Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
MPU Alm.del Bilag 520
Offentligt
Forslag tilLandsplandirektivom genanvendelse af Auderødlejren
Høringsfrist11. august2009
Forslag til Landsplandirektivom genanvendelse af AuderødlejrenUdgivet af MiljøministerietRedaktion og grafisk tilrettelæggelseBy- og Landskabsstyrelsen,ByerHaraldsgade 532100 København ØUdgivet marts 2009Forsidefoto: Forsvarsministeriet
Kun InternetudgaveISBE 978-87-7091-004-0ISBN 978-87-7091-005-7� Miljøministeriet 2009Publikationen kan citeres med kildeangivelse
Forslag til Landsplandirektivom genanvendelse af Auderødlejren
IndholdDel 1 RedegørelseDel 2 ReglerDel 3 BemærkningerDel 4 MiljøvurderingMaterialeoversigt4691432
Miljøministeriet – By- og Landskabsstyrelsen
3
Forslag til Landsplandirektivom genanvendelse af Auderødlejren
Del 1 Redegørelse
Ved et forsvarsforlig, indgået den 10. juni 2004 mellem Venstre, Det Konserva-tive Folkeparti, Socialdemokratiet, Det Radikale Venstre og Kristendemokraterneblev der indgået en aftale om forsvarets ordning fra 2005-2009. Som et led iaftalen lukkes og afhændes et antal kaserner og etablissementer, herunderAuderødlejren.Efter kommunalreformen er det miljøministeren, der har ansvaret for at tilveje-bringe nye overordnede regler for arealanvendelsen i Hovedstadsområdet, jf.planlovens § 5 j, stk. 4, jf. § 3, stk. 1. Denne kompetence er udmøntet i lands-plandirektivet Fingerplan 2007.Auderødlejren ligger i Fingerplanens område udenfor Fingerbyen i ”Det øvrigehovedstadsområde”. Med Fingerplan 2007, retningslinjer §§ 17 - 20 og be-mærkninger hertil, fastsættes forudsætningerne for planlægning af det øvrigehovedstadsområde. En genanvendelse af Auderødlejrens mange bygningerforudsætter, at miljøministeren udsteder et supplerende landsplandirektiv.Der har været nedsat en arbejdsgruppe med deltagelse af Halsnæs Kommune,Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste, Skov- og Naturstyrelsen ogBy- og Landskabsstyrelsen. Arbejdsgruppen har udarbejdet et fælles planlæg-ningsgrundlag, der har dannet baggrund for By- og Landskabsstyrelsens ind-stilling til miljøministeren om dette landsplandirektiv.Auderødlejren ligger yderst på Arrenæshalvøen mod Arresø, fjernt fra eksiste-rende og planlagt byområde. Landskabet er et af landets højst prioriterede ogområdet indgår i et kerneområde i den kommende Nationalpark KongernesNordsjælland. Selve Arresø, Auderød Skoven og del af Auderødlejren er EF-fuglebeskyttelsesområde og et EF-habitatområde. Hele Arrenæs, inklusiv Aude-rødlejren, er i Regionplan 2005 udpeget som meget værdifuldt landskab. Regi-onplan 2005 har karakter af landsplandirektiv, indtil regionplanens retningslin-jer er videreført i kommuneplanlægningen.Landsplandirektivet om genanvendelse af Auderødlejren ændrer ikke på det nu-værende landskabelige beskyttelsesniveau.Landsplandirektivet for en genanvendelse indeholder nye overordnede regler,der tager udgangspunkt i Auderødlejrens placering i de landskabeligt følsomme
4
Miljøministeriet – By- og Landskabsstyrelsen
Forslag til Landsplandirektivom genanvendelse af Auderødlejren
omgivelser. Der er således kun mulighed for en genanvendelse overvejenden-de til almene og rekreative formål. Reglerne giver desuden mulighed for, at denuværende bygninger genanvendes, og at den samlede bebyggelse kun kan ud-vides minimalt. I overensstemmelse med Fingerplan 2007 bliver der ikke tale omny byvækst.Inden genanvendelse kan finde sted, skal der foreligge en kommuneplan elleret kommuneplantillæg, der fastlægger rammerne for genanvendelsen. Kom-muneplanlægningen foretages af Halsnæs Kommune.Den militære anvendelse af Auderødlejren er afsluttet, og forsvaret ønsker atsælge arealer og bygninger. Landsplandirektivet og kommuneplanlægningen gi-ver sikkerhed for, hvilke rammer der vil gælde for den fremtidige anvendelse.
Miljøministeriet – By- og Landskabsstyrelsen
5
Forslag til Landsplandirektivom genanvendelse af Auderødlejren
Del 2 Regler
(Landsplandirektiv om genanvendelse af Auderødlejren)Til Halsnæs Kommune:I medfør af § 3, stk. 1, jf. § 5j, stk. 4, i lov om planlægning, jf. lovbekendtgørel-se nr. 1027 af 20. oktober 2008 fastsættes:§ 1.Auderødlejren er i henhold til Landsplandirektivet Fingerplan 2007 place-ret i Fingerplanens ”Det øvrige hovedstadsområde”, hvor direktivets regler i §§17 - 20 gælder. Disse regler gælder fortsat for Auderødlejrens område.§ 2.Afgrænsning af Auderødlejren og de bestående bygninger i områdetfremgår af kortbilaget.Stk. 2.Auderødlejrens område opdeles i et vestligt, et østligt og et mindre nord-ligt delområde.§ 3.Kommuneplanlægningen for Auderødlejren skal sikre:1.At, området gøres offentligt tilgængeligt ad veje og stier, at den planlagtesti rundt om Arresø skal kunne gennemføres over ejendommen og atyderligere offentlig adgang kan etableres.2.Mulighed for hovedsageligt almene og rekreative anvendelsesmulighederpå de ubebyggede arealer og i de bestående bygninger. Bygningerne måikke udvides. Den samlede bygningsmasse må ikke udvides.Bygningerne vil kunne anvendes til formål, som:• Kursus- og undervisningsfunktioner,• undervisningsinstitutioner (f.eks. lærerseminarium, fagskoler o.l.),• idræts- og bevægelsesaktiviteter, spejderaktiviteter og lignende,• feriecenter, turist- og hotelfunktioner,• naturformidlingscenter,• museumsaktiviteter samt øvrige kulturfunktioner,• sundhedscenter,• klubhus og driftsbygninger til den nærliggende golfbane,•filmstudier,• og lignende formål.
6
Miljøministeriet – By- og Landskabsstyrelsen
Forslag til Landsplandirektivom genanvendelse af Auderødlejren
Desuden vil bygningerne i begrænset omfang og efter kommunens kon-krete vurdering kunne anvendes til erhvervsformål, som:• Liberale erhverv (arkitekt- og ingeniørvirksomhed, IT-virksomhed o.l.),• kreative erhverv (kunsthåndværk, pottemagerværksted, kunstmalero.l.), og• administration.Det er ikke muligt at anvende Auderødlejren til boligformål, dog må:• 2 eksisterende boliger ved indkørslen til lejren fortsat anvendes til bo-ligformål,• op til 9 boliger etableres, som er relaterede til virksomhedernes drift,• Materielgården med tilhørende maskinpark fastholdes med tjeneste-bolig, og• 1 bolig med en almindelig have udstykkes i Skydegården.3. At ubebyggede arealer kan anvendes til følgende aktiviteter og anlæg:• ikke-støjende friluftsmæssige formål,• offentlige stier, og• mindre parkeringsanlæg i det vestlige delområde.4. At, der ikke må placeres støjende funktioner, dominerende masteanlægog belysning eller lignende tekniske anlæg.5. At valg af anvendelsesmuligheder skal ske i respekt for natur- og rekre-ative interesser.6. At de kommende genanvendelsesformål set under et ikke får vejtrafik-ken på Arrenæs til at stige i væsentlig grad.Stk. 2.Det vestlige delområde rummer stort set alle bygninger. Bygningerne erplaceret i en hovedform af en stor hestesko, hvoraf de 11 bygninger i en bue vestfor adgangsvejen gennem bebyggelsen til den lille havn betegnes den lille heste-sko.Uanset reglerne i § 3, stk. 1, nr. 2 kan der i et mindre omfang ske en tilpasningaf de eksisterende bygninger.Bebyggelsen i det vestlige område skal holdes indenfor den store hestesko, inkl.det nuværende garage- og værkstedsanlæg samt materielgården. For bebyggelsei den store hestesko eksklusiv ”den lille hestesko” skal nedrivning og opførelseaf erstatningsbyggeri tilpasses de eksisterende sokler. Nybyggeri kanfinde stedi et meget begrænset omfang og kun i forbindelse med udtynding i den eksisteren-de bygningsmasse.Den samlede bygningsmasse udenfor ”den lille hestesko” må ikke forøges.De 11 bygninger i ”den lille hestesko” vest for adgangsvejen gennem bebyggelsentil havnen kan i et mindre omfang adderes lette glasudbygninger eller tilsvarendelette bygningsudtryk, som et nyt indgangsparti, en elevator eller lignende forden enkelte bygnings fælles funktioner. Der kan kun tilføjes sådanne lette til-bygninger på to sider af bygningen og med en maksimal tilbygningsdybde på 2 -
Miljøministeriet – By- og Landskabsstyrelsen
7
Forslag til Landsplandirektivom genanvendelse af Auderødlejren
3 meter. Endvidere kan der tilføjes små bygningselementer som altaner, skuremv.Fornyelse af en ellerflere af de 11 bygninger skal ske inden for det nuværendebyggefelt, bygningsdybde, etagehøjde og bygningsmellemrum.Stk. 3.Ved nye anvendelser i det østlige delområde skal naturinteresserne gå for-ud for andre interesser.Stk. 4.Den lille havn i det nordlige delområde må kun anvendes til havneformål,herunder lokalt småfiskeri. Uanset reglerne i § 3, stk. 1, nr. 2 kan der opføresmindre bådskure, mindre klubhuse og lignende til havnens drift og kun i direktetilknytning til lystbådehavnen.Der skal sikres offentlig adgang og forbindelse til nærområdets nuværende ogplanlagte stinet.
