Ledelsessekretariatet

J.nr. DEP-000-00027

Ref. KIKEM

Den 8. oktober 2008

 

 

 

 

Møde med FMPU den 8. oktober 2008 - gennemgang af årets lovprogram mv.

(Det talte ord gælder)

 

 

A. Indledning

 

·        Det bliver et travlt Ã¥r. Miljøministeriets bidrag til lovprogrammet er omfattende og ambitiøst. Det indeholder i Ã¥r 11 lovforslag, og der er lagt op til reelle nyskabelser pÃ¥ mange dele af miljø- og naturomrÃ¥det samt udmøntning af en række forlig.

 

·        En række af lovforslagene tager sigte pÃ¥ en modernisering og regelforenkling pÃ¥ natur- og miljøomrÃ¥det. Det gælder f.eks. lovforslagene om affaldssektoren, om vandsektoren, om ekspropriation, om betaling for grundvandskortlægning, om grønne regnskaber, om en geoportal, og om ændring af rÃ¥stofloven. Flere af forslagene handler ogsÃ¥ om at sikre mere fri konkurrence.

 

·        Ud over lovforslagene kommer vi i løbet af Ã¥ret til at drøfte de store initiativer, regeringen har iværksat pÃ¥ miljø- og naturomrÃ¥det, navnlig Grøn vækst og Grøn transport. Vi kommer ogsÃ¥ til bl.a. at tale om regeringens bæredygtighedsstrategi.

 

·        Jeg vil først knytte nogle bemærkninger til de enkelte lovforslag og derefter tale lidt om andre væsentlige sager, Ã¥ret byder pÃ¥ – ogsÃ¥ internationalt.

 

       

B. Præsentation af lovprogrammet

 

Lov om infrastruktur for geografisk information (Okt I)

Lovforslaget fremsættes i dag – den 8. oktober 2008.

 

·        Lovforslaget behandles i boligudvalget, men det giver god mening at fortælle om det her i dag. Det gennemfører Inspire-direktivet, og det medfører en opbygning af en infrastruktur for geografisk information.

 

·        Der bliver altsÃ¥ en ny, nem adgang til fælles geografisk information pÃ¥ tværs af myndigheder. Samtidig fÃ¥r man et bedre grundlag for udformning, gennemførelse og overvÃ¥gning af EU's miljøpolitik. Man kan ogsÃ¥ sammenstille data i indsatsen mod grænseoverskridende hændelser som f. eks. oversvømmelser og forureninger. Det nye danske net af tjenester vil ogsÃ¥ kunne bruges af borgere og virksomheder.

 

 

·        Offentlige myndigheder bliver forpligtet til at gøre deres geografiske data tilgængelige, og der bliver etableret et net af tjenester pÃ¥ internettet, hvor man kan se og downloade de omfattende stedbestemte data.

 

Ændring af lov om kemiske stoffer og produkter og lov om miljøbeskyttelse (Forebyggelse af forsætlig skadevolden med farlige stoffer m.v.) (Okt II)

 

·        Dette lovforslag er en opfølgning pÃ¥ regeringens handlingsplan for terrorbekæmpelse fra november 2005 og relaterer sig til dette omrÃ¥de.

 

·        Et andet element i lovforslaget er at skabe en klar hjemmel i kemikalieloven til i visse situationer at lade godkendelser af bekæmpelsesmidler løbe længere end 10 Ã¥r. Det er aktuelt i de situationer, hvor EU forlænger de aktivstofvurderinger, der danner grundlag for de danske produktgodkendelser.

 

Ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet (Nødområder for skibe og planer herfor m.v.) (Okt II)

 

·        HovedformÃ¥let med lovforslaget er at implementere forpligtelserne i artikel 20 i overvÃ¥gningsdirektivet. Denne artikel forpligter bl.a.  medlemsstaterne til at udarbejde planer for nødomrÃ¥der - og udpege nødomrÃ¥der pÃ¥ havet og i havne. Det har vi tidligere drøftet i et samrÃ¥d.

 

Ændring af lov om vandforsyning m.v. og lov om miljømål m.v. for vandforekomster og internationale naturbeskyttelsesområder (Afgift til drikkevandsbeskyttelse) (Nov I)

 

·        Amterne blev i 1998 pÃ¥lagt at udpege omrÃ¥der med særlige drikkevandsinteresser og kortlægge disse omrÃ¥ders sÃ¥rbarhed overfor forurening. Derefter skulle amterne udarbejde indsatsplaner til beskyttelse af drikkevandsressourcerne, hvor der var behov for en særlig indsats. Amterne opkrævede gebyrer til finansiering af opgaverne baseret pÃ¥ størrelsen af tilladelserne til vandindvinding.

