Den 8. oktober 2008 |
|
|
|
|
Møde med FMPU den 8. oktober 2008 - gennemgang af årets lovprogram mv.
(Det talte ord gælder)
A. Indledning
· Det bliver et travlt år. Miljøministeriets bidrag til lovprogrammet er omfattende og ambitiøst. Det indeholder i år 11 lovforslag, og der er lagt op til reelle nyskabelser på mange dele af miljø- og naturområdet samt udmøntning af en række forlig.
· En række af lovforslagene tager sigte på en modernisering og regelforenkling på natur- og miljøområdet. Det gælder f.eks. lovforslagene om affaldssektoren, om vandsektoren, om ekspropriation, om betaling for grundvandskortlægning, om grønne regnskaber, om en geoportal, og om ændring af råstofloven. Flere af forslagene handler også om at sikre mere fri konkurrence.
· Ud over lovforslagene kommer vi i løbet af året til at drøfte de store initiativer, regeringen har iværksat på miljø- og naturområdet, navnlig Grøn vækst og Grøn transport. Vi kommer også til bl.a. at tale om regeringens bæredygtighedsstrategi.
· Jeg vil først knytte nogle bemærkninger til de enkelte lovforslag og derefter tale lidt om andre væsentlige sager, året byder på – også internationalt.
      Â
B. Præsentation af lovprogrammet
Lov om infrastruktur for geografisk information (Okt I)
Lovforslaget fremsættes i dag – den 8. oktober 2008.
· Lovforslaget behandles i boligudvalget, men det giver god mening at fortælle om det her i dag. Det gennemfører Inspire-direktivet, og det medfører en opbygning af en infrastruktur for geografisk information.
Â
· Der bliver altså en ny, nem adgang til fælles geografisk information på tværs af myndigheder. Samtidig får man et bedre grundlag for udformning, gennemførelse og overvågning af EU's miljøpolitik. Man kan også sammenstille data i indsatsen mod grænseoverskridende hændelser som f. eks. oversvømmelser og forureninger. Det nye danske net af tjenester vil også kunne bruges af borgere og virksomheder.
· Offentlige myndigheder bliver forpligtet til at gøre deres geografiske data tilgængelige, og der bliver etableret et net af tjenester på internettet, hvor man kan se og downloade de omfattende stedbestemte data.
Ændring af lov om kemiske stoffer og produkter og lov om miljøbeskyttelse (Forebyggelse af forsætlig skadevolden med farlige stoffer m.v.) (Okt II)
· Dette lovforslag er en opfølgning på regeringens handlingsplan for terrorbekæmpelse fra november 2005 og relaterer sig til dette område.
· Et andet element i lovforslaget er at skabe en klar hjemmel i kemikalieloven til i visse situationer at lade godkendelser af bekæmpelsesmidler løbe længere end 10 år. Det er aktuelt i de situationer, hvor EU forlænger de aktivstofvurderinger, der danner grundlag for de danske produktgodkendelser.
Ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet (Nødområder for skibe og planer herfor m.v.) (Okt II)
· Hovedformålet med lovforslaget er at implementere forpligtelserne i artikel 20 i overvågningsdirektivet. Denne artikel forpligter bl.a. medlemsstaterne til at udarbejde planer for nødområder - og udpege nødområder på havet og i havne. Det har vi tidligere drøftet i et samråd.
Ændring af lov om vandforsyning m.v. og lov om miljømål m.v. for vandforekomster og internationale naturbeskyttelsesområder (Afgift til drikkevandsbeskyttelse) (Nov I)
· Amterne blev i 1998 pålagt at udpege områder med særlige drikkevandsinteresser og kortlægge disse områders sårbarhed overfor forurening. Derefter skulle amterne udarbejde indsatsplaner til beskyttelse af drikkevandsressourcerne, hvor der var behov for en særlig indsats. Amterne opkrævede gebyrer til finansiering af opgaverne baseret på størrelsen af tilladelserne til vandindvinding.
· I efteråret 2007 oplyste Justitsministeriet, at opkrævningen nok havde karakter af en skat i grundlovens forstand.
· Lovforslaget rummer den nødvendige hjemmel til den fremtidige opkrævning af afgiften. Derudover fastlægges en ny tidsramme for gennemførelsen af opgaverne. Samtidig gennemføres en afbureaukratisering af opkrævningen, og den hidtidige gebyrordning forenkles væsentligt.
Ændring af lov om miljøvurdering af planer og programmer (Nov II)
· Baggrunden for dette forslag er, at Danmark i februar 2008 modtog en åbningsskrivelse, hvor Kommissionen påpegede en række formelle mangler ved gennemførelsen af direktivet i dansk ret.
· Lovforslaget - suppleret med en bekendtgørelse - vil imødekomme de påpegede mangler.
· Den væsentligste ændring består i, at loven også kommer til at omfatte planer og programmer, der udarbejdes på grundlag af administrative pålæg fra ministre, politiske råd eller udvalg samt planer og programmer, der vedtages af Folketinget via en lovgivningsproces.
Lov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold (Nov II)
· Lovforslaget udmønter det brede politiske forlig om modernisering og effektivisering af vandsektoren og vil blive drøftet med partierne bag lovforslaget.
· Lovforslaget har været et stykke tid undervejs, men da det indeholder mange nye elementer, har der været mange sten, som skulle vendes.
Ændring af lov om miljøbeskyttelse (Udarbejdelse af grønt regnskab m.v.) (Dec I)
· Forslaget moderniserer reglerne om de grønne regnskaber, som vil finde anvendelse for de 700 mest miljøtunge virksomheder.