8
Miljøministeriet – By- og Landskabsstyrelsen
Forslag til Landsplandirektivom genanvendelse af Auderødlejren
Del 3 Bemærkninger
Ad § 1.Landsplandirektivet Fingerplan 2007 indeholder de overordnede reglerfor kommunernes planlægning i hovedstadsområdet. Fingerplanens område”Det øvrige hovedstadsområde” er den del af hovedstadsområdet, der ligger udenfor selvefingerbyen. For dette område gælder direktivets §§ 17-20, der fast-lægger grundlaget for planlægningen af byudvikling. Af reglerne fremgår, at derikke kan ske byudvikling i et område som Arrenæs.Dette regelsæt ligger til grund for nærværende udkast til forslag til landsplandi-rektiv for en genanvendelse af Auderødlejren.Fingerplan 2007 erstatter en række retningslinjer i Regionplan 2005 for hoved-stadsområdet. De resterende retningslinjer i Regionplan 2005 har samme virk-ning som et landsplandirektiv, indtil de ophæves. Regionplan 2005 er derforogså grundlag for nærværende direktiv om genanvendelse af Auderødlejren.Ad § 2, stk. 1.Området omfatter matr. nr. 30a og 30b Auderød By, Kregme, Halsnæs Kommune.Ejendommen er ca. 76 ha stor. I marts 2005 er der registreret 38 bygninger medet bruttoetageareal på ca. 38.000 m2, opført hovedsageligt mellem 1953 og 1958.Ad § 2, stk. 2.Auderødlejren opdeles i 3 delområder:Det vestlige delområde rummer hovedparten af lejrens bygninger, samlet i form afen stor hestesko. De 11 ens bygninger danner den lille hestesko og anses forat være den mest karakteristiske del af bebyggelsen, der samtidig markerer denmilitærhistoriske grundidé. De bygningsfrie arealer er delvist omfattet af freds-skov og andre arealer, der er beskyttet i henhold til naturbeskyttelseslovens § 3.Landsplandirektivets regler sikrer, at formen den store hestesko bevares i hoved-træk, og at den lille hestesko bevares. Denne del er desuden præget af denstore tidligere eksercerplads, der friholdes for bebyggelse.
Miljøministeriet – By- og Landskabsstyrelsen
9
Landsplandirektiv- for en genanvendelse af Auderødlejren
Det østlige delområde er stort set ubebygget og nabo til Auderød Skoven. LangsArresøenfindes et moseområde registreret i henhold til Naturbeskyttelseslovens§ 3, EF-fuglebeskyttelsesområde, EF-habitatområde. Derfindes også en delfredsskov og søer omfattet af Naturbeskyttelseslovens § 3.Det nordlige delområde er stort set bygningsfrit og rummer alene det lille havne-anlæg ved Arresø. Landskabet er registreret som overdrev i henhold til Natur-beskyttelseslovens § 3, og har et naturpræg med en blanding af krat og slette.Ad § 3, stk. 1.Nr. 1Det er et mål for det samlede regionale stinet, at der skal være stier omkring destore søer. En sti rundt om Arresø indgår i Regionplan 2005. Arresøstien indgik iFrederiksborg Amts investeringsplan frem til 1. januar 2007. Efter kommunalrefor-men er projektet overtaget af Skov- og Naturstyrelsen, lokal enhed Nordsjælland.På Arrenæs skal der både være en sti ved kysten og en ellerflere offentlige stiergennem Auderødlejren, som forbinder området til skoven, havnen, til evt. golf-bane og til det øvrige stinet på halvøen.Der kan ændres på Arresøstiens forløb over ejendommen, når blot der ikkeændres på tilslutningspunkterne til naboarealerne. Yderligere offentlig adgangkan etableres efter aftaler i forbindelse med salg eller tinglysning.Nr. 2Auderødlejrens bygningsmasse har en størrelse, der gør det naturligt at lands-plandirektivet lægger op til en genanvendelse af ejendommen, der tilgodeser, atflere og forskellige aktører kan investere i genanvendelse af bygninger og an-læg. Genanvendelsen vil dermed få en ønskelig blandet, rekreativ karakter.Samtidigt fastlægges begrænsninger på, hvor og hvor meget byggeriet kan ju-steres.Enhver tilpasning af bebyggelsen skal holdes indenfor det eksisterende, storehesteskolignende anlæg, som er begrænset af den halvcirkelformede bebyg-gelse, svømmehallen, fritids/kirkebygningen og infirmeriet.Boliger, som er relateret til virksomhedernes drift placeres samlet omkring lejrensindkørsel og ”den lille hestesko” for at begrænse bilkørsel ind i området. Fast-boende personale kan være nødvendigt for nogle af de aktiviteter, den beståen-de bygningsmasse kan anvendes til, f.eks. i forbindelse med feriecenter, hotel-funktioner eller kursuscenter. Der kan være tale om pedelbolig, lærerbolig, re-stauratør- eller kokkebolig, knyttet til virksomheden.Skydegården kan også anvendes til naturskole med forvalterbolig eller måsketraktørsted eller lignende, såfremt parkeringfinder sted ved lejrens indkørsel.Nr. 3Der kan være begrænsninger i muligheden for etablering af rekreative anvendel-ser på ubebyggede arealer som fremstår som skov eller er omfattet af Natur-beskyttelseslovens § 3, Der er både søbeskyttelseslinjer og skovbyggelinjer iområdet.
10
Miljøministeriet – By- og Landskabsstyrelsen
Forslag til Landsplandirektivom genanvendelse af Auderødlejren
Hovedparten af Auderødlejren ligger i Regionplan 2005, zone 2 for lokaliseringaf friluftsanlæg, hvor nye golfbaner, rideanlæg og andre arealkrævende friluftsan-læg, der kræver bygninger, kan anlægges, og eksisterende anlæg kan udvidesunder forudsætning af, at landskabs-, natur- og kulturværdier inden for disse be-skyttelsesområder ikke forringes, og der i øvrigt tages hensyn til regionplanensøvrige retningslinjer. Dele af Auderødlejren ligger i Regionplan 2005, zone 1, hvornye arealkrævende friluftsanlæg ikke kan placeres, fordi de er uforenelige medinternationale naturbeskyttelsesområder og eksisterende skov i lejren. Auderød-lejren er i Regionplan 2005 udpeget som meget værdifuldt landskab. Der kan ikkeanlægges nye halbyggerier i Auderødlejren jf. landsplandirektivets § 3, stk. 1, nr.2. Der er en stor eksisterende bygningsmasse på området og nye haller vil redu-cere landskabsværdierne.Nr. 4Auderødlejren ligger i zone A i Regionplan 2005, hvor støjende friluftsanlæg ikkekan placeres eller udvides. En del af udpegningsgrundlaget for zone A er et af-standsbælte på 500 m uden om internationale naturbeskyttelsesområder (Na-tura2000 områder), hvor støj vil virke forstyrrende for dyre- og fuglelivet, og hvorstøj vil ødelægge naturoplevelsen. Auderødlejrens skydebane ligger inden for500 m af både Auderød Skov og Arresø, som er Natura2000 områder.Der er enighed mellem parterne om at skydebaneanlægget fjernes og forurenetjord mv. håndteres efter miljøreglerne i forbindelse med forsvarets salg af arealer.Der er desuden enighed om, at jordvoldene tilbageføres til naturligt terræn. Fjer-nelse af skydebaneanlægget vil sikre og forbedre de almene rekreative, natur-mæssige og landskabelige oplevelser i området.Nr. 5Auderlødlejrens søbredder og Auderød Skov er både et EF-fuglebeskyttelses-område og et EF-habitatområde.Der er registreret overdrev, mose og søer i henhold til Naturbeskyttelsens § 3.§ 3-områder i henhold til Naturbeskyttelsesloven registreres på baggrund af enkonkret vurdering af den faktiske lovlige naturtilstand til hver en tid. Der kan der-for være behov for nye registreringer op til senere dispositioner.Det er aftalt mellem parterne, at skovtilplantede arealer og arealer, der omfattesaf § 3 i Naturbeskyttelsesloven skal bevares gennem naturpleje.Nr. 6Det er afgørende for bygningernes fremtidige anvendelse, at den samlede effektikke indebærer en kommende trafikbelastning på Arrenæs, der i væsentligt om-fang overstiger det hidtidige. Auderødlejrens centrale placering i særligt udpege-de landskaber taler for, at den kommende genanvendelse skal matche natur-grundlaget. Auderødlejrens isolerede beliggenhed i forhold Halsnæs Kommunesnuværende og fremtidige byudvikling og i forhold til Fingerplanen indebærer, atAuderødlejren ikke skal anvendes til formål, der kan sidestillles med byudvikling.I kommuneplanlægningen skal der sikres, at sammensætning af de enkelte gen-anvendelsesmuligheder tager udgangspunkt i en trafikberegning for den tidli-gere militære anvendelse af Auderølejren.
