MILJØstyrelsen                                                                                                     27. november 2008
KEMIKALIER Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â kirst/sidye
Forslag til Kommissionens Forordning om ændring af bilag V og VI til Europaparlamentets og Rådets Forordning nr. 648/2004 om vaske- og rengøringsmidler (dispensation for overfladeaktive stoffer)
1. Status
Kommissionen oversendte den 14. november forslaget til Udvalget til Tilpasning til den Tekniske Udvikling af Direktiverne om Fjernelse af Tekniske Hindringer for Handelen med Vaske og Rengøringsmidler.
Forslaget er en udmøntning af artikel 13(1) i Kommissionens Forordning nr. 648/2004 om vaske- og rengøringsmidler, som har hjemmel i artikel 95 TEF.
Forslaget vedtages i henhold til Rådets afgørelse 1999/468/EF af 28. juni 1999 om fastsættelse af de nærmere vilkår for udøvelsen af gennemførelsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen[1].
Â
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketinget.
Forslaget er sat til skriftlig afstemning senest den 5. december 2008
2.  Formål og indhold
Forordningen om vaske- og rengøringsmidler fastsætter kriterier for bionedbrydeligheden af overfladeaktive stoffer i vaske- og rengøringsmidler. Desuden fastsætter forordningen bestemmelser om en ordning, der indebærer at stoffer, der ikke opfylder ovennævnte krav, kan gives dispensation til specifikke erhvervsmæssige formål, såfremt følgende betingelser er opfyldt:
· Snæver anvendelse frem for bred anvendelse
· Udelukkende specifik erhvervsmæssig og/eller institutionel anvendelse
· De miljø- og sundhedsmæssige risici, som er forbundet med salgsmængden er begrænsede i forhold til de socioøkonomiske fordele.
En tysk virksomhed (Cognis) har anmodet om dispensation for det overfladeaktive stof med IUPAC-navnet â€Alcohol, Guerbet, C16-20, ethoxylated, N-buthyl ether (7-8EO), som ogsÃ¥ kendes under handelsnavnet Dehypon G2084 med CAS nummeret 14799-59-7. Der er søgt dispensation til tre erhvervsmæssige formÃ¥l: flaskerengøring, CIP-rengøring (Cleaning in place) og metalrensning.
 Anmodningen om dispensation er blevet evalueret af de kompetente myndigheder i Tyskland, hvor også ansøgningen er indgivet. Det blev vurderet, at stoffet levede op til de kriterier, som Forordningen opstiller som betingelse for, at der kan gives dispensation. Dette er baseret på, at anvendelsesformålet blev anset for snævre erhvervsmæssige formål på baggrund af det samlede årlige forbrug og det udelukkende anvendes i særlige typer af industrianlæg. Nedbrydelighedstest viste desuden høj primær nedbrydelighed og fuldstændig nedbrydelighed af metabolitter, og på denne baggrund vurderes det, at der ikke er miljørisici forbundet med brugen af stoffet.
Bilag V og VI til forordning (EF) nr. 648/2004 foreslås samtidig ændret med baggrund i nedenstående.
Tidligere blev stoffer i Fællesskabet tildelt enten et EINECS- eller et ELINCS-nummer. Desuden er ca. 700 stoffer, som tidligere blev anset for at være polymerer, blevet anerkendt som ikke-polymerer og er blevet tildelt NLP-numre (NLP = no longer polymer). EINECS-, ELINCS- og NLP-numre betegnes nu samlet som EF-numre, og de relevante overskrifter i bilag V og VI bør ændres således, at de afspejler den nye nomenklatur.
3.  Nærhedsprincippet & proportionalitetsprincippet
Forslaget anses at være i overensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprincippet.
4. Â Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser: Da der er tale om en forordning vil ændringen være umiddelbart gældende i Danmark. Undtagelsen vil blive opført på bilag V til forordningen.
Økonomiske og administrative konsekvenser: Forslaget skønnes ikke at have økonomiske konsekvenser. Stoffet anvendes formentlig ikke i Danmark eller anvendes højst i små mængder. Den danske virksomhed, som er primær importør af produktet fra Tyskland, har ikke solgt det i Danmark siden 2006. Ifølge ansøgerens oplysninger markedsføres Dehypon G2084 i fællesskabet i mængder på 240 tons pr år fordelt med 160 t/pr til flaskerengøring, 40 t/år til CIP rengøring i fødevareindustrien og 40 t/år til metalrensning.
Beskyttelsesniveau: Forslaget vurderes at have en neutral indvirkning på beskyttelsesniveauet i Danmark. Det er vurderet, at stoffet har en relativ høj grad af primær bionedbrydelighed og samtidig at nedbrydningsprodukterne er fuldstændig bionedbrydelige og dermed ikke udgør en miljørisiko.
5. Høring
Forslaget har været sendt i høring i Miljøspecialudvalget. 3F har bemærket, at man finder tidsbegrænsningen (for dispensationen) meget lang, og opfordrer til at den bliver max. 3 Ã¥r, sÃ¥ledes at virksomheden tvinges til hurtigst muligt at undersøge alternative muligheder. Â
Erhvervs- og Byggestyrelsen, Økonomi- og Erhvervsministeriet og Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste har alle oplyst, at man ingen bemærkninger har til forslaget.  .
6. Forhandlingssituationen
Forslaget har været drøftet i Udvalget til Tilpasning til den Tekniske Udvikling af Direktiverne om Fjernelse af Tekniske Hindringer for Handelen med Vaske og Rengøringsmidler (Arbejdsgruppen under Detergentforordningen) Her foreslog flere lande bl.a. DK, at dispensationen blev tidsbegrænset til 10 år, og dette blev accepteret.
7. Dansk holdning
Danmark støtter forslaget, da det anses for alene at være teknisk-praktisk udmøntning af de regler, der allerede er fastlagt i Europaparlamentets og Rådets Forordning nr. 648/2004 om vaske- og rengøringsmidler (Detergentforordningen).
Danmark er blandt de lande, der har foreslået, at de konkrete dispensationer gøres tidsbegrænset. 10-års fristen vurderes at være en passende tidsperiode, idet den fastholder incitamentet til at udvikle alternativer.