MILJØstyrelsen

MILJØTEKNOLOGI

TVA/

13. marts 2009

Offshorehandlingsplanen

Nye målsætninger for olieudledning mm. i perioden 2008-2010

 

Baggrund

Den danske produktion af olie og gas udgør en væsentlig faktor ikke mindst med hensyn til forsyningssikkerheden for olie og naturgas. Samtidig er det afgørende for beskyttelsen af det marine miljø at produktionen sker med de mindst mulige miljøpåvirkninger.

 

For at sikre, at miljøpåvirkningerne fra produktion og den forudgående efterforskning efter olie og naturgas i den danske del af Nordsøen fortsat holdes inden for de grænser, der er afstukket gennem den internationale og den nationale regulering, målsætninger og sigtelinier m.m., blev der i december 2005 opstillet en offshorehandlingsplan med målsætninger for en række områder (se bilag 2). Status for handlingsplanen er, at langt de fleste af målsætningerne er opfyldt, og de sidste er på vej. Visse af de tidligere målsætninger skal fortsat opfyldes. De er anført i bilag 1.

 

På baggrund af den seneste ”Status for den danske offshorehandlingsplan” af 9. juni 2008, kan det med hensyn til opfyldelsen af planen konstateres, at der er gjort store fremskridt med at udfase de skadelige kemikalier. Det sker efter al sandsynlighed i Danmark 8 år før den frist man har fastsat i havmiljøkonventionen OSPAR, der også gælder for olie/gas produktionen i Nordsøen.

 

Handlingsplanen har endvidere ført til, at alle operatører nu årligt offentliggør en miljørapport.

 

Hos de enkelte operatører er der ud over målsætningerne i Offshorehandlingsplanen opstillet interne målsætninger f.eks. om reduktion af gasafbrænding og at nye turbiner vil være med lav NOx-teknologi.

 

For olieudledningen blev målsætningen i den hidtidige handlingsplan om at koncentrationen af udledt olie i produceret vand skal reduceres, opfyldt i et omfang, der i 2006 placerede Danmark bedst blandt de primært olieproducerende Nordsø-lande (Danmark, Norge og Storbritannien).

 

Desuden blev mængden af den udledte olie reduceret fra 2005 til 2006 med 15 % som en effekt af den første danske offshorehandlingsplan, hvor en sådan reduktion alene var en indirekte målsætning. Denne udledning var tidligere steget siden 1997. I 2007 blev udledningen holdt på samme niveau som i 2006, mens udledningen i 2008 yderligere forventes reduceret med i størrelsesordenen 25-30 %, bl.a. som et resultat af arbejdet med denne offshorehandlingsplan.

 

Trods denne betydelige indsats som yderligere har reduceret olieudledningen må det dog konstateres, at Danmark fortsat ikke på det punkt lever op til de reduktionsmål, der var anbefalet i OSPAR for 2006 og som OSPAR stadig forventer, at Danmark lever op til.

 

Uanset de fremskridt, der er gjort, er der et stort behov for fortsat at få nedbragt mængden af olie, der udledes til havmiljøet. På grund af undergrundens beskaffenhed, og på grund af, at Danmark har en relativt større mængde produceret vand end de øvrige Nordsø-lande, har Danmark fortsat en større udfordring med at få reduceret den totale mængde olie, der udledes. På sigt forventes den hidtil kraftigt stigende mængde produceret vand dog at stabilisere sig.

 

Produktionsfremskrivninger er behæftet med en vis usikkerhed, hvorfor den faktiske produktion i 2010 sandsynligvis vil vise sig at være enten større eller mindre end den i 2008 blev fremskrevet til.

 

I denne nye offshorehandlingsplan sættes der yderligere ind for at reducere miljøpåvirkningerne fra olie- og gasproduktionen i Nordsøen. Målet er at reducere de danske påvirkninger af havmiljøet gennem nye ambitiøse mål og sigtelinier, hvor det er teknisk og økonomisk forsvarligt. Dette sker med afsæt i BAT, altså Bedste Tilgængelige Teknik, der afspejler de gennemførbare miljøforbedringer.

 

Der er i 2008 gennemført en række tiltag, der slår igennem i 2009-2010, ligesom der i 2009 er planlagt forureningsbegrænsende tiltag, hvor den fulde effekt af disse tiltag i visse tilfælde først vil vise sig i 2010 eller senere.

 

Nye målsætninger

 

Olieudledninger

·    Målsætningen er at reducere mængden af udledt (dispergeret) olie med produceret vand til 15 procent under niveauet i 2000 og dermed nå OSPAR’s 2006-mål. Operatørerne forpligter sig til at arbejde for at nå målet i løbet af 2010,omend operationelle forhold kan påvirke resultaterne.Generelt tilstræbes en fortsat udvikling parallel med udviklingen i de øvrige Nordsø-lande.