Miljøministeriet – By- og Landskabsstyrelsen
11
Forslag til Landsplandirektivom genanvendelse af Auderødlejren
Ad § 3, stk. 2.Reglen muliggør renovering af de bestående bygninger i forbindelse med gen-anvendelsen.Muligheden for en justering af de bestående bygninger er nuanceret, således atdet ensartede arkitektoniske udtryk af de 11 bygninger i ”den lille hestesko” beva-res, mens muligheder for den konkrete ombygning af de øvrige bygninger er stør-re. Til gengæld må bygningsmassen for de øvrige bygninger under ét ikke forøges.Mindre fælles funktioner kan adderes på husene i ”den lille hestesko”, men ho-vedformen skal fastholdes. Der må ikke opføres ny fritstående bygninger inden-for ”den lille hestesko”, herunder også eksercerpladsen.Øvrige bygninger i det vestlige delområde må nedrives og genopføres i mindreomfang.Der må ikke overføres byggemuligheder fra ”den lille hestesko” til det øvrige om-råde i det vestlige delområde eller vice versa.Kulturarvsstyrelsen har vurderet, at der skal foretages en vurdering af de bestå-ende bygningers bevaringsværdi inden inden salg eller beslutninger om bygnings-ændringer, i medfør af Bekendtgørelse nr. 1125 af 17.12.1997 om orienteringaf Skov- og Naturstyrelsen (nu Kulturarvsstyrelsen) inden nedrivning eller salgtil private af visse ikke fredede bygninger mv. i offentligt eje.Ad § 3, stk. 3.Det østlige område skal friholdes for byggeri jf. §3,stk. 1, nr. 2, dels fordi det idag er stort set uden bygninger, dels fordi det er nabo til Auderød Skov og erEF-habitat- og fugleskyttelsesområder. Af samme grund er området uegnet tilskydebane. Friluftsaktiviteter og eventuelle aktiviteter i Skydegården må ikke værestøjende eller forstyrrende for fuglelivet i Auderød Skov. Natur- og friluftsinteres-serne i området er baggrunden for både placering af den offentlige sti og begræns-ning af udstykningsparcellen omkring gården. Stiforløbet mellem punkterne modnaboarealerne kan dog ændres.Ad § 3, stk. 4Den nordlige parcel er i Regionplan 2005 udpeget med biologiske beskyttelses-interesser og har stor betydning for den fritidsmæssige anvendelse af Arresø,fordi den giver adgang til den lille havn ved søen, der er et mindre adgangspunkttil Arresø. Naboarealerne er statslige arealer under Skov- og Naturstyrelsen, hvorhensigten er at bevare de særligt værdifulde naturforhold og tilrettelægge enøget rekreativ anvendelse. Arealet er på ca. 4 ha. Skov- og Naturstyrelsen ejeri dag den del af havneanlægget, der rækker ud i Arresø.Mulighederne for sejlads på Arresø er fastsat i et regelsæt fra 12. maj 1989, bl.a.er brug af motorer og kite-surfing ikke tilladt, ligesom sejlads med kano, kajakog windsurfer ikke er tilladt i yngletiden.
12
Miljøministeriet – By- og Landskabsstyrelsen
Forslag til Landsplandirektivom genanvendelse af Auderødlejren
Miljøministeriet – By- og Landskabsstyrelsen
13
Forslag til Landsplandirektivom genanvendelse af Auderødlejren
Del 4 Miljøvurdering
IndledningIfølge lovbekendtgørelse nr. 1398 af 22. oktober 2007 om miljøvurdering af pla-ner og programmer skal planer og programmer miljøvurderes, hvis gennemfø-relsen kan få væsentlig indflydelse på miljøet.Denne miljøvurdering er en del af forslaget til landsplandirektiv for en genan-vendelse af Auderødlejren. Landsplandirektivet udarbejdes for at fastlægge ram-men for en lang række hovedsageligt almene og rekreative anvendelsesmulig-heder i de bestående bygninger samt på de ubebyggede arealer i lejren.Direktivet er et tillæg til de regler i Landsplandirektivet Fingerplan 2007, der gæl-der for ”Det øvrige hovedstadsområde”. Denne miljøvurdering omhandler derforkun de forhold, der ændres i forhold til landsplandirektivet Fingerplan 2007. Detvil sige de foreslåede nye regler, der kun gælder for Auderødlejren - § 2, stk.1, § 2, stk. 2 og § 3 stk. 1-4.Miljøministeriet har forud for udarbejdelsen af denne miljøvurdering hørt andremyndigheder, hvis områder berøres af landsplandirektivet, om de ønsker emnerbehandlet ud over de emner, som er nævnt i miljøvurderingslovens bilag 1. Hø-ringen er foregået i perioden mellem 17. november 2008 og 19. december 2008.Der er herefter taget stilling til, hvor omfattende og detaljerede oplysninger,der skal indgå i miljørapporten.Gribskov Kommune, Halsnæs Kommune, Hillerød Kommune, Forsvarets Byg-nings- og Etablissementstjeneste, Kulturarvsstyrelsen, Skov- og NaturstyrelsenCentralt, Skov- og Naturstyrelsen Nordsjælland, Region Hovedstaden og Kø-benhavns Energi A/S er blevet hørt som berørte myndigheder.Samtlige berørte myndigheder har sendt et svar. Ingen har ønsket at suppleremiljøvurderingen ud over kravene i lovens bilag 1. Dog har Forsvarets Bygnings-og Etablissementstjeneste og Kulturarvsstyrelsen sendt bemærkninger.Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste vurderer, at de aktiviteter deråbnes op for i Forslaget til landsplandirektivet ikke indebærer væsentlige påvirk-ninger af miljøet.
14
Miljøministeriet – By- og Landskabsstyrelsen
Forslag til Landsplandirektivom genanvendelse af Auderødlejren
Kulturarvsstyrelsenfinder, at konsekvenserne i forhold til kulturarven bør vurde-res, sådan som den beskrives i det ved høringen fremsendte materiale - Plan-lægningsgrundlag for en genanvendelse af Auderødlejren,Som nævnt indledningsvis drejer miljøvurderingen sig om de ændringer, der skerved vedtagelse af landsplandirektivet, i forhold til de regler i Fingerplan 2007.Ifølge ”lov om miljøvurdering af planer og programmer” skal miljørapporten inde-holde de oplysninger, der er nævnt i lovens bilag 1. Kulturarven vurderes nedenfor under ”Kulturmiljø og Arkitektur”.Miljørapporten skal indeholde de oplysninger, som med rimelighed kan forlangesmed hensyntagen til den aktuelle viden og gængse vurderingsmetoder, samttil hvor detaljeret planen er, og på hvilket trin i planhierarkiet den befinder sig.
Planens indhold, hovedformål og forbindelser med andre rele-vante planerFingerplan 2007 er den overordnede ramme for den kommunale planlægning afbyudvikling, byomdannelse, grønne kiler, trafikanlæg mv. i hovedstadsområdet.Med Fingerplan 2007, retningslinjer § 17, § 18, § 19 og § 20 og bemærkningerhertil, fastsættes forudsætningerne for planlægning af ”Det øvrige hovedstads-område”, som omfatter området udenforfingerbyen. En genanvendelse af Aude-rødlejrens mange bygninger forudsætter, at miljøministeren udsteder et lands-plandirektiv, der giver en sådan mulighed. En arbejdsgruppe har udarbejdet etfælles planlægningsgrundlag, som ligger til grund for dette forslag til landsplan-direktiv. Der henvises til materialeoversigten, nr. 1.Regionplan 2005’s retningslinjer gælder, indtil regionplanens retningslinjer erindarbejdet i kommuneplanen. Der henvises til materialeoversigten, nr. 4.Halsnæs Kommune følger landsplandirektivet op med et kommuneplantillæg omAuderødlejren, og tillægget bliver bindende for den efterfølgende lokalplanlægning.
De relevante aspekter af den nuværende miljøstatus og denssandsynlige udvikling, hvis landsplandirektivet ikke gennemfø-res – 0-alternativet.Auderødlejren er lukket og de militære funktioner er fraflyttet bygningerne og om-rådet. Lejren ligger i landzone.I miljøvurderingen sammenlignes miljøeffekter af planforslaget med miljøeffek-ter af et 0-alternativ. Hvis dette tillæg til Fingerplan 2007 ikke gennemføres, vilde nuværende regler i Fingerplan 2007 og retningslinjerne i Regionplan 2005fortsat være gældende. Derfor ses disse retningslinjer som 0-alternativet.Hvis Auderødlejren afhændes til civilt formål, og et tillæg til landsplandirektivetikke gennemføres, vil alene Fingerplan 2007-reglerne for ”Det øvrige hovedstads-område” samt retningslinjer i Regionplan 2005 udgøre rammen for HalsnæsKommunes planlægning. Herudover kan der uden planlægning administreresefter planlovens landzonebestemmelser.
