Â
Danske Havnes foretræde for Folketingets Miljø- og
Planlægningsudvalg
den 4. februar 2009: HÃ¥ndtering af havnesediment
110 millioner tons gods. 1,2 millioner tons fisk. 6.000.000 turister pÃ¥ krydstogt. 38 millioner færgepassagerer. Og hele 75% af den danske udenrigshandel. SÃ¥dan ser trafikken ud et ganske almindeligt Ã¥r i de danske havne. Hvis det skal fortsætte, og søvejen skal kunne aflaste landevejen mere end nu, er det en forudsætning, at der er tilstrækkelig vanddybde. Â
Danske havne skal med jævne mellemrum rense op i havnebassiner og sejlrender for at sikre vanddybden til skibene. Der sker en regel-mæssig oprensning, som planlægges gennem længere tid. Men der kan også opstå behov for akut oprensning som følge af f.eks. en storm. I alt skal der flyttes rundt på ikke mindre end 3 millioner m3 sediment om året.
Derfor er det nødvendigt, at der er en forsvarlig miljømæssig og økonomisk håndtering af sedi-ment. Og der er flere metoder.
Bunden pÃ¥ havnebassiner og i sejlrender bestÃ¥r af sand, sten, mudder, silt, plut etc. Det er sediment.Â
DAKOFA har lavet en gennemgang af viden om sediment (notat om karakteristik af sediment fra havne og sejlløb fra maj 2006). Det viser, at havnesediment fra danske havne er velundersøgt. Langt størstedelen af sedimentet kan som udgangspunkt anses for rent og består af sand og sten.
De miljøfremmede stoffer, der findes i sedimentet, stammer typisk ikke fra havnen men er snarere en belastning fra baglandet – først og fremmest fra punktkilder og
regnvandsbetingede overløb. Tinforbindelsen
TBT og kobber fra skibsmaling er dog en undtagelse – men en udfasning er i fuld gang i alle tilfælde for TBT.
Konklusionen på DAKOFAs rapport er, at langt størstedelen af sedimentet lever op til jordkvalitetskravene, så det fuldt lovligt kan anvendes til topdække i villahaver. Det skal der selvfølgelig tages højde for, når der fastsættes regler for sedimenthåndtering.
Problemet er først og fremmest det sediment, der skal på spulefelt/sedimentdepoter. (se mere nedenfor) Det er nemlig blevet defineret, at det du ikke har brug for pr. definition er affald. Derfor er et sedimentdepot pludselig blevet et affalds-depot. Og det stiller helt andre krav til indretningen. Særlig fordi Danmark ikke har, så mange depottyper som andre lande.
Sediment behandles under EU's affalds-direktiv – som almindeligt affald til depo-nering, hvilket er alt andet end hensigts-mæssigt. Naturligt materiale som sand og sediment skal ikke behandles som aviser og plastikposer eller som sundhedsskadeligt asbest og vinyl. Danmark bør udvide sin fortolkning af EU’s affaldsdirektiv, så vi får flere depottyper og dermed kan håndtere sediment som andre steder i Europa.
Reguleringen af spulefelter er strandet i Miljøstyrelsen. Det har den været i mange år.
En losseplads kræver fornuftigt nok en membran, indhegning, overvågning og sikkerhedsstillelse, og der skal stilles et stykke jord til rådighed, som opfylder en række krav.
En forsvindende lille del af det oprensende sediment er forurenet, og skal naturligvis opbevares på betryggende vis eksempelvis i depoter eller spulefelter, der er indrettet til at tage højde for det. Men resten af sedimentet er slet, slet ikke så forurenet, at det er nødvendigt at lægge det på en losseplads.
Inden den 1. juli 2009 skal depoter og lossepladser være indrettet efter nye standarder. Derfor indsendte havnene allerede inden 1. juli 2007 deres overgangs-planer. Men havnene ved endnu ikke, om de eksisterende depoter til sediment fortsat mÃ¥ bruges, eller om der skal etableres nye. Og hvordan skal de se ud? Det ved vi endnu ikke med mindre, der anlægges en â€rigtig†losseplads. Derfor  Â
· Står den økonomiske byrde ved at anlægge et nyt depot hverken mål med den miljømæssige gevinst elle med havnenes økonomi. Ifølge blandt andre Kystdirektoratets erfaringer fra Esbjerg taler vi om en 10-dobling af udgifterne.
· Er havnene ikke i stand til at planlægge brug af arealer.
· Er tidsperspektivet yderst problematisk, fordi der flere steder indenfor få år eller nu skal findes plads til og anlægges nye felter.
