opførelse og/eller ændring af campinghytter, eventu-elt efter dispensation i henhold til planlovens § 19. En dispensation efter planlovens § 19 er omfat-tet af hørings- og offentliggørelsesbestemmelserne i planlovens § 20.
3. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige3.1. De økonomiske konsekvenser for stat, regioner og kommunerLovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for staten og regionerne.Lovforslaget medfører begrænsede øgede økonomiske konsekvenser for kommunerne, idet dissefremover vil have udgifter til offentliggørelse af landzonetilladelser til opførelse og/eller ændring afcampinghytter.3.2. De administrative konsekvenser for stat, regioner og kommunerFor staten vil lovforslaget medføre begrænsede øgede administrative konsekvenser i form af Natur-klagenævnets ekspedition af klager over landzonetilladelser.Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for regionerne.Lovforslaget medfører begrænsede øgede administrative konsekvenser for kommunerne, idet dissefremover vil skulle bruge årsværk til ekspedition af landzonesagerne.4
4. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget medfører ikke øgede økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, men giver grundlagfor en modernisering og udvikling af campingbranchen ved campingreglementet. En sådan revisionvil kunne forbedre udviklings- og indtjeningsmulighederne for campingbranchen.Lovforslaget forventes kun at medføre meget begrænsede administrative konsekvenser for erhvervs-livet. En ansøgers materiale til brug for kommunens vurdering af en ansøgning om landzonetilladel-se til byggearbejder ved campinghytter forventes at være af samme omfang som ved ansøgning ihenhold til sommerhusloven. I tilfælde af en klage over landzonetilladelsen til Naturklagenævnetkan erhvervslivet påføres et begrænset administrativt merarbejde.5. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget medfører, at der fremover foretages en samlet planlægningsmæssig vurdering ved op-førelse og/eller ændring af campinghytter til gavn for miljøet.
6. De administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget giver naboer og offentligheden indsigt i påtænkte byggearbejder ved campinghytter ogforbedrer derved mulighederne for at påklage afgørelser til Naturklagenævnet.
7. Forholdet til EU-rettenForslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.8. Hørte myndigheder og organisationerLovforslaget har været i høring hos:Advokatrådet, Advokatsamfundet, Akademirådet,Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Campingrådet, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Idræts -Forbund, Danmarks Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Sportsfiskerfor-bund, Danmarks Turistråd (nu Visit Denmark), Dansk Amatørfiskerforening, Dansk Arbejdsgiver-forening, Dansk Botanisk Forening, Dansk Byggeri, Dansk Campingunion, Dansk Cyklistforbund,Dansk Firmaidrætsforbund. Dansk Fritidsfiskerforbund, Dansk Handel og Service, Dansk Industri,Dansk Kano og Kajak Forbund, Dansk Landbrug, Dansk Land- og Strandjagt, Dansk OrnitologiskForening, Dansk Rideforbund, Dansk Sejlunion, Dansk Skovforening, Dansk Sportsdykker For-bund, Dansk Vandrelaug, Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger, Danske Landskabsarkitekter,Danske museer, Danske Regioner, De Samvirkende Invalideorganisationer, Den Danske Landin-spektørforening, Det Økologiske Råd & Selskab, Entomologisk Fagforbund, Erhvervs- og Sel-skabsstyrelsen, Erhvervs- og Byggestyrelsen, 3F Fagligt Fælles Forbund, Ferskvandsfiskeriforenin-gen for Danmark, Forbrugerrådet, Foreningen af Naturfredningsformænd i Danmark, Foreningen afRådgivende Ingeniører, Foreningen Regnskovsgruppen Nepenthes, Friluftsrådet, FritidshusejernesLandsforening, Greenpeace Danmark, Hedeselskabet, HORESTA, HTS-A – Handel, transport ogServiceerhvervene, Håndværksrådet, Jagt- og Skovbrugsmuseet, Kommunernes Landsforening,Kolonihaveforbundet, Kyst, Land & Fjord, Landbrugsrådet, Landsforeningen for Bygnings- ogLandskabskultur, Landsforeningen Levende Hav, Natur- og Ungdom, NOAH, Rådet for DanskeCampister, Skovdyrkerforeningerne, Småskovsforeningen Danmark, Verdensnaturfonden, Det dan-ske Spejderkorps, KFUM - Spejderne, De Grønne Pigespejdere, Frivilligt Drenge- og Pige - For-bund, DUI-LEG og VIRKE, Arbejdstilsynet, Ligestillings- og Beskæftigelsesministeriet, Finansmi-nisteriet, Forsvarsministeriet, Indenrigs- og Socialministeriet, Justitsministeriet, Kirkeministeriet,5
Klima- og Energiministeriet, Kulturministeriet, Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, Ministe-riet for Flygtninge, Indvandrere og Integration, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling,Skatteministeriet, Statsministeriet, Transportministeriet, Udenrigsministeriet, Undervisningsmini-steriet, Økonomi- og Erhvervsministeriet.9. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser / min- Negative konsekvenser /dre udgiftermerudgifterStaten, regioner og kommu- Staten: ingenner: ingenRegioner: ingenKommuner: begrænsede øge-de økonomiske konsekvenserStaten, regioner og kommu- Staten: begrænsede øgedener: ingenadministrative konsekvenserRegioner ingenKommuner: begrænsede øge-de administrative konsekven-serIngen økonomiske konse-kvenser.
