Talepapir til klima- og energiministerens besvarelse af samrådsspørgsmål Y til Miljø‑ og Planlægningsudvalget om CO2-udledninger
Den 3. december 2008
Spørgsmål Y:
Hvordan vil regeringen indfri sin forpligtelse til, at udslippet af drivhusgasser skal ligge 21 pct. under 1990 niveauet målt som det gennemsnitlige udslip i perioden 2008 til 2012?
Stillet af Anne Grethe Holmsgaard (SF) til besvarelse i åbent samråd.
Indledning
Danmarks klimamålsætning for Kyoto-perioden 2008-12 er ambitiøs. Med en af EU’s højeste målsætninger skal vi reducere vores drivhusgasemissioner til et niveau, der ligger 21 pct. under emissionsniveauet i 1990. Det er en kæmpe udfordring, og det er bestemt ikke noget vi kommer sovende til.
Den nationale allokeringsplan
Den danske klimaindsats for perioden 2008-12 er fastlagt i den nationale kvoteallokeringsplan fra 2007. Planen redegør i detaljer for, hvordan vi kan nÃ¥ mÃ¥let, og er godkendt af EU-Kommissionen. Â
Planens indhold
Allokeringsplanen lægger for det første et loft over den CO2-kvoteomfattede industri og el-producenters udledning af CO2. En stor del af arbejdet med allokerings-planen var derfor at fordele udlednings-tilladelser til de danske virksomheder på en fair og rimelig måde.
Ved at begrænse kvoterne reduceres CO2-udledningen med 5,2 mio. ton om året. Det er altså ikke småtterier.
Derudover beskriver allokeringsplanen en række andre konkrete tiltag, som skal sikre mÃ¥lopfyldelsen. Energiaftalen fra februar i Ã¥r og opfølgningen herpÃ¥ udmønter mange af disse tiltag i praksis.Â
Med energiaftalen har vi sat meget ambitiøse energisparemål. For første gang sætter vi mål for absolut fald i Danmarks samlede energiforbrug - bruttoenergiforbruget - der skal falde 2 pct. frem mod 2011 og 4 pct. frem mod 2020.
Vejen dertil banes med flere initiativer fx har vi sat gang i en styrket energispareindsats i statens bygninger, der er etableret et Videncenter for energibesparelser i bygninger, startskuddet til kampagner og oplysninger er netop fyret af med 10 mio. kr. til fordeling nu og her. Energikravene til nybyggeri og ombygninger af de eksisterende huse bliver skærpet markant i de kommende år.
På VE-området har aftalen fastlagt en ny 400 MW havvindmøllepark ved Djursland Anholt, og med VE-loven er rammerne sat for at få øget vindmølle-kapaciteten på land. Aftalen giver også øget støtte til brug af biomasse i kraftværkerne og udnyttelsen af biogas forventes tredoblet med aftalens forhøjede støtte.
Når det kommer til indsatsen uden for kvoteordningen fremsætter regeringen et samlet transportudspil, og et ambitiøst oplæg til Grøn Vækst, som vil udpege en række virkemidler, der kan mindske drivhusgasemissionerne fra landbruget.
En grøn skattereform vil også være effektiv til både at reducere og omlægge energiforbruget. Vi ved at afgifter på energi er et effektivt virkemiddel til at nå både klimamål og energipolitiske mål.
Sinks
Kyoto-protokollen giver også mulighed for at bogføre udviklingen i det optag af CO2, der finder sted i vores skove og landbrugs-jorde. Det kræver en grundig dokumentation, og den har vi igangsat. Ved at gøre brug af denne mulighed har vi dels fået en mere helhedsorienteret klimastrategi, idet al CO2-emission og optag jo tæller i det globale regnskab. Og dels knytter vi klimapolitik og natur- og miljøforvaltning tættere sammen.
Andre drivhusgasser end CO2
CO2-emissionerne fra energi og transport udgør hovedparten og de samlede drivhusgasemissioner, der er omfattet af Kyoto-protokollen. En anden stor post pÃ¥ regnskabet er emissionerne af metan og lattergas fra landbruget. Dem skal der ogsÃ¥ holdes styr pÃ¥, og det er derfor, at Regeringen eksplicit ogsÃ¥ fokuserer pÃ¥ disse emissioner i arbejdet med â€Grøn Vækstâ€.
Kreditter
Den sidste del af indsatsen består så af statslige indkøb af klimakreditter fra reduktionsprojekter i udlandet.
Vi når det
Når vi samler alle disse tiltag og skuer ud i fremtiden med de bedste modeller og værktøjer, vi har, ser det fornuftigt ud. Hvis fremskrivningerne holder, selvfølgelig med forbehold for resultaterne af den igangværende opdatering mht. de øvrige drivhusgasser som metan og lattergas m.v., så ser det ud til, at vi når den målsætning, som vi forpligtede os til at overholde over for det internationale samfund med de tiltag, der allerede er besluttet. Det er også en vurdering som EU- Kommissionen er enig med os i, hvorfor den har godkendt den danske allokeringsplan fra 2007.
Overvågning og justering
Men vi holder naturligvis løbende øje med udviklingen, og derfor skal vi løbende evaluere effekten af de politiske tiltag, der sættes i værk. Det er en del af energiaftalen fra februar, og det giver os mulighed for, at foretage de justeringer der måtte være nødvendige.
Afslutning
Så for at runde af: Det ser fornuftigt ud. Udviklingen og de mange initiativer peger i retning af, at vi opfylder vores ambitiøse Kyoto-forpligtelse. Men det betyder ikke, at vi kan læne os tilbage og slappe af.
Tak.