Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg

 

Christiansborg

J.nr. BLS-100-00052

1240 København K

 

  

Den 15. januar 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

./.

 
Til udvalgets orientering fremsendes hermed By- og Landskabsstyrelsens redegørelse af 26. november 2008 om ”lovovervågning” vedrørende helårsbeboelse i sommerhusområder.

 

Lovovervågningen knytter sig til vedtagelsen af ”stoploven” (lov nr. 1022 af 23. december 1998) og ”afviklingsloven” (lov nr. 371 af 2. juni 1999), der udgør regelgrundlaget for en varig løsning af problemet med ulovlige helårsbeboelser i de danske sommerhusområder.

 

Redegørelsen er den ottende i rækken af årlige redegørelser, der skal afgives i perioden 2000-2009. Redegørelsen, som vedrører perioden 2006 - 2007, har været længere under vejs end tidligere, idet kommunerne som følge af strukturreformens kommunesammenlægninger og omstruktureringer har haft vanskeligere ved at tilvejebringe og sammenstille data end tidligere år.

 

Det betyder, at dokumentationen ikke er så fyldestgørende som i tidligere redegørelser. Det vurderes imidlertid ikke at have væsentlig betydning for tendenser og hovedkonklusioner i redegørelsen.

 

På landsplan er der ca.15.900 helårsbeboede sommerhuse, dvs. knapt 8 % af det samlede antal sommerhuse. Heraf var ca.15.250 sommerhuse lovligt beboet pr. 31. marts 2007.

 

Det samlede antal helårsbeboede sommerhuse i sommerhusområder er fra 2006 til 2007 faldet med 1.082, svarende til ca. 6 ½ %.

 

Pensionisters helårsbeboelse i sommerhuse i medfør af ”pensionistreglen” er faldet med 550, svarende til godt 7 %.

 

Kommunernes opgørelse viser, at knapt 4.000 sommerhuse pr. 31. marts 2007 var beboet med hjemmel i afviklingsloven. Der er fortsat et fald i helårsbeboelse i ”afviklingssommerhuse” svarende til ca. 3½ %. Dispensationerne udløber 31. marts 2009. Herefter vil beboerne lovligt kunne blive boende i sommerhalvåret frem til 1. oktober 2009. Beboerne skal således inden 1. oktober 2009 være fraflyttet eller have fået andet grundlag for at bo lovligt i sommerhuset. Enten ved at være blevet omfattet af pensionistreglen eller fået dispensation efter planlovens § 40, stk. 2.

 

I den anledning har jeg haft møde med borgmestrene i Østdanmark, hvor de fleste afviklingsdispensationer findes. Jeg planlægger et lignende møde med de vestdanske borgmestre.

 

Det er mit indtryk fra mødet, at det er borgmestrenes generelle opfattelse, at de har de nødvendige redskaber til at håndtere situationen i forbindelse med udløbet af afviklingsdispensationerne.

 

Jeg har fået oplyst, at en række kommuner er gået i gang med at sende breve til de sommerhusbeboere, der er omfattet af afviklingsdispensationer. I brevet orienteres beboerne om deres rettigheder og kommunens procedure i forbindelse med afviklingsdispensationens udløb.

 

Jeg har bedt By- og Landskabsstyrelsen om i samarbejde med KL følge udviklingen. 

 

Med hensyn til den seneste udvikling, perioden 2007 – 2008, kan jeg på grundlag af de foreløbige indberetninger oplyse, at tendensen fra det foregående år ser ud til at fortsætte. De foreløbige tal tyder på et fortsat fald i beboelser i kraft af ”afviklingsloven”, ligesom de øvrige tendenser fra 2006 – 2007 ser ud til at fortsætte. Dog ser antallet af dispensationer med hjemmel i planlovens 40, stk. 2, ud til at stige til samme niveau som i 2006.

 

 

 

 

Troels Lund Poulsen          

/

Sven Koefoed-Hansen