Ændring af lov om planlægning (Revision af ekspropriationsbestemmelserne m.v.) (Jan I)
· På baggrund af en rapport fra Kammeradvokaten forventer jeg senere på året at fremsætte et forslag om ændring af planloven.
Ændring af lov om miljøbeskyttelse (Ny organisering af affaldssektoren) (Jan II)
· Hovedformålet med lovforslaget er at gennemføre den aftale, regeringen indgik den 21. juni 2007 med alle partier undtagen EL og LA om en ny organisering af affaldssektoren.
· Vi vender tilbage til lovforslaget, når det skal drøftes med de politiske partier bag det.
Ændring af lov om naturbeskyttelse og lov om jagt og vildtforvaltning (Beskyttelse af visse dyrearter m.v.)  (Jan II)
· Lovforslaget følger op på lovforslaget fra sidste samling om gennemførelsen af habitatdirektivets artikel 12 samt de parallelle bestemmelser i fuglebeskyttelsesdirektivet.
· Lovforslaget indebærer et generelt forbud mod forsætligt at forstyrre visse arter - i særdeleshed i perioder, hvor dyrene yngler, udviser yngelpleje, overvintrer eller vandrer - og et generelt forbud mod at beskadige eller ødelægge yngle- og rasteområder.
Ændring af lov om råstoffer (Ophævelse af fartøjsgodkendelse og modernisering af efterforsknings- og indvindingstilladelser på havet m.v.) (Jan II)
· Lovforslaget om ændring af råstofloven blev ikke vedtaget forrige folketingsår. I år fremsættes et ændret lovforslag, som forhåbentlig kan vedtages.
Redegørelse om bypolitik (Maj II)
· Som I ved, sendte jeg i sidste uge et bypolitisk debatoplæg til udvalget. Spørgsmålet er, hvordan man får en ny moderne byplanlægning til at fylde mere.
· Redegørelsen vil især uddybe de 4 temaer i debatoplægget – tætte, grønne, sunde og blå byer.
· Jeg har nedsat et bypolitisk råd, der skal rådgive mig om disse 4 temaer.
C. Andre større og væsentlige initiativer
Grøn vækst
· Regeringen ønsker en grøn vækstvision, der forener et højt niveau for miljø- og naturbeskyttelse med en moderne og konkurrencedygtig landbrugsproduktion. Regeringen regner med at komme med et udspil i forbindelse med årsskiftet.
· Det bliver den største satsning på miljø i denne regering.
Grøn transport
· Regeringen har - som I ved - ogsÃ¥ her nedsat et ministerudvalg, der er ved at lægge sidste hÃ¥nd pÃ¥ et samlet regeringsudspil for transportsektoren, der dels skaber en bedre infrastruktur og dels reducerer transportsektorens miljøpÃ¥virkninger. Â
Danmarks Strategi for Bæredygtig udvikling
· Vi er også ved at lægge en sidste hånd på Danmarks nye strategi for bæredygtig udvikling. Den forventer jeg at udsende senere i år.
· Strategien er bygget op omkring 10 tematiske indsatsområder – eksempelvis natur, klima og sundhed. I hvert af temakapitlerne har vi udpeget de centrale udfordringer, som vi står over for at skulle løse.
· I strategien opstiller regeringen konkrete mål og angiver de indsatser, der skal til for, at vi kan udvikle os bæredygtigt.
· Desuden indeholder hvert kapitel en række centrale indikatorer, som gør det muligt at overvåge, om vi bevæger os i den rigtige retning.
Det internationale område
I EU er de temaer, som vil fylde meget:
· Bæredygtighed er også højt prioriteret af det franske formandskab. På oktoberrådsmødet skal der vedtages konklusioner om Handlingsplanen for Bæredygtig produktion og forbrug. En plan som vil give startskuddet til en af de væsentlige kommende miljødagsordner i Bruxelles.
Â
· Også GMO’erne er højt prioriteret af det franske formandskab, og dem forventer jeg, at vi skal vedtage Rådskonklusioner om i december.
· Det er endnu for tidligt at sige noget om det præcise indhold af konklusionerne, men jeg forventer, at de vil fokusere på de, emner vi allerede talte om på rådsmødet (miljø) i juni. GMO’er er et vanskeligt tema, hvor medlemslandene er delte.
· Kommissionen er - endelig - på vej med en meddelelse om, hvordan fællesskabet kan forhindre import og markedsføring af ulovligt hugget tømmer og træprodukter.
· Fra resten af verden vil jeg nævne konferencen om biodiversitet i Bonn. Der talte jeg med flere miljøministre - f.eks. ministeren fra Namibia - om biopirateri (ABS). Diskussionen om, hvordan det sikres, at de rige lande ikke udtømmer særlig Afrikas ressourcer, vil fylde meget.
· Jeg har været i Kina for at følge op på Connie Hedegaards miljøteknologiske indsats. Den kinesiske kommissær for Yangtzefloden er på vej til Danmark for at høre om vores arbejde med vand- og naturplaner, vandmiljøplaner og vådområder.
· Herudover vil jeg deltage i et fremstød i Indien til januar og en rundrejse i november til Grækenland, Tyrkiet og Bulgarien. Temaerne er igen miljøteknologi. Det fylder meget på min dagsorden, fordi jeg prioriterer det højt.
 D. Afrunding
· Som sagt bliver der nok at tage fat på. Jeg glæder mig til at komme i gang, og jeg ser frem til et konstruktivt og bredt samarbejde. Jeg håber, vi får nogle gode og frugtbare debatter både her i udvalget og i salen.
· Jeg håber, at vi får et rigtig godt folketingsår.