Miljøministeriet – By- og Landskabsstyrelsen
15
Forslag til Landsplandirektivom genanvendelse af Auderødlejren
Det vil betyde, at kommunen:• kan placere arealkrævende friluftsanlæg, der kræver bygninger, under forud-sætninger af at landskabs-, natur- og kulturværdier inden for beskyttelsesom-råder ikke forringes.• kan placere en stiforbindelse rundt om Arresø på tværs af ejendommen.• ikke kan udlægge området til byvækst.• ikke kan rejse skov i området.• ikke kan placere støjende friluftsaktiviteter i området.Hverken en sådan planlægning eller en anvendelse af landzonebestemmelservil sikre en genanvendelse af bebyggelsen i et omfang, der vil kunne opretholdeden fælles forsyningsstruktur (varme mv.) og en samlet god bygningsstandard.Samlet vil der opstå et billede af en noget tilfældig anvendelse og vedligeholdel-se af nogle af bygningerne til småerhverv og rekreative formål, mens andre byg-ninger forfalder. Det er desuden sandsynligt, at arealet vil springe i skov. En ejerkan ikke forpligtes til at rydde ejendommen for bygninger, vedligeholde bygnin-ger eller pleje ubebyggede arealer.Som udgangspunkt har Auderødlejrens bygninger en vis samfundsmæssig værdi.Hovedbegrundelsen for landsplandirektivets regler er ønsket om, at de eksisteren-de bygninger søges udnyttet gennem en planlagt genanvendelse, uden at derbygges nyt. Reglerne i dette forslag til landsplandirektiv er justeret i forhold til degældende regler i Fingerplan 2007 således, at lejrens område på ca. 76 ha ogca. 40.000 m2etageareal i bestående bygninger kan genanvendes til civilt formål.(vist på kortbilaget).Auderødlejren ligger i et af landets højest prioriterede landskaber og uden tilknyt-ning til by eller byvækst, og bygningerne skal ikke genanvendes på en måde, derbetragtes som byvækst. Med de foreslåede muligheder for genanvendelse skalområdet åbnes og bygningerne i hovedsagen bruges til offentlige formål og tilalmene og rekreative anvendelser, som respekterer naturgrundlaget såvel iAuderødlejren som på Arrenæs.
Miljøforholdene i delområder, der kan blive væsentligt berørt.Der er forurening i alle tre delområder i Auderødlejren. Forureningen er opstået iforbindelse med bygninger anvendt til vedligeholdelse og reparation af lejrensbiler og både. På de ubebyggede arealer er brandøvelsespladsen og skydebaner-ne årsag til jordforureningen.Der er kortlagt bygninger og lokaliteter på vidensniveau 1, dvs. at der er tilvejebragten faktisk viden om aktiviteter på arealet eller på andre arealer, der kan have væ-ret kilde til jordforurening på arealet:• Autoværksted, bådværksted, tidligere/nuværende oplag af olie og kemikali-er. Potentiel forurening: olie og div. kemikalier.• Vaskehal, vaskerampe. Potentiel forurening: olie, tensider og tungmetaller.• drivmiddelanlæg, olieudskillere, nuværende/afblændede olietanke samtbrand- Øvelsesplads. Potentiel forurening: olie/olieprodukter.• Skydebane, håndgranatkastebane og pistolskydebane. Potentiel forurening: bly.
16
Miljøministeriet – By- og Landskabsstyrelsen
Forslag til Landsplandirektivom genanvendelse af Auderødlejren
1 lokalitet er kortlagt på vidensniveau 2, dvs. at der er tilvejebragt et dokumentati-onsgrundlag for, at der på dette areal er en jordforurening af en sådan art ogkoncentration, at forureningen kan have skadelig virkning på mennesker og miljø:• Der er fundet forurening med olie i jorden i tilknytning til en olieledning vedbrandøvelsespladsen. Forureningen er ikke afgrænset.Der henvises til materialeoversigten, nr. 3.Halsnæs Kommune oplyser, at en sø ved brandøvelsespladsen har vist sig atvære stærkt forurenet af olie.Hovedparten af Auderødlejren er i Regionplan 2005 udpeget som område meddrikkevandsinteresser. I den sydvestlige del af lejren er mindre områder udpegetmed særlige drikkevandsinteresser, som kildepladszone og som nitritfølsomtindvindingsområde. Arresø afgrænser Auderødlejren mod øst og mod nord.Der henvises til materialeoversigten, nr. 4.
Ethvert eksisterende miljøproblem, som er relevant for planen ellerprogrammet, herunder navnlig problemer på områder af særligbetydning for miljøet som f.eks. de områder, der er udpegetefter direktiv 79/409/EØF (Fuglebeskyttelsesdirektivet) og92/43/EØF (Habitatdirektivet).Arresøens kyster og Auderød Skov er Natura2000 områder efter direktiv 79/409/EØF og 92/43/EØF. Auderødlejrens østlige kyst med marsk og strandeng ind-går i Natura2000 områderne.Miljøministeriet vurderer, at nedlæggelsen af skydebanen, som ligger op til bå-de Auderød Skov og Arresøs kyst, vil have positiv effekt for fuglelivet i AuderødSkov og ved Arresøens kyster og på selve søen.
De miljøbeskyttelsesmål, der er fastlagt på internationalt plan,fællesskabsplan eller medlemsstatsplan, og som er relevantefor planen eller programmet, og hvordan der under udarbejdelsenaf den/det er taget hensyn til disse mål og andre miljøhensyn.Her har en række dokumenter betydning:”Landsplanredegørelse 2006- Det nye Danmarkskort – planlægning undernye vilkår”, regeringen 2006, 5 pejlemærker for arealudviklingen:1. Der skal være forskel på land og by:Reglerne i forslaget til landsplandirektiv sikrer, at der ikke opstår nogen byvæksti Auderødlejren.2. Udviklingen skal komme hele Danmark til gode:Auderødlejren bliver åben for hele Danmarks befolkning. Området vil henven-de sig til den lokale befolkning, men vil også være en del af et kerneområde inationalpark Kongernes Nordsjælland. Forslaget til landsplandirektiv sikrer, atområdet holdes åbent og tilgængeligt.
Miljøministeriet – By- og Landskabsstyrelsen
17
Forslag til Landsplandirektivom genanvendelse af Auderødlejren
3. Planlægning skal baseres på respekt for byernes identitet, naturen, miljøetog landskabet:Der er i forslaget til landsplandirektiv særlige regler i forhold til de generelle reg-ler i Fingerplan 2007 for det øvrige hovedstadsområde for at beskytte de særligeværdier i Auderødlejren: de ubebyggede åbne arealer og stilheden.4. Fysisk planlægning og investeringer i infrastruktur skal spille tæt sammen:Forslaget til landsplandirektiv er i overensstemmelse med Fingerplan 2007, hvishovedformål er at sikre sammenhæng mellem fysisk planlægning og infrastruk-tur. Der skal ikke være byudvikling her.5. Den fysiske planlægning skal være helhedsorienteret:Forslaget til landsplandirektiv er i overensstemmelse med Fingerplan 2007, derhar udlagt Auderødlejren i ”Det øvrige hovedstadsområde”. Fingerplan 2007 eren helhedsorienteret, afvejet plan for udviklingen i hovedstadsområdet.Fingerplan 2007Forslaget til landsplandirektiv følger op på de statslige mål, der beskrives i rede-gørelsen om ”Det øvrige hovedstadsområde” i Fingerplan 2007:• Uden forfingerbyen skal der vises tilbageholdenhed med byudviklingen.• Storbyområdets vækst betyder, at landskabet vil være udsat for et særligtpres. Kommunerne bør derfor i forbindelse med byudvikling, placering af re-kreative anlæg, trafik- og forsyningsanlæg mv. vægte hensynet til land-skabs-, natur- og kulturværdier højt.Forslaget til landsplandirektiv understøtter direkte disse overordnede mål ved atsikre, at der ikke skal være byudvikling i området, ved at sikre det åbne karakter,ved ikke at give mulighed for at placere støjende friluftsanlæg, og ved at gøreområdet tilgængeligt for offentligheden.Regionplan 2005Regionplanens retningslinjer gælder indtil de er indarbejdet i kommuneplanen.Der henvises til materialeoversigten, nr. 4.Beskyttelsesområder for landskabs- og naturværdier:Auderødlejren er udpeget som meget værdifuldt landskab. Der er også marskog strandeng samt overdrev udpeget som biologisk kerneområde.Der må som hovedregel kun opføres bygninger i beskyttelsesområder, der ererhvervsmæssigt nødvendige for landbrug eller skovbrug, eller som ikke slørereller forringer de særlige landskabsværdier og naturtyper, for hvilke området erudpeget. Det er væsentligt at sikre skovens særlige løvskovskarakter. De karak-teristiske bakkeformationer og skræntdannelser bør friholdes for bebyggelseog beplantning.Forslaget til landsplandirektiv ændrer ikke på det nuværende beskyttelsesniveau.Forslaget til landsplandirektiv tillader ikke nye bygninger, og parkeringsanlæg til-lades kun i det vestlige delområde. Der er også fastsat begrænsninger for akti-viteter i den lille havn i det nordlige delområde. I den østlige, ubebyggede del afAuderødlejren skal naturinteresserne gå forud for andre interesser.
