Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
MPU Alm.del Bilag 594
Offentligt
Landsplandirektivfor 3 nye sommerhusområderi kystnærhedszoneni Odder, Vejle og Haderslev Kommuner
Indhold1Indledning .............................................................................................. 32Generelle retningslinjer .......................................................................... 63Mørkholt, Vejle Kommune ..................................................................... 84Saxild, Odder Kommune ...................................................................... 105Aarø, Haderslev Kommune ................................................................... 116Miljøvurdering af forslag til landsplandirektiv ........................................ 15Bilag 1: Vurdering af konsekvenser for naturen i det internationalenaturbeskyttelsesområde 112 ved forslag til udlæg af yderligere 12 sommer-husgrunde på Aarø. Tillæg til konsekvensvurderingsrapport 2006 for Aarø.
1. IndledningBaggrunden for landsplandirektivetFolketinget vedtog i sommeren 2004 en ændring af planloven, der givermulighed for at udvide de eksisterende sommerhusområder med op til 8.000nye sommerhusgrunde inden for kystnærhedszonen, jfr. lovbekendtgørelse nr.1027 af 20. oktober 2008 af lov om planlægning, hvorefter miljøministerenbemyndiges til at fastsætte regler for planlægningen (landsplandirektiver).I loven er det fastsat, at udpegningen af nye sommerhusområder skal overholdeen række bestemmelser.Udvidelsen skal ske bagved et eksisterende sommerhusområde i retningvæk fra kysten. Der er dog ikke i loven krav om, at udvidelsen skal ligge idirekte forlængelse af et eksisterende sommerhusområde, og det kan såledesaccepteres, at der mellem et eksisterende sommerhusområde og udvidelsen fx.ligger en landskabslomme eller et skovareal.Loven fastsætter, at udvidelsen ikke kan ske inden for områder, der er omfattet afnaturbeskyttelseslovens § 8 om klitfredning eller § 15 om strandbeskyttelse.Udvidelsen af et eksisterende sommerhusområde kan primært ske ilandets yderområder. Det er herudover i loven fastsat, at ministeren vedafgørelse af hvilke sommerhusområder, der kan udvides, skal finde detgodtgjort, at udvidelsen kan forventes at få en lokal-økonomisk effekt.Endelig er der i loven fastsat krav om, at ministeren, ved afgørelsen af hvilkesommerhusområder der kan udvides, skal finde det godtgjort, at udvidelsenikke tilsidesætter væsentlige naturbeskyttelses- og landskabelige interesser.De ovenfor nævnte krav kan fraviges på de små øer, hvis det findes begrundetefter en samlet afvejning af naturbeskyttelsesinteresser, landskabelige interesserog den forventede lokaløkonomiske effekt. De små øer er i denne forbindelsedefineret som de 27 små øer, der er omfattet af loven om ø-støtte.
3
Landsplandirektivfor 3 nye sommerhusområder i kystnærhedszonen iOdder, Vejle og Haderslev Kommuner, maj 2009
Forslag til landsplandirektivMiljøministeren udstedte i juni 2005 et landsplandirektiv for 5.062sommerhusgrunde fordelt i hele landet. Samtidigt udmeldte miljøministeren, atder med henblik på regional udvikling skulle igangsættes en proces, der skulleudmunde i yderligere op til 1.500 nye sommerhusgrunde, fordelt med op til500 i Region Sjælland med sigte på Lolland, op til 500 i Nordjylland og op til500 i Sønderjylland og det sydlige Danmark. Landsplandirektiverne for disse treområder blev udstedt i løbet af 1. halvår af 2007. Samtidigt med udstedelsen aflandsplandirektivet for sommerhuse i Sønderjylland blev det besluttet, at der skaludlægges yderligere 12 sommerhusgrunde på Aarø i Haderslev Kommune.Området på Aarø er imidlertid beliggende inden for Ramsarområde nr. 15,Habitatområde nr. 96 og Fuglebeskyttelsesområde nr. 47. Europa Parlamentethar via Europa Kommissionen udtrykt bekymring over den yderligere udbygningmed sommerhuse på Aarø. By- og Landskabsstyrelsen har i et svar af 9. januar2009 redegjort for de tiltag og afhjælpende foranstaltninger, som man mener,kan gøre udlægget muligt.Med brev af 17. marts 2009 har Europa Kommissionen noteret sig By- ogLandskabsstyrelsens redegørelse og har herefter vurderet, at de yderligere 12sommerhuse på Aarø ikke indebærer et brud på fællesskabslovgivningen pånaturbeskyttelsesområdet.Der var oprindeligt forslag om at udlægge op til 50 grunde på Aarø fordeltpå to områder, heraf blev det ene område udtaget helt, fordi dets placeringvar blevet særligt kritiseret af lokalbefolkningen på øen og af de grønneorganisationer, og samtidig blev det andet område indskrænket fra 30 til 20sommerhusgrunde. Inklusiv dette forslag til landsplandirektiv vil der i alt blive taleom 32 sommerhusgrunde på Aarø.I juni 2007 blev det besluttet at igangsætte en sidste fase med udlæg afsommerhuse, hvor der åbnes op for at udlægge op til 600 grunde i hver afregionerne Region Midtjylland og Region Sjælland samt Bornholm. Det blevsamtidigt besluttet at åbne mulighed for at konvertere ferie/fritidsplanlagteområder, der er beliggende inden for landsdelscentrenes oplande, og som iøvrigt opfylder lovens krav til sommerhusgrunde. Det drejer sig om et områdeved Saxild i Odder Kommune og et område ved Mørkholt, Vejle Kommune.I forslagets afsnit 2 – § 2.1 til § 2.7 – angives en række generelle forhold og vilkår,som den videre planlægning for de enkelte områder skal overholde i forbindelsemed kommune- og lokalplanlægningen af områderne.I forslagets afsnit 3-5 angives de områder, der kan indgå i et kommendelandsplandirektiv, og der er for hvert af områderne nævnt nogle forhold og vilkår(retlige bindinger og retningslinier), som den videre planlægning for de enkelteområder – udover ovennævnte generelle forhold og vilkår – skal overholde iforbindelse med kommune- og lokalplanlægningen af områderne.
Landsplandirektivfor 3 nye sommerhusområder i kystnærhedszonen iOdder, Vejle og Haderslev Kommuner, maj 2009
4
LandsplandirektivPå ovennævnte baggrund fastsættes følgende:§ 1.1De tre områder med i alt op til 278 grunde beliggende i Odder,Vejle og Haderslev kommuner kan af kommunerne overføres tilsommerhusområde ved lokalplan efter planlovens almindelige regler.Hertil kommer, at vedtagelse af tillæg til kommuneplanen også kanvære nødvendigt.For den videre kommunale planlægning efter planloven gælder forhvert af de tre områder, at planlægningen skal respektere de generelleretningslinjer, der fremgår af dette direktivs afsnit 2 (§ 2.1 – 2.7) samtde retningslinjer, der er nævnt under de enkelte områder, afsnit 3, 4 og 5.Landsplandirektivets bestemmelser og vilkår (retningslinjer) har efterplanloven retsvirkning som kommuneplaner for den videre planlægning,og de træder i kraft med modtagelsen af dette direktiv i kommunen.Kommunerne anmodes om snarest belejligt at orientere de grundejere,hvis ejendomme er omfattet af dette direktiv, om direktivet og omkommunes videre tidsplan for udarbejdelse af forslag til lokalplaner mv.Kommunerne anmodes endvidere om at foretage lokal offentliggørelseaf direktivet for så vidt angår de enkelte områder.§ 1.5Når der foreligger endeligt vedtagne og offentliggjorte lokalplaner,som overfører områderne til sommerhusområde, vil de af lokalplanerneomfattede områder have zonestatus som sommerhusområde efterplanloven, og herefter kan udstykning, anlægsarbejder og bebyggelsefinde sted.I afsnit 6 er anført en sammenfattende redegørelse for direktivet i forholdtil bestemmelser i lovbekendtgørelse nr. 1398 af 22. oktober 2007 ommiljøvurdering af planer og programmer, jf. denne lovbekendtgørelse§ 9, stk. 2, og § 10.Landsplandirektivet, som det her foreligger, er ikke til hinder for, atmiljøministeren i givet fald i forhold til den berørte kommune for de afdirektivet omfattede områder har adgang til at anvende sine beføjelserefter planlovens § 3.Landsplandirektivet er heller ikke til hinder for, at statslige myndighederkan fremsætte indsigelse mod lokalplanforslag ud fra de særligehensyn, som myndigheden varetager, jf. planlovens § 29, stk. 3.Miljøministeriet, den
§ 1.2
§ 1.3
§ 1.4
§ 1.6
§ 1.7
Troels Lund PoulsenMiljøminister
/
Sven Koefoed-HansenVicedirektør
5
Landsplandirektivfor 3 nye sommerhusområder i kystnærhedszonen iOdder, Vejle og Haderslev Kommuner, maj 2009
2. Generelle RetningslinjerInternationale naturbeskyttelsesområder§ 2.1I forbindelse med den konkrete lokalplanlægning for de områder, somkan påvirke et internationalt naturbeskyttelsesområde væsentligt, skalder indgå en vurdering af lokalplanforslagets virkning på internationalenaturbeskyttelsesområder, herunder på områders naturtyper og leve-steder, samt de arter området er udpeget for at bevare.
Aarø ligger inden for internationalt naturbeskyttelsesområde (Ramsarområde nr. 15 ogHabitatområde nr. 96). Der er foretaget en særlig miljøkonsekvensvurdering i overensstemmelsemed habitatbekendtgørelse nr. 408 af 1. maj 2007, se bilag 1.I henhold til § 6 i habitatbekendtgørelsen skal der i redegørelsen til planforslag, som kanpåvirke et internationalt naturbeskyttelsesområde væsentligt, indgå en vurdering af forslagetsvirkninger på det internationale naturbeskyttelsesområde, herunder på områdets naturtyper oglevesteder, samt på de arter området er udpeget for at bevare. Såfremt vurderingen i forbindelsemed lokalplanlægningen viser, at lokalplanen vil indebære forringelse af områdets naturtypereller levestederne for arterne, eller at lokalplanen kan medføre forstyrrelser, der har betydeligekonsekvenser for de arter området er udpeget for, kan lokalplanen ikke gennemføres i denforeliggende form.
Habitatdirektivets artsbeskyttelse§ 2.2.I forbindelse med lokalplanlægningen skal det undersøges, hvorvidtder forekommer arter omfattet af habitatdirektivets bilag IV indenfor det pågældende område. Hvis sådanne arter findes i området, skalder foretages en konsekvensvurdering af, om de bliver påvirket afarealanvendelsen.