 

·        I efterÃ¥ret 2007 oplyste Justitsministeriet, at opkrævningen nok havde karakter af en skat i grundlovens forstand.

 

·        Lovforslaget rummer den nødvendige hjemmel til den fremtidige opkrævning af afgiften. Derudover fastlægges en ny tidsramme for gennemførelsen af opgaverne. Samtidig gennemføres en afbureaukratisering af opkrævningen, og den hidtidige gebyrordning forenkles væsentligt.

 

 

Ændring af lov om miljøvurdering af planer og programmer (Nov II)

 

·        Baggrunden for dette forslag er, at Danmark i februar 2008 modtog en Ã¥bningsskrivelse, hvor Kommissionen pÃ¥pegede en række formelle mangler ved gennemførelsen af direktivet i dansk ret.

 

·        Lovforslaget - suppleret med en bekendtgørelse - vil imødekomme de pÃ¥pegede mangler.

 

·        Den væsentligste ændring bestÃ¥r i, at loven ogsÃ¥ kommer til at omfatte planer og programmer, der udarbejdes pÃ¥ grundlag af administrative pÃ¥læg fra ministre, politiske rÃ¥d eller udvalg samt planer og programmer, der vedtages af Folketinget via en lovgivningsproces.

 

Lov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold (Nov II)

 

·        Lovforslaget udmønter det brede politiske forlig om modernisering og effektivisering af vandsektoren og vil blive drøftet med partierne bag lovforslaget.

 

·        Lovforslaget har været et stykke tid undervejs, men da det indeholder mange nye elementer, har der været mange sten, som skulle vendes.

 

Ændring af lov om miljøbeskyttelse (Udarbejdelse af grønt regnskab m.v.) (Dec I)

 

·        Forslaget moderniserer reglerne om de grønne regnskaber, som vil finde anvendelse for de 700 mest miljøtunge virksomheder.

 

Ændring af lov om planlægning (Revision af ekspropriationsbestemmelserne m.v.) (Jan I)

 

·        PÃ¥ baggrund af en rapport fra Kammeradvokaten forventer jeg senere pÃ¥ Ã¥ret at fremsætte et forslag om ændring af planloven.

 

 

Ændring af lov om miljøbeskyttelse (Ny organisering af affaldssektoren) (Jan II)

 

·        HovedformÃ¥let med lovforslaget er at gennemføre den aftale, regeringen indgik den 21. juni 2007 med alle partier undtagen EL og LA om en ny organisering af affaldssektoren.

 

·        Vi vender tilbage til lovforslaget, nÃ¥r det skal drøftes med de politiske partier bag det.

 

Ændring af lov om naturbeskyttelse og lov om jagt og vildtforvaltning (Beskyttelse af visse dyrearter m.v.)  (Jan II)

 

·        Lovforslaget følger op pÃ¥ lovforslaget fra sidste samling om gennemførelsen af habitatdirektivets artikel 12 samt de parallelle bestemmelser i fuglebeskyttelsesdirektivet.

 

·        Lovforslaget indebærer et generelt forbud mod forsætligt at forstyrre visse arter - i særdeleshed i perioder, hvor dyrene yngler, udviser yngelpleje, overvintrer eller vandrer - og et generelt forbud mod at beskadige eller ødelægge yngle- og rasteomrÃ¥der.

 

Ændring af lov om råstoffer (Ophævelse af fartøjsgodkendelse og modernisering af efterforsknings- og indvindingstilladelser på havet m.v.) (Jan II)

 

·        Lovforslaget om ændring af rÃ¥stofloven blev ikke vedtaget forrige folketingsÃ¥r. I Ã¥r fremsættes et ændret lovforslag, som forhÃ¥bentlig kan vedtages.

 

 

Redegørelse om bypolitik (Maj II)

 

·        Som I ved, sendte jeg i sidste uge et bypolitisk debatoplæg til udvalget. SpørgsmÃ¥let er, hvordan man fÃ¥r en ny moderne byplanlægning til at fylde mere.