18
Miljøministeriet – By- og Landskabsstyrelsen
Forslag til Landsplandirektivom genanvendelse af Auderødlejren
Det er aftalt mellem parterne, at skovtilplantede arealer og arealer, der omfattesaf Naturbeskyttelseslovens § 3, bevares gennem naturpleje. En registrering afplante- og dyreliv i Auderødlejren er nødvendig for at overholde landsplandirekti-vets bestemmelser om natur. Registreringen vil blive udarbejdet i forbindelse medkommuneplantillægget.Grundvand:Hovedparten af Auderødlejren er i Regionplan 2005 udpeget som område meddrikkevandsinteresser, og i den sydvestlige del af lejren er mindre områder ud-peget som særlige drikkevandsinteresser, som kildepladszone og som nitrat-følsomt indvindingsområde.Forslaget til landsplandirektiv tillader ikke grundvandsforurenende aktiviteter iAuderødlejren, og de ubebyggede arealer vil ikke blive anvendt til landbrug.Grundvandsboringen i Auderødlejren har været anvendt til lejrens egen vand-forsyning.Friluftsanlæg:Hovedparten af Auderødlejren ligger i Regionplan 2005, zone 2 for lokaliseringaf friluftsanlæg, hvor nye golfbaner, rideanlæg og andre arealkrævende friluftsan-læg, der kræver bygninger, kan anlægges, og eksisterende anlæg kan udvides,under forudsætning af at landskabs-, natur- og kulturværdier inden for disse be-skyttelsesområder ikke forringes, og at der i øvrigt tages hensyn til regionplanensøvrige retningslinjer. Dele af Auderødlejren ligger i Regionplan 2005, zone 1,hvor nye arealkrævende friluftsanlæg ikke kan placeres, fordi de er uforeneligemed internationale naturbeskyttelsesområder og eksisterende skov i lejren.Herudover ligger Arrenæs i zone A i Regionplan 2005, hvor støjende friluftsan-læg ikke kan placeres eller udvides. En del af udpegningsgrundlaget for zone Aer et afstandsbælte på 500 m uden om internationale naturbeskyttelsesområder(Natura2000 områder), hvor støj vil virke forstyrrende for dyre- og fuglelivet, oghvor støj vil ødelægge naturoplevelsen, Auderødlejren ligger inden for 500 m afbåde Auderød Skov og Arresø, som er Natura2000 områder.Af hensyn til de forskellige naturbeskyttelsesbestemmelser tillader forslaget tillandsplandirektiv ikke støjende friluftsmæssige aktiviteter. Forslaget tillader ikkenye bygninger i Auderødlejren.Skovrejsning:Auderødlejren ligger ifølge Regionplan 2005, hvor skovrejsning er uønsket.Forslaget til landsplandirektiv giver ikke mulighed for at plante skov.Regionale stier:Det er et mål for det samlede regionale stinet, at der skal være stier omkring destore søer. En sti rundt om Arresø indgår i Regionplan 2005. Arresøstien indgik iFrederiksborg Amts investeringsplan frem til 1. januar 2007. Efter kommunalre-formen er stiprojektet overtaget af Skov- og Naturstyrelsen, lokal enhed Nord-sjælland. På Arrenæs skal der være både en sti ved kysten og en ellerflere of-fentlige stier gennem Auderødlejren, og som forbinder området til havnen, skoven,til evt. golfbane og til det øvrige stinet på halvøen.
Miljøministeriet – By- og Landskabsstyrelsen
19
Forslag til Landsplandirektivom genanvendelse af Auderødlejren
Forslaget til landsplandirektiv sikrer offentlig adgang til området og den lille havnad veje og stier, herunder stien omkring Arresø og adgang til den lille havn.Støj:Auderødlejrens skydebane er vist på regionplanens redegørelseskort for støjen-de anlæg. Det fremgår af regionplanen, at såfremt skydebanen opretholdes, kanfremtidig støjfølsom anvendelse af Auderødlejrens bygninger og udendørs area-ler alenefinde sted under forudsætning af, at Miljøstyrelsens vejledende reglerom støj fra skydebaner kan overholdes.Ifølge forslaget til landsplandirektiv skal skydebanen nedlægges, og støjendeaktiviteter kan ikke etableres i Auderødlejren.Auderødlejren – Drifts- og plejeplanDet er aftalt mellem parterne, at skovtilplantede arealer og arealer, der omfattesaf § 3 i Naturbeskyttelsesloven skal bevares gennem naturpleje. En drifts- ogplejeplan beskriver de naturmæssige værdier. Den fastlægger retningslinjer forterrænets benyttelse, pleje og forbedringer. Krav om udarbejdelse af en pleje-plan må indgå i betingelserne for salg af hele eller dele af Auderødlejren. Hvisdet nordlige delområde med havnen overgår helt eller delvis til Skov- og Natursty-relsen, skal plejeplanen for det pågældende område udarbejdes af styrelsen.I henhold til eksisterende registreringer og skøn med hjælp af topografiske kort ogflyvefotos er Auderødlejrens ca. 76 ha fordelt på følgende måde:• Halsnæs Kommune har i 2008 foretaget en ny registrering af lejrområdets na-turtyper beskyttet gennem Naturbeskyttelseslovens § 3:• Overdrev1,3 ha• mose3,6 ha• sø1,4 ha• Herudover er der konstateret skønsmæssigt:• Fredskovca. 12,2 ha• sletteca. 28 ha• skydebaneanlægca.6 ha• bygningernes nære omgivelser ca. 20 ha• vejarealca. 0,2 ha• bebygget arealca.2 haHalsnæs Kommunes registrering af naturtyper, bevoksninger mv. i området kandanne grundlag for en pleje- og driftsplan for Auderødlejren. Det fremgår af kom-munens registrering, at arealerne og ejendommens søer er stærkt tilgroede iforhold til registrering fra 1993 og trænger til omfattende pleje.Forslaget til landsplandirektiv understøtter naturforholdene i området. Den ek-sisterende bygningsmasse må ikke udvides. Valg af anvendelsesmuligheder iAuderødlejren skal ske i respekt for natur- og rekreative interesser, og i det østligedelområde skal naturinteresser gå forud for andre interesser.
20
Miljøministeriet – By- og Landskabsstyrelsen
Forslag til Landsplandirektivom genanvendelse af Auderødlejren
Den sandsynlige væsentlige indvirkning af forslaget til landsplan-direktivet på miljøet, herunder på spørgsmål som den biologiskemangfoldighed, befolkningen, menneskers sundhed, fauna,flora,jordbund, vand, luft, klimatiske faktorer, materielle goder, land-skab, kulturarv, herunder kirker og deres omgivelser, samt arki-tektonisk og arkæologisk arv og det indbyrdes forhold mellemovenstående faktorer.I det følgende beskrives den sandsynlige væsentlige indvirkning på miljøet, der erkonsekvensen af, at forslaget til landsplandirektiv ændrer anvendelsen af Auderød-lejrens bygninger, samt at landsplandirektivet supplerer med nye regler for Au-derødlejrens ubebyggede arealer i forhold til Fingerplan 2007.Biologisk mangfoldighed, fauna ogfloraStatus:Det nordlige delområde er i Regionplan 2005 udpeget som område, der omfatterbiologiske interesser af regional betydning. Der henvises til nr. 4 i materialeover-sigten. Det fremgår af Halsnæs Kommunes registrering fra 2008, at ca. 6,5 ha.af området er beskyttet efter Naturbeskyttelseslovens § 3, og at ca. 40 ha er skov,krat og åben slette, heraf ca. 12 ha med fredskovspligt.Det østlige delområde er overvejende slette med kulturgræs med kratbevoks-ning. Der er 3 søer i området. Der er en bræmme af fredskov mod syd. Mod Arre-sø er der marsk og strandeng, som er både EF-Fuglebeskyttelsesområde og EF-Habitatområde. Skydebaneanlægget, som sløjfes, ligger op til Auderød Skov ogArresø.Det vestlige delområde er omkranset af fredskov. Hovedparten af Auderødlejrensbygninger ligger på græsbeklædte arealer midt i området. 2 søer ligger mod nord.Det nordlige delområde er overvejende overdrev. Kysten ved havnen er EF-Fug-lebeskyttelsesområde.Da der er ikke tidligere har været konkret viden om plante- og dyreliv i selve Aude-rødlejren, har Halsnæs Kommune foretaget en registrering i efteråret 2008.Af registreringen fremgår det, at der er forkomster af almindelige pattedyr somhare, grævling, ræv og råvildt i Auderødlejren. Der er registreret og forsøgt ud-sluset 2 ynglekolonier af Dværg Flagermus i kasernebyggeriet. Flagermus er op-ført på EF- habitatdirektivets bilag IV og beskyttet mod forsætligt drab samt øde-læggelse eller forstyrrelse af levestedet.Der er ikke registreret yngleforekomster af særligt beskyttelseskrævende fug-learter i lejrområdet. Rørsumpen øst for skydebanen er dog et velegnet yngle/opvoksested og fourageringsområde for såvel Rørdrum, samt rørhøg. Disse artersamt Fiskeørn, Havørn og Rød Glente er jævnligt observeret rastende og foura-gerende omkring rørsumpen samt den sydøstlige del af Auderød Skov, nord forlejrområdet. Rørhøg, Rørdrum og Fiskeørn er alle opført på EF- Fuglebeskyttelses-direktivets, bilag 2. Rørhøg og Rørdrum vurderes at yngle indenfor beskyttelses-området for Arresø, hvorimod Fiskeørn alene benytter området under trækpe-rioden.