Myndighederne er efter § 11 i habitatbekendtgørelse nr. 408 af 1. maj 2007 forpligtet tilat sikre, at en række dyrearters yngle- og rasteområder ikke beskadiges eller ødelæggesogså uden for beskyttelsesområderne. Disse arter kaldes bilag IV arter og fremgår afbilaget til ovennævnte bekendtgørelse.Se www.blst.dk/Natura2000.Det skal således i alle tilfælde sikres, at der i forbindelse med lokalplanlægningen for denye sommerhusområder ikke er konflikt med habitatdirektivets artsbeskyttelse.For området på Aarø er der af DMU foretaget en særlig vurdering i forhold til bilag IV-arter, se bilag 1. Hovedkonklusionerne herfra skal refereres i lokalplanforslaget.
Områder omfattet af naturbeskyttelseslovens bygge- og beskyttelseslinjer§ 2.3Det skal i forbindelse med lokalplanlægningen afklares, i hvilket omfangevt. bygge- og beskyttelseslinjer inden for områderne vil kunne fraviges,og om det skal ske ved konkret dispensation eller ved at linjen indskrænkes.En eventuel indskrænkning af linjerne sker ved, at kommunen indsenderen ansøgning om indskrænkning i forbindelse med forslag til lokalplantil henholdsvis Miljøcenter Odense og Miljøcenter Århus.
Området på Aarø indeholder et areal, der er omfattet af strandbeskyttelse efternaturbeskyttelseslovens § 15, og som skal friholdes for bebyggelse m.v.
Landsplandirektivfor 3 nye sommerhusområder i kystnærhedszonen iOdder, Vejle og Haderslev Kommuner, maj 2009
6
Områder omfattet af naturbeskyttelseslovens § 3 om beskyttelse af naturtyper§ 2.4Det skal fremgå af lokalplanens retningslinjer, at der inden for de nyesommerhusområder ikke må ske ændringer i tilstanden af de arealer, derer omfattet af naturbeskyttelseslovens § 3 om beskyttelse af naturtyperog en omkringliggende bræmme på mindst 5 m.
Området på Aarø indeholder et mindre vandhul, der er omfattet af naturbeskyttelses-lovens § 3 om beskyttelse af naturtyper og en omkringliggende bræmme på mindst5 m må ikke udstykkes til sommerhusgrunde eller på anden måde inddrages tilintensiv anvendelse som medfører, at naturarealerne og deres eksisterende økologiskefunktioner forsvinder eller bliver påvirkede. Hvis arealerne indgår på anden måde isommerhusområdet, fx. som naturarealer, fællesarealer, rekreative arealer eller lignendeer det vigtigt, at deres tilstand og økologiske funktion ikke ændres. Intensiv rekreativanvendelse, afvanding, anlæg af stier, græsslåning, oprensning af søer og vandhuller vilkræve en forudgående dispensation.
Områder med jord- og stendiger beskyttet af museumslovens § 29a§ 2.5Det skal fremgå af lokalplanens retningslinjer, at der inden for de nyesommerhusområder ikke må ske ændringer i tilstanden af de jord- ogstendiger, der er omfattet af museumslovens § 29a.
Området ved Mørkholt indeholder diger omfattet af museumslovens § 29a.
Vandindvindings- og drikkevandsinteresser i områderne§ 2.6Ved lokalplanlægningen skal man være opmærksom på hensynet tilvandindvindings- og drikkevandsinteresser.
Miljøvurdering af planer og programmer§ 2.7I forbindelse med kommunernes udarbejdelse af forslag til lokalplanerog evt. tillæg til kommuneplaner for udvidelse af sommerhusområderi henhold til miljøministerens landsplandirektiv skal der foretagesvurderinger af planforslagene i henhold til reglerne i lovbekendtgørelsenr. 1338 af 22. oktober 2007 om miljøvurdering af planer ogprogrammer.
I forbindelse med udarbejdelsen af dette forslag til landsplandirektiv er der fore-taget miljøvurdering af forslaget. Det henvises til afsnit 6 med den udarbejdedemiljørapport.
7
Landsplandirektivfor 3 nye sommerhusområder i kystnærhedszonen iOdder, Vejle og Haderslev Kommuner, maj 2009
3. Vejle KommuneMørkholtEt af Vejle Kommunes få sommer-husområder ligger langs Vejle Fjordfra Mørkholt i nord til Hvidbjerg i syd.Området er af ældre dato og der erbebyggelse helt ned til kystskrænten.Et 90 ha stort areal bag det eksisterendesommerhusområde er i Vejle Amtsregionplan 2005 reserveret til almeneferie- og fritidsformål. Med dettelandsplandirektiv foreslås ca. 19,5ha af dette areal konverteret tilsommerhusområde, mens restentilbageføres til jordbrugsformål ognaturområde, idet dog de arealer nordfor Hagenvej, der ikke fastlæggestil sommerhusområde, fastholdes tilferie- og fritidsformål.
Landskabet og naturenpå egnenFerie-fritidsområdet er kendetegnetaf et forholdsvis svagt faldendeterræn ned mod kysten. Området erbeliggende på en højtliggende dyrketmoræneflade. Området indeholderflere lokale bakkedrag, hvor derfra det nordligste er udsigt overVejle Fjord mod både øst og nordmens der fra det sydlige bakkedrager fjordudsigt mod øst. Områdetbestår af nogle forholdsvis storelandbrugsflader, der flere stedergennemskæres af træbevoksedediger. I den sydlige og sydøstlige del afområdet er spredte skovplantningerog et mindre lavbundsområde. FraLavbolsvej er der udsigt over VejleFjord mod øst. Vest for områdeter åbne landbrugsarealer og et parlandbrugsejendomme.
let grænser mod nord op til et eksi-sterende sommerhusområde samtet mindre skovområde. Mod nordligger to mindre husmandsbrugved Hagenvej. Mod øst ligger,kun adskilt af en grøn kile, tætsommerhusbebyggelse helt nedtil Vejle Fjord. Syd for det nyesommerhusområdeliggeretnaturområde, der er delvist skovbe-vokset. Områdets vestlige afgræns-ning falder sammen med denaf Vejle Kommune beregnedelugtgenegrænse for svineproduk-tionen på den vest for områdetbeliggendelandbrugsejendom.Arealet er delt i to områder, der erbeliggende henholdsvis nord og sydfor Lavbolsvej. Det nordlige områdeomfatter ca. 11 ha og det sydlige ca.8,5 ha.
nemskæring af et dige, skal dettevære tilladt, hvis der opnås dispen-sation efter museumsloven hertil.
Retningslinjer§ 1 Der udlægges et arealpå ca. 19,5 ha til som-merhusformål bagved deteksisterende sommerhus-område.§ 2 Arealet skal afgrænsessom vist på kortskitsen,og der må maksimaltudlægges 110 sommer-husgrunde inden for om-rådet.§ 3 Arealet indeholder flerediger, der er beskyttedeefter museumslovens §29 a. Disse diger skalsikres beskyttelse i lokal-planen. Hvor vejbetje-ningen af området heltundtagelsesvis nødven-diggør gennemskæringaf et dige, skal dettevære tilladt, hvis deropnås dispensation eftermuseumsloven hertil.§ 4 Ved kommune- og lokal-planlægningen skal detsikres, at myndighedskravefter anden lovgivningrespekteres, herunder til-ladelser fra andre myn-digheder.
Eksisterende bindingerOmrådet er i Vejle Amts regionplan2005 reserveret til almene ferie- ogfritidsformål. Det foreslåede nyesommerhusområde omfatter kunen mindre del af denne reservation.I forbindelse med, at dette arealkonverteres til sommerhusområdetilbageføres den resterende delaf det reserverede område tiljordbrugsformål og naturområde, idetdog de arealer nord for Hagenvej, derikke fastlægges til sommerhusområde,fastholdes til ferie- og fritidsformål.Arealet indeholder flere diger, derer beskyttet efter museumslovens§ 29 a. Disse diger skal sikresbeskyttelse i lokalplanen. Hvorvejbetjeningen af området heltundtagelsesvis nødvendiggør gen-
Det nye områdeArealet ligger bag det eksisterendesommerhusområde og er kun adskiltherfra af en bred grøn strandbeskyttetkile i nord-syd gående retning. Area-
Landsplandirektivfor 3 nye sommerhusområder i kystnærhedszonen iOdder, Vejle og Haderslev Kommuner, maj 2009
8
Nyt sommerhusområdeFerie og fritidsformålOmråde der overføres til jordbrugsformål og naturområdeEksisterende sommerhusområdeByzoneStrandbeskyttelseslinie
9
Landsplandirektivfor 3 nye sommerhusområder i kystnærhedszonen iOdder, Vejle og Haderslev Kommuner, maj 2009
4. Odder KommuneSaxildStørstedelen af de eksisterende som-merhusområder i Odder Kommuneligger langs østkysten inden for en ca.5 km lang bræmme fra Rude Strand inord til Dyngby Strand i syd. Saxild erbeliggende omtrent midt herfor. Detteområde er i Århus Amts regionplan2005 reserveret til ferie- og fritidsanlæg.Med dette landsplandirektiv konverte-res området til sommerhusområde.Området omfatter ca. 21,8 ha.
Landskabet og naturenpå egnenLandskabet ved Saxild er del af etstørre landskab øst for Odder, der erkarakteriseret ved åbent, fladt terræn,store markfelter, få læhegn, men småløvskovsparceller mellem Saxild og
Odder. Karakteristisk er også de mangelandsbyer og de få naturarealer.Landskabet mellem Saxild og kysten erkarakteriseret af en dyrket moræneflademed et fladt og åbent terræn. Områdetnordvest for Saxild er præget afstore marker med spredtliggende,middelstore gårdanlæg. Den oprinde-lige stjernestruktur genkendes i land-skabet. Langs kysten ligger et bælte afsommerhuse, og havet er derfor kunundtagelsesvist synligt fra baglandet.
domme inden for området. Områdetafgrænses mod syd af vejen fra Saxildby og campingpladsen. Mod nord liggeråbent land, hvor kommunen har planerom en udvidelse af selve Saxild by, derskal holdes adskilt fra sommerhus-området via etablering af en bufferzone.I det nordøstlige hjørne gennemskæresområdet af et mindre vandløb/grøft.
Eksisterende bindingerOmrådet er i Århus Amts regionplan2005 reserveret til ferie- og fritidsanlæg.Området er i Odder Kommunes kom-muneplan planlagt til nyt byzoneom-råde. Der er ingen bindinger efternaturbeskyttelsesloven på området.
Det nye områdeOmrådet er delvist beliggende bagen campingplads og anvendes tillandbrugsformål. Der ligger to ejen-
Retningslinjer§ 1 Der udlægges et arealpå ca. 21,8 ha til sommer-husformål bagved deteksisterende sommerhus-område.Nyt sommerhusområdeEksisterende sommerhusområdeByzoneStrandbeskyttelseslinje
§ 2 Arealet skal afgrænsessom vist på kortskitsen,og der må maksimalt ud-lægges 156 sommerhus-grunde inden for om-rådet§ 3 Ved kommune- og lokal-planlægningen skal detsikres, at myndighedskravefter anden lovgivningrespekteres, herunder til-ladelser fra andre myn-digheder.§ 4 Der må ikke opføres be-byggelse på arealer, derligger under kote 2,5 m.
