Oplæg fra Greenpeace i forbindelse med foretræde for Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg onsdag den 10. december 2008 klokken 06:45
Orienteringen fra Greenpeace til Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg angår to områder:
1. En kort orientering omkring
Greenpeaces undersøgelse af konkrete affalds-operatørers håndtering af
elektronikskrot i Danmark.
2. Forslag fra Greenpeace om, hvordan lovgivningen på dette område kan
optimeres.
Ad 1. Greenpeace gennemførte i løbet af 2007/ 2008 en række undersøgelser med det formål, at give et billede af hvordan håndteringen af udtjent elektronik fungerer i Danmark. Danmark er EU-retligt forpligtet til at sørge for at udtjent elektronik bliver miljømæssigt forsvarligt håndteret. Forpligtelsens omfang er nærmere angivet i blandt andet WEEE-direktivet, som stiller krav vedrørende indsamling, genanvendelse/ bortskaffelse og som opstiller rammer for, hvordan man allerede ved udformningen af produkterne kan mindske problemerne i affaldsfasen. WEEE-direktivet er gennemført i dansk lov.
Greenpeaces
undersøgelse rettede sig mod behandlingen af elektronikskrot efter at
det var blevet korrekt indleveret. Der var tale om fire tilfælde af
stikprøvekontrol, og hvad Greenpeace foretog sig var følgende:
I affaldet indsatte vi en såkaldt tracker. Det er sofistikeret enhed, som ved
hjælp af satellit-signaler, mobiltelefon-signaler og traditionelt pejleudstyr,
gør det muligt præcist at følge trackerens position. Greenpeace fulgte affaldet
over en periode på cirka 6 måneder, og på baggrund af dette kan vi konkludere
følgende:
Én operatør, Stena Technoworld, transporterede affaldet til et godkendt
oparbejdningsanlæg i Polen. Transporten skete med forudgående notifikation til
Miljøstyrelsen, og var således eksemplarisk.
En anden operatør, Børge Kristiansen A/S, blandede elektronikaffaldet sammen
med almindeligt jernskrot. Det blev derefter transporteret til Tyskland og er
utvivlsomt blevet shredded (sønderdelt) og omsmeltet sammen med traditionelt
jernskrot. Denne fremgangsmåde er miljømæssigt uforsvarlig, og helt ved siden
af enhver intention fra lovgivningens side.
En tredie operatør, Marius Pedersen A/S, transporterede i to tilfælde
elektronikaffald til et ikke-godkendt anlæg i Tyskland. Transporten skete uden
notifikation til Miljøstyrelsen, og affaldet var således helt udenfor
myndighedskontrol.
Greenpeaces oplysninger omkring transporterne foretaget af Børge Kristiansen
A/S og Marius Pedersen A/S er af Miljøstyrelsen blevet overdraget til politiet,
som på nuværende tidspunkt undersøger muligheden for anlæggelsen af
straffesager mod de pågældende firmaer.
Ad 2. EU vedtog i 2002 direktiv 2002/96/EF om affald af elektrisk og
elektronisk udstyr (WEEE-direktivet).
Blandt flere gode intentioner i direktivet er blandt andet, at man ønsker at
fremme et produkts genanvendelighed når det til sin tid ender som affald.(1)
Produkter, der indeholder giftige kemikalier, vil alt andet lige være
vanskeligere og dermed dyrere at genanvende, da de problematiske stoffer kræver
en særskilt håndtering i genanvendelses-fasen. Det er derfor af stor betydning,
at man allerede i udviklingen af produkterne indtænker hvordan man kan adskille
og genanvende produktet.
For at tilskynde producenterne til at udvikle produkter som er nemme at
genanvende, opstiller direktivet krav om, at producenterne skal betale for en
miljømæssig forsvarlig håndtering af deres egne produkter i end-of-life
fasen.(2) Dermed bliver det økonomisk interessant for dem at udvikle produkter
der er velegnede til genanvendelse. Forudsat, naturligvis, at regningen for
genanvendelsen differentieres mellem producenterne.
En sådan differentiering er klart beskrevet i direktivet, men fra Danmarks side
har man valgt ikke at implementere dette i lovgivningen. I stedet deles
regningen for affaldshåndteringen mellem producenterne, beregnet efter hvor
store markedsandele hver producent har i Danmark.
Hvis prisen for affaldshåndteringen skal have en fremadrettet effekt på
udviklingen af produkterne, er det nødvendigt at de virksomheder, som rent
faktisk gør sig umage med at designe miljømæssigt forsvarligt, ikke skal betale
for den dyrere affaldshåndtering, som er en følge af dårligere designede
produkter.
Den nuværende implementering af direktivet giver således mulighed for, at de
bagudstræbende virksomheder ikke betaler den reelle omkostning for
affaldsbehandlingen, på de progressive virksomheders regning.
Greenpeace vil på
denne baggrund opfordre Folketinget til at ændre implementeringen af
WEEE-direktivet, så de miljømæssigt forsvarlige producenter kan høste den
økonomiske gevinst ved at gøre det, som man fra politisk side ønsker af dem.
Noter:
(1) EUROPA-PARLAMENTETS OG RÃ…DETS DIREKTIV
2002/96/EF af 27. januar 2003 om affald af elektrisk og elektronisk udstyr
(WEEE), præamblens punkt 12:
“Indførelsen af
producentansvar i dette direktiv er et af
midlerne til at tilskynde til konstruktion og produktion
af elektrisk og elektronisk udstyr, som tager fuldstændig
hensyn til og letter reparation, mulig opgradering,
genbrug, adskillelse og genvinding.â€
(2) Direktiv 2002/96/EF, artikel 8.2, “For så vidt angår produkter, der markedsføres efter den 13. august 2005, er hver enkeltproducentansvarlig for at finansiere de processer, der er anført i stk. 1 vedrørende affald fra producentens egne produkter. Producenten kan
vælge at opfylde denne forpligtelse enten individuelt eller ved at deltage i en kollektiv ordning. ...â€
Til stede ved foretrædet vil fra Greenpeace være Henrik Pedersen og Erik Albertsen.