Erhverv

J.nr. MST-101-00070

Ref. MLA

2. marts 2009

 

 

 

 

Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg om åbningsskrivelse om manglende gennemførelse i praksis af direktivet om integreret forebyggelse og bekæmpelse af forurening (IPPC-direktivet)

 

Den danske regering har den 1. december 2008 modtaget Kommissionens åbningsskrivelse i sag nr. 2008/2310 (dokument nr. SG-Greffe(2008)D/207279) vedrørende Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/1/EF om integreret forebyggelse og bekæmpelse af forurening, som kodificerer direktiv 96/61/EF. Kommissionen har meddelt forlængelse af svarfristen til 1. marts 2009.

 

Kommissionen anfører i åbningsskrivelsen, at Danmark har tilsidesat de forpligtigelser, der påhviler Danmark i henhold til artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/1/EF om integreret forebyggelse og bekæmpelse af forurening.

 

Årsagen til Kommissionens åbningsskrivelse er, at Kommissionen finder, at Danmark ikke har sikret, at alle såkaldte bestående anlæg (d.v.s. anlæg, der var i drift ved direktivets ikrafttræden den 30. oktober 1999) drives i overensstemmelse med kravene i artikel 3, 7, 9, 10 og 13, artikel 14, litra a) og b), og artikel 15, stk. 2, i direktivet, som foreskrevet i direktivets artikel 5. Ifølge direktivets artikel 5 skulle dette være sket inden 30. oktober 2007.

 

Regeringen er enig med Kommissionen i, at de forpligtelser, der påhviler Danmark i henhold til direktivets artikel 5, endnu ikke er gennemført fuldt ud.

 

Det bemærkes, at Kommissionen ikke gør gældende, at der mangler udstedelse af regler til gennemførelse af direktivets artikel 5. Det er den konkrete praktiske gennemførelse, der er omfattet af åbningsskrivelsen.

 

Indberetninger fra de ansvarlige myndigheder (kommuner og statslige miljøcentre) viser, at antallet af bestående anlæg, der pr. januar 2009 manglede at blive vurderet i henhold til direktivet artikel 5, er 250. Det fremgår af svaret, at revurdering af affaldsdeponeringsanlæg i perioden 2001 til 2009 følger særregler i deponeringsdirektivet, og derfor ikke medtages.

 

221 af de udestående sager i Danmark vedrører manglende revurdering og eventuelt ajourføring af eksisterende godkendelser. I forhold til disse sager fremhæves det overfor Kommissionen, at kravet om anvendelse af bedste tilgængelige teknik har været gældende i Danmark siden 1991, og på denne baggrund er der en begrundet formodning for, at mange af de udestående bestående anlæg m.v. allerede i dag reelt set drives i overensstemmelse med kravene, der er fastsat i direktivets artikel 5.

 

Med henblik på at få afsluttet de sidste udestående sager, har Miljøstyrelsen og Kommunernes Landsforening rettet henvendelse til de konkrete ansvarlige kommuner. Miljøstyrelsen har i denne forbindelse indskærpet, at de har pligt til at afslutte de nævnte sager, og at dette bør ske snarest muligt, samt at samtlige sager skal være afsluttet med udgangen af 2009. Endvidere er det besluttet, at de sager, der behandles i Miljøministeriet (de statslige miljøcentre) opprioriteres med henblik på, at disse afsluttes hurtigst muligt og inden udgangen af 2009.

 

For at sikre den fornødne fremdrift i den praktiske gennemførelse vil Miljøstyrelsen løbende følge myndighedernes arbejde. Miljøstyrelsen forventer at kunne orientere Kommissionen om den forventede fremdrift i arbejdet medio 2009, efteråret 2009 samt primo 2010.

 

Da Kommissionen i åbningsskrivelsen har bedt om at få tilsendt en række nærmere oplysninger angående de udestående sager, fremsendes disse oplysninger som en del af svaret til Kommissionen, idet datoer for nogle af de oprindelige godkendelser dog eftersendes.

 

Regeringen har besvaret åbningsskrivelsen i overensstemmelse med det ovenfor anførte.