Økonomiske konsekvenser fordet offentlige
Administrative konsekvenserfor det offentlige
Økonomiske og administrati-ve konsekvenser for erhvervs-livet
Ingen
Konsekvenser for miljøet
Administrative konsekvenserfor borgerneForholdet til EU-retten
Meget begrænsede øgedeadministrative konsekvenser.Lovforslaget betyder, at der Ingenfremover foretages en samletplanlægningsmæssig vurde-ring ved opførelse og/ellerændring af campinghytterLovforslaget forbedrer bor- Ingengernes indsigt i planlægnin-gen og øger klagemulighedenForslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Formålet med ændringen er at præcisere, at campinghytter er en særlig form for faciliteter på encampingplads, som miljøministeren kan fremsætte forskrifter for.Til nr. 2
6
Bestemmelsen i § 3, stk. 2, er ny og har til formål at definere campinghytter og lovfæste de særligekendetegn, der efter de gældende regler og praksis adskiller en campinghytte fra det traditionellesommerhus. Samtidig bidrager bestemmelsen til at sikre mod omgåelse af intentionerne bag som-merhusloven.En campinghytte defineres således som en mindre beboelsesenhed på en campingplads. Spejderhyt-ter er derfor ikke omfattet af bestemmelsen. Ved en beboelsesenhed forstås en mindre bolig af etbegrænset areal. En campinghytte kan indeholde sovemulighed og opholdsareal og eventuelt køk-ken og bad/toilet, og campinghytten står fast på stedet. Det er uden betydning, om campinghytten erflytbar eller ej. Begrebet ”campinghytte” omfatter således både den campinghytte, der i den rentbygningsmæssige form kan minde om et lille moderne sommerhus og små og mere primitive ferie-boliger uden bade- og køkkenfaciliteter. Begrebet omfatter ikke campingvogne eller fortelte og an-dre transportable konstruktioner som campingbiler (autocampere) o. lign.I forslagets § 3, stk. 2, 2. pkt., lovfæstes de hidtidige regler og praksis for placering af campinghyt-ter. Campinghytter skal således placeres samlet på campingpladsen eller eventuelt i klynger medflere campinghytter. Efter den nuværende praksis må den indbyrdes afstand mellem campinghytter-ne i en klynge normalt ikke overstige 5-6 meter. Kravet sikrer, at campingpladser bliver så lidt are-alkrævende som muligt og dermed mindsker presset på de rekreative arealer. Samtidig sikres, atcampingpladser ikke får karakter af et traditionelt sommerhusområde. Det forudsættes, at camping-hytter placeres længst muligt landværts, dog under hensyn til de landskabelige forhold.Bestemmelsen i forslaget om forbud mod udmatrikulering eller lignende er dog ny og forhindrer, atcampinghytter på et senere tidspunkt søges udstykket eller opdelt som individuelt ejede camping-hytter på en campingplads, individuelt ejede sommerhuse eller individuelt ejede ferielejligheder oglignende. Herved fastholdes offentlighedens tilgængelighed til campingpladsen, således at pres foropførelse af flere campinghytter og pres for udlæg af flere rekreative arealer til campingpladser for-hindres. Samtidig bidrager bestemmelsen til, at campinghytter på en campingplads ikke antagerkarakter af sommerhusområde ved at modvirke, at campingenheder med campinghytter får et indi-viduelt præg, fx ved hegning og beplantning.Forslagets § 3, stk. 2, 3. pkt., lovfæster det gældende campingreglements § 5, stk. 1, hvorefter encampingplads, herunder campinghytter, kun må udlejes til campering i perioden 1. marts-31. okto-ber, medmindre campingpladsen har tilladelse til vintercampering. Baggrunden for kravet er at lettepresset på de rekreative arealer og at sikre, at campingpladsen ikke overgår til egentlig sommerhus-beboelse eller helårsbeboelse. Således bør vintercampering kun tillades, såfremt der skønnes at væreet særligt behov for campering i vintersæsonen, fx nærhed til særlige friluftsaktiviteter o. lign., og atder ikke er beskyttelseshensyn, der taler imod, som fx slid af sårbare naturområder mv. Bestemmel-sen indebærer, at brugen af campinghytter adskiller sig fra brugen af sommerhuse, der kan anvendestil kortvarige ferieophold á 3-4 uger i vinterhalvåret.I forslagets § 3, stk. 2, 4. pkt., lovfæstes den tilsvarende bestemmelse i det gældende campingreg-lements § 7, stk. 3, 3. pkt., hvorefter campinghytter kun kan stilles til rådighed for den samme bru-ger i højst 4 uger årligt og ikke må forudbestilles for mere end højst et år af gangen. Formålet medbestemmelsen er at sikre offentligheden bredest mulig adgang til at benytte sig af campingpladsensfaciliteter, hvorved presset for udlæg af nye campingpladser og opførelse af flere campinghyttermindskes. Bestemmelsen hindrer også, at en enkelt bruger fast kan anvende en campinghytte ogreelt bruge den som et privat sommerhus.Bestemmelserne ændrer ikke på, at der også fremover skal indhentes tilladelse efter campingregle-mentet til opførelse og /eller ændring af campinghytter på campingpladser.7
