Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
MPU Alm.del Bilag 609
Offentligt
694827_0001.png
694827_0002.png
694827_0003.png
694827_0004.png
Notat
Geografisk infrastrukturJ.nr. KMS-100-00041Ref. JRDato 26-05-2009
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens forslag “Forordning../…/EF, der implementerer Europa Parlamen-tets og Rådets direktiv 2007/2/EF (INSPIRE) for så vidt angår Fællesskabets institu-tioners og organers adgang til medlemslandenes geodatasæt og -services på har-moniserede vilkår”ResuméKommissionen har fremsendt forslag til gennemførelsesbestemmelse om, at medlemslandene skalgive Fællesskabets institutioners og organer adgang til geodatasæt og -services på harmoniseredevilkår. Forslaget til forordning supplerer Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2007/2/EF af 14.marts 2007 om opbygning af en infrastruktur for geografisk information i Det Europæiske Fælles-skab (INSPIRE).Forslaget til forordning indeholder de mere detaljerede regler, der skal gælde, når fællesskabetsinstitutioner og organer, i forbindelse med miljørelaterede opgaver, ønsker adgang til medlemslan-denes geodatasæt og -services.Forslaget vurderes at have meget begrænsede økonomiske konsekvenser for staten og kommu-nerne og ingen erhvervsadministrative konsekvenser. Forslaget berører ikke i sig selv beskyttel-sesniveauet i Danmark. Regeringen forventer at kunne stemme for forslaget.
1. StatusKommissionen sendte den 15. maj 2009 ovennævnte forslag til medlemmerne af Inspire Komitéen.Forslaget har hjemmel i art. 17, stk. 8, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2007/2/EF af 14.marts 2007 om opbygning af en infrastruktur for geografisk information i Det Europæiske Fælles-skab (Inspire).Forslaget skal til afstemning i INSPIRE-komiteen den 5. juni 2009.Komiteen træffer afgørelse efter forskriftsproceduren med kontrol beskrevet i art. 5a i Rådets afgø-relse 1999/468/EF, som ændret ved Rådets afgørelse 2006/512 af 17. juli 2006, jf. art. 22, stk. 3 iInspire-direktivet. Hvis der i komiteen er kvalificeret flertal for forslaget, udsteder Kommissionenforordningen, efter at Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget.
Opnås der ikke kvalificeret flertal i komiteen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, og under-retter samtidig Europa Parlamentet. Hvis der i Rådet er kvalificeret flertal imod forslaget, skalKommissionen behandle sagen på ny. Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret flertal eller udtalerRådet sig ikke inden en frist på højst to måneder, kan Kommissionen udstede forordningen, efter atParlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget.2. Formål og indholdINSPIRE-direktivet (2007/2/EF) fastsætter de generelle rammer for opbygning af en europæiskinfrastruktur for geografisk information til brug for Fællesskabets miljøpolitik og politikker eller aktivi-teter, der kan få virkninger for miljøet. Infrastrukturen for geografisk information omfatter følgendeelementer: metadata, geodatasæt og geodatatjenester, nettjenester og netteknologier, aftaler omgensidig tilrådighedsstillelse, adgang og anvendelse samt koordinerings- og overvågningsmeka-nismer, processer og procedurer, der opbygges, drives eller stilles til rådighed i medfør af direktivet.Når de metadata og geodata, der er omfattet af direktivet, er gjort tilgængelige via de nævnte geo-data- og nettjenester, vil en bruger kunne søge efter og få adgang til disse data via internettet. Detforudsætter, at brugeren accepterer de betingelser, der gælder for adgangen til og anvendelsen afdata. Betingelserne som brugeren skal acceptere og efterleve vil fremgå af licenser og evt. indivi-duelle aftaler.Formålet med gennemførelsesbestemmelsen, der har hjemmel i direktivets art. 17, stk. 8, er at gø-re det muligt for EU’s institutioner og organisationer at få adgang til medlemslandenes geodatasætog -tjenester på harmoniserede vilkår, når data skal bruges til miljørelaterede opgaver.Bestemmelserne skal sikre, at de vilkår som medlemslandene fastsætter i licenser og aftalegrund-lag, ikke vil være hindrende for adgang til data. På den anden side skal ”Fællesskabets institutionerog organer” hverken have dårligere eller bedre vilkår end nationale brugere eller brugere fra andrelande. Derfor skal gennemførelsesbestemmelsen overholde principperne i direktivets § 17, stk. 1-3.Det er, jfr. direktivet, en forudsætning, at Fællesskabets institutioner og organer som minimum skaloverholde de samme begrænsninger for adgang til data, som måtte gælde for nationale myndighe-ders brug af hinandens data. Hertil kan komme specifikke nationale begrænsninger.
