Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
MPU Alm.del Bilag 309
Offentligt
643705_0001.png
643705_0002.png
643705_0003.png
643705_0004.png
643705_0005.png
643705_0006.png
Fra: Torkild T. TodsenAdresse: Tumbøl Søndermark 9Postnr: 6200 AabenraaEMail: [email protected]Må offentliggøres på hjemmesiden: JaTil Miljø- og PlanlægningsudvalgetMotorvejsprojektet Kliplev - Sønderborg viser, at de internationalenaturbeskyttelsesområder ikke er beskyttet i tilstrækkeligt omfang her i landet. Habitat-og Fuglebeskyttelsesdirektivets regler følges ikke af de danske myndigheder og det ser udtil, at det skyldes manglende implementering af reglerne i dansk lovgivning samtmanglende politisk vilje til i tilstrækkelig grad at beskytte de udpegede naturområder.Der er derfor sendt en klage til EU-Parlamentet og Kommissionen. (Andragende nr.980/2007. Efterfølgende er der fremsendt supplerende bemærkninger. Se vedhæftedebilag.
Med venlig hilsen
Torkild T. Todsen

Andragende nr. 980/2007

TilUdvalget for Andragende ogEuropa- Kommissionen
Danmark den 8. december 2008

Foranlediget af Miljøministeriets svar ( den 17. juli 2008 ) på åbningsskrivelse

( Europa - Kommissionens åbningsskrivelse 2006/4993 ) om anvendelse af

habitatdirektivet (92/43/EØF) ved planlægningen af motorvej i Sønderjylland,

fremsendes hermed supplerende bemærkninger til den af borgergruppen tidligere

fremsendte klage ( Andragende nr. 980/2007 ).

Der er nu tale om flere lovovertrædelser begået af de danske myndigheder i forbindelsemed udarbejdelse af et motorvejsprojekt, der forbinder Sønderborg med den eksisterendemotorvej E45 og undervejs går igennem et Habitat og Fuglebeskyttelsesområde vedHostrup sø. Både den første plan ( udarbejdet af Sønderjyllands Amt ) medmyndighedernes godkendelse i juni 2005 samt den anden plan ( udarbejdet afvejdirektoratet ) med myndighedernes godkendelse i marts 2008, er i uoverensstemmelsemed Habitatdirektivets artikel 6, stk. 3. Vi mener ikke, at der foreligger vurderinger, derpå saglig videnskabelig vis dokumenterer, at en motorvej gennem Habitat- ogFuglebeskyttelsesområdet ved Hostrup sø ikke vil påvirke det beskyttede naturområde iugunstig retning. Tværtimod er der flere forhold, der tyder på en forringelse afbevaringsstatus for de beskyttede naturtyper, padder og fugle.

Første plan udarbejdet af Sønderjyllands Amt

Den 24 september 2001 giver Miljø- og energiministeren Sønderjyllands amtsråd lov tilat fravige planlægningsforbud og tilladelse til at iværksætte planlægningen af enmotorvej mellem motorvej E45 og Sønderborgområdet sammen med krav om, at enrække vilkår skal opfyldes.Den 30. juni 2005 giver Skov- og Naturstyrelsen principgodkendelse tilmotorvejsprojektet efter naturbeskyttelseslovens § 20. Samtidig ophæver miljøministerenministeriets indsigelse fra 30. marts 2004 og giver amtet tilladelse til at godkenderegionplantillægget for motorvej mellem Kliplev og Sønderborg med tilhørende VVM-redegørelse.
Den 22. november 2006 videregiver Sønderjyllands Amt VVM-tilladelse til at påbegyndeprojektet for en ny motorvej mellem Kliplev og Sønderborg til Vejdirektoratet.Tilladelsen gives på vilkårene, der er anført i det vedtagne regionplantillæg fra september2005 samt i den tilhørende VVM-redegørelse og i skitseprojektet.

Anden plan ( ny linieføring ) udarbejdet af Vejdirektoratet.