Miljøministeriet – By- og Landskabsstyrelsen
21
Forslag til Landsplandirektivom genanvendelse af Auderødlejren
Der er tidligere registreret Snog, Spidssnudet Frø og Løgfrø fra området. Detformodes, at løgfrø er uddød fra lejrområdet, da det formodede ynglevandhul i2008 er uegnet som yngle- og opvækstområde grundet tilgroning. SpidssnudetFrø og Løgfrø er opført på Habitatdirektivets bilag IV.En del af områdets lysåbne vandhuller kan fungere som yngle- og opvækstom-råder for padder herunder bl.a. Spidssnudet Frø og Stor Vand Salamander. Dogbegrænserfiskebestande i disse lyseåbne vandhuller egnetheden væsentligt.Der er ikke registreret Stor Vand Salamander fra Auderødlejren, men der er storsandsynlighed for at arten forekommer her, da arten er relativt almindelig påArrenæs. Stor Vand Salamander er opført på Habitatdirektivets bilag IV.Der er ikke registreret Markfirben fra området, men der er stor sandsynlighedfor, at arten forekommer her, da arten er ret almindelig på Arrenæs. Markfirbener opført på Habitatdirektivets bilag IV.Der er ikke registreret særligt beskyttelseskrævende insekter og andre typerhvirvelløse dyr fra området.Forslag til landsplandirektiv:I det vestlige delområde er det en mulighed, at en del af det bestående byggerirenoveres og tilpasses nye anvendelser. Da muligheden for at bygge nyt er stærktbegrænset, og den eksisterende bebyggelse overvejende ligger på kulturgræs, derikke skal beskyttes, vil genanvendelsen ikke have betydning for den biologiskemangfoldighed.I det østlige delområde er der ingen mulighed for ny bebyggelse, og evt. udstyk-ning af Skydegården begrænses til 1 bolig med en almindelig have. Nedlæggelseaf skydebanen vil have positiv betydning for den biologiske mangfoldighed, her-under fuglelivet i Auderødskov, på og omkring Arresø.I det nordlige delområde er der mulighed for begrænset rekreativ anvendelse afhavnen med nye mindre skure/klubhuse. Havneaktiviteterne vil ikke have betyd-ning for den biologiske mangfoldighed for fuglelivet på og omkring Arresø, underforudsætning af, at anvendelse af havnen vil være underlagt det nuværende sej-ladsregulativ for Arresø.Forslaget sikrer endvidere, at der ikke må etableres støjende friluftsanlæg, andrestøjende funktioner, dominerende masteanlæg eller belysning. Dette sikrer om-rådet mod forstyrrelser, der især kunne begrænse dyrelivet. Forslaget giver mu-lighed for rekreativt brug af området. Rekreativ anvendelse kan skabe forstyrrel-se og slid. Derfor skal valg af anvendelsesmuligheder ske i respekt for natur.Vurdering:I forhold til 0-alternativet giver forslaget til landsplandirektiv en mulighed for atøge den biologiske mangfoldighed på baggrund af en pleje- og driftsplan, isæri det østlige og det nordlige område. Forslaget sikrer endvidere, at der ikke kanetableres en række anlæg eller aktiviteter, der kan forstyrre dyrelivet. Der er dyre-liv i hele Auderødlejren, men det er forekomsten af beskyttede naturtyper, derer grundlaget for den mere ualmindelige del af dyrelivet. Da de beskyttede na-
22
Miljøministeriet – By- og Landskabsstyrelsen
Forslag til Landsplandirektivom genanvendelse af Auderødlejren
turtyper er beskyttet, uanset hvad de bestående bygninger bruges til, vurderesdet, at forslaget kun har positiv virkning på den biologiske mangfoldighed.Befolkningen og menneskers sundhed (friluftsliv)Status:Auderødlejren ligger ifølge Fingerplan 2007 i ”Det øvrige hovedstadsområde”.”Det øvrige hovedstadsområde” udlægges for at friholde det åbne land uden forFingerbyen for bymæssig udvikling ved der at samle fremtidig byudvikling i kom-munecentre.Ifølge Regionplan 2005 kan der i hovedparten af Auderødlejren placeres areal-krævende, men ikke-støjende friluftsanlæg, der kræver bygninger, under forud-sætninger af at landskabs-, natur- og kulturværdier inden for beskyttelsesområ-der ikke forringes. Der kan placeres en stiforbindelse rundt om Arresø på tværsaf området.Forslag til landsplandirektiv:Forslaget til landsplandirektiv fastlægger en række hovedsageligt almene og re-kreative anvendelsesmuligheder i de bestående bygninger. Området gøres of-fentligt tilgængeligt. Området kan anvendes til ikke-støjende friluftsmæssige for-mål. Muligheder for andet erhverv og boliger er begrænset.Valget af anvendelsesmuligheder balancerer genbrug af den bestående bygnings-masse mod Auderødlejrens naturgrundlag og lejrens afsides beliggenhed på halv-øen Arrenæs. Arrenæs kan ikke tåle en øget trafikbelastning, og området er ikkeegnet til kommunal service eller betjening med offentlig transport.Forslaget til landsplandirektivet giver i modsætning til Fingerplan 2007 og Region-plan 2005 mulighed for en mere helhedspræget genanvendelse af bygninger ogubebyggede arealer end ville være mulig alene med enkelt tilladelser i henholdtil planlovens landzonebestemmelser.Vurdering:Forslaget til landsplandirektiv indeholder regler, der sikrer, at der ikke opstår nogenbyvækst i Auderødlejren, og at bygningernes fremtidige anvendelse ikke inde-bærer en kommende trafikbelastning på Arrenæs, der i væsentlig omfang over-stiger trafikbelastningen genereret af den hidtidige militære anvendelse.I forhold til 0-alternativet, hvor sandsynligheden for fuld udnyttelse af lejrens byg-ninger er lille, kan der være en trafikstigning på Arrenæs.Der er udarbejdet en analyse af trafikbelastningen, mens Auderødlejren blev an-vendt til militære formål, samt en vurdering af en fremtidig trafikbelastning til ogfra Auderødlejrens område, knyttet til de forskellige nye anvendelsesmuligheder.Trafikanalysen har således betydning for, hvilke kombinationer af genanvendel-sesmuligheder nævnt i direktivets § 3, stk. 1, nr. 2 og de enkelte anvendelsersomfang, der kan realiseres. Der henvises til nr. 2 i materialeoversigten.Som det fremgår, sikrer forslaget, at Auderødlejren anvendes til hovedsageligt al-mene og rekreative formål, hvilket giver både de lokale beboere og befolkningen iHovedstadsområdet som helhed nye rekreative tilbud og bedre adgang til Arresø.
Miljøministeriet – By- og Landskabsstyrelsen
23
Forslag til Landsplandirektivom genanvendelse af Auderødlejren
Forslaget forbedrer den sundhedsmæssige og rekreative værdi af Auderødlejren iforhold til 0-alternativet.Forslaget sikrer stilhed i Auderødlejren, hvilket må vurderes som positivt forden rekreative og sundhedsmæssige værdi i hele Arresøs omgivelser, idet deter væsentligt for menneskers sundhed og glæde ved friluftsliv at kunne opholdsig i stille områder.JordbundStatus:Der er kortlagt en række forurenede lokaliteter i området forårsaget af militæretsaktiviteter. Der henvises til materialeoversigten, nr. 3.I det vestlige områdeer autoværkstedet, vaskehal mv., drivmiddelanlæg, olieudskil-lere og olietanke som nævnt kortlagt på vidensniveau 1 som forurenet (olie, di-verse kemikalier, tensider og tungmetaller).I det østlige områdeer brandøvelsespladsen og skydebanen som nævnt kort-lagt på vidensniveau 1 som forurenet (olie/olieprodukter og bly). Endvidere erder som nævnt kortlagt på vidensniveau 2 forurening med olie i jorden i tilknyt-ning til en olieledning ved brandøvelsespladsen.I det nordlige områdeer bådeværkstedet kortlagt som forurenet på vidensniveau1 (olie- og kemikalieaffald).Forslag til landsplandirektiv:Forslaget til landsplandirektiv ændrer anvendelsen af Auderødlejrens bygningertil civilt formål, giver offentlig adgang til hele området og mulighed for friluftsmæs-sige aktiviteter på ubebyggede arealer.Der er enighed mellem parterne om, at det i forbindelse med forsvarets salg afbygninger og arealer sikre, at skydebaneanlægget fjernes, forurenet jord mv.håndteres efter miljøreglerne, og jordvoldene tilbageføres til naturligt terræn.Der skal ikke opryddes inde i bygningerne. Forureningens omfang er kendt ogreguleres gennem miljøgodkendelser. Bygningernes forureningstilstand skalfremgå af salgsbetingelserne.Vurdering:Fjernelse af forurenet jord og fjernelse af skydebaneanlægget vil forbedre dealmene rekreative, naturmæssige og landskabelige oplevelser i området i for-hold til 0-alternativet.VandStatus:Auderødlejren er i Regionplan 2005 udpeget som område med drikkevandsinte-resser. I den sydvestlige del af lejren er et mindre område udpeget med særligedrikkevandsinteresser og nitratfølsomt indvindingsområde. Der er en kildeplads-zone omkring Auderødlejrens vandboring. Der henvises til materialeoversigten,nr. 5.Der er kun registreret 8 meter vandløb i Auderødlejren.
24
Miljøministeriet – By- og Landskabsstyrelsen
Forslag til Landsplandirektivom genanvendelse af Auderødlejren
Ingen af delområderne indeholder vådområder.Auderødlejren anvendes ikke til landbrugsformål, og jorden dyrkes ikke. Der erikke risiko for, at nitrat siver ned til grundvandet i området.Vandboringen anvendes til Auderødlejrens egen vandforsyning.Det analyseres for tiden, om gennemførelse af et projekt for en større udvidelseaf et infiltrationsanlæg midt på halvøen kunne have en positiv virkning på Arre-søens vand, på grundvandstanden og derved på naturen.Der er ikke foretaget en vurdering af, hvor vidt der skal opryddes yderligere afhensyn til grundvandet eller overfladevandet.Forslag til landsplandirektiv:Forslaget til landsplandirektiv tillader ikke grundvandstruende aktiviteter i Aude-rødlejren. I afsnittet om jordbund redegøres der for forureningsforholdene, her-under for trusler mod grundvandet forårsaget af militærets aktiviteter.Vurdering:Forslaget til landsplandirektiv ændrer ikke det nuværende beskyttelsesniveaufor grundvandet i Auderødlejren i forhold til 0-alternativet. Landsplandirektivetskrav om fjernelse af blyforurening fra skydebanerne fjerner en grundvand-strussel i forhold til 0-alternativet.Luft og klimatiske faktorerStatus:0-alternativet giver mulighed for genanvendelse af Auderødlejrens bygninger ihenhold til planlovens landzonebestemmelser. Regionplan 2005 giver mulighedfor pladskrævende rekreative anlæg som f.eks. golfbane eller rideanlæg.Forslag til landsplandirektiv:Forslaget til landsplandirektiv giver mulighed for en større aktivitet i de eksiste-rende bygninger end 0-alternativet og mulighed for en trafikbelastning på Arre-næs svarende til den hidtidige trafik i forbindelse med den militære anvendelse afAuderødlejren.Forslaget til landsplandirektiv ændrer ikke det bestående byggeri eller bevoks-ningen i væsentligt omfang. Hovedparten af området er ubebygget og er enblanding af nåle- og løvskov samt åbne sletter.Vurdering:Forslaget til landsplandirektiv ændrer ikke luftkvaliteten i Auderødlejren.og på Ar-resø. Luftforurening fra vejtrafik på Arrenæs kan blive forøget lidt i forhold til 0-alter-nativet, svarende til niveauet under den tidligere militære anvendelse af lejren.Da hovedparten af aktiviteterne begrænses til genanvendelsen af bestående byg-ninger og udendørs rekreative aktiviteter skal tage hensyn til naturgrundlaget,vil mikroklimaet i Auderødlejren ikke ændre sig.
