Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
MPU Alm.del Bilag 556
Offentligt
681109_0001.png
681109_0002.png
681109_0003.png
681109_0004.png
681109_0005.png
681109_0006.png
681109_0007.png
681109_0008.png
681109_0009.png
681109_0010.png
Notat
MiljøteknologiJ.nr. MST-109-00141Ref.
Taleseddel samrådsspørgsmål AT og AX
Spm. AT:Hvordan mener ministeren, at regeringens bæredygtig-hedsstrategi lever op til svaret på MPU alm. del - spørgs-mål 304, hvor ministeren tilkendegav: "at jeg finder, at vo-res tradition med sektorspecifikke eller miljøtematiskehandlingsplaner, hvor der sættes klare målsætninger ogdeadlines, er en dynamisk planlægningsramme"?Spm. AX:Hvad er begrundelsen for, at bæredygtighedsstrategien bloter blevet et oprids af de initiativer, der er iværksat, og me-get lidt om fremtidens udfordringer?Samrådsspørgsmålet er stillet efter ønske fra Pia OlsenDyhr (SF).BU-strategienTidligere på året spurgte Pia OlsenDyhr, om jeg ville udarbejde en mil-jøstrategi. Jeg lovede ved den lejlig-hed, at regeringens bæredygtig-hedsstrategi var lige på trapperne.
Det lykkedes at levere. Men jeg vilgodt erkende, at den har været lidttid undervejs.
Jeg har også svaret Pia Olsen Dyhr imit svar på spørgsmål 304, at stra-tegien indeholder en række over-ordnede mål, som vil blive udfyldt afen række konkrete handlingsplanerog initiativer. Også det løfte holderregeringen.
Det har vi bl.a. senest demonstrereti sidste uge, hvor regeringen medGrøn Vækst lancerede et af de mestambitiøse udspil om miljø og natur,der er set i nyere Danmarkshistorie.
BU-strategienpeger fremad
Derudover jeg i øvrigt slet ikke enig iudgangspunktet for Pia Olsen Dyhrs
2
spørgsmål. For det er jo ikke korrekt,at bæredygtighedsstrategien kunomfatter et oprids af initiativer og ik-ke tager højde for fremtidens udfor-dringer.
De tre centraleprincipper
Vi tager netop fat om fremtidens ud-fordringer, og det gør vi med ud-gangspunkt i

tre centrale princip-

per:

Det første handler om at

forpligte

og motivere alle aktører til at tage

ansvar for bæredygtig udvikling.

Herunder ligger også princippet omforureneren betaler og fokus på engrøn markedsøkonomi.
Det andet handler om at

styrke innovati-

ve og miljøvenlige løsninger.

Det hand-
3
ler både om at sætte overlæggeren højt,så ambitiøse miljømålsætninger er med tilat drive den teknologiske udvikling, og dethandler om at sikre gode rammevilkår forde forskere og virksomheder, der løbendeudvikler nye moderne og smarte løsnin-ger.
Det tredje princip handler om at tage hen-syn til

langsigtede globale konsekven-

ser.

Det betyder, at vi skal anerkende, atvores livsstil har en stor indvirkning på detglobale miljø, og at vi skal påtage os detansvar der følger med.
Vi har med udgangspunkt i disse tre cen-trale princippet udarbejdet en strategi,som for en række områder beskriver:

de fremtidige udfordringer

hvad regeringen allerede har gjort

4

og også en række klare målsæt-

ninger, som modsvarer de fremti-

dige udfordringer

og den fremtidige indsats

Den fremtidige indsats beskrives i strate-gien inden for rammen af en række eksi-sterende processer, men det bliver denda ikke bagudskuende af. Tværtimod.Ikke kun over-ordnede mål
Og så er det - som jeg har sagt mangegange før - vigtigt ikke at se bæredygtig-hedsstrategien isoleret, men at se den isammenhæng med den lange række afandre grønne initiativer, som regeringentager.
For vi nøjes ikke med at opstille overord-nede mål hvert 4. år i en bæredygtig-hedsstrategi.
5
Bæredygtighedsstrategien angiver, sam-men med en lang række andre regerings-strategier, retningen for den fremtidigeindsats og de overordnede mål der skalforfølges.
Konkrete mål i
Med udgangspunkt i de overordnede stra-
handlingsplaner tegier fastsættes mere konkrete målbaremv.initiativer i specifikke handlingsplaner.
Og regeringen er det seneste års tidkommet med en lang række grønne initia-tiver, som viser at regeringen er parat tilat sætte handling bag de ofte flotte ordom miljø og bæredygtig udvikling. Jeg vilblot nævne fire:
1.
vi er som jeg nævnte indledningsvistkommet med et Grønt Vækst udspil,
6
som indeholder skrappe miljøkrav,men også grønne vækst elementer
2.
vi har gennemført en grøn skattere-form, der øger skatten på det vi vilhave mindre af – nemlig forurenin-gen - og mindsker skatten på arbejde
3.
vi har indgået en stor energiaftale.
4.
vi har indgået forlig om et yderst am-bitiøst grønt transportudspil med etmarkant løft til den kollektive trans-port og en satsning på de bløde om-råder, som fx forbedring af vilkårenefor bilismen. I forliget lægger vi op tilat bruge grønne kørselsafgifter.
Det er fire store områder, hvor der harværet forlig på to af områderne. Og vi er
7
nu gået i gang med grøn vækst.
Det en liste over grønne initiativer, somjeg tror de færreste lande kan komme opmed.
Og der er mange nye initiativer og hand-lingsplaner på vej, som lægger rammernefor den fremtidige håndtering af de udfor-dringer vi står overfor.
Lad mig nævne noget af det vi har på vejfra mit eget område: Lufthandlingsplan,kemikaliehandlingsplan, bypolitisk rede-gørelse og en ”afløser” for regeringenshandlingsplan for miljøteknologi. Detteblot for at nævne nogle få af de nye initia-tiver.
Vi vil gerne må-
Med andre ord er regeringen altså ikke
8
les- indikatorer
bange for at sætte ambitiøse målsætnin-ger, og vi vil også meget gerne ses i kor-tene.
Derfor lægger vi også vægt på at havegode meningsfulde indikatorer, der kangive politikere og borgere indsigt i, om detgår den rigtige vej. Derfor forbedrer vi og-så løbende vores indikatorsamling.
Vi har vi et arbejde i gang med at udvikleet nyt sæt af bæredygtighedsindikatorer,som flugter den nye strategi. Det nye sætforventes at være klar sidst på året.
Vi vil også fortsætte med at offentliggørede samlede indikatorer på nettet og udgi-ve tematiserede indikatorrapporter, somblandt andet bruges flittigt i skolerne un-dervisning.
9
Jeg er meget optaget af, at vores informa-tion om mål og resultater er så god sommulig. Det er med til at skærpe interessenfor miljøområdet - og der er meget vi kanvære stolte af.
10