· Endelig er der et kapacitetsspørgsmÃ¥l. Flere havne har kapacitet pÃ¥ deres spulefelter flere Ã¥r frem. De er nemme at udbygge og benytte, fordi de ligger nær kysten. Det vil være fuldstændig urimeligt at benytte den beskedne lossepladskapacitet med ekstra ¾ tons sediment om Ã¥ret. Hvert Ã¥r.   Â
Der er en vis forstÃ¥else ogsÃ¥ hos Miljøstyrelsen for det urimelige i de ensartede regler, som sediment er kommet under. Derfor mÃ¥ der ogsÃ¥ i den kommende deponeringsbekendtgørelse, der er forhind-ringen for en rimelig regulering, tages højde for at sediment er noget særligt . Sediment skal behandles bæredygtigt uanset hvilken hÃ¥ndteringsmetode, der skal anvendes. Af hensyn til miljøet og af hensyn til den danske infrastruktur og samfundsøkonomi.   Â
Eksempler på håndteringsmetoder for sediment:
Langt den overvejende del af sedimentet
klappes. Det er ca. 80 %, der er så rent, at det er muligt. Det skal det også gerne fortsætte med, da sedimentet rettelig hørere hjemme i havmiljøet.
  Â
Men erfaringen er, at det bliver stadig besværligere og dyrere at fÃ¥ sin klaptilladelse igennem    Â
For havnene er det afgørende, at der kun stilles særlige krav til hÃ¥ndteringen – optagning, transport og klapning – nÃ¥r det bygger pÃ¥ en miljømæssig og økonomisk baseret afvejning. Det skal sikres, at der udlægges tilstrækkeligt med egnede klappladser. Og her er det et stigende problemer, at der i flere tilfælde skal udarbejdes store og dyre risikovurderinger, fordi pladserne ligger i eller tæt ved et af de efterhÃ¥nden mange marine habitatomrÃ¥der.Â
Den næststørste andel nemlig ca. 12 % af sedimentet bringes på land. Primært på spulefelter, men sedimentdepoterne kan også have anden udformning. Væsentligt er det, at der er tale om kystnære depoter, der er indret-tet specifikt til sediment. Og sådan skal det gerne blive ved.
Sedimentdepoter ligger kystnært. Der sker en udsivning gennem digerne, ligesom der sker en fordampning. Sedimentet pumpes som regel ind på spulefeltet i rørledninger.
Spulefelterne har miljøgodkendelser. Det er generelt store omrÃ¥der udlagt kystnært, hvor der ingen drikkevandsinteresser er. Og normalt etableres de som opfyldning af en del af søterritoriet. Nogle fÃ¥ kan efterfølgende bruges til nyt havneareal.  Â
Spulefeltet er opbygget i bassiner. Der er meget skrappe krav til det returvand, der kan udledes til recipienten. Returvandet skal være renere end det vand, der er i havet udenfor spulefeltet.
I Miljøstyrelsens vejledningsmateriale fra juli 2007 stÃ¥r udtrykkeligt, â€at for spulefelter med dæmninger opbygget som for spulefelterne i Aalborg og Frederikshavn, vil udsivningen være sÃ¥ lav, at den i praksis er lig nul, og det kan vurderes, at miljøkvalitetskravet for TBT vil kunne overholdes.†Transporttiden gennem dæmningen ved Aalborg er for TBT pÃ¥ ca. 19.000 Ã¥r Den maksimale udsivende koncentration af TBT er derfor i praksis lig nul.
Â
NÃ¥r der er gravet i havbunden, kan materialet ifølge havmiljøloven og rÃ¥stofloven bruges til nyttiggørelse. Og havnene vil langt foretrække at genanvende og nyttiggøre sedimentet i det omfang, det overhovedet er muligt. Â
  Â
I dag er det imidlertid primært sandede materialer, eksempelvis fra havne og sejlløb på Vestkysten, der nyttiggøres f.eks. til kystfodring, hvor man lægger sand ud for at kompensere for den naturlige erosion. Noget sediment kan nyttiggøres i f.eks. cementproduktion eller sandprodukter. Der er også sediment, der er egnet til brug for opfyld, og det kan givetvis udvikles endnu mere. Forsøg på nyttiggørelse til andre formål vanskeliggøres ofte på sedimentets geotekniske karakter – f.eks. at det er for finkornet, så det ikke er egnet i byggeri.
 Â
Genplacering eller genanvendelse af sediment i det marine miljø er også en mulighed, der allerede anvendes – f.eks ved klapning. Sedi-mentet forbliver i sit rette element men dog med en mere fordelagtig placering.
Der er behov for, at der udvikles indenfor nyttiggørelse f.eks. til opfyld eller til opbygning af lavvandede kystområder og laguner. Men så længe det ikke er muligt, må der være en rimelig adgang til de traditionelle metoder klapning og spulefelter.
For yderligere oplysninger, kontakt gerne:
Danske Havne
Weidekampsgade 10
2300 København S
Telefon 3370 3137
Mail: [email protected]
 Â