 

·        Redegørelsen vil især uddybe de 4 temaer i debatoplægget – tætte, grønne, sunde og blÃ¥ byer.

 

·        Jeg har nedsat et bypolitisk rÃ¥d, der skal rÃ¥dgive mig om disse 4 temaer.

 

 

C. Andre større og væsentlige initiativer

 

Grøn vækst

 

·        Regeringen ønsker en grøn vækstvision, der forener et højt niveau for miljø- og naturbeskyttelse med en moderne og konkurrencedygtig landbrugsproduktion. Regeringen regner med at komme med et udspil i forbindelse med Ã¥rsskiftet.

 

·        Det bliver den største satsning pÃ¥ miljø i denne regering.

 

 

Grøn transport

 

·        Regeringen har - som I ved - ogsÃ¥ her nedsat et ministerudvalg, der er ved at lægge sidste hÃ¥nd pÃ¥ et samlet regeringsudspil for transportsektoren, der dels skaber en bedre infrastruktur og dels reducerer transportsektorens miljøpÃ¥virkninger.  

 

Danmarks Strategi for Bæredygtig udvikling

 

·        Vi er ogsÃ¥ ved at lægge en sidste hÃ¥nd pÃ¥ Danmarks nye strategi for bæredygtig udvikling. Den forventer jeg at udsende senere i Ã¥r.

 

·        Strategien er bygget op omkring 10 tematiske indsatsomrÃ¥der – eksempelvis natur, klima og sundhed. I hvert af temakapitlerne har vi udpeget de centrale udfordringer, som vi stÃ¥r over for at skulle løse.

 

·        I strategien opstiller regeringen konkrete mÃ¥l og angiver de indsatser, der skal til for, at vi kan udvikle os bæredygtigt.

 

·        Desuden indeholder hvert kapitel en række centrale indikatorer, som gør det muligt at overvÃ¥ge, om vi bevæger os i den rigtige retning.

 

Det internationale område

 

I EU er de temaer, som vil fylde meget:

 

·        Bæredygtighed er ogsÃ¥ højt prioriteret af det franske formandskab. PÃ¥ oktoberrÃ¥dsmødet skal der vedtages konklusioner om Handlingsplanen for Bæredygtig produktion og forbrug. En plan som vil give startskuddet til en af de væsentlige kommende miljødagsordner i Bruxelles.

 

·        OgsÃ¥ GMO’erne er højt prioriteret af det franske formandskab, og dem forventer jeg, at vi skal vedtage RÃ¥dskonklusioner om i december.

 

·        Det er endnu for tidligt at sige noget om det præcise indhold af konklusionerne, men jeg forventer, at de vil fokusere pÃ¥ de, emner vi allerede talte om pÃ¥ rÃ¥dsmødet (miljø) i juni. GMO’er er et vanskeligt tema, hvor medlemslandene er delte.

 

·        Kommissionen er - endelig - pÃ¥ vej med en meddelelse om, hvordan fællesskabet kan forhindre import og markedsføring af ulovligt hugget tømmer og træprodukter.

 

·        Fra resten af verden vil jeg nævne konferencen om biodiversitet i Bonn. Der talte jeg med flere miljøministre - f.eks. ministeren fra Namibia - om biopirateri (ABS). Diskussionen om, hvordan det sikres, at de rige lande ikke udtømmer særlig Afrikas ressourcer, vil fylde meget.

 

·        Jeg har været i Kina for at følge op pÃ¥ Connie Hedegaards miljøteknologiske indsats. Den kinesiske kommissær for Yangtzefloden er pÃ¥ vej til Danmark for at høre om vores arbejde med vand- og naturplaner, vandmiljøplaner og vÃ¥domrÃ¥der.

 

·        Herudover vil jeg deltage i et fremstød i Indien til januar og en rundrejse i november til Grækenland, Tyrkiet og Bulgarien. Temaerne er igen miljøteknologi. Det fylder meget pÃ¥ min dagsorden, fordi jeg prioriterer det højt.

 

 D. Afrunding

 

·        Som sagt bliver der nok at tage fat pÃ¥. Jeg glæder mig til at komme i gang, og jeg ser frem til et konstruktivt og bredt samarbejde. Jeg hÃ¥ber, vi fÃ¥r nogle gode og frugtbare debatter bÃ¥de her i udvalget og i salen.

 

·        Jeg hÃ¥ber, at vi fÃ¥r et rigtig godt folketingsÃ¥r.