Vejdirektoratet følger ikke vilkårene i det vedtagne regionplantillæg med tilhørendeVVM-redegørelse. Vejdirektoratet udarbejde en ny plan for vejstrækningen fra Søgård,gennem Habitat- og Fuglebeskyttelsesområdet og ud til den eksisterende motorvej E45.Der er forbud mod at planlægge nye større vejanlæg i internationalenaturbeskyttelsesområder, jf. § 3 stk. 2 i bekendtgørelse om afgrænsning ogadministration af internationale naturbeskyttelsesområder.Vejdirektoratet har ingen tilladelse fra Miljø- og energiministeren til at lave en ny plan( fravige planlægningsforbuddet ) i forhold til den eksisterende plan og overtrædersåledes det gældende planlægningsforbud. Begrundelsen for at lave en ny linieføring er,ifølge vejdirektoratet, sket på baggrund af en blanding af følgende ( ifølge ref. fra mødeom naturforhold, 20 april 2007,www.vejdirektoratet.dk) :- Projektet gennemskar en transformerstation- Der var en meget skæv skæring mellem motorvejen og Søgårdsvej ( dyrt at lave enbrokonstruktion )- Tilslutningsanlægget ved st. 7 bliver mindre dominerende- Indgrebet i habitatområdet bliver mindre- Undgår berøring af et § 3 område- Berører Søgårdslejren og Søgårdslejrens arealer mindre- Ændringen kommer dog til at berøre et mindre areal med fredskov- Ca. 5 ejendomme må fjernes ved ændring ( flere af disse måtte forvente støjgener veddet oprindelige projekt )Det ser ikke ud til, at udarbejdelsen af en ny linieføring især har været begrundet i deforpligtigelse, der følger efter Habitatdirektivet, idet man så skulle have valgt én af deforeliggende alternative vejløsninger, der slet ikke berører Habitat- ogFuglebeskyttelsesområdet ved Hostrup Sø.

Mangelfuld beregning af kvælstofbelastning

Der er ikke foretaget en beregning af, hvor meget den nuværende trafik på vejeneomkring Habitatområdet Hostrup Sø belaster området med kvælstof. På motorvej E45,der på en lang vejstrækning grænser helt op til den vestlige del af Habitatområdet, erårsdøgnstrafikken 25.100 biler ( 2007 ) og trafikken er her steget med 4.800 biler på 5 år.På Flensborgvej, der går lige igennem Habitatområdet og meget tæt på den østlige side afHostrup Sø, er årsdøgnstrafikken 5.200 biler ( 2007 ).
Den planlagte motorvej syd for Hostrup Sø med en forventet trafik på ca. 9.000 biler(2015), vil medføre øget trafik både på E45 og Flensborgvej. Denne merbelastning, derer en direkte følge af motorvejsprojektet, er udeladt i de foretagne beregninger ogvurdering af projektets påvirkning af Habitatområdet og det er i strid medHabitatdirektivet artikel 6, stk.3. Man undlader, at vurdere motorvejens samledekonsekvenser for Habitatområdet på længere sigt.I VVM-redegørelsen er den årlige depositionbelastning udelukkende beregnet på enstrækning af I-løsningen øst for motorvej E45 (VVM s. 129). De kvælstoffølsommenaturtyper ved Hostrup Sø bliver belastet med meget mere kvælstof, end hvad der oplysesi Miljøministerens svar til åbningsskrivelsen fra Kommissionen. Man forsøger nærmest atfå påvirkningen til at blive lig nul. Ud over kvælstof belastes området også med mangeandre miljøskadelige stoffer fra biler samt salt, når vejene saltes om vinteren.Motorvejsprojektet vil være med til at forværre en ugunstig bevaringsstatus for dekvælstoffølsomme naturtyper i Habitatområdet.Ved at vælge en bedre alternativ vejløsning, vil Habitatområdet slippe for dennemerbelastning med kvælstof og anden forurening forårsaget af biler.