 

Forudsætningerne for målet er dels, at det nås gennem anvendelse af ny teknologi og øget anvendelse af kendt teknologi på de felter, hvor det kan lade sig gøre – inden for rammerne af BAT, dels at der opretholdes en effektiv produktion.

 

Dette søges bl.a. opnået gennem følgende delmål:

 

·      Den enkelte operatør forpligter sig til at arbejde for, at rensningen af det udledte producerede vand forbedres i forhold til niveauet for 2007 med henblik pÃ¥ at forbedre niveauet for Danmark som helhed fra 15 mg/l (Ã¥rsgennemsnit) i 2007 til 10 mg/l i 2010 beregnet efter aftale mellem operatørerne og Miljøstyrelsen.

·      Den enkelte operatør forpligter sig til at arbejde for, at mængden af produceret vand der tilbageføres til undergrunden fastholdes eller helst forøges i forhold til niveauet i 2008.

 

Som støtte for den sidste delmålsætning vurderes det i en supplerende rapport inden udgangen af 2009 hvorvidt der er yderligere muligheder for re-injektion af produktionsvand som trykstøtte i forbindelse med olieproduktionen.

 

·    Operatørerne fortsætter indsatsen med at reducere mængden af utilsigtede spild af olie med det overordnede formål helt at undgå dette.

 

·        Der gennemføres nye, individuelle udledningstilladelser for hvert produktionssted i løbet af forÃ¥ret 2009.

 

Luftemissioner

Operatørerne er fra 1. januar 2010 omfattet af den danske NOx afgift, jf. L 169, og bidrager dermed i lighed med andre sektorer til Danmarks gennemførelse af NEC-direktivet.

 

Da det er afgørende for Danmarks overholdelse af NEC-direktivet, at mængden af nmVOC reduceres inden udgangen af 2010, er det vigtigt, at også de danske operatører bidrager til en reduktion af nmVOC.

 

·        Operatørerne arbejder for at reducere udledningerne af nmVOC fra ca. 3.200 tons til 2.300 tons i 2010 med afsæt i de kendte produktionsfremskrivninger.

  

·        Inden udgangen af 2010 forpligter de operatører der laster olien pÃ¥ skibe sig til udelukkende at benytte skibe der har installeret udstyr der reducerer udledningen af nmVOC til transport af olien.

 

Miljøtilstanden i den danske del af Nordsøen

 

·        PÃ¥ grundlag af nye mÃ¥ledata fra forÃ¥ret 2009 vurderes det inden 1. december 2009, om man med dette som grundlag vil kunne anvende resultater fra monitering af havbunden til at beskrive, hvad der for den enkelte platform skal forstÃ¥s ved en acceptabel miljøtilstand.

 

Nye feltudbygninger

 

·        Forhold, som allokering af udledninger og emissioner til nye feltudbygninger og grænseoverskridende feltudbygninger afklares i løbet af 2009 i konsultation mellem Danish Operators og Miljøstyrelsen med afsæt i gældende national lovgivning og internationale aftaler

 

Evaluering

Den reviderede offshorehandlingsplan vil blive evalueret igen i sommeren 2010 i lyset af OSPAR's forventede ændrede fokus i retning af indførelse af en risikobaseret vurderingsmetode med henblik på at danne basis for yderligere ambitiøse, teknisk og økonomisk forsvarlige målsætninger i den efterfølgende nye offshorehandlingsplan.


Bilag 1 

 

Målsætninger fra den tidligere Offshorehandlingsplan fra december 2005 som er opfyldt, men som fortsat er gældende.                                                                                           

 

 

·        Operatørerne mÃ¥ ikke udlede sorte kemikalier.

·        Operatørerne fortsætter den løbende substitution af kemikalier med henblik pÃ¥ at udledning af sÃ¥kaldte ”røde” kemikalier ophører senest med udgangen af 2008, hvor det er realistisk muligt (”Best Available Technique”), og hvor anvendelsen af alternative kemikalier vil være en miljømæssig fordel samlet set.

·        Operatørerne skal overholde en grænseværdi for olie i udledt produktionsvand pÃ¥ 30 mg/l mÃ¥lt som volumenvægtet mÃ¥nedsgennemsnit beregnet efter aftale mellem operatørerne og Miljøstyrelsen.

·        Operatørerne er omfattet af den danske kvoteordning for CO2-udledning og er ogsÃ¥ omfattet af den nationale allokeringsplan for perioden 2008-12 og bidrager dermed forholdsmæssigt til den danske klimastrategi.

·        Operatørerne arbejder med miljøledelse med et certificerbart system eller anden lignende ordning. SÃ¥fremt der vælges en anden lignende ordning skal en uafhængig tredjepart verificere overholdelse af lovgivningens krav til miljørapportering og mÃ¥lemetoder.

·        Operatørerne udarbejder hver især en Ã¥rlig miljørapport, som gøres offentlig tilgængelig. Rapporten redegør for miljøpÃ¥virkninger som følge af olie- og gasproduktionen, herunder udledning af stoffer til hav og atmosfære.