§2Til nr. 1.Forslagets § 36, stk. 5, indebærer, at byggearbejder vedrørende en campinghytte kræver landzonetil-ladelse. Bestemmelsen omfatter både nyopførelse og/eller ændring af campinghytter..En væsentlig del af campingpladserne er beliggende i landzone inden for kystnærhedszonen eller iområder af stor landskabelig og naturmæssig betydning. Forslagets krav om landzonetilladelse vilderfor sikre, at byggearbejder ved campinghytter på en campingplads i landzone vurderes på et bre-dere planlægningsmæssigt grundlag, og at offentligheden sikres indsigt i tilladelser og får mulighedfor at påklage sagen til Naturklagenævnet, jf. planlovens § 35, stk. 4-5, og stk. 8-9, § 58, stk. 1, nr.1og § 59, stk. 2.Formålet med kravet om landzonetilladelsen er at modvirke byspredning ved at hindre spredt oguplanlagt bebyggelse og anlæg i det åbne land. Landzonetilladelser kan gives på vilkår.Efter planlovens § 35, stk. 3, kan tilladelse kun meddeles i kystnærhedszonen, hvis det ansøgte harhelt underordnet betydning i forhold til de nationale planlægningsinteresser. Bestemmelsen har sinbaggrund i det forhold, at planloven tilsigter særligt at bevare de åbne kyster som en væsentlig na-tur- og landskabsressource. Derfor fastsætter planlovens § 5a, at landets kystområder – en 3 kmbred planlægningszone i kystområderne, jf. kortbilag til loven - skal søges friholdt for bebyggelseog anlæg, som ikke er afhængig af kystnærhed.For så vidt angår campinghytter, hindrer bestemmelsen i planlovens § 35, stk. 3 ikke, at der efterkonkret vurdering kan meddeles tilladelse til opførelse af campinghytter på campingpladser i kyst-nærhedszonen. Det er dog fortsat en forudsætning, at campinghytter alene tillades, hvor planlæg-ningsmæssige hensyn og navnlig hensynet til natur og landskabelige værdier ikke taler imod. Derbør dog udvises særlig imødekommenhed på de små øer, når det ikke strider mod planlægningen.Tilsvarende hensyn bør også lægges til grund for afgørelser om campinghytter på campingpladser inaturmæssige og landskabeligt værdifulde områder landværts kystnærhedszonen.
§3Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2010.Det foreslås, at ansøgninger om tilladelser, der er indkommet til kommunen inden lovens ikrafttræ-den, behandles efter de hidtil gældende regler i sommerhusloven og campingreglementet.

Bilag 1

Loven sammenholdt med gældende retGældende formuleringLovforslaget8
§1Lov om sommerhuse og campering mv.(Sommerhusloven)I lov om sommerhuse og campering mv.(Sommerhusloven), jf. lovbekendtgørelse nr.785 af 21. juni 2007 foretages følgende æn-dringer:1.I§ 3, 1. pkt.,indsættes efter ”benyttelse afcampingpladser”:”, herunder campinghytter”.
§ 3.Miljøministeren kan fastsætte forskrifterom indretning og benyttelse afcampingpladser. Forskrifterne kan tillæggesvirkning for bestående campingpladser.
2.I§ 3indsættes somstk. 2:”Stk.2.Ved en campinghytte forstås enmindre beboelsesenhed på en campingplads.Campinghytter skal være placeret samlet,eventuelt i klynger, og må ikke udmatrikule-res eller lignende til selvstændige enheder.Campinghytter må kun udlejes til beboelse iperioden 1. marts – 31. oktober, medmindrecampingpladsen har tilladelse til vintercam-pering. Campinghytter må kun stilles til rå-dighed for samme bruger i højst 4 uger årligtog må forudbestilles for højst et år ad gan-gen.”§2Lov om planlægningLov om planlægning, jf. lovbekendtgørelsenr. 1027 af 20. oktober 2008, som ændretved § 32 i lov nr. 1336 af 19. december 2008foretages følgende ændringer:1.I§ 36indsættes somstk. 5:”Stk.5.Reglerne i stk. 1, gælder ikke forcampinghytter.”§3Loven træder i kraft den 1. januar 2010Stk. 2.Ansøgninger om tilladelse efter § 2,stk. 2, i lov om sommerhuse og camperingmv. (Sommerhusloven), jf. lovbekendtgørel-se nr. 785 af 21. juni 2007, der er modtagetinden lovens ikrafttræden, behandles efter dehidtil gældende regler.
9
10