Trafikstøj kan påvirke fugle

Motorvejsprojektet mellem Kliplev og Sønderborg belaster Fuglebeskyttelsesområdetved Hostrup Sø. Der foreligger forskning, der dokumenterer, at en motorvej og andretrafikerede veje kan medføre negative konsekvenser for fuglelivet som følge af støj, lys,stres og trafikdrab.I VVM-redegørelsen side 52 – 53 ( Sønderjyllands Amt september 2005 ) oplyses det, atRørdrum tidligere har ynglet i Hostrup sø nær I-løsningen. Det samme gælder forTinksmed. Hedehøg er fundet ynglende inden for de seneste år i nærheden afprojektområdet. Der er således flere af de beskyttede fuglearter, der har mulighed for atyngle i nærheden af motorvejsprojektet og kan blive påvirket af forstyrrelse som f.eks.trafikstøj fra motorvejen.Ifølge Habitatdirektivet artikel 6.3 skal man anvende nyeste tilgængelig viden i enkonsekvensvurdering. Dette krav bliver ikke opfyldt i VVM rapporten. Her anvendesforskellige generelle betragtninger uden henvisning til videnskabelig viden på området.Der skrives følgende :Fugle vænner sig generelt til regelmæssige forstyrrelser som f.eks. trafikstøj, hvorimodregelmæssige besøg af spadserende forstyrrer mere. Mange steder yngler fugle tæt op aftrafikerede veje og det vurderes derfor at et ændret trafikbillede ikke vil ændreforstyrrelsen af fuglene væsentlig( side 54 i VVM-redegørelse sept. 2005 ).
I Miljøministerens svar til EU-Kommissionen bliver ovennævnte påstand ikkeunderbygget med henvisninger til videnskabelige undersøgelser. I stedet for ændresvurderingen til at påstå, at alle de beskyttede fugle vil befinde sig i et område uden forrækkevidde af støjpåvirkningen fra den nye motorvej. I svarskrivelsen oplyses følgende :Fuglene på udpegningsgrundlaget er således koncentreret i områder, der ligger langt fraden projekterede vej.Denne påstand er ikke i overensstemmelse med tidligereoplysninger om bl.a. Rørdrum, Tinksmed og Hedehøg ( VVM-redegørelsen side 52 – 53).Motorvejsprojektet medfører endvidere øget trafik på E45, der på en strækning mod vestgrænser lige op til Fuglebeskyttelsesområdet og øget trafik på Flensborgvej, der gårigennem Fuglebeskyttelsesområdet og meget tæt forbi Hostrup Sø. Et område, der bl.a.benyttes som fødeterritorium for Stor Hornugle (side 34 i Drifts- og Plejeplan forSøgårdlejren). Ifølge en dansk undersøgelse ( Knud Flensted 2001) er arter som Havørn,Rød Glente og Stor Hornugle meget følsomme over for forstyrrelser og er i overvejendegrad tilknyttet rolige omgivelser. Øget trafik medfører øgede forstyrrelser og størrestøjbelastning. Betydningen af en øget trafik på de to nævnte veje er ikke vurderet,hvilket er i strid med Habitatdirektivet.
I artikel 6, stk. 3 står der :Alle planer eller projekter, der ikke er direkte forbundet medeller nødvendige for lokalitetens forvaltning, men som i sig selv eller i forbindelse medandre planer eller projekter kan påvirke en sådan lokalitet væsentligt, vurderes medhensyn til deres virkninger på lokaliteten under hensyn til bevaringsmålsætningerne fordenne.Motorvejsprojektet medfører, at en del af forsvarets øvelsesareal bliver inddraget og skalerstattes med andre arealer, der ikke hidtil har været anvendt som øvelsesareal. Endvidereforeligger der planer om en generel øget anvendelse af det militære terræn både uden forog inden for Fuglebeskyttelsesområdet samt planer om at området åbnes mere op foroffentlig adgang. Det fremgår af Drifts- og Plejeplan 2005 – 2019 for Søgårdlejren(www.skovognatur.dk/Udgivelser/2005/Soegaardslejren.htm).Motorvejsprojektet er ikke blevet vurderet med hensyn til forbindelse med ovennævnteændringer i arealanvendelse og planer som fremgår af Søgårdlejrens Drifts- og Plejeplan2005-2019 og det er i strid med Habitatdirektivet. De nævnte planer kan medføre øgedeforstyrrelser med bl.a. støj fra øget kørsel med bæltekøretøjer, støj fra forskelligehandlebaner samt støj og forstyrrelser fra offentlighedens ønskede brug af Habitat- ogFuglebeskyttelsesområdet.Der findes bedre vejløsninger, der ikke påvirker Habitat- og Fuglebeskyttelsesområdetved Hostrup Sø

