Det Energipolitiske Udvalg 2008-09, Erhvervsudvalget 2008-09, Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
EPU Alm.del Bilag 277, ERU Alm.del Bilag 195, MPU Alm.del Bilag 528
Offentligt
676570_0001.png
676570_0002.png
676570_0003.png
676570_0004.png
676570_0005.png
676570_0006.png
676570_0007.png
676570_0008.png
Den rigtigevinDkraftuDbygningAnbefAling frA DAnmArks VinDmølleforening og VinDmølleinDustrien
2
Den rigtige vinDkraftuDbygning
Danmarks VinDmølleforening og VinDmølleinDustrien anbefaler, at Der politiskbesluttes konkrete mål for VinDkraft på lanD og haV, såleDes at VinDkraft i2020 kan Dække minDst halVDelen af Danmarks elforbrug.1fastlæggelsen af mål for 2020 bør suppleres meD konkrete Delmål for 2012samt 2016, så planlægningen af mere VeDVarenDe energi i fremtiDen løbenDe kanoVerVåges og justeres i forholD til, at målene bliVer opnået
Derfor er en beslutning om mål forvind nødvendigDer er i de kommende år behov for mere VE-baseretenergiproduktion. Vindenergi er ren og CO2-fri oger derfor en central teknologi, når Danmark på sigtskal være fri af fossile brændsler.Det er afgørende, at den kommende vindkraftudbyg-ning sker på den helt rigtige måde, således at:1. Befolkningen forstår og accepterer den nødven-dige udbygning af infrastruktur i landskabet2. Udbygningen foregår så samfundsøkonomisk ren-tabelt som mulig3. Vindmøllestrømmen bliver så billig som muligDet er derfor vigtigt, at regeringen og Folketingetsætter rammerne for udbygningen ved at vedtage målfor vindkraftkapacitet på land og hav i 2020 samt til-hørende delmål for perioden frem til 2020. Dette erforudsætningen for en effektiv og omkostningsbevidstlangtidsplanlægning hos kommunerne, Energinet.dkog distributionsselskaberne.Beslutninger om klare mål for vindkraft frem mod2020 er derfor nødvendige forudsætninger for denrigtige vindkraftudbygning.
1.
Det forventede fremtidige elforbrug er inklusiv indfasningen af intelligente elforbrugsløsninger i form af varmepumper og elbiler.Begge løsninger som er oplagte til at forbruge strøm, når elprisen er lav.
2020-plan for vindkraftudbygningRegeringen har fastlagt et VE-mål i 2025, hvor VE-produktionsformer skal udgøre 30 pct. af det samledebruttoenergiforbrug. Til sammenligning udgør ved-varende energi i dag ca. 18 pct.. EU har endviderebesluttet bindende VE-mål for alle lande og Dan-mark skal aflevere en udbygningsplan frem mod 2020til EU i løbet af 2010.2Danmarks Vindmølleforenings og Vindmølleindustri-ens 2020-plan vil medføre, at vindkraft i 2020 vil:• ække 50 pct. af det danske elforbrug i 2020 mod Dde nuværende ca. 20 pct.• ække ca. 8,5 pct. af det samlede danske brutto-Denergiforbrug mod de nuværende ca. 3 pct.• idrage med knap halvdelen til målopfyldelsen af Bregeringens mål om 30 pct. VE i 2025Vindkraft vil være en af de eneste VE-teknologier,som frem mod 2020 kan dække en væsentlig andelaf det danske energiforbrug og dermed sikre detnødvendige grundlag for opfyldelsen af regeringensmålsætning om øget VE-produktion til dækning afDanmarks energiforbrug.
50 pct. vindkraft kan udnyttes effektivtEnerginet.dk har i marts 2009 offentliggjort rappor-ten ” Effektiv anvendelse af vindkraft i Danmark”,der viser, at det danske energisystem med fordel kanintegrere en samlet vindkraftkapacitet på 6.700 MW iforhold til den nuværende kapacitet på 3.200 MW.Rapporten fra Energinet.dk understreger behovetfor at udvikle et fleksibelt elforbrug i form af øgetbrug af varmepumper og elbiler samtidig med, at etfleksibelt elforbrug bør understøttes af intelligenteelmålere – og ikke mindst til brugere af varmepumperog elbiler.Derudover understreger Energinet.dk, at energisy-stemet i Danmark skal understøttes af et velfungerendeinternationalt el-marked og en infrastruktur (transmis-sionsnet) med nye og stærkere transmissionsforbin-delser til udlandet, f.eks. til Holland og Tyskland, dersikrer, at el-produktionen kan afsættes på de markeder,hvor efterspørgslen og dermed prisen er høj.En sådan effektiv udnyttelse af vindkraft vil være ensamfundsøkonomisk gevinst for Danmark samtidigmed, at vi som samfund i øget grad baserer voresenergiforsyning på en vedvarende, CO2- og partikel-fri energikilde.
2.
EUs bindende krav til de enkelte lande afhænger af, hvorvidt der bliver indgået en global klimaaftale i december 09, idet EU vil hæve sin samledereduktionsprocent af CO2 fra 20 pct. til 30 pct., hvis den globale aftale opnås. Dette vil medføre øgede krav til de enkelte EU-lande i forhold tilVE-andelen af deres samlede energiproduktion.
4
Den rigtige vinDkraftuDbygning
nødvendige delmål på vej mod50 pct. vindkraftDanmarks Vindmølleforening og Vindmølleindustri-ens anbefalinger fokuserer på planlægningsopgavenog udbygningen af vindkraft samtidig med, at den2012understøtter realiseringen af Energinet.dk’s 2025-sce-narie, hvor der er i 2025 vil være opstillet i alt 6.700MW.