Miljøministeriet – By- og Landskabsstyrelsen
25
Forslag til Landsplandirektivom genanvendelse af Auderødlejren
Materielle goderStatus:Det store antal bygninger i Auderødlejren kan ifølge 0-alternativet genanvendesenkeltvis i henhold til planlovens landzonebestemmelse til f.eks. håndværk, kon-tor eller lager.Forslag til landsplandirektiv:Forslaget til landsplandirektiv giver mulighed for en planlagt genanvendelse afalle bygningerne i Auderødlejren og åbner de ubebyggede arealer for offentlig-heden til rekreative formål.Vurdering:Forslaget til landsplandirektiv giver mulighed for en bedre udnyttelse af de sam-fundsmæssige værdier i Auderødlejren i forhold til 0-alternativet.LandskabStatus:Auderødlejren omfatter 76 ha, der er beliggende på Arrenæshalvøen afgrænsetaf Auderød Skov mod nord. I Regionplan 2005 er Auderødlejren udpeget sommeget værdifuldt landskab.Arrenæs er beliggende i et område, der rummer en rig variation af de landskabs-typer, som er opstået efter den sidste istid. Efter isens bortsmeltning var Arresøen havbugt med forbindelse til Kattegat. Ved den senere landhævning tørlagdesen del af de tidligere havdækkede områder, hvorved vand afspærredes fra fjor-den og havet og den nuværende sø opstod. Selve Arrenæs fremstår som et mo-rænelandskab, der i den nordøstlige del overvejende består af moræneler, me-dens den sydvestlige del mest består af morænesand og grus. Den bedstelandbrugsjordfindes på den nordlige del.Arrenæsområdet kan karakteriseres som åbent agerlandskab afbrudt af markantbeliggende småskove og med mange mindre sø- og mosedannelser. LangsArresøs bredder er der endnu strækninger med eng, der ikke er sprunget i skov.De centrale og sydlige dele af halvøen består af et højtliggende, stedvis stærktbakket terræn med slugter og markante bakkedannelser. Det kuperede landskabrummer mange småbiotoper med overdrev, vandhuller og lavbundsarealer. Dehøjeste bakkeformationer når op i 45 meters højde. Den nordøstlige del med Aude-rødlejren, er lavere med et jævnt kuperet terræn og et højeste punkt på 27 meter.Der er et vidt udsyn fra Arrenæs ud over søen. Fra de mange markante gravhøjeer der udsigt til både Arresø og Roskilde Fjord. Landskabet rummer også skrænt-dannelser (tidligere Kystskrænter med marint forland), bl.a. i Auderød Skov.Skovene på Arrenæs har en usædvanlig høj løvskovsprocent, men omkring såvelAuderød som Auderødlejren er der foretagetflere større tilplantninger med nå-letræsbevoksninger som afgrænsning for anlæg og bebyggelser.I selve Auderødlejren er landskabet mod syd og vest afskærmet af et beplant-ningsbælte bestående af nåletræer og løvtræer. Mod nord ligger Auderød Skov.Skovbrynet er ikke skarpt optrykket mod lejren, da skoven vokser ind på lejrensareal.
26
Miljøministeriet – By- og Landskabsstyrelsen
Forslag til Landsplandirektivom genanvendelse af Auderødlejren
Det vestlige delområde med den hesteskolignende bebyggelse fremtræder somkulturgræs omkranset af skov, med den store eksercitsplads midt i den lille he-stesko. Det østlige delområde med skydebanerne er en kratbevoksede slette påca. 28 ha. med udsyn over marsken og strandengen til Arresøen i øst. Det nordli-ge delområde på ca. 4 ha, består af overdrev helt hen til den lille havn på spid-sen af Arrenæs.Forslag til landsplandirektiv:Forslaget til landsplandirektiv sikrer, at den åbne landskabelige karakter på detøstlige område og det nordlige område fastholdes, og at skydebaneområdettilbageføres til naturligt terræn.Det er muligt at genanvende de bestående bygninger, fortrinsvis beliggende idet vestlige område.Vurdering:I modsætning til 0-alternativet sikrer forslaget til landsplandirektiv en fastholdelseaf landskabet i Auderødlejren, herunder en forbedring i det østlige område, lige-som der er aftalt, at skovplantede arealer og arealer, der omfattes af § 3 i Natur-beskyttelsesloven, skal bevares gennem naturpleje.Kulturmiljø og ArkitekturStatus:I Regionplan 2005 er Auderød Ejerlav udpeget som kulturmiljø fra middelalder ogudskiftningstid. Arrenæs nordlige spids, Auderød Skov og landbrugsområdet ind-går ikke i kulturområdet. I landbrugsområdet er der mulighed for at anlægge engolfbane. Et areal på ca. 3 ha. syd for lejrens beplantningsbælte, som har sammen-hæng med landskabet uden for Auderødlejren, er den eneste del af Auderød-lejren, der indgår i kulturmiljøområdet. I kulturmiljøområdet indgår den middel-alderlige landsby Auderød og borgruinen Dronningholm. Landsbyen har undergå-et udskiftning, og opviser et intakt udskiftningslandskab, hvor middelalderenscentrale gårde dog stadigfindes i landsbyen. Oldtidens høje på Arrenæs’ høje-ste bakkedrag er udpeget som nationalt kulturarvsareal. Brederød, Sonnerup ogAuderød ejerlav bør betragtes under et, da de tilsammen udgør et større formid-lingsegnet område med intakte landsbyer og udflyttede gårde.Området er sårbart over for tiltag, der forstyrrer den visuelle oplevelse af det intak-te udflytningslandskab, dvs. større byggeri og anlæg, skovrejsning, terrænregu-lering, fjernelse af karakteristisk beplantning, levende hegn samt ændring afbygningsanlægs placering og udseende.I de udpegede særlige landsbyer skal de karakteristiske, oprindelige træk tilstræ-bes bevaret, og eventuelt nybyggeri, anlæg mv. skal ske på baggrund af en lo-kalplan. Eventuel lokalplanlægning skal have til formål at bevare landsbyen ogtage hensyn til kulturhistoriske, landskabelige og andre naturmæssige træk samttil sammenhængen med kulturhistoriske træk i den omgivende dyrkningsflade.Auderødlejren indeholder synlige spor, der vidner om nyere historie, som tidli-gere gårde og Søværnets Grundskole. Der er en række fortidsminder umiddel-bart syd og vest for Auderødlejren, men ingen fortidsminder er registreret i sel-ve lejren. Hovedparten af bebyggelsen ligger i det vestlige område.
Miljøministeriet – By- og Landskabsstyrelsen
27
Forslag til Landsplandirektivom genanvendelse af Auderødlejren
Inden der besluttes noget om bygningsændringer i Auderødlejren i forbindelsemed salg af ejendommen, skal Kulturarvsstyrelsen i henhold til Bygningsfrednings-lovens § 26 have mulighed for en nærmere vurdering af bygningernes frednings-værdi med henblik på fredning, jf. reglerne i Bekendtgørelse nr. 1125 af 17. 12.1997 om nedrivning eller salg til private af visse ikke-fredede bygninger mv. ioffentlige eje.Forslag til landsplandirektiv:Ifølge forslaget til landsplandirektiv kan alle bygninger i Auderødlejren som ud-gangspunkt genbruges. Der er desuden en begrænset mulighed for, at derkan ske en tilpasning af de eksisterende bygninger i det vestlige område.De 11 bygninger i ”den lille hestesko” giver et sammenhængende bygningsmæs-sigt udtryk. Forslaget indeholder derfor detaljerede regler for en samlet eventueltilpasning med nye mindre lette bygningselementer som f.eks. glasbygninger,altaner og skure.Vurdering:Forslaget til landsplandirektiv ændrer ikke på beskyttelsen af området syd forAuderødlejrens beplantningsbælte i forhold til 0-alternativet.Forslaget sikrer muligheder for at bevare og genanvende bygningerne, som 0-alternativet ikke giver mulighed for. Det arkitektoniske hovedindtryk fastholdes.ArkæologiStatus:Der er ikke registreret fortidsminder inden for men nær Auderødlejren.Forslag til landsplandirektiv:Nybyggeri skal være meget begrænset. Den åbne landskabelige karakter på detøstlige område og den nordlige parcel skal fastholdes. Skydebaneområdet til-bageføres til naturligt terræn.Vurdering:Forslaget til landsplandirektiv ændrer ikke på beskyttelsen af registrerede for-tidsminder i forhold til 0-alternativet.