Landsplandirektivfor 3 nye sommerhusområder i kystnærhedszonen iOdder, Vejle og Haderslev Kommuner, maj 2009
10
5. Haderslev KommuneAarøAarø ligger i Lillebælt og harforbindelse til fastlandet via færge-drift til Aarøsund. Aarø by liggerpå øens vestside grænsende op tilet strandengsareal, der adskillerbyen fra en oddedannelse, hvorpåhavnen ligger. På sydkysten ligger etsommerhusområde, der omfatter ca.41 sommerhuse. Desuden benyttesflere af øens helårsboliger somsommerhuse. Landsplandirektivet fornye sommerhusområder i Sønder-jylland fra april 2007 udlagde 20grunde på den sydlige del af Aarø.Samtidig med udstedelsen aflandsplandirektivet blev det besluttet,at der skulle udlægges areal tilyderligere 12 sommerhusgrunde påAarø. Med dette landsplandirektivudlægges de 12 sommerhusgrundepå arealet umiddelbart bag deteksisterende sommerhusområde.spredte småskove. Flere lodsejerehar via Årø Landvindings- og Digelagvist interesse for et naturgenop-retningsprojekt på den midterstedel af øen. Det foreslåede udlægaf sommerhuse tager højde fornaturgenopretningsprojektet. Heleøen har store naturmæssige værdier,der især er knyttet til strandengenepå øens vest- og østside.Aarø er beliggende i internationaltnaturbeskyttelsesområde og indgåri habitatområde 96, fuglebeskyt-telsesområde 47 og Ramsarområde15. De på Aarø forekommendehabitatnaturtyper er især knyttet til dekystnære områder som strandengeog klitarealer.By- og Landskabsstyrelsen meddelermed dette landsplandirektiv samtidigtilladelse i henhold til § 5 stk. 5 ibekendtgørelse om udpegning ogadministration af internationale na-turbeskyttelsesområder samt beskyt-telse af visse arter, da den forelig-gende konsekvensvurdering godt-gør, at en planlægning i dettetilfælde kan gennemføres uden atskade arter eller naturtyper.
Det nye områdeOmrådet er på ca. 3,3 ha og beståraf to delområder, der er adskilt ved etlevende hegn. Området grænser modvest og syd op til vejen, hvor der erlevende hegn omkring. Det nordligedelområde omfatter dels en ca. 50 mbred bevoksning med ædelgran samtet græsareal. Det sydlige delområdeanvendes til landbrug og i detsydøstlige hjørne er der et mindreskovomkranset vandhul. Mod vestog øst ligger åbne dyrkede arealerog lavbundsområder.
Landskabet og naturenpå egnenTerrænet på Aarø er genereltfladt til let bølget. Den midterstedel af øen består af en lavning,der mod øst og vest er omgivet afhøjereliggende arealer, som giver enhøjdeforskel på op til 5-6 meter. Delavtliggende arealer er drænet, ogøen gennemskæres derfor af kraftigedrængrøfter nord-syd. Langs Aarøsnordvest-, nord- og østkyst er opførtdiger, mens sydkysten udgøres af enop til 4 meter høj kystklint med entilhørende forstrand. Mod øst og vester der dannet krumoddesystemer,der har gjort nogle småøer landfastemed selve Aarø. Hovedparten afAarø er enten opdyrket eller udlagt tilgræsningsarealer. Træbevoksningenudgøres primært af levende hegnlangs veje og markskel samt mindretræbevoksninger ved vandhuller og
Afhjælpende foranstaltningeraf hensyn til Natura 2000-forpligtelserneAarø er i sin helhed udpeget somNatura 2000 område. Det indebærer,at der skal udarbejdes en vurdering afkonsekvenserne for naturen i relationtil de internationale forpligtigelserefter Natura 2000.Konsekvensvurderingen er udarbejdetaf DMU og er medtaget som bilag tillandsplandirektivet. Denne konsekvens-vurdering er et supplement til denkonsekvensvurdering, der blev udarbej-det i forbindelse med landsplandirektivetfor 11 nye sommerhusområder ikystnærhedszonen i Sønderjylland fraapril 2007, og som kan findes på Skov-og Naturstyrelsens hjemmeside:http://www.skovognatur.dk/NR/rdonlyres/8E9CC67C-1F0C-4CC4-A4DA-4C58C94901CE/40097/KonsekvensvurderingAaroe.pdf
Eksisterende bindingerEn mindre del af det foreslåedeudlæg er beliggende inden forstrandbeskyttelseslinjen. Den strand-beskyttede del af arealet må ikkebebygges, men udlægges til grøntområde. Aarø er i SønderjyllandsAmts regionplan 2005 udpegetsom værdifuldt kystlandskab ogværdifuldt kulturmiljø.DMU har konstateret, at områdetindeholder en mindre bestand afden fredede skov-hullæbe. Medhenblik på at sikre denne bestandaf skov-hullæbe skal det område,hvor planten findes i dag friholdesfor byggeri og anlæg samt andreindgreb.
11
Landsplandirektivfor 3 nye sommerhusområder i kystnærhedszonen iOdder, Vejle og Haderslev Kommuner, maj 2009
Konsekvensvurderingens konklusion er,at det foreslåede sommerhusområde påAarø ikke vil have væsentlige negativevirkninger på hverken habitattyper ellerarter i udpegningsgrundlaget for det
internationale naturbeskyttelsesområdeeller arter listet på habitatdirektivetsbilag IV og fuglebeskyttelsesdirektivetsbilag 1, hvis der gennemføres en rækkeafhjælpende foranstaltninger. Disse for-
anstaltninger har karakter af fx beplant-ningsrestriktioner og retablering af etvandhul.
Nyt sommerhusområdeOmråde der ikke må bebyggesInternationalt naturbeskyttelsesområdeEksisterende sommerhusområdeStrandbeskyttelseslinje
Landsplandirektivfor 3 nye sommerhusområder i kystnærhedszonen iOdder, Vejle og Haderslev Kommuner, maj 2009
12
De af DMU beskrevne afhjælpendeforanstaltninger er dels medtageti direktivets retningslinjer for ind-holdet af lokalplanerne for de tosommerhusområder, dels medtageti den aftale, som Miljøministeriet harindgået med Haderslev Kommune omat følge op på konsekvensvurderingen.Der er med Haderslev Kommune aftaltfølgende:• at vandhullet i det sydøstlige hjørne plejes, så det er egnet som yngle-og rasteområde for spidssnudetfrø og strandtudse. Heri indgår, atbevoksningen på den østlige ogvestlige del af vandhullet tyndesog holdes lysåben, at stejle bredderudjævnes, så de bliver velegnedefor frøer og tudser, og at der ikketilledes dræn- eller andet vand.• at bevoksningen på den nordlige side af vandhullet skal videreud-vikles som bevoksning med storeog gamle træer af især rød-el.• at en 5 meter bred bræmme mellem de levende hegn ogsommerhusgrundene friholdes forbuske og træer.• at alt spildevand skal afledes til rensningsanlæg eller tilsvarenderensning.Hertil kommer,• at der vil blive iværksat en informationskampagnemedfoldere om beskyttelsen affuglelivet på Aarø og Aarø Kalv,• at skiltningen om adgangs-forbudet i fuglenes yngletid påAarø Kalv vil blive revurderet medhenblik på en evt. forbedring, og• at et mere effektivt hegn på grænsen til vildtreservatet på AarøKalv for at holde hunde og katteude vil blive overvejet.
Retningslinjer for området§ 1 Der udlægges et areal på3,3 ha til sommerhusformålpå den sydlige del af Aarø.§ 2 Arealet skal afgrænses somvist på kortskitsen, og dermå maksimalt udlægges 12sommerhusgrunde indenfor området.§ 3 Det skal gennem lokal-planlægningen sikres, atdet på kortskitsen medblå signatur viste arealfriholdes for bebyggelse.Arealet består dels aflandbrug og dels af etmindre vandhul.§ 4 En lokalplan for udlæg afsommerhuse skal indehol-de bestemmelser om,• at sommerhusområdet eta-bleres med et åbent præg,idet dog de eksisterendelevende hegn skal opret-holdes, og der skal bibe-holdes en 5 meter bredbræmme, som friholdesfor træer og buske mellemde levende hegn ogsommerhusgrundene.• at der inden for lokal-planområdet ikke må såseller plantes hybenroser(Rosa rugosa og Rosa kam-tchatika), Kæmpe-Bjørne-klo (Heracleum mantegazzi-anum), Japan-Pileurt (Rey-noutria japonica), Kæmpe-Pileurt (Reynoutria sacha-linensis), Kanadisk Gylden-ris (Solidago canadensis),Sildig Gyldenris (Solidagogigantea) eller Bukketorn(Lycium barbarum).§ 5 En lokalplan for sommer-husområdet skal indeholde
en bestemmelse om, at derskal oprettes en grund-ejerforening med med-lemspligt for samtligeejere af ejendomme indenfor lokalplanområdet. Derskal i grundejerforeningensvedtægter optages be-stemmelser om, at delevende hegn opretholdes,at bræmmerne på 5 mfriholdes for beplantning,at den sydlige del afvandhullet friholdes forbeplantning, at det erforbudt at så eller plantede i § 4 nævnte arter, ogat det grønne område ud-vikles som et friareal medlavtvoksende vegetationog spredte buske.§ 6 Ved kommune- og lokal-planlægningen for area-let skal det sikres, at myn-dighedskrav efter andenlovgivning respekteres, her-under tilladelser fra andremyndigheder.§ 7 Der må ikke opføresbebyggelse på arealer, derligger under kote 2,5 m.§ 8 Sommerhusområdet eta-bleres med et åbent præg,idetdogeksisterendelæhegn bibeholdes.§ 9 Anlægsarbejder i forbin-delse med sommerhus-området henlægges tiludenfor fuglenes yngletiddvs. efter 15. juli og før 1.marts.§ 10 De eksisterende levendehegn langs asfaltvejen fraAarø By til Bolmose Engebevares.