Vindkraftdækning og kapacitet

• Vindkraft dækker mere end 30 pct. af det samlede elforbrug• 3.200 MW vindkraft på land• 1.250 MW vindkraft på havet

Planlægningsmæssige mål

• ommunerne har indarbejdet de landspolitiske mål for udbygning af vindkraft i deres planlægningsprocesK• er er kommuneplanlægning for tilstrækkelige placeringer til brug for mindst den kommende 4 års periode D• olketinget skal have besluttet en udbygningsplan for havmølleparker for perioden 2012 til 2020. Udbyg-Fningsplanen danner herefter baggrund for Energinet.dk’s udbygning af transmissionsnettet, inkl. de nødven-dige udbygninger af forbindelser til fx Holland og Tyskland
2016

Vindkraftdækning og kapacitet

• Vindkraft dækker mere end 40 pct. af det samlede elforbrug• 3.600 MW vindkraft på land• 1.900 MW vindkraft på havet

Planlægningsmæssige mål

• er er kommuneplanlægning for placeringsbehovet frem til og med 2020. En planlægning der kan tage højde Dfor den store udfasning af ældre møller, der ventes i denne periode
2020

Vindkraftdækning og kapacitet

• Vindkraft dækker 50 pct. af det samlede elforbrug• .800 MW vindkraft på land3• 2.550 MW vindkraft på havet
Udover de ovennævnte delmål, kræver en succesfuldudbygning af vindkraften i Danmark, at følgende for-udsætninger etableres:• ommunerne har gode muligheder for fleksibel Kplanlægning og placering af vindmøller, der er til-passet de lokale landskabelige forhold• ndfasning af den nødvendige mængde varmepum-Iper og elbiler med henblik på at skabe en tilstræk-kelig stor og fleksibel efterspørgsel efter el primært
i de perioder, hvor prisen på el er relativ lav• ikring af de nødvendige fornuftige afregningsvil-Skår for vindmøllestrøm• Tilpasning af transmissionsnettet med fokus på:- Udbygningen af vindkraft – særligt i forhold tilhavmølleparker- Forbindelser til andre lande, således at vindkraftenkan udbydes på de mest attraktive markeder ogderigennem sikre en bedre markedsbaseret elpris.
hvorfor mål for vindmøller på land?Det er afgørende for lokalbefolkningens accept af nyemøller, at der kan foregå en rolig langtidsplanlæg-ning af kommunens fremtidige vindmøllelandskab.De senere års stop/go perioder og skiftende udskift-ningsordninger, hvor planlægningen tidsmæssigt erblevet presset, har skabt utilfredshed og unødvendigefrustrationer hos både kommunalpolitikere og kom-mende naboer.Klare landspolitiske udmeldinger om målene for vindkraft på land og hav, sikrer ro og dermed grund-laget for en politisk og fagligt forsvarlig langtidsplan-lægning i kommunerne. Desuden bør kommunalbe-styrelserne fritages for at tage overordnede energipo-litiske beslutninger. Beslutninger om prioriteringenmellem de forskellige VE-teknologier, herundervindkraft og biomasse, vindkraft på land eller på haveter Folketingets ansvar – ikke den enkelte kommunes.Hvis kommunerne skal have ejerskab til planlæg-ningsopgaven, er forudsætningen respekt for denlokale beslutningsproces og mulighed for, at kom-munerne kan se ikke bare 3 eller 4 år frem, men flere planlægningsperioder, dvs. 8 eller 12 år.Det foreslåede scenarie frem mod 2020 kræver ikkelandsplandirektiver eller bindende kvotefordelingermellem kommunerne. Derimod forudsætter det, atkommunerne får et klart politisk signal fra regeringog Folketing om, hvad der som minimum er brug foraf installeret effekt i vindmøller på land i 2020 og un-dervejs frem mod 2020. En sådan politisk beslutningvil være et stærkt og positivt incitament til en lang-tidsplanlægning i kommunerne. Målsætningerne kanbl.a. understreges i den statslige udmelding til kom-muneplan 2013, der udsendes til kommunerne i 2010.Miljøministeriet bør som opfølgning på målene hvertår aflevere en statusopgørelse for vindmølleplanlæg-ningen og de opstillede møller (nettilsluttede MW).Hvis kommunerne mod forventning ikke kan løseplanlægningsopgaven, eller hvis vindkraften af andreårsager ikke udbygges som besluttet, har Folketingethvert år en aktuel opgørelse som grundlag for even-tuelle beslutninger om nye initiativer for at sikre dennødvendige og rigtige udbygning.Kommunerne bør sammen med beslutningen om målene for 2020 tilbydes fast faglig rådgivning tilvindmølleplanlægningen i de kommende planlæg-ningsperioder. Det nyetablerede, men foreløbigtmidlertidigt – Vindmøllesekretariat bidrager alleredepositivt til mange kommuners planlægningsproces. I takt med, at kommunerne skal gennemføre planpro-cesser for opstilling af ca. 3.000 MW frem mod 2020bør Vindmøllesekretariatet udvides til at kunne bidra-ge til kommunernes planlægningsproces i hele denneperiode og ikke blot den nuværende periode på to år.
