Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
MPU Alm.del Bilag 576
Offentligt
PRESSEMEDDELELSE15. maj 2009
På vej mod sikker ophugning af skibeDen Internationale søfartsorganisation, IMO, og 63 lande har netop vedtaget en nykonvention om sikker og miljømæssig forsvarlig ophugning af skibe, så ophugning af skibeunder kummerlige forhold især i fattige lande fremover undgås. Danmark har været megetaktiv i arbejdet, og konventionen har derfor et markant dansk grønt fingeraftryk.”Konventionen er et kæmpe stort skridt i den rigtige retning. Det er vigtigt, at der kommerinternationale regler, så skibe kan ophugges sikkert og miljømæssigt forsvarligt i heleverden”,siger miljøminister Troels Lund Poulsen (V).”Jeg tror på, at denne konvention kan være med til at sikre, at der reelt sker ændringer imåden at ophugge skibe på. Billeder af folk i fattige lande, der hiver farlige stoffer ud af skibemed de bare hænder uden beskyttelse, sætter sig på nethinden, og det, håber jeg, bliverfortid med den nye konvention. Det er helt uacceptabelt at gamble med både sundhed,sikkerhed og miljø på den måde,siger miljøministeren, der er glad for, at 4 års intensivtdansk benarbejde nu har båret frugt.Konventionen har været forhandlet siden 2005 og er netop vedtaget endeligt i dag på endiplomatkonference i Hong Kong. Konventionen regulerer skibe fra vugge til grav. Den stillerbåde krav til hvilke stoffer, der må bruges ved design af skibene, og skibe skal have enopdateret liste over alle farlige stoffer i skibets konstruktion. Samtidig er der stramme krav til,at ophugningen foregår sikkert og miljømæssigt forsvarligt. Det er helt centralt formiljøbeskyttelsen, at der er styr på regler og procedurer både i det land, hvor et skib hører til(flagstaten) og der, hvor det er på vej hen til ophugningSom et helt nyt element i den internationale regulering af skibe bliver ophugningslandene nuforpligtet til at sikre, at en række sikkerheds-, sundheds- og miljøhensyn overholdes, indenen ophugningsvirksomhed overhovedet kan få en autorisation til at ophugge skibe. Enophugningsplan skal sikre, at der er styr på, om den konkrete ophugningsvirksomhed er istand til at håndtere det pågældende skib sikkert og miljømæssigt ansvarligt. Næste skridtbliver at få konventionen implementeret hurtigst muligt.- Jeg vil gøre mit til, at Danmark får den ratificeret hurtigt, og jeg vil opfordre andre lande tildet samme, så den kan træde i kraft hurtigst muligt. Jeg er glad for, at den danskerederiforening og skibsbranchen bakker fuldt op om konventionen, så vi står sammen mederhvervet om at passe på vores miljø,slutter Troels Lund Poulsen.
Der har tidligere været stor opmærksomhed omkring ophugning af skibe på strandene iIndien og Bangladesh. Begge disse lande – samt andre kendte ophugningslande somPakistan, Kina og Tyrkiet - har skrevet under på den nye konvention.For at konventionen kan træde i kraft, skal den ratificeres af mindst 15 lande og 40 % afverdens skibstonnage samt 3 % af ophugningskapaciteten skal være opfyldt af deratificerende parter.Yderligere oplysninger:Thomas Hag, pressemedarbejder, departementet, tlf.: 72 54 60 41 el. 22 48 10 30Anne-Marie Rasmussen, vicedirektør, Miljøstyrelsen, tlf.: 21 78 28 01