Planlagte foranstaltninger for at undgå, begrænse og så vidtmuligt opveje enhver eventuel væsentlig negativ indvirkningpå miljøet af planens eller programmets gennemførelse.De generelle regler for det øvrige hovedstadsområde i Fingerplan 2007 indebæ-rer, at Auderødlejrens bygningsmasse kun må genanvendes i henhold til plan-lovens landzonebestemmelser.Forslaget til landsplandirektiv giver mulighed for genanvendelse af lejrens byg-ninger og har en række regler, der har til formål at begrænse de miljøpåvirkninger,som kunne opstå som konsekvens af landsplandirektivets afvigelse fra de ge-nerelle regler i Fingerplan 2007 for ”Det øvrige hovedstadsområde”.
28
Miljøministeriet – By- og Landskabsstyrelsen
Forslag til Landsplandirektivom genanvendelse af Auderødlejren
Forslaget indeholder regler som:• begrænser trafikken til og i området• begrænser både mængde og type af besøgsintensive erhverv• begrænser antal af fastboende til det nødvendige for at holde opsyn medområdet• begrænser genanvendelse til af bestående bygninger, som desuden ikke måudvides• sikrer offentlig adgang til området og til Arresø• sikrer stilheden• sikrer at skydebaneanlægget fjernes, og forurenet jord håndteres efter miljø-reglerne.
En kort skitsering af grunden til at vælge de alternativer, derhar været behandlet, og en beskrivelse af, hvorledes vurderin-gen er gennemført, herunder eventuelle vanskeligheder (somf.eks. tekniske mangler eller mangel på knowhow), der er op-stået under indsamlingen af de krævede oplysninger.Denne miljøredegørelse beskriver de miljømæssige virkninger af 0-alternativetog af forslaget til landsplandirektiv. Arbejdsgruppen, der har udarbejdet det fælles”Planlægningsgrundlag for en genanvendelse af Auderødlejren”, har ikke drøf-tet andre løsninger på forskellige problemstillinger. Udfordringen har været atbalancere genanvendelse af bygninger med en vis samfundsmæssig værdi modAuderødlejrens beliggenhed i et af landets højest prioriterede landskaber, og iet område, hvor der ikke må opstå nogen byvækst.Den grundige gennemgang af genanvendelsesmulighederne under hensyn til be-skyttelseshensynene har resulteret i det foreliggende forslag til landsplandirektiv.
En beskrivelse af de påtænkte foranstaltninger vedrørendeovervågning, jfr. SMV lovens § 9, stk. 2, og § 11.Miljøministeriets Miljøcenter Roskilde vil i forbindelse med kommunens udarbej-delse af kommuneplanrammer og lokalplaner overvåge, at disse er i overens-stemmelse med det landsplandirektiv for genanvendelsen, der udstedes.
Et ikke teknisk resumé af de oplysninger, der blev givet underovennævnte punkter.Auderødlejren ligger i det åbne land langt fra byvækst og har været anvendt tilmilitære formål. Med forsvarsforliget af den 10. juni 2004 blev det besluttet at ned-lægge den militære anvendelse ophøre og sælge ejendommen. En arbejdsgrup-pe har derefter udarbejdet et fælles plangrundlag for mulig anden anvendelseend det militære formål. Det fælles planlægningsgrundlag er sammen med lands-plandirektivet Fingerplan 2007 samt Regionplan 2005 baggrund for Forslag tillandsplandirektiv om den fremtidige anvendelse af ejendommen. Salg uden nytlandsplandirektiv (0-alternativet) vil føre til et område præget af et vist forfald.Forslaget til landsplandirektiv for genanvendelse af de mange bygninger vil fast-lægge de overordnede rammer for en genanvendelse, sikre mod et større trykpå området og muliggøre en række rekreative og miljømæssige forbedringer.
Miljøministeriet – By- og Landskabsstyrelsen
29
Forslag til Landsplandirektivom genanvendelse af Auderødlejren
I forhold til 0-alternativet giver forslaget til landsplandirektiv en mulighed for atgenanvende ca. 40.000 m2byggeri til civile formål. Forslaget sikrer endvidere,at området gøres offentligt, at ubebyggede arealer forbliver ubebyggede, at sky-debaneanlægget fjernes, og forurening håndteres. Der kan ikke etableres stø-jende friluftsaktiviteter.Forslaget sikrer, at Auderødlejren anvendes til hovedsageligt almene og rekre-ative formål, hvilket giver både de lokale beboere og befolkningen i hovedstads-området som helhed nye rekreative tilbud. Reglerne sikrer de særlige værdier iAuderødlejren: det østlige områdes åbne karakter, adgang til Arresø og den lillehavn, stilheden, helheden i landskabsoplevelsen og offentlighedens adgang påejendommen.Genanvendelsen af bygningerne, oprydningen af skydebanen mv. og åbningenaf området for offentligheden i forslaget vurderes at øge Auderødlejrens sund-hedsmæssige og rekreative værdi i forholdet til 0-alternativet.Forslaget sikrer gennem valg af genanvendelsesmuligheder, at negative påvirk-ninger af miljø såsom trafik, behov for kommunal service og offentlig transport,som kunne opstå som konsekvens af landsplandirektivets afvigelse fra generelleregler i Fingerplan 2007 for ”Det øvrige hovedstadsområde” begrænses.Forslaget sikrer stilhed i Auderødlejren, hvilket må vurderes som positivt for denrekreative og sundhedsmæssige værdi, idet det er væsentligt for menneskerssundhed og glæde ved friluftsliv at kunne ophold sig i stille områder. Bl.a. viserforskning, at ophold i naturen giver storbymennesket mulighed for at stresse af.Det er aftalt i ”Det fælles planlægningsgrundlag”, at skydebaneanlægget fjernes,og forurenet jord håndteres efter miljøreglerne. Skydebaneanlægget vil ikkeskulle oprenses, hvis Auderødlejren forbliver uplanlagt, som det er sandsynligtefter 0-alternativet. Forslaget til landsplandirektiv skærper med andre ord kravettil oprensning af jordforureningen i forhold til 0-alternativet.Forslaget til landsplandirektiv ændrer ikke på beskyttelsen af grundvandet i for-hold til 0-alternativet.Forslaget til landsplandirektiv ændrer ikke luftkvaliteten i selve lejren. Den samle-de luftforurening fra trafik vil kunne blive forøget lidt i forhold til 0-alternativet herun-der den tidligere militære anvendelse. Der bliver ikke mikroklimatiske ændringer.Forslaget til landsplandirektiv ændrer væsentligt på muligheden for genanven-delse af bygninger i forhold til 0-alternativet. I et 0-alternativ vil genanvendelsenblive begrænset til enkelttilladelser til f.eks. liberale erhverv, industri og hånd-værk i henhold til planlovens landzonebestemmelser, og give området et prægaf delvist forfald.
30
Miljøministeriet – By- og Landskabsstyrelsen
Forslag til Landsplandirektivom genanvendelse af Auderødlejren
Der er bedre muligheder for at bevare bygninger i forslaget end ved 0-alternativet,hvor Auderødlejren skulle afhændes efter gældende regler.Forslaget til landsplandirektiv ændrer ikke på beskyttelsen af landskab, naturog kultur i området i forhold til 0-alternativet. I forhold til 0-alternativet giver for-slaget til landsplandirektiv en mulighed for at øge den biologiske mangfoldig-hed på baggrund af en pleje- og driftsplan, især i det østlige og det nordligeområde. Forslaget sikrer endvidere, at der ikke kan etableres en række anlægeller aktiviteter, der kan forstyrre dyrelivet.Der er ikke registreret gravhøje eller stenalderbopladser i området.
Miljøministeriet – By- og Landskabsstyrelsen
31
Forslag til Landsplandirektivom genanvendelse af Auderødlejren
Materialeoversigt
1.By- og Landskabsstyrelsen, Halsnæs Kommune og Forsvarets Bygnings-og Etablissementstjeneste, Skov- og Naturstyrelsen (2008): Planlægnings-grundlag for en genanvendelse af Auderødlejren.2.Viatrafik (2008): Auderødlejren Trafikal Vurdering3.NIRAS (2003): Auderødlejren – Miljøhistorisk redegørelse4.HUR (2005): Regionplan 2005 for Hovedstadsregionen
32
Miljøministeriet – By- og Landskabsstyrelsen
Dette planforslag er i offentlig høring fra19.majtil 11. august2009Auderødlejren ligger i ”Det øvrige hovedstadsområde” i Landsplandirektivet Fingerplan 2007, der fastlæggerde overordnede regler for kommunernes planlægning i hovedstadsområdet. En genanvendelse af de mangebygninger i lejren forudsætter, at miljøministeren udsteder supplerende regler i et nyt landsplandirektiv.Dette landsplandirektiv vil herefter udgøre den overordnede ramme for Halsnæs Kommunes mere detaljeredeplanlægning af området.Forslag til landsplandirektiv om genanvendelse af Auderødlejren består af 4 dele:••••Forslag til redegørelseForslag til reglerBemærkninger til reglerMiljøvurdering
Der henvises desuden til en række baggrundspapirer.I høringsperioden kan du komme med kommentarer og forslag til planen.Kommentarer kan sendes på e-mail til [email protected] eller som brev til:MiljøministerietBy- og LandskabsstyrelsenByerHaraldsgade 532100 København Ø
Forslag til landsplandirektivet og de dertil tilhørende baggrundspapirer kan ses påBy- og Landskabsstyrelsens hjemmeside: www.blst.dk
MiljøministerietBy- og Landskabsstyrelsen,Haraldsgade 532100 København ØTelefon 72 54 47 00[email protected]www.blst.dk