Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
MPU Alm.del Bilag 331
Offentligt
644336_0001.png
644336_0002.png
Limfjordsrådets møde med Folketingets Miljøudvalg18.02.2009Behov for strammere lovgivning omkring gylletanke

Limfjordsrådet:

Limfjordsrådet er et politisk forum for samarbejde mellem de nye Limfjordskommuner, der samletset har et opland til Limfjorden svarende til ca. 1/6 af Danmarks areal. Rådets formål er atunderstøtte forbedringer af Limfjordens miljøtilstand, herunder koordinering og rådgivning omtiltag til reduktion af belastningen på Limfjorden med henblik på at opnå mest miljø for pengene. Etsærligt fokusemne for Limfjordsrådet er implementering af vandrammedirektivet samt Natura 2000planerne, herunder udredning af mulige tiltag til opfyldelse af miljømålene, samt koordinering aflimfjordskommunernes handleplaner, som udarbejdes i medfør af miljømålsloven.

Baggrund:

I februar 2008 glemmer en minkavler i Skive Kommune at slukke gyllepumpen. 1,8 millioner l.gylle løb ud i en mindre å med udløb i Harrevig (Limfjorden). Der blev konstateret døde fisk langs3 km å-strækning og på stranden ved Harrevig. På denne baggrund udsendte Limfjordsrådet enpressemeddelelse den 5. marts 2008 med krav om strammere lovgivning for så vidt angårgylletanke. Allerede den 20. marts fandt et nyt gylleuheld sted i Limfjordsområdet. Som følge af etdefekt tilbageløbsrør løb 100.000 l gylle ud omkring en gylletank på Mors. Heldigvis forårsagededet sidst gylleuheld ikke større miljøskade. På ny udsendte Limfjordsrådet en pressemeddelelse ombehovet for en opstramning af lovgivningen og der blev rettet henvendelse til både Miljøministerenog Folketingets Miljø- og planlægningsudvalg.

Ændret lovgivning:

Limfjordsrådet har noteret sig, at lovkravene til gyllebeholdere efterfølgende er ændret i juni 20081,herunder at:Spjæld mellem fortank og lagertank ikke længere er tilladt.Pumperør skal sikres, så de enten svinger ind over beholderen og fastlåses i denne position,eller er forsynet med en afspærringsventil til pumperøret så gyllen ikke kan pumpes ud, nården ikke anvendesPumpen skal være forsynet med timer, der sikrer, at der kun pumpes gylle ud svarende tilen gyllevogn.Pumpen skal være forsynet med en afbryder, der skal være låst, når pumpen ikke anvendes.
1
Se Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om husdyrbrug og dyrehold for mere end 3 dyreenheder,husdyrgødning, ensilage m.v. (bek. nr. 736 af 30/06/2008).

Yderligere tiltag nødvendig

Limfjordrådet finder det positivt, at problemet således er erkendt. Det er dog Limfjordsrådetsopfattelse, at ovennævnte tiltag ikke rækker til at sikre vandmiljøet, herunder Limfjorden. Derforforeslår Limfjordsrådet en række yderligere indsatser for at sikre miljøet mod gylleudslip.1.

Skrotningsordning.

Det er et faktum, at adskillige gylletanke er placeret på steder, hvor deikke burde ligge ligesom en del ældre gylleanlæg stadig er i drift. Vi vil derfor foreslå enincitamentsordning, der fremmer den enkelte landmands overvejelser omkring placering afen ny gylletank med tilstrækkelig kapacitet eller leje af lagerkapacitet hos andre landmændtil erstatning for dårligt placerede og/eller ældre gylletanke.2.

Beredskabsplan.

Det er vor opfattelse, at en hurtig og effektiv indsats ofte udgør forskellenpå om et uheld er med eller uden uoprettelig skade. Derfor bør der være lovkrav om enindividuel beredskabsplan (GPV). for forebyggelse/håndtering af gylleuheld for den enkeltebedrift. Planen bør tage hensyn til arbejdssikkerheden for personel, arbejdseffektiviteten ognaturligvis også sikkerhed for omgivelserne, herunder miljøet.3.

Kortlægning af næsten uheld.

Endvidere vil vi anbefale, at der tages initiativ tilkortlægning af alle "næsten-uheld". Denne kortlægning vil give den fornødnebaggrundsviden, således, at man kan sikre sig at mange uheld fremover undgås.4.

Økonomiske sanktioner.

Vi anbefaler, at man overvejer at øge muligheden for at rejseerstatningskrav - også når gylleuheldet omfatter skader på fjernt miljø. Endvidere anbefalervi, at der bliver tale om objektivt ansvar - for så vil landmanden forsikre sig mod risikoenfor erstatning. Forsikringsselskabet vil herefter sandsynligvis stille krav til gylletankensindretning samt til periodisk kontrol af alle tekniske forhold.5.

Overvågning.

Der findes billige, elektroniske og meget effektive overvågningssystemer,som kan sikre mod gylleuheld. Det bør være et lovgivningskrav - evt. som et BAT-princip -at få disse installeret på alle eksisterende gyllebeholdere.6.

Risikobassiner.

Limfjordsrådet ønsker, at det inden uheldet sker, er overvejet, hvor gyllenløber hen i tilfælde af uheld og at der stilles krav om, at denne gyllestrøm styres med voldee. lign. til ”risikobassiner” (naturlige lavninger m.v.), hvorfra den kan suges op uden skadepå vandmiljøet.Det understreges at Limfjordsrådet ikke ønsker generelle lovgivningskrav om egentligegyllebarriere omkring gylletanken. Dette som følge af landskabelige hensyn, problemer medregnvand, pladsmangel og ikke mindst fordi dette tiltag kun kan dæmme op for den mindstsandsynlige hændelse – At en gyllebeholder springer læk.
Poul Riis RoesenFormand
Kristian SchnoorNæstformand