Grundvandssænkning i anlægsfasen

Den opnåede godkendelse fra miljøministeren ( 30 juni 2005 ) er baseret på VVM-redegørelsen for det oprindelige projekt. Nu fremgår det, i Miljøministerens svar pååbningsskrivelse fra Kommissionen, at motorvejsprojektet er ændret således, at der ikkeer behov for en midlertidig grundvandssænkning. men der er tilsvarende ikke foretaget enrevision af VVM-redegørelsen. Det er stadig den samme VVM-redegørelse med dens fejlog mangler, der ligger til grund for motorvejsprojektet. Et krav om at få udarbejdet enrevideret VVM-redegørelse på grund af ændringer i projektet, er blevet afvist. Det virkerforkert, at man kan ændre og revurdere et projekt, der har været igennem den krævedeprocedure uden, at der skal laves en revideret VVM-redegørelse. Den gennemførteændring burde have været foretaget på et tidligere tidspunkt i processen.I den gældende VVM-redegørelsen ( s. 54 ) står der :I detailfasen vil der ske ennærmere vurdering af projektet med henblik på at minimere påvirkningen af dehydrologiske forhold i habitatområdet og sikre, at der ikke vil blive tilledt forurenet vandtil vandområder inden for Habitatområdet ved Hostrup Sø. Omfanget af midlertidiggrundvandssænkning i anlægsfasen vil blive begrænset mest mulig og kun ske i periodenaugust – januar, hvor påvirkningerne er vurderet til at være meget begrænsede.På side 55 ( i VVM-redegørelsen ) står der :Moseområderne nord for Kliplev ihabitatområdet Hostrup Sø berøres ikke direkte, men kan påvirkes uheldigt, hvis derforetages grundvandssænkninger. Eventuelle midlertidige grundvandssænkninger underanlægsarbejderne kan medføre uoprettelige ændringer af vegetationen og der vil iforbindelse med detailfasen ske en nærmere vurdering af projektet med henblik på atminimere påvirkningen af de hydrogeologiske forhold i Habitatområdet, herunder sikre,at omfanget af midlertidig grundvandssænkning i anlægsfasen begrænses mest muligf.eks. ved kun at ske i perioden august – januar.

Konklusion

Det foreliggende motorvejsprojekt mellem Kliplev og Sønderborg bør stoppes, idet derikke foreligger en objektiv og saglig vurdering, der dokumenterer at Habitat- ogFuglebeskyttelsesområdet ved Hostrup Sø kan opretholde en gunstig bevaringsstatus forde beskyttede naturtyper, padder og fugle området er udpeget for, såfremt der etableresen motorvej gennem området. De danske myndigheders beslutning er ikke ioverensstemmelse med Habitatdirektivet.Der bør vælges én af de alternative vejløsninger, der ikke berører Habitat- ogFuglebeskyttelsesområdet ved Hostrup Sø. Det er både miljømæssigt,trafikafviklingsmæssigt og samfundsøkonomisk bedre løsninger.
Torkild T. TodsenDen 8. december 2008Aabenraa, Danmark