13
Landsplandirektivfor 3 nye sommerhusområder i kystnærhedszonen iOdder, Vejle og Haderslev Kommuner, maj 2009
Landsplandirektivfor 3 nye sommerhusområder i kystnærhedszonen iOdder, Vejle og Haderslev Kommuner, maj 2009
14
6. Miljøvurdering afforslag til landsplandirektivI forbindelse med udarbejdelse af forslaget til landsplandirektiv er der foretagetnedenstående miljøvurdering af forslaget i forhold til reglerne i lovbekendtgørelse nr.1338 af 22. oktober 2007 om miljøvurdering af planer og programmer.Efter loven påhviler det den myndighed, der er ansvarlig for tilvejebringelsen af planen ellerprogrammet at tage stilling til spørgsmålet, om planen eller programmet er omfattet af loven.Desuden kan myndigheden beslutte at gennemføre en miljøvurdering i yderligere omfang.Dette forslag til landsplandirektiv, der omfatter udlæg af nye sommerhusområder påtre konkrete arealer, er en del af udmøntningen af lovbekendtgørelse nr. 1027 af 20.oktober 2008, der åbner mulighed for at udlægge op til 8.000 nye sommerhusgrundeprimært i landets yderområder på de i loven nævnte vilkår.Forslaget til landsplandirektiv omfatter tre områder, hvoraf de to af områderneudlægges via konverteringer af regionplanlagte ferie-fritidsreservationer. Det drejer sigom områderne ved Mørkholt, Vejle Kommune og Saxild, Odder Kommune. Det sidsteområde udlægges på Aarø, Haderslev Kommune.By- og Landskabsstyrelsen har vurderet, at forslag til landsplandirektiv er omfattet af lovom miljøvurdering af planer og programmer § 3 stk. 1 nr. 2 og nr. 3, jf. § 4 stk. 2Der blev i september 2007 gennemført en høring af de berørte myndigheder (Vejle,Odder og Haderslev Kommuner) i forhold til indholdet i miljøvurderingen. Ingen af demhavde bemærkninger til særlige emner, der skulle behandles i miljøvurderingen.Forslaget om udlægget på Aarø er udover denne miljøvurdering selvstændigtkonsekvensvurderet i forhold til Natura 2000 i bilag 1.
Saxild, Odder KommuneHele området er i både Århus Amts regionplan 2005 og Odder Kommunes kommuneplan1994-2006 udlagt til ferie- og fritidsanlæg (hotel, ferieby eller lignende) med enmaksimal overnatningskapacitet på 500. Ifølge regionplanens retningslinjer skal der vedudformningen tages særlig hensyn til de landskabelige interesser og naturbeskyttelsen.Amtsrådet forbeholdt sig ret til at stille krav om offentlighedens adgang til dele af detnye ferieboliganlægs friarealer. Området er desuden i Odder Kommunes kommuneplan1994-2006 udlagt til kommende byzone. Planen miljøvurderes i forhold til evt. ændringeri forhold til de eksisterende planer om et ferie-fritidsanlæg på arealet.
A.Skitsering af planens indhold, hovedformål og forbindelser medandre relevante planer.Landsplandirektivet giver Odder Kommune mulighed for inden for de i kapitel4 fastlagte rammer at konvertere det planlagte areal til ferie- og fritidsanlæg tilsommerhusområde med maksimalt 156 sommerhusgrunde.
B.De relevante aspekter af den nuværende miljøstatus ogdens sandsynlige virkning, hvis planen ikke gennemføres –0-alternativet.Området anvendes i dag til landbrugsformål. 0-alternativet er, at dergennemføres planlægning for et ferie-fritidsanlæg i området. Hvis denne planeller 0-alternativet ikke gennemføres, kan områdets nuværende anvendelsetil landbrugsformål videreføres. En af konsekvenserne ved at gennemføre0-alternativet er, at der ikke udlægges nye kystnære sommerhusområder i
15
Landsplandirektivfor 3 nye sommerhusområder i kystnærhedszonen iOdder, Vejle og Haderslev Kommuner, maj 2009
Odder Kommune, idet der ikke findes andre områder inden for kommunen, deropfylder alle kravene i planlovens § 5b stk. 2.
C.Miljøforholdene i områder, der kan blive væsentligt berørt ogD. Ethvert eksisterende miljøproblem som har særlig betydningfor områder efter direktiv 79/409/EØF og 92/43/EØF.De to punkter C og D behandles under et i denne miljørapport.Udlægget af sommerhusgrunde vil sandsynligvis medføre en øget mængde trafiksåvel i forbindelse med anlægsfasen som efterfølgende. Sommerhusudlæggetvil også medføre et øget brug af bade- og strandmulighederne i området. Detvurderes dog ikke, at forslaget vil påvirke andre områder væsentligt i forholdtil 0-alternativet om et ferie-fritidsanlæg i området. Det foreslåede område erikke beliggende i nærheden af Natura 2000-områder, hvorfor det vurderes, atudlægget af sommerhuse ikke vil påvirke Natura 2000-interesser.
E.Miljøbeskyttelsesmål, der er fastlagt på internationalt plan,fællesskabsplan eller medlemsstatsplan, og hvordan der er tagethensyn til disse mål under udarbejdelsen af direktivet.Området er udarbejdet under iagttagelse af de hensyn til natur og miljø, derdels fremgår af planlovens § 5b stk. 2 og dels af de generelle retningslinjer idette forslags kapitel 2. På den baggrund vurderes det, at forslaget ikke vilpåvirke miljøbeskyttelsesmål.
F.Den sandsynlige væsentlige indvirkning på miljøet, herunder påspørgsmål som den biologiske mangfoldighed, befolkningen,menneskers sundhed, fauna, flora, jordbund, vand, luft, klimatiskefaktorer, materielle goder, landskab, kulturarv, herunder kirkerog deres omgivelser, samt arkitektonisk og arkæologisk arv ogdet indbyrdes forhold mellem ovenstående faktorer.Udlægget er foretaget under forudsætningerne i planlovens § 5b stk. 2og de generelle retningslinjer i dette forslags kapitel 2. Spørgsmål omspildevandshåndtering håndteres i forbindelse med lokalplanlægningen.Udlægget af sommerhuse kan medføre en begrænset offentlig adgang iforhold til 0-alternativet, idet der ifølge regionplanen kunne stilles krav omoffentlighedens adgang til dele af nye ferieboliganlægs friarealer.Samlet vurderes det, at landsplandirektivet i forhold til 0-alternativet ikkeændrer væsentligt på den sandsynlige påvirkning i forhold til den nuværendemiljøstatus.
G.Planlagte foranstaltninger for at undgå, begrænse og så vidtmuligt opveje enhver eventuel væsentlig negativ indvirkning påmiljøet af planens gennemførelse.For at modvirke evt. væsentlige negative indvirkninger på miljøet vedlandsplandirektivets gennemførelse, er det fastsat at kommunen i den videreplanlægning skal iagttage de generelle retningslinjer i kapitel 2 og de fastlagteretningslinjer i kapitel 4.
H.Skitsering af grunden til at vælge de alternativer, der harværet behandlet, og en beskrivelse af hvorledes vurderingen ergennemført.Andre alternative placeringer af udlægget har ikke været drøftet, idet udlæggetpå forhånd var aftalt til denne placering.
Landsplandirektivfor 3 nye sommerhusområder i kystnærhedszonen iOdder, Vejle og Haderslev Kommuner, maj 2009
16
I.Beskrivelse af påtænkte foranstaltninger vedrørende overvågning.Overvågning af den videre myndighedsbehandling i forlængelse af miljøministerensudstedelse af landsplandirektivet vil finde sted i miljøcentrene, idet miljøcentreneog andre statslige myndigheder efter planloven modtager kommunens forslag tillokalplaner og kommuneplantillæg i planforslagets høringsperiode.
J.Kortfattet resume.Forslaget giver mulighed for at konvertere det planlagte ferie- og fritidsanlægtil sommerhusområde med maksimalt 156 sommerhusgrunde. Planen ermiljøvurderet i forhold til evt. ændringer i relation til de eksisterende planerom et feriecenter eller lignende på arealet. Udlægget af sommerhuse kanmedføre en begrænset offentlig adgang i forhold til 0-alternativet, idet derifølge regionplanen kunne stilles krav om offentlighedens adgang til dele afnye ferieboliganlægs friarealer. Samlet set vurderes det, at dette forslag ikke vilændre væsentligt på den sandsynlige påvirkning i forhold til 0-alternativet.
Mørkholt, Vejle KommuneVejle Amts regionplan 2005 reserverer et ca. 90 ha stort areal til almene ferie- og fritidsformål(feriecenter eller lignende i form af hytter med tilhørende fællesanlæg), hvor indenfor detforeslåede sommerhusområde er beliggende, jf. kort i kapitel 3. Ifølge regionplanensretningslinje for området skal feriecenteret i størrelse og udformning respektere de øvrigeinteresser i området, herunder hensyn til sikring af offentlighedens adgang til kysten.I den gamle Børkop Kommunes kommuneplan 2005-2017 er det ferie-fritidsreserveredeområde udlagt til kommende byzone. Planen miljøvurderes i forhold til evt. ændringer iforhold til de eksisterende planer om et feriecenter eller lignende på arealet.
A.Skitsering af planens indhold, hovedformål og forbindelser medandre relevante planer.Landsplandirektivet giver Vejle Kommune mulighed for inden for de i kapitel3 fastlagte rammer at konvertere dele af det planlagte ferie- og fritidsareal tilsommerhusområde med maksimalt 110 sommerhusgrunde. Den resterende delaf arealet tilbageføres til jordbrugsformål og naturområde.
B.De relevante aspekter af den nuværende miljøstatus og denssandsynlige virkning, hvis planen ikke gennemføres – 0-alternativet.Området består i dag af landbrugsarealer. Mod nord ligger to husmandsbrug,mens den sydlige del indeholder en mindre skovbevoksning. 0-alternativeter, at der gennemføres planlægning for et feriecenter, der enten omfatterhele området eller dele heraf. Hvis denne plan om at konvertere områdettil sommerhusområde eller 0-alternativet ikke gennemføres, kan områdetsnuværende anvendelse til landbrugsformål videreføres. En af konsekvenserneved at gennemføre 0-alternativet er, at der ikke udlægges nye kystnæresommerhusområder i Vejle Kommune, idet der ikke findes andre områder indenfor kommunen, der opfylder kravene i planlovens § 5b stk. 2.
C.Miljøforholdene i områder, der kan blive væsentligt berørt ogD. Ethvert eksisterende miljøproblem som har særlig betydningfor områder efter direktiv 79/409/EØF og 92/43/EØF.De to punkter C og D behandles under et i denne miljørapport.Udlægget af sommerhusgrunde vil sandsynligvis medføre en øget mængde trafiksåvel i forbindelse med anlægsfasen som efterfølgende. Sommerhusudlæggetvil også medføre et øget brug af bade- og strandmulighederne i området. Det
17
Landsplandirektivfor 3 nye sommerhusområder i kystnærhedszonen iOdder, Vejle og Haderslev Kommuner, maj 2009
vurderes dog, at forslaget ikke vil påvirke andre områder væsentligt i forholdtil 0-alternativet om et ferie-fritidscenter i området. Det foreslåede område erikke beliggende i nærheden af Natura 2000-områder, hvorfor det vurderes, atudlægget af sommerhuse ikke vil påvirke Natura 2000-interesser.
E.Miljøbeskyttelsesmål, der er fastlagt på internationalt plan, fælles-skabsplan eller medlemsstatsplan og hvordan der er taget hensyn tildisse mål under udarbejdelsen af direktivet.Området er udarbejdet under iagttagelse af de hensyn til natur og miljø, derdels fremgår af planlovens § 5b stk. 2 og dels af de generelle retningslinjer idette forslags kapitel 2. På den baggrund vurderes det, at forslaget ikke vilpåvirke miljøbeskyttelsesmål.