6
Den rigtige vinDkraftuDbygning
hvorfor mål for vindmøller på havet?Som for planlægningen på land er der også brug for en målsætning for 2020, så der i tide kan tages beslut-ninger om de helt store havmølleparkers udbygnings-takt, størrelse og geografiske placering.Beslutninger i Folketinget om mål for vindkraft påhavet frem mod 2020 er forudsætningen for Energi-net.dk´s langsigtede planlægning af det overordnedenet og den nødvendige indpasning. Hvor en lokalfornyelse og udbygning på land – oftest med mindregrupper af møller - sjældent medfører store omkost-ninger til netforstærkning m.v., er det helt anderledes,når produktionen fra de store vindkraftværker påhavet skal føres i land og fordeles til forbrugerne. Ensamfundsøkonomisk fornuftig udbygning af vindkraftpå havet kræver en langsigtet planlægning. Hvis be-slutninger tages med en for kort tidshorisont bliverdet unødvendigt dyrt for elforbrugerne.Med den seneste energiaftale fra 2008 er havmølleud-bygningen frem til 2012 på plads. Aftalen bør følges opaf konkrete mål og planer for perioden 2012 til 2020.
sådan når vi 50 pct vindkrafti elsystemet i 2020Udbygningsplanen sikrer, at det er realistisk at nå 50pct. vindkraftdækning af elforbruget i 2020 ved atopnå en samlet kapacitet på 6.350 MW i 2020 fordeltpå 3.800 MW på land og 2.550 MW på havet.Planen er afbalanceret i forhold til de væsentligehensyn, at det er mest økonomisk at opstille og pro-ducere el med vindmøller på land, mens der er langtmere plads på havet til store vindmølleparker. Ud-bygningsplanen lægger således op til at udbygge dennuværende vindkraftkapacitet på land med ca. 1.000MW samtidig, at de ca. 2.000 MW, der bliver udfaseti perioden frem til og med 2020, bliver afløst af nykapacitet. Udbygningen på havet vil være på lidt mereend 2.000 MW, hvoraf de 800 MW allerede er underopførelse eller politisk aftalt.Udviklingen i vindkraftkapaciteten og vindkraftensdækning af det danske elforbrug kan ses i figurennedenfor.Udviklingen i vindkraftkapaciteten og vindkraftensdækning af det danske elforbrug70%60%50%40%30%20%10%0%
70006000500040003000200010000
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020LandmøllerHavmøller
Vindkraft dækning af elforbruget i DK %
færre og mere produktive møllerFrem mod 2020 vil antallet af møller på land blivereduceret med ca. 2.000, hvilket betyder, at der i gen-nemsnit vil blive 175 færre vindmøller på land i Dan-mark hvert år frem til og med 2020, inkl. opstillingaf nye møller. De nye og større møller har en langtstørre produktion end de gamle.I 2020 vil produktionen fra vindkraft være ca. 180 pct. højere med ca. 30 pct. færre møller.I 2020 vil der være ca. 3.400 møller mod de nuvæ-rende knap 5.000 vindmøller.Figuren nedenfor viser nettotilgangen frem mod 2020.De nye vindmøller på land vil have en gennemsnitligstørrelse på godt 2 MW, mens de på havet vil have engennemsnitlig størrelse på ca. 4 MW.Planlægningsmæssigt betyder udbygningsplanen, at kom-munerne i deres planlægning skal finde plads til ca. 115vindmøller om året, svarende til i gennemsnit lidt mereend 1 vindmølle pr. kommune om året frem til 2020.Staten, som er planlægningsansvarlig for havmøllerne skal sikre en kontinuerlig udbygning i form af knap200 MW om året i gennemsnit.3
Nettotilgang – antal møller
200
100
0
2009-100
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
-200
-300
-400LandmøllerHavmøller
-500
3.På nuværende tidspunkt er ca. 425 MW havmøller under opførelse svarende til en fordobling af den nuværende kapacitet påhavet. Der er endvidere en politisk aftale om udbud af havmølleparken ”Djursland-Anholt” på 400 MW. I perioden frem til 2020skal der derfor planlægges for de resterende ca. 1.300 MW for at nå den samlede kapacitet på ca. 2.500 MW.
Danmarks VindmølleforeningEllemarksvej 478000 Århus CP +45 8611 2600www.dkvind.dk
Rosenørns Allé 9, 5.DK-1970 Frederiksberg CP+45 3373 0330F +45 3373 0333www.windpower.org