·        Operatørerne gennemfører en Ã¥rlig certificering af offshore laboratorier efter nærmere aftale med Miljøstyrelsen.

·        Miljøstyrelsen vil fortsat føre aktivt tilsyn med operatørernes pÃ¥virkning af havmiljøet. Dette tilsyn vil blive synliggjort gennem en Ã¥rlig statusrapport, der fremsendes til Folketinget og offentliggøres pÃ¥ Miljøstyrelsens hjemmeside.

 


MILJØstyrelsen                                                                                   19. december 2005

Vand                                                                                                     2034-0114

                                                                                                             tva/hpk

 

Bilag 2

 

Handlingsplan for beskyttelse af miljøet i forbindelse med olie- og gasoperatørernes aktiviteter i den danske del af Nordsøen (Offshorehandlingsplanen).

 

Den danske produktion af olie og gas udgør en væsentlig faktor ikke mindst i samfundsøkonomien og med hensyn til forsyningssikkerheden for olie og naturgas.

 

Formålet med handlingsplanen er, at miljøpåvirkningerne fra produktion og den forudgående efterforskning efter olie og naturgas fortsat holdes inden for de grænser, der er afstukket gennem den internationale og den nationale regulering.

 

Handlingsplanen skal i øvrigt medvirke til at de i OSPAR[1] og andre internationale organer vedtagne målsætninger og beslutninger føres ud i livet hurtigst muligt inden for de vedtagne tidsfrister.  En nærmere omtale af dette findes i den udarbejdede ”Statusrapport om havforurening fra efterforskning og udvinding af fossile brændstoffer” af 23. august 2005.

 

Handlingsplanen omfatter følgende elementer og krav:

 

Kemikalier

·        Operatørerne skal senest med udgangen af 2005 have stoppet udledning af alle sorte kemikalier.

·        Operatørerne fortsætter den løbende substitution af kemikalier med henblik pÃ¥ at udledning af sÃ¥kaldte ”røde” kemikalier ophører senest med udgangen af 2008, hvor det er realistisk muligt (”Best Available Technique”), og hvor anvendelsen af alternative kemikalier vil være en miljømæssig fordel samlet set.

 

Olieudledninger

·        Operatørerne overholder fra 1. januar 2006 en grænseværdi for olie i udledt produktionsvand pÃ¥ 30 mg/l mÃ¥lt som volumenvægtet mÃ¥nedsgennemsnit beregnet efter aftale mellem operatørerne og Miljøstyrelsen.

·        Operatørerne arbejder løbende pÃ¥, at nedbringe koncentrationen af olie i udledt produktionsvand mest muligt. Miljøstyrelsen udarbejder i samarbejde med Energistyrelsen og hver af operatørerne en redegørelse om mulighederne for yderligere injektion i undergrunden af produktionsvand og andre muligheder for reduktion af udledningerne af olie med produktionsvand.

 

 

Luftemissioner

·        Operatørerne er fra 1. januar 2005 omfattet af den danske kvoteordning for CO2-udledning og vil ogsÃ¥ være omfattet af den ny nationale allokeringsplan for perioden 2008-12 og bidrager dermed forholdsmæssigt til den danske klimastrategi.

·        PÃ¥ grundlag af den gennemførte kortlægning af NOx emissioner i Danmark vil der blive gennemført en analyse af de tekniske og økonomiske muligheder for at offshore-sektoren i lighed med andre sektorer kan bidrage til Danmarks gennemførelse af NEC-direktivet.

 

Miljøledelse og miljørapportering

·        Operatørerne indfører senest i 2006 miljøledelse med et certificerbart system eller anden lignende ordning. SÃ¥fremt der vælges en anden lignende ordning skal en uafhængig tredjepart verificere overholdelse af lovgivningens krav til miljørapportering og mÃ¥lemetoder.

·        Operatørerne udarbejder hver især og med start senest for Ã¥ret 2006 en Ã¥rlig miljørapport, som gøres offentlig tilgængelig. Rapporten redegør for miljøpÃ¥virkninger som følge af olie- og gasproduktionen, herunder udledning af stoffer til hav og atmosfære.

 

Tilsyn og beredskab

·        Operatørerne gennemfører med start senest i 2006 en Ã¥rlig certificering af offshore laboratorier efter nærmere aftale med Miljøstyrelsen.

·        Miljøstyrelsen vil fortsat føre aktivt tilsyn med operatørernes pÃ¥virkning af havmiljøet. Dette tilsyn vil blive synliggjort gennem en Ã¥rlig tilsynsrapport, der fremsendes til Folketinget og offentliggøres pÃ¥ Miljøstyrelsens hjemmeside fra tilsynsÃ¥ret 2006.

 

Evaluering

Offshorehandlingsplanen vil blive evalueret i foråret 2007.

 



[1] OSPAR: Oslo-Paris havmiljøkonventionen for Nordøstatlanten incl. Nordsøen