Det væsentligste indhold i gennemførelsesbestemmelsen er:- at bestemmelsen retter sig mod medlemslandene og ikke de myndigheder, der har ansvaret fordata, som er omfattet af direktivet,- at begrænsninger i adgangen til data efter anmodning skal begrundes,- data må videregives til konsulenter, der arbejder for rekvirenten. Rekvirenten har fortsat ansva-ret for at gældende regler og aftaler bliver overholdt,- at betingelser knyttet til data og tjenester skal fremgå af metadata,- på forespørgsel, skal eksisterende og let tilgængelige supplerende informationer om data stillestil rådighed for rekvirenten,
2
- på forespørgsel, skal der gives oplysninger om forudsætningerne for evt. prisfastsættelse.- at der skal gives adgang til data uden forsinkelse og under normale forhold senest 20 dage efterat rekvisitionen er modtaget.- som udgangspunkt skal de nødvendige ”arrangementer” for adgang til data være på plads se-nest 18 måneder efter at forordningen er trådt i kraft.3. NærhedsprincippetMålene med gennemførelsesbestemmelserne er at regulere forholdet mellem medlemslandene ogFællesskabets institutioner og organer for at sikre disses adgang til nationale INSPIRE data påharmoniserede vilkår. Målenes tværnationale aspekter kan således ikke i tilstrækkelig grad opfyl-des af medlemslandene alene.4. Konsekvenser for DanmarkGældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser.INSPIRE-direktivet er implementeret i dansk ret med lov om infrastruktur for geografisk information(lov nr.1331 af 19. december 2008). Loven trådte i kraft den 15.maj 2009. Forslaget til gennemfø-relsesbestemmelser vil supplere de tilsvarende bestemmelser i direktivets art. 17 og lovens § 8.Gennemførelsesbestemmelsen vil blive vedtaget som en forordning, der er umiddelbart gældende iDanmark.Forslagets økonomiske og statsfinansielle konsekvenser.Gennemførelsesbestemmelsen indebærer, at de enkelte medlemslande skal etablere det aftale-grundlag, der fastlægger de harmoniserede vilkår, for Fællesskabets institutioners og organers ad-gang til de nationale geodatasæt og services. Gennemførelsesbestemmelsen regulerer ikke mulig-heden for at medlemsstaterne kan give offentlige myndigheder, der leverer geodatasæt og tjene-ster, ret til at opkræve gebyrer herfor, jfr. INSPIRE direktivets art. 17, stk. 3.Som nævnt i punkt 2, 2. afsnit (formål og indhold), vil en bruger, herunder også Fællesskabets insti-tutioner og organer, når INSPIRE direktivet er implementeret, kunne søge efter og få adgang til deomfattede geodata og geodatatjenester via internettet. De første geodata vil være tilgængelige i2012 og de sidste i 2019. Indtil de forskellige geodatasæt er tilsluttet INSPIRE tjenesterne og der-med tilgængelige via internettet, vil henvendelser om data og de efterfølgende leveringer blivehåndteret på samme måde som i dag. Det tilhørende licens- og aftalegrundlag vil være uafhængigtaf leveranceformen.Ressourceforbruget for staten og kommunerne til udvikling og administration af et fælles dansklicens- og aftalegrundlag vil være meget begrænset og ligge indenfor eksisterende rammer. Hertilkommer at et fælles licensgrundlag formentlig vil kunne udnyttes i samspillet mellem offentlige bru-gere af offentlige data generelt, for eksempel i forbindelse med dansk digitalforvaltning.
3
Erhvervsadministrative konsekvenser.Forslaget vurderes ikke at have erhvervsadministrative konsekvenser, da gennemførelsesbestem-melsen alene vedrører offentlige myndigheder.Beskyttelsesniveau:Forslaget berører ikke i sig selv beskyttelsesniveauet i Danmark.5. HøringForslaget har ikke været i høring.Rammenotatet blev sammen med forslaget d. 18. maj sendt i høring i EU-specialudvalget for miljø-spørgsmål med frist til den 25. maj 2009. Der er ikke indkommet høringssvar hertil.
6. ForhandlingssituationenUdkastet til forordning har endnu ikke været forhandlet.
7. Dansk holdningDen danske holdning til forslaget er positiv, idet det, som forudsat i INSPIRE-direktivet, på passen-de vis fastlægger de nærmere regler for Fællesskabets institutioners og organers adgang til ogbrug af det enkelte medlemslands geodatasæt og -tjenester. Regeringen forventer derfor at stem-me for forslaget.Regeringen ser herudover gerne, at Kommissionen tilkendegiver, at Fællesskabets institutioner ogorganer skal respektere de principper, der ligger til grund for INSPIRE-direktivet i forbindelse medadgang til og brug af medlemslandenes geodatasæt og -tjenester.
4