F.Den sandsynlige væsentlige indvirkning på miljøet, herunder påspørgsmål som den biologiske mangfoldighed, befolkningen,menneskers sundhed, fauna, flora, jordbund, vand, luft, klimatiskefaktorer, materielle goder, landskab, kulturarv, herunder kirkerog deres omgivelser, samt arkitektonisk og arkæologisk arv ogdet indbyrdes forhold mellem ovenstående faktorer.Udlægget er foretaget under forudsætningerne i planlovens § 5b stk. 2 og degenerelle retningslinjer i dette forslags kapitel 2. Landsplandirektivet vedrørerdesuden kun en mindre del af det ferie-fritidsreserverede område, mens denresterende del vedbliver som natur og jordbrugsområde, jf. kapitel 3. Spørgsmålom spildevandshåndtering håndteres i forbindelse med lokalplanlægningen. Detvurderes, at landsplandirektivet, der giver mulighed at planlægge og udstykke endel af området til sommerhusgrunde, kan medføre en begrænset offentlig adgang iforhold til 0-alternativet, idet området ifølge Børkop Kommunes kommuneplan bl.a.kunne anvendes til offentligt opholdsområde. Afgrænsningen af sommerhusområdeter udarbejdet under hensyntagen til lugtgenegrænsen for svineproduktionen pålandbrugsejendommen, der er beliggende vest for sommerhusområdet.Samlet vurderes det, at landsplandirektivet i forhold til 0-alternativet ikke ændrervæsentligt på den sandsynlige påvirkning i forhold til den nuværende miljøstatus.
G.Planlagte foranstaltninger for at undgå, begrænse og så vidtmuligt opveje enhver eventuel væsentlig negativ indvirkning påmiljøet af planens gennemførelse.For at modvirke evt. væsentlige negative indvirkninger på miljøet af landsplan-direktivets gennemførelse, er det fastsat, at kommunen i den videre planlægningskal iagttage de generelle retningslinjer i kapitel 2 og de fastlagte retningslinjeri kapitel 3. Eksempelvis sikring af de beskyttede diger.
H.Skitsering af grunden til at vælge de alternativer, der harværet behandlet, og en beskrivelse af hvorledes vurderingen ergennemført.
Andre alternative placeringer af udlægget har ikke været drøftet, idet udlæggetpå forhånd var aftalt til denne placering.
I.Beskrivelse af påtænkte foranstaltninger vedrørende overvågning.Overvågning af den videre myndighedsbehandling i forlængelse af miljøminis-terens udstedelse af landsplandirektivet vil finde sted i miljøcentrene, idetmiljøcentrene og andre statslige myndigheder efter planloven modtagerkommunens forslag til lokalplaner og kommuneplantillæg i planforslagetshøringsperiode. Hertil kommer, at miljøcentrene, By- og Landskabsstyrelsen ogKulturarvsstyrelsen har kompetencer, der kan være aktuelle i forhold til netopdette område.
Landsplandirektivfor 3 nye sommerhusområder i kystnærhedszonen iOdder, Vejle og Haderslev Kommuner, maj 2009
18
J.Kortfattet resume.Forslaget giver mulighed for at konvertere dele af det planlagte ferie- ogfritidscenterareal til sommerhusområde med maksimalt 110 sommerhusgrunde.Den resterende del af arealet tilbageføres til jordbrugsformål og naturområde.Planen er miljøvurderet i forhold til evt. ændringer i relation til de eksisterendeplaner om et feriecenter eller lignende på arealet. Landsplandirektivet vedrørerkun en mindre del af det ferie-fritidsreserverede område, mens den resterendedel vedbliver som natur og jordbrugsområde, jf. kapitel 3. Det er bl.a. fastsat, atde beskyttede diger inden for arealet skal sikres beskyttelse i lokalplanen. Detvurderes, at landsplandirektivet, der giver mulighed at planlægge og udstykkeen del af området til sommerhusgrunde kan medføre en begrænset offentligadgang i forhold til 0-alternativet, idet området ifølge Børkop Kommuneskommuneplan bl.a. kunne anvendes til offentligt opholdsområde. Samlet setvurderes det, at dette forslag ikke vil ændre væsentligt på den sandsynligepåvirkning i forhold til 0-alternativet.
Aarø, Haderslev KommuneA.Skitsering af planens indhold, hovedformål og forbindelser medandre relevante planer.Forslaget til landsplandirektiv giver Haderslev Kommune mulighed for at planlæggefor op til 12 sommerhusgrunde på Aarø inden for den i forslagets kapitel 5 visteafgrænsning. Et udlæg af sommerhuse skal desuden ske inden for retningslinjernei kapitel 5, der bl.a. indeholder bestemmelser om, at de eksisterende levendehegn skal opretholdes, restriktioner i beplantningsforholdene og bestemmelserom, hvor der ikke må bebygges.Området på Aarø er beliggende inden for• Ramsarområde nr. 15• Habitatområde nr. 96• Fuglebeskyttelsesområde nr. 47Der er som tidligere nævnt foretaget en særlig Natura 2000-konsekvensvurdering,som vurderer de eventuelle konsekvenser for de arter og naturtyper, der indgåri udpegningsgrundlaget for Natura 2000-området. Denne konsekvensvurderinger medtaget som bilag til forslaget.
B.De relevante aspekter af den nuværende miljøstatus ogdens sandsynlige virkning, hvis planen ikke gennemføres –0-alternativet.Området består af to delområder, der er adskilt ved et levende hegn. Områdetgrænser mod vest og syd op til vejen, hvor der er levende hegn omkring. Det nordligedelområde omfatter en ca. 50 m bred ædelgranbevoksning samt et græsareal. Detsydlige delområde anvendes til landbrug og i det sydøstlige hjørne er der et mindreskovomkranset vandhul. Øst og vest for arealet ligger åbne dyrkede arealer oglavbundsområder.Hvis denne plan ikke gennemføres (0-alternativet), vil området stadig kunneanvendes til blandet jordbrugsformål, og der vil ikke kunne udlægges fleresommerhusgrunde på Aarø.
C.Miljøforholdene i områder, der kan blive væsentligt berørt ogD. Ethvert eksisterende miljøproblem som har særlig betydningfor områder efter direktiv 79/409/EØF og 92/43/EØF.De to punkter C og D behandles under ét i denne miljørapport.
19
Landsplandirektivfor 3 nye sommerhusområder i kystnærhedszonen iOdder, Vejle og Haderslev Kommuner, maj 2009
Forslaget er udarbejdet under iagttagelse af de hensyn til natur og miljø, der delsfremgår af planlovens § 5b stk. 2 og stk. 3, og dels af de generelle retningslinjeri dette forslags kapitel 5.Aarø er i Sønderjyllands Amts regionplan 2005 udpeget som værdifuldtkystlandskab og værdifuldt kystmiljø. Det foreslåede udlæg af sommerhuse liggermere eller mindre skjult bag de eksisterende levende hegn, der opretholdes.Det vurderes, at udlægget af sommerhuse ikke vil påvirke det visuelle indtryk afdet eksisterende kystlandskab og kystmiljø i væsentlig negativ grad.Der er som nævnt foretaget en særlig Natura 2000-konsekvensvurdering, somvurderer de eventuelle konsekvenser for de arter og naturtyper, der indgår iudpegningsgrundlaget for Natura 2000-området. Denne konsekvensvurderinger medtaget som bilag til forslaget. Heri konkluderes det, at det foreslåedesommerhusområde på Aarø ikke vil have væsentlige negative virkninger påhverken habitattyper eller arter i udpegningsgrundlaget for det internationalenaturbeskyttelsesområde eller arter, listet på habitatdirektivets bilag IVog fuglebeskyttelsesdirektivets bilag 1, hvis der gennemføres en rækkeafhjælpende foranstaltninger. Disse afhjælpende foranstaltninger er delsnævnt i selve konsekvensvurderingen og dels medtaget i forslagets kapitel 5.Foranstaltningerne har karakter af fx beplantningsrestriktioner, retablering afet vandhul og opretholdelse af de eksisterende levende hegn. Spildevand skaldesuden afledes til rensning.Ifølge DMU vil projektet have positive virkninger på bl.a. strandtudse ogspidssnudet frø, idet deres levemuligheder kan være bedre i sommerhusområderend på marker i omdrift. DMU vurderer ligeledes, at rørhøgens levevilkårformodentlig ikke vil forringes og samtidig vil projektet have gavnlig effektpå vandhullet inden for området, der er habitattype 3150, næringsrige søerog vandhuller. Projektet kan som helhed have negativ effekt for fuglelivet ivildtreservatet og i strandengsområderne på Aarøs vest- og østside som følgeaf øget færdsel. Sammenfattende vurderes det, at sommerhusområdet kananlægges uden betydelige forstyrrelser på fuglelivet i de nærliggende områder.Der er lokalt interesse for et naturgenopretningsprojekt på den midterste del aføen. Det foreslåede udlæg af sommerhuse tager højde for gennemførslen af etevt. naturgenopretningsprojekt.Der er konstateret en mindre bestand af den fredede skov-hullæbe inden forområdet. Med henblik på at sikre denne bestand af skov-hullæbe skal detområde, hvor planten findes i dag friholdes for byggeri og anlæg samt andreindgreb.
E.Miljøbeskyttelsesmål, der er fastlagt på internationalt plan,fællesskabsplan eller medlemsstatsplan og hvordan der er tagethensyn til disse mål under udarbejdelsen af direktivet.Området er udarbejdet under iagttagelse af de hensyn til natur og miljø, der delsfremgår af planlovens § 5b stk. 2 og stk. 3 og dels af de generelle retningslinjeri dette forslags kapitel 2.Det foreslåede område på Aarø er beliggende inden for Natura 2000-område,se ovenfor. Der er derfor af DMU udarbejdet en særskilt konsekvensvurdering idette forslags bilag 1, der gennemgår miljøforholdene og forholdet til Natura2000-forpligtelserne. Naturværdierne er især knyttet til strandengsarealernelangs øens vest- og østkyst.I konsekvensvurderingen konkluderes det, at det foreslåede sommerhusområdepå Aarø ikke vil have væsentlige negative virkninger på hverken habitattyper ellerarter i udpegningsgrundlaget for det internationale naturbeskyttelsesområde
Landsplandirektivfor 3 nye sommerhusområder i kystnærhedszonen iOdder, Vejle og Haderslev Kommuner, maj 2009
20
eller arter listet på habitatdirektivets bilag IV og fuglebeskyttelsesdirektivetsbilag 1, hvis der gennemføres en række afhjælpende foranstaltninger. SåfremtDMU i konsekvensvurderingen havde konkluderet det modsatte, ville denneplan ikke kunne gennemføres.Disse afhjælpende foranstaltninger er dels nævnt i selve konsekvensvurderingenog er medtaget i forslagets kapitel 5. Foranstaltningerne har karakter af fxbeplantningsrestriktioner, retablering af et vandhul, opretholdelse af deeksisterende levende hegn, og spildevand skal afledes til rensning.Ifølge DMU vil projektet have gavnlig virkning for strandtudse og spidssnudetfrø, idet deres leveområder kan være bedre i sommerhusområder end påmarker i omdrift. Projektet vil samtidig have positiv effekt på det indenforområdet beliggende vandhul, idet vandhullet plejes, så det er egnet yngle- ograsteområde for bl.a. de to arter og habitattype 3150. Det omfatter bl.a. atbevoksningen på vandhullets øst- og vestside tyndes og holdes lysåben, at destejle bredder udjævnes og der ikke tilledes dræn eller andet vand.Rørhøgens levevilkår vil formodentlig ikke forringes, såfremt den ikke forstyrrespå reden og i en passende afstand herfra i yngletiden. Ifølge DMU har detforeslåede område en habitatsammensætning, der gør det mindre attraktivtsom levested for rørhøgen, og der er derfor næppe grund til at formode, at detteområde er af væsentlig betydning som fourageringsområde for rørhøgen.
