Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
MPU Alm.del Bilag 543
Offentligt
Jord & AffaldJ.nr. 709-00044Ref. LosDen 05. maj 2009
Orienteringsnotat til FMPU vedrørende IMO's Diplomatkonference om vedtagelsen af en ny
konvention for ophugning af skibe
IMO afholder diplomatkonference d. 11.-15. maj 2009 i Hong Kong. Formålet med konferencen erat færdigforhandle og underskive konventionen om sikker og miljømæssig forsvarlig ophugning afskibe.Konventionen har til formål at:1. begrænse brug af farlige stoffer ved konstruktion af skibe2. sikre en sikker og miljømæssig forsvarlig ophugning af skibe3. sikre håndhævelse i forbindelse med ophugningenKonventionen er forankret i en vugge til grav filosofi, og regulerer derfor hele skibets ”livscyklus”.Der stilles krav til valg af stoffer og materialer ved skibsbygning, som minimerer risikoen for miljø-og arbejdsmiljøskader, når skibet hugges op.Et andet element, der skal sikre en miljø- og arbejdsmiljømæssig sikker ophugning er, at skibet skalfølges af en optegnelse over hvilke farlige stoffer og materialer, der er i skibets konstruktion, atdenne optegnelse skal opdateres regelmæssigt, og at den ved aflevering af skibet til ophugningskal indgå i den plan, der skal udarbejdes for ophugningen af skibet.I forbindelse med selve ophugningen er der stillet krav til såvel ophugningsfaciliteten, ophugnings-staten, skibsejeren og flagstaten).Danmark har arbejdet hårdt for at sikre, at konventionen har en række krav til selve ophugningen,som skal sikre, at denne foregår sikkert og miljømæssigt forsvarligt. Der er desuden en række krav,der skal sikre en miljømæssig forsvarlig affaldsbehandling af de farlige stoffer og materialer, derkommer ud af ophugningen.Ophugningsfaciliteten skal leve op til disse krav for at kunne blive autoriseret. Autorisationen givesaf ophugningsstaten, og denne er forpligtiget til at etablere et system, der sikrer, at autorisationengives i overensstemmelse med konventionens bestemmelser ved afholdelse af inspektioner elleranden form for monitorering.Desuden er det også lykkedes Danmark at komme igennem med, at skibsejeren forud for ophug-ning er forpligtiget til at få udarbejdet en ophugningsplan i samarbejde med ophugningsfaciliteten,der skal beskrive, hvorledes de farlige stoffer og materialer i optegnelsen skal håndteres og hvorle-des man sikrer, at der ikke opstår eksplosion i forbindelse med ophugningen. Ophugningsplanenskal godkendes af ophugningsstaten.Den godkendte ophugningsplan skal sammen med den endelige fortegnelse over farlige stoffer og
materialer i skibets konstruktion og i dens last fremsendes til flagstaten. Flagstaten udfærdiger påbaggrund af denne dokumentation og ophugningsfacilitetens autorisation, et ”ready for recycling”certifikat. Flagstaten påser ved dette certifikat, at den valgte ophugningsfacilitet har en autorisation,og at det kan håndtere det specifikke skib.I forhold til Basel-konventionen mener Danmark, at den nye konvention kan sikre, at skibe bliverophugget miljømæssigt og sikkert forsvarligt, og at konventionen giver myndighederne en mulighedfor at kontrollere og sikre, at såvel skibsejerne som ophugningsfaciliteterne følger konventionensbestemmelser. Denne mulighed er som med anden regulering tæt forbundet med parternes evne tilat implementere konventionens bestemmelser.På denne baggrund er det dansk holdning, at skibe skal undtages fra Basel-konventionen og fraEU’s forordning om grænseoverskridende transport af affald, når den nye konvention træder i kraft,for at sikre, at der ikke sker en dobbelt regulering af området.Danmark vil på diplomatkonferencen arbejde for at sikre, at kravene til ophugningsfaciliteterne ikkebliver udvandet, og at der sker en ensartet implementering af konventionen. Til det formål harDanmark fremsendt et forslag til en konference resolution med en opfordring til, at der arbejdesvidere – efter konventionens underskrivelse - på at se på den bedste måde man kan sikre en ens-artet implementering af konventionen.Danmark forventer, at konventionen vil blive færdigforhandlet og underskrevet på diplomatkonfe-rencen.
2