Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
MPU Alm.del Bilag 545
Offentligt
679723_0001.png
Til Miljø og Planlægningsudvalget01.maj 2009SON/L 152Jord og Affald
På vegne af Dansk Autogenbrug skal vi hermed give vores mening til kende i forbindelse med nyeafgifter på farligt affald, som endnu en gang rammer autobranchen, herunder afgifter på smøreolier,oliefiltre, shreddet jern m.m. fra biler.Da biler indeholder ca. 20-25% specificeret farligt affald vil omkostningerne ved neddeling af biler(metallet) til genbrug blive pålagt en afgift, som vil bringe indtjeningsmulighederne ned på etniveau, hvor det ikke mere vil være rentabelt at drive forretning i Danmark. Gennemslaget påtilknyttede underleverandører vil gøre driftsituationen umulig i Danmark.Kreativiteten på økonomisk overlevelse vil være så stor, at Danmark mister sit gode greb omgenbrugssektoren på autoområdet – til stor skade for det danske samfund.Med en afgift af den foreslåede størrelse vil autoophuggerne/jernhandlerne i Danmark forsøge atafsætte de gamle og miljøbehandlede biler til lande, som ikke har en sådan afgift. Derved går vi glipaf gode arbejdspladser og kontrollen med vores miljø. At vi skal til at transportere vore gamle bilerud af landet på ryggen af nogle store lastvognstog nedsætter absolut ikke vores CO2 udslip –tværtimod – og så i året for klimakonferencen...Skulle man vælge den alternative løsning, at lade bilerne shredde på dansk jord, vil branchen blivetvunget til at vælte nye afgifter over på bilejeren, med det resultat, at der ikke vil være økonomiskincitament til at bringe bilerne hen til de autoriserede miljøbehandlingssteder – bilerne vil ende iden danske natur i stedet for.Eksemplet fra Sverige, hvor man har fjernet det økonomiske incitament, skrotningspræmien, - herflyder det med gamle biler i naturen blot et år efter afskaffelsen.Kommer forbrugeren til at betale – så holder det nok så berømte skattestop vist ikke mere.I forbindelse med skattestoppet, så rammes forbrugerne under alle omstændigheder, fordi der ogsåindføres nye afgifter på spildolier og oliefiltre m.m.De hårdt trængte autoværksteder tvinges til at forhøje priserne overfor deres kunder, hvilket gør detendnu mere attraktivt for ejeren at udføre ”hjemmesløjd arbejder” både på sikkerheds ogmiljømæssige reparationer – til skade, fare og ugunst for det danske samfund.Må vi på autobranchens vegne, for een gangs skyld, blive fritaget for flere afgifter, tak.Med venlig hilsenDansk AutoGenbrug (DAG)Søren SonniksenDirektør