F.Den sandsynlige væsentlige indvirkning på miljøet, herunder påspørgsmål som den biologiske mangfoldighed, befolkningen,menneskers sundhed, fauna, flora, jordbund, vand, luft, klimatiskefaktorer, materielle goder, landskab, kulturarv, herunder kirkerog deres omgivelser, samt arkitektonisk og arkæologisk arv ogdet indbyrdes forhold mellem ovenstående faktorer.Det vurderes, at dette forslag vil have indvirkning på miljøet, hvilket forforhold relateret til Natura 2000 er gennemgået i den af DMU udarbejdedekonsekvensvurdering i bilag 1. Konsekvensvurderingens konklusion er, atdet foreslåede sommerhusområde på Aarø ikke vil have væsentlige negativevirkninger i forhold til Natura 2000-forpligtelserne, hvis der gennemføresen række afhjælpende foranstaltninger. Udlægget er foretaget underforudsætningerne i planlovens § 5b stk. 2 og 3 og de generelle retningslinjeri dette forslags kapitel 2. Der er således lagt vægt på at skåne natur og miljø,herunder landskabelige og visuelle hensyn. Området er bl.a. udlagt underhensyntagen til hverken at hindre indsynet til de centrale dele af øen ellerudsynet mod Aarøsund.
Området er udlagt i sammenhæng med de eksisterende sommerhuse på Aarø,således at den eksisterende strand på sydsiden af øen nemt kan benyttes.Der henvises til forslagets kapitel 5, hvori de særlige retningslinjer for Aarø eroplistet.
G.Planlagte foranstaltninger for at undgå, begrænse og så vidtmuligt opveje enhver eventuel væsentlig negativ indvirkning påmiljøet af planens gennemførelse.For at modvirke evt. væsentlige negative indvirkninger på miljøet aflandsplandirektivets gennemførelse, er det fastsat, at kommunen i den videreplanlægning skal iagttage de generelle retningslinjer i kapitel 2 og de fastlagteretningslinjer m.v. i kapitel 5. Eksempelvis at vandhullet skal plejes og derfriholdes en åben bræmme mellem de levende hegn og sommerhusgrundene.
21
Landsplandirektivfor 3 nye sommerhusområder i kystnærhedszonen iOdder, Vejle og Haderslev Kommuner, maj 2009
H.Skitsering af grunden til at vælge de alternativer, der harværet behandlet, og en beskrivelse af hvorledes vurderingen ergennemført.Andre alternative placeringer af udlægget har ikke været drøftet, idet udlæggetpå forhånd var aftalt til denne placering.
I.Beskrivelse af påtænkte foranstaltninger vedrørende overvågning.Overvågning af den videre myndighedsbehandling i forlængelse af miljø-ministerens udstedelse af landsplandirektivet vil finde sted i miljøcentrene,idet miljøcentrene og andre statslige myndigheder efter planloven modtagerkommunens forslag til lokalplaner og kommuneplantillæg i planforslagetshøringsperiode. Hertil kommer, at miljøcentrene, By- og Landskabsstyrelsenog Skov- og Naturstyrelsen har forskellige kompetencer i forhold tilstrandbeskyttelse, Natura 2000 mv., der vil være aktuelle i forhold til netopdette område. Som skrevet i afsnit 5 er det aftalt med Haderslev Kommune,at kommunen skal sikre, at vandhullet og bevoksningen omkring plejes ogopretholdes som beskrevet, at der friholdes en bræmme mellem de levendehegn og sommerhusgrundene og at spildevand skal afledes til rensningsanlægeller tilsvarende.
J.Ikke-teknisk resumé.Forslaget giver mulighed for at udlægge yderligere 12 sommerhuse på den sydligedel af Aarø inden for den i kapitel 5 viste afgrænsning. Området er beliggendeinden for Natura 2000-område. Der er derfor af DMU udarbejdet en særskiltkonsekvensvurdering i dette forslags bilag 1, der gennemgår miljøforholdeneog forholdet til Natura 2000-forpligtelserne. Der skal i forbindelse medudlægget af sommerhusene gennemføres en række afværgeforanstaltninger,fx beplantningsrestriktioner og retablering af et vandhul. Projektet vil havegavnlig virkning for strandtudse og spidssnudet frø, idet deres leveområder kanvære bedre i sommerhusområder end på marker i omdrift. Rørhøgens levevilkårvil formodentlig ikke forringes, såfremt den ikke forstyrres på reden og i enpassende afstand herfra i yngletiden. Der er konstateret en mindre bestand afden fredede skov-hullæbe inden for området. Området, hvor planten findes idag friholdes for byggeri og anlæg samt andre indgreb.
Landsplandirektivfor 3 nye sommerhusområder i kystnærhedszonen iOdder, Vejle og Haderslev Kommuner, maj 2009
22
BILAG 1Vurdering af konsekvenser for naturen i det internationale naturbeskyttelsesområde 112ved forslag til udlæg af yderligere 12 sommerhusgrunde på ÅrøTillæg til konsekvensvurderingsrapport 2006 for Årø
Den nordvestlige del af det i 2007 foreslåede område til udlæg af sommerhuse set mod sydøst mod det tværgåendelevende hegn
Peter WindDanmarks MiljøundersøgelserAarhus UniversitetAfdeling for Vildtbiologi og Biodiversitet9. juli 2007
23
Landsplandirektivfor 3 nye sommerhusområder i kystnærhedszonen iOdder, Vejle og Haderslev Kommuner, maj 2009
ForordDenne rapport indeholder en konsekvensvurdering af virkningen pånaturindholdet i det internationale naturbeskyttelsesområde 112, Lillebælt afet forslag til udlæg af yderlige et område til sommerhusbebyggelse på Årø.Den er udarbejdet af Danmarks Miljøundersøgelser, Aarhus Universitet, Afd.for Vildtbiologi og Biodiversitet (DMU) for Skov- og Naturstyrelsen.
Rapportens indhold1. Sammenfatning ................................................................................. 252. Indledning ......................................................................................... 263. Habitatdirektivet og fuglebeskyttelsesdirektivet ................................. 274. Generel beskrivelse af Årø .................................................................. 275. Projektområdet .................................................................................. 286. Projektets konsekvenser ..................................................................... 31
7. LitteraturlisteAnonym 2006: Habitat- og fuglebeskyttelsesområder - Lillebælt. http://www.vandognatur.dk/Emner/Naturplaner/Dybbro, T. & Iversen, M. 1983. Fuglelokaliteter i Sønderjyllands Amt.Resultaterne af Dansk Ornitologisk Forenings lokalitetsregistrering. - DanskOrnitologisk Forening. København.Fog, K. 1993: Oplæg til forvaltningsplan for Danmarks padder og krybdyr. -Miljøministeriet, Skov- og Naturstyrelsen. København.Grell, M.B. 1998: Fuglenes Danmark. - G.E.C. Gads Forlag & Dansk OrnitologiskForening. København.Søgaard, B., Skov, F., Ejrnæs, R., Nielsen, K.E., Pihl, S., Clausen, P., Laursen,K., Bregnballe, T., Madsen, J, Baatrup-Pedersen, A., Søndergaard, M.,Lauridsen, T.L., Møller, P.F., Riis-Nielsen, T., Buttenschøn, R.M., Fredshavn,J., Aude, E. & Nygaard, B. 2005: Kriterier for gunstig bevaringsstatus.Naturtyper og arter omfattet af EF-habitatdirektivet & fugle omfattet af EF-fuglebeskyttelsesdirektivet. 3. udgave. Danmarks Miljøundersøgelser. 462 s.- Faglig rapport fra DMU, nr. 457. http://faglige-rapporter.dmu.dkWind, P. & Clausen, P. 2006: Vurdering af konsekvenser for naturen i EF-habitatområde 96 og EF-fuglebeskyttelsesområde 47 ved forslag til udlæg af 50sommerhusgrunde på Årø. - Bilag 1 i: Skov- og Naturstyrelsen: Landsplandirektivfor nye sommerhuse i Sønderjylland. Miljøministeriet, Skov- og Naturstyrelsen.København. http://www.skovognatur.dk/Udgivelser/2007/Landsplandirektiv_Soenderjylland.htm
Landsplandirektivfor 3 nye sommerhusområder i kystnærhedszonen iOdder, Vejle og Haderslev Kommuner, maj 2009
24
1. SammenfatningDanmarks Miljøundersøgelser har for Skov- og Naturstyrelsen udarbejdeten konsekvensvurdering af virkninger på naturindholdet i det internationalenaturbeskyttelsesområde 112, Lillebælt, i forhold til dets udpegningsgrundlagog Habitatdirektivets artikel 12. Naturbeskyttelsesområde 112 omfatterHabitatområde 96, Fuglebeskyttelsesområde 47 og Ramsarområde 15.Konsekvensvurderingen er udarbejdet som følge af et forslag om udlæg afet område til 12 sommerhusgrunde, der ønskes placeret på Årø i forbindelsemed et område med eksisterende sommerhusbebyggelse. Miljøministeriethar fremsat forslaget samtidig med udsendelsen af landsplandirektivet forSønderjylland i 2007. Landsplandirektivet indeholder som bilag en rapport(Wind & Clausen 2006) om konsekvensvurdering af udlæg af to andre områderpå Årø til sommerhusgrunde, som Danmarks Miljøundersøgelser udarbejdede i2006, og som nærverende rapport er et tillæg til.Haderslev Kommune, Skov- og Naturstyrelsen og Danmarks Miljøundersøgelserbesigtigede Årø den 4. juni 2007 med henblik på at fastlægge og vurderedet i 2007 foreslåede områdes naturindhold og økologiske sammenhængemed øens øvrige naturområder samt dets landskabelige ophæng. Detteblev gjort for at sammenholde disse elementer med det internationalenaturbeskyttelsesområdes udpegningsgrundlag samt den eksisterende videnom forekomst af naturtyper og arter, især fugle og padder, på øen.Med dette udgangspunkt har Danmarks Miljøundersøgelser identificeretforslagets mulige virkninger på naturtyper og arter i det foreslåede område ogpå øen som helhed. Påvirkningernes positive og negative effekter i områdetog for naturtyper og levestederne for arter på udpegningsgrundlag for detinternationale naturbeskyttelsesområde er vurderet, og der er foreslåetafværgeforanstaltninger for at afbøde tillægsprojektets virkninger.Hvis projektet med udlæg af sommerhusgrunde på Årø som helhedgennemføres, kan det have både positive og negative konsekvenser for detinternationale naturbeskyttelsesområde. Nogle af disse kan have direkte effekther og nu, mens andre kan virke indirekte, og atter andre kan have varigelangtidseffekter. Ved gennemførelse af de i nærværende rapport anførteafværgeforanstaltninger vurderer Danmarks Miljøundersøgelser, at projektetikke vil have væsentlige negative virkninger på hverken habitattyper eller arteri udpegningsgrundlaget for det internationale naturbeskyttelsesområde, ellerarter listet på Habitatdirektivet Bilag IV og Fuglebeskyttelsesdirektivets Bilag 1.Projektet som helhed kan have gavnlige virkning for strandtudse ogspidssnudet frø og andre padder, idet deres levemuligheder kan være bedrei sommerhusområder end på marker i omdrift. For rørhøgs vedkommendevil dens levevilkår formodentlig ikke forringes, såfremt den ikke forstyrres påreden og i en passende afstand herfra i yngletiden. Projektet kan samtidig haveen gavnlig effekt for en af habitatdirektivets arealmæssigt mindre naturtyper,habitattype 3150, næringsrige søer og vandhuller.Projektet som helhed kan have negativ effekt for især fuglelivet i vildtreservatetpå Årø Kalv og på strandengsområderne på Årøs vestside som følge af øgetfærdsel både til lands og til søs. I den forbindelse anses muligheden for et øgetantal løsgående hunde og katte at udgøre et særligt problem.
