18. februar 2009 |
|
Et af hovedformålene med den politiske aftale om affaldssektorens organisering er at skabe en mere markedsorienteret sektor for behandling af det genanvendelige erhvervsaffald.
DI og Dansk Erhverv finder, at to vigtige elementer i de pågående forhandlinger strider mod det overordnede formål. Da disse to punkter er afgørende for at opnå de forbedringer for såvel miljø som markedsgørelse som den politiske aftale sigter mod, har ovennævnte organisationer valgt at sende denne fælleshenvendelse til forligskredsen bag affaldssektorens organisering.
Kommunale genanvendelsesanlæg
Et meget væsentligt udestående problem er de kommunale genanvendelsesanlæg. Med den politiske aftale fjernes kommunernes ansvar for håndteringen af det genanvendelige erhvervsaffald, idet der bliver frit valg af genanvendelsesanlæg mellem godkendte anlæg (der etableres en central liste over disse anlæg, som virksomhederne frit kan vælge blandt). Dermed er kommunernes rolle væk, og de skal afhænde anlæggene til private operatører, hvorved det også bliver tydeliggjort, hvilke dele af affaldsområdet der fortsat er en kommunal kompetence.
Som et absolut minimum skal kommunale genanvendelsesanlæg kræves udskilt i A/S’er, så deres økonomi bliver gennemskueligt, og deres mulighed for at opnå finansiering gennem de kommunale henlæggelser fjernes.
Hvis der ikke sker denne selskabsudskillelse, vil der være ulige konkurrenceforhold mellem offentlige og private anlæg. Derfor skal det gennem lovforslaget kræves, at der sker en selskabsgørelse straks, og at kommunerne afhænder selskaberne efter højest 5 år.
Kildesorteret genanvendeligt erhvervsaffald
Et andet punkt der bør ændres er, at det ser ud til, at det kun er kildesorteret genanvendeligt erhvervsaffald, hvor der bliver frit valg for affaldsproducenterne. Der skal ikke stå kildesorteret. Alt genanvendeligt affald skal fjernes fra det kommunale ansvarsområde, hvilket også var intentionen i den politiske aftale.
Med den nuværende formulering er det dels uklart, hvad der præcist menes med kildesorteret, og dels er en del af miljøgevinsten ved omorganiseringen af sektoren, at sorteringen i fremtiden kan ske på centrale sorteringsanlæg. Der kan foretages en bedre udsortering, og dermed sikres en højere genanvendelseskvalitet, hvis mindre virksomheder kan afsætte deres samlede genanvendelige erhvervsaffald til sorteringsanlæggene. Problemet er, at hvis en virksomhed ikke kan overdrage ansvaret for det genanvendelige affald til en genanvendelsesvirksomhed, fordi det ikke er kildesorteret, så må denne virksomhed ikke blande affald fra flere virksomheder før sortering. Det vil medføre, at centrale sorteringsanlæg ikke vil være rentable.
Konklusion
· Kommunale genanvendelsesanlæg skal straks selskabsudskilles og afhændes inden 5 år.
· De nye regler skal gælde for genanvendeligt erhvervsaffald, ikke kun kildesorteret.
Hvis disse to punkter ikke løses, er det vanskeligt at få øje på de store forbedringer i affaldssektorens organisering. Så vil det fortsat være kommunerne og de fælleskommunale selskaber, der vil håndtere affaldet – og ikke det private erhvervsliv.
Vi står naturlig vis til disposition, hvis der er behov for uddybninger.
Med venlig hilsen
Bjarne Palstrøm                                                         Steen Rytlig
                                                   Â
DIÂ Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Dansk Erhverv