25
Landsplandirektivfor 3 nye sommerhusområder i kystnærhedszonen iOdder, Vejle og Haderslev Kommuner, maj 2009
2. IndledningVed udstedelsen af landsplandirektivet for Sønderjylland (Skov- og Naturstyrelsen2007) har Miljøministeriet forslået udlæg af 12 sommerhusgrunde i et nytområde på Årø i tillæg til de to områder, der var foreslået i 2006.Vurderingen af konsekvenserne ved udlæg af sommerhusgrunde i de toområder er beskrevet i Danmarks Miljøundersøgelsers hovedrapport (Wind& Clausen 2006), der indgår som bilag 1 til landsplandirektivet (Skov- ogNaturstyrelsen 2007). Landplandirektivet med bilag findes på adressen: http://www.skovognatur.dk/Udgivelser/2007/Landsplandirektiv_Soenderjylland.htm.Bilag 1 findes særskilt på: http://www.skovognatur.dk/NR/rdonlyres/8E9CC67C-1F0C-4CC4-A4DA-4C58C94901CE/40097/KonsekvensvurderingAaroe.pdfNærværende rapport om en konsekvensvurdering af udlæg af et områdetil yderligere 12 sommerhusgrunde er et tillæg til hovedrapporten (Wind &Clausen 2006).I det følgende er kort refereret de gennemførte aktiviteter af betydning forsagen fra og med udgivelsen af landsplandirektivet for Sønderjylland (Skov- ogNaturstyrelsen 2007).
Figur 1. Kort over Årø. Det foreslåede område til udlæg af sommerhuse erindsat med rød skravering. Udsnit af Kort- og Matrikelstyrelsens kortmaterialeer gengivet i henhold til tilladelse G18/1997.
Landsplandirektivfor 3 nye sommerhusområder i kystnærhedszonen iOdder, Vejle og Haderslev Kommuner, maj 2009
26
30. april 2007Landsplandirektivet for Sønderjylland (Skov- og Naturstyrelsen 2007) blevudsendt. Miljøministeriet traf dernæst beslutning om en undersøgelse afmuligheden for udlæg af yderligere 12 sommerhusgrunde på et areal, der ikketidligere var taget i betragtning (Figur 1).25. maj 2007Skov- og Naturstyrelsen indgik en aftale med Danmarks Miljøundersøgelserom at udarbejde en konsekvensvurdering for det nye område til udlæg af 12sommerhusgrunde på Årø.4. juni 2007Haderslev Kommune, Skov- og Naturstyrelsen og Danmarks Miljøundersøgelserafholdt fællesbesigtigelse af det nye område og af Årø som helhed.
3. Habitatdirektivet og fuglebeskyttelsesdirektivetDer henvises til det tilsvarende afsnit i hovedrapporten (Wind & Clausen2006).
4. Generel beskrivelse af ÅrøDer henvises til det tilsvarende afsnit i hovedrapporten (Wind & Clausen2006).
Figur 2. Det sydvestlige område set mod sydøst med det træomkransedevandhul i midten af billedet. Fotopunktet er i det tværgående levende hegn.
27
Landsplandirektivfor 3 nye sommerhusområder i kystnærhedszonen iOdder, Vejle og Haderslev Kommuner, maj 2009
5. ProjektområdetDet i 2007 foreslåede område ligger nordvest for det eksisterendesommerhusområde ved Bolmose Ende på Årøs sydende (Figur 1). Områdetbenævnes i det følgende for det sydvestlige område (rapportens forsidebillede,Figur 2).Det sydvestlige områdeOmrådet ligger på øst-nord-øst letskrånende terræn med et fald fra 6 til 2 mi sydvest-nordøst gående retning. Arealet er omkring 3,2 ha. Det afgrænsesmod vest og syd af asfaltvejen fra Årø By til Bolmose Ende og adskilles overstore stræk fra asfaltvejen ved egnskarakteristiske, sammenhængende levendehegn domineret af aldrende tjørn isprængt benved, hunde-rose, almindelighyld, slåen og ask. Tjørnebuskene når flere steder en højde på 10 m.I områdets sydøstlige hjørne ligger et over 100 m2 stort, afløbsløst vandhulmed letskrånende brinker. I vandhullet forekommer vandplanterne billebo-klaseskærm og vandranunkel (Figur 3).
Figur 3. Det træomkransede vandhul med grønne blade af billebo-klaseskærmi midten og blomstrende vandranunkel foran.Et markant nordøst-sydvest gående levende hegn deler det sydvestlige områdei en nordvestlig og en sydøstlig del. I det levende hegn indgår fuldtudvikledetræer af femhannet pil tillige med tjørn, selje-pil, hunde-rose, vorte-birk, hasselog brombær.På den 30 m brede bræmme nord for det tværgående levende hegn og denvestlige gren af asfaltvejen er plantet ædelgran, mens der er sået græs på denøvrige del af arealet nordøst herfor. Den sydøstlige del er tilsået med hvede.
Landsplandirektivfor 3 nye sommerhusområder i kystnærhedszonen iOdder, Vejle og Haderslev Kommuner, maj 2009
28
25 til 35 m nord for det tværgående hegn optræder en bestand på omkring 30individer af den fredede skov-hullæbe både mellem ædelgranerne og i kantenaf græsarealet. Det kan ikke udelukkes, at der forekommer andre hullæbe-bestande i denne del af området (Figur 4).
Figur 4. Voksestedet for den fredede orkidé skov-hullæbe. Arten forekommerdels mellem ædelgranerne dels i randen af det græsklædte areal bl.a. detlysegrønne skud til højre for metalhegnspælen og ved det hvide papir ibaggrunden.De levende hegn og bevoksningen omkring vandhullet er rede-, opholds- ogfourageringssted for flere arter af fugle.Der blev ikke konstateret spor af rekreative, menneskelige aktiviteter i detsydvestlige område.NaturtyperVandhullet vurderes at være habitattype 3150, næringsrige søer og vandhullermed flydeplanter eller store vandaksarter. Vurderingen støttes af forekomstenaf vandplanterne billebo-klaseskærm og vandranunkel.På brinkerne forekommer fuldtudviklede træer af rød-el og pil med undervækstaf rød-el, almindelig hyld, hunde-rose og tjørn. Dette vurderes til at være enlille men muligvis uvæsentlig forekomst af habitattype 91E0, elle- og askeskoveved vandløb, søer og væld.Der blev ikke konstateret andre af udpegningsgrundlagets habitattyper jf.Tabel 1 i hovedrapporten (Wind & Clausen 2006) eller nogle af de øvrigehabitatnaturtyper i det sydvestlige område.
29
Landsplandirektivfor 3 nye sommerhusområder i kystnærhedszonen iOdder, Vejle og Haderslev Kommuner, maj 2009
ArterDet vurderes, at vandhullet med randbevoksning er yngle- og rasteområde forpadder heriblandt de to habitatdirektiv bilag IV paddearter, strandtudse ogspidssnudet frø. Disse arter har stor aktionsradius jf. Bilag 2 i hovedrapporten(Wind og Clausen 2006).På nær rørhøg er de øvrige 14 fuglearter, der fremgår af udpegningsgrundlagetfor EF- fuglebeskyttelsesområde 47, enten vandfugle dvs. de er knyttet tilde fladvandede havområder omkring Årø eller opholder sig og fouragereri de kystnære landområder, eller arter, der ikke er registreret på øen jf.hovedrapporten (Wind og Clausen 2006).Rørhøg er noteret med ét ynglepar på Årø i forbindelse med Dansk OrnitologiskForenings lokalitetsregistreringsprojekt 1978-80 (Dybbro & Iversen 1983) og somsikker ynglefugl i forbindelse med Atlas-projektet under ’Fuglenes Danmark’1993-96 (Grell 1998). Arten ses fortsat næsten årligt på øen i yngletidenbl.a. 2 individer i henholdsvis april 2004 og juni 2005 jf. Dansk OrnitologiskForenings database over observationer af fugle i Danmark på adressen: http://www.dofbasen.dk/. Det antages derfor, at den fortsat kan yngle på øen, ogsåselv om der ikke foreligger oplysninger om observationer af arten fra Årø iDanmarks Miljøportal på adressen: http://www.naturdata.dk/.Det var muligt at fastslå rørhøgs potentielle ynglelokaliteter ved besigtigelseni 2007. De mest oplagte ynglehabitater for arten findes på vestsiden af øenved Store og Lille Korsø, muligvis også på nordøsthjørnet af øen ved en mindrestrandvoldssø. Det formodes, at rørhøg fouragerer overalt på øen, hvor egnetfourageringshabitat dvs. marker, græsarealer, overdrev, strandsumpe og -engefindes. Dens fødevalg er alsidigt og omfatter blishønsekyllinger, mågeunger,stære, mus, mosegrise, rotter og frøer samt i mindre omfang andre småfugle,mindre ællinger og undertiden hareunger.Det sydvestlige område har aktuelt en habitatsammensætning, der gør detmindre attraktiv som levested for rørhøg. Der er næppe grund til at formode, atdette område er af væsentlig betydning som fourageringsområde for arten.Der blev ved besigtigelsen ikke observeret andre fuglearter påudpegningsgrundlaget for fuglebeskyttelsesområde 47 eller padder hverken iog omkring vandhullet eller i og omkring det sydvestlige område som helhed.Der er ikke registreret andre krybdyrarter end almindelig firben på Årø(Fog 1993), ligesom der ikke er registreret eller observeret andre arter påhabitatdirektivets bilag i det sydvestlige område.
Landsplandirektivfor 3 nye sommerhusområder i kystnærhedszonen iOdder, Vejle og Haderslev Kommuner, maj 2009
30
Beskyttet naturI det sydvestlige område er vandhullet og den omgivende træbevoksningudpeget som beskyttet natur. Den etablerede grøft i øens centrale lavningsamt et vandhul vest for grøftens sydlige del nord for det sydvestlige områdeer udpeget som beskyttet (Danmarks Miljøportal 2007, adresse: http://www.naturdata.dk/).Der forekommer ikke beskyttet natur i den øvrige del af det sydvestligeområde.Invasive arterDer blev ikke konstateret invasive dyre- eller plantearter i det sydvestlige områdeeller i dets nære omgivelser. En oversigt over invasive arter findes på adressenhttp://www.skovognatur.dk/Emne/Naturbeskyttelse/invasivearter/.ForstyrrelserI følge basisanalysen for det internationale naturbeskyttelsesområde 112(Anonym 2006) er løse hunde et problem på Årø Kalv. Forstyrrelsestrykket påfuglene er stort, hvilket er et alvorligt problem i yngletiden. Småbådsejlere gåri land i yngletiden og forstyrrer ynglefuglene trods adgangsforbud på bl.a.Årø Kalv og omkringliggende småøer. Småbåde og surfere sejler på vandetomkring Årø Kalv også i yngletiden.Rørhøg er følsom overfor forstyrrelser i dens territorium. Yngleområdet skalvære uforstyrret ved og i umiddelbar nærhed af reden i perioden 1. april-1.august (Søgaard et al. 2003). Det afhænger af graden af forstyrrelse, for rørhøgkan bygge rede i umiddelbar nærhed af en trafikkeret vej, mens den ikke tåleruventet menneskelig aktivitet og især løsgående hunde i rørskoven i nærhedenaf reden. Der bør i lighed med andre store rovfugle være en uforstyrret zone ien radius af 200 m omkring redestedet i yngletiden (1. april - 1. august).
31
Landsplandirektivfor 3 nye sommerhusområder i kystnærhedszonen iOdder, Vejle og Haderslev Kommuner, maj 2009
6. Projektets konsekvenserTillægsprojektforslaget indebærer udlæg af et område til etablering afsommerhusgrunde på Årø, der indgår i det udpegede internationalenaturbeskyttelsesområde 112, Lillebælt. I lighed med de foreslåede områderi hovedrapporten (Wind & Clausen 2006) er Habitatdirektivets artikel 12derfor af særlig relevans ved vurdering af projektets konsekvenser i forhold tildirektivets retningslinjer, idet udlæg af grunde og etablering af sommerhusemå anses for en forsætlig forstyrrelse af de omhandlede arter og naturtyper, jf.artikel 12 stk. 1 litra b).Ved fællesbesigtigelsen den 4. juni 2007 blev der i det sydvestlige områdekonstateret dels beskyttelseskrævende naturtyper dels mulige levestederfor arter på habitatdirektivets bilag. Hertil kommer, at rørhøg formodentligfortsat yngler på øen som helhed, at Årø Kalv er udlagt som vildtreservat i1991, og at strandengsområdet omkring Store og Lille Korsør er et vigtigtfouragerings- og opholdssted for især vandfugle. Hvis tillægsprojektforslagetog projektet som helhed skal gennemføres, forudsætter det, at nedennævnteafværgeforanstaltninger iagttages og sættes iværk.Afværgeforanstaltninger i forbindelse med udlægget tilsommerhusgrundeBevoksningen omkring vandhullet på det sydvestlige areal bevirker, at det erskyggepræget det meste af dagen. Dette er ikke optimalt for hverken paddereller habitattype 3150. En lysstilling ved tynding af bevoksningen på øst- ogvestsiden af vandhullet vil være til fordel for både padder og habitattype 3150.Det levende hegn mellem vandhullet og den syd for liggende asfaltvej børbibeholdes til afskærmning af vandhullet. Bevoksningen bør fremover plejes,så vandhullet holdes lysåbent.De egnskarakterisktiske, eksisterende levende hegn bør i videst muligt omfangbevares og integreres i sommerhusområdet.Der bør etableres et friareal med lavtvoksende vegetation og spredtebuske mellem vandhullet, de levende hegn og sommerhusgrundene. Vedplantninger af hække og levende hegn i sommerhusområdet bør der anvendesde forekommende arter i de eksisterende levende hegn, da disse arter erkarakteristiske for Årøs hegn.Der kan opnås en anden naturmæssig forbedring i sommerhusområderne,idet er mulighed for at skabes nye levesteder for udpegningsgrundlagets arterf.eks. vandringsveje samt fouragerings- og rasteområder for strandtudse ogspidssnudet frø. Årø er som helhed potentielt fødesøgningsområde for rørhøg,der dog undgår egentlige haver. Ved konvertering af landbrugsarealerne tilsommerhusgrunde bør det tilstræbes, at der etableres naturgrundei sommerhusområdet med naturnær drift for ikke at forringe rørhøgsfødesøgningsvilkår og paddernes levevilkår. Et sommerhusområde mednaturgrunde med naturnær drift rummer flere varierede habitater end etopdyrket område eller et konventionelt drevet sommerhusområde.Det vurderes samtidig, at så længe de eksiterende levende hegn langsasfaltvejen ved det sydvestlige område bevares, kan anlægsarbejdet med bl.a.piloteringe og opførelse af sommerhuse udføres uden betydelige forstyrrelse afrørhøgs yngleområde, også selv om dette skulle være rørskoven på det marineforland 200 m vest for det sydvestlige område.
Landsplandirektivfor 3 nye sommerhusområder i kystnærhedszonen iOdder, Vejle og Haderslev Kommuner, maj 2009
32
Ved udlæg af sommerhusgrunde og evt. afdrift af beplantningen af ædelgranbør der tages særlig hensyn til bestanden af den fredede skov-hullæbe.For at undgå yderligere spredning af den invasive hybenrose, bør der fastsættesbestemmelser om, at der ikke må findes eller plantes hybenroser (Rosarugosa og Rosa kamtchatika) eller andre invasive arter i hele det sydvestligeområde, dvs. disse arter også skal bekæmpes, hvis de dukker op. Dette kangøres ved, at der udstedes et generelt forbud mod indplantning i og omkringsommerhusgrundene af invasive arter medtaget på Skov- og Naturstyrelsensliste.Vurdering af virkningen af udlæg til sommerhusgrunde på detinternationale naturbeskyttelsesområdeDet sydvestlige område ligger mellem øens centrale lavbundsarealer ogstrandoverdrev- og strandengsområderne ved vestkysten. Her kan delevende hegn i lighed foreslåede afværgeforanstaltninger for det sydligeområde, jf. hovedrapporten (Wind & Clausen 2006), fungere som økologiskeforbindelseslinjer for dyrearter på vandringer mellem øens centrale dele ogkystområderne mod vest og omvendt. De økologiske forbindelseslinjer kanstyrkes ved integration af eksisterende levende hegn og beplantninger medforekommende løvfældende arter i form af hække og buskadser omkringsommerhusgrundene i det sydvestlige område.Et øget antal sommerhusgrunde på Årø kan bevirke forøget menneskeligaktivitet, der kan deles i to faser, etableringsperioden og brugsperioden. Foretableringsperiodens vedkommende vurderes det, at så længe anlægsarbejdetforegår på østsiden af asfaltvejens levende hegn, vil forstyrrelse af rørhøgsyngleområde være af mindre betydning.Løsgående hunde er udpeget som et problem for dyrelivet på Årø Kalv, jf.basisanalyse for Lillebælt (Anonym 2006). Ved udlæg af nye sommerhusgrundepå Årø kan mængden af løsgående hunde og katte blive forøget og dermedpresset på bl.a. fuglelivet, der især er følsomt i yngle- og fældningstiden, i såvelvildtreservatet på Årø Kalv i øst og strandengsområderne omkring Store og LilleKorsø i vest. Øget information herom til såvel fastboende og sommergæsterbør overvejes.Basisanalysen for Lillebælt (Anonym 2006) peger også på, at menneskeligefriluftsaktiviteter på land og til søs er i stigning. Dette har medført øget færdseli vildtreservatet og landgang på ubeboede øer og holme også i fuglenesyngletid. Målrettet information overfor øens fastboende og sommergæster børovervejes, ligesom det bør undersøges, om de opsatte oplysningstavler virkerefter hensigten både overfor danskere og udlændinge.En sidegevinst er, at de forekommende vandhuller kan plejes, så levevilkår forbl.a. padder forbedres.
33
Landsplandirektivfor 3 nye sommerhusområder i kystnærhedszonen iOdder, Vejle og Haderslev Kommuner, maj 2009
Landsplandirektivfor 3 nye sommerhusområder i kystnærhedszonen iOdder, Vejle og Haderslev Kommuner, maj 2009
34
KolofonLandsplandirektiv for 3 nye sommerhusområderi kystnærhedszonen i Odder, Vejle og Haderslev KommunerMaj 2009
Udarbejdet i samarbejde medOdder, Vejle og Haderslev kommuner, Miljøcenter Århus og Miljøcenter OdenseLayoutLars Hebo Olsen, XPress ReklameKortgrundlagCopyright Kort- og Matrikelstyrelsen
Bilag 1
Projektleder hos DMU:Seniorbiolog Peter WindForfatter hos DMU:Seniorbiolog Peter WindFaglig kommentering hos DMU:Seniorforsker Flemming Skov,Skov- og landskabsingeniør Stefan PihlKontaktpersoner i Haderslev Kommune:Faglig koordinator Hans Linding,Landskabsarkitekt Keld RoedKontaktperson i Skov- og Naturstyrelsen:Fuldmægtig Charlotte MølgaardFotograf hos DMU, optaget d. 4/6-07:Seniorbiolog Peter WindKortreproduktion hos DMU:Biolog Poul Nygaard Andersen
Henvendelse angående landsplandirektivetMiljøministeriet, By- og LandskabsstyrelsenHaraldsgade 532100 København ØTelefon 72 54 47 00Miljøministeriet, Miljøcenter OdenseØrbækvej 1005220 Odense SØTlf: 72 54 45 00Miljøministeriet, Miljøcenter ÅrhusLyseng Allé 18270 HøjbjergTlf: 72 54 05 00
35
Landsplandirektivfor 3 nye sommerhusområder i kystnærhedszonen iOdder, Vejle og Haderslev Kommuner, maj 2009
MiljøministerietBy- og LandskabsstyrelsenHaraldsgade 532100 København ØTelefon 72 54 47 00[email protected]www.blst.dk
Landsplandirektivfor 3 nye sommerhusområder i kystnærhedszonen iOdder, Vejle og Haderslev Kommuner, maj 2009
36