SJ.nr. 2008-888
 

Åbent brev Fra Kunstrådets Scenekunstudvalg til Københavns Kommunes kultur- og fritidsudvalg

Med udnævnelsen af Martin Tulinius, Rasmus Adrian og HC Gimbel som ny ledelse af Teater X, åbner der sig nye muligheder i det københavnske scenekunstmiljø. I den forbindelse rettes opmærksomheden naturligt nok ikke kun mod de visioner som denne trio vil præsentere for deres teater i de kommende år, men også mod det teater som Martin og Rasmus nu forlader.

 

Kaleidoskop har spillet en meget vigtig rolle, ikke bare for scenekunsten i København, men for dansk og international scenekunst. Dette skyldes dels Kaleidoskops egne produktioner men også Kaleidoskops ledelses evne til at præsentere væsentlige gæstespil og co-produktioner af høj kunstnerisk kvalitet, ofte produktioner støttet af Scenekunstudvalget.

 

Det har blandt andet kunnet lade sig gøre fordi Kaleidoskop har nogle af byens bedste teaterrum. Både K1 på Nørrebrogade og i særdeleshed K2 på Øster Fælled Torv er fantastiske teaterrum.

 

Nu hvor Kaleidoskop skal definere deres fremtidige rolle i teaterbilledet, er det uhyre vigtigt ikke at fjerne grundlaget under dem. Kaleidoskop har i deres egen pressemeddelelse foreslået tre scenarier for fremtiden.

 

Den første går ud på, at de fortsætter som hidtil og slår stillingerne som kunstnerisk og administrative ledere op, og arbejder videre med nye kunstneriske visioner og med nogen lunde samme fordeling af egenproduktion og gæstespil.

 

Den anden model går ud på at de to lokaler ledes af hver sin ledelse, som det var før Kaleidoskop overtog Kanonhallen, hvilket giver plads til at nye grupper kommer på banen i mere faste rammer.

Begge disse modeller rummer mange spændende muligheder som scenekunstudvalget kan bakke op om.

 

Den tredje model, hvor K2’s lejemål opsiges af Kommunen til sommer, ser udvalget derimod med stor bekymring på. Set med Scenekunstudvalgets øjne vil det være en katastrofe for de uafhængige grupper, hvis lokalet på Øster Fælled Torv ikke længere er tilgængeligt for de frie grupper. Det er uden sammenligning, det mest attraktive scenerum i København, som giver de bedste muligheder både for kunsten og publikum. At opgive det, vil være en katastrofe for scenekunsten. Det kan ikke uden videre reetableres et andet sted, da lokaler med de faciliteter ikke findes i byen.

 

I dagspressen har der været spekulationer fremme om at Københavns Teater muligvis kunne tænkes at ville overtage lejemålet på K2, hvis det bliver ledigt. Disse spekulationer er ikke bekræftet, og de betyder sådan set ikke noget, for konsekvenserne for de frie grupper er de samme, som hvis lokalet opsiges og anvendes til andre formål end teater. Det forholder sig nemlig sådan, at produktioner støttet af Kunstrådets scenekunstudvalg ikke skal spille på teatre under Københavns Teater, der i teaterlovsforstand ligger uden for udvalgets område. Ligesom udvalget ikke støtter produktioner på landsdelsscenerne i Odense, Ålborg og Århus. De er med andre ord udelukket fra K2, selvom der fortsat spilles teater der.

 

Konsekvensen af det er til at tage at føle på.  Tager man et hurtigt blik på hvilke forestillinger der har spillet på Kaleidoskop i de sidste sæsoner, bliver det meget hurtigt klart, hvor meget det vil betyde, hvis de nu pludselig bliver hjemløse.

 

Fra teatersæson 2004/05 og frem til i dag er der blevet præsenteret omkring 55 forskellige forestillinger på Kaleidoskops scener, og langt over halvdelen af disse er produceret med tilskud fra Kunstrådets Scenekunstudvalg.  

 

Det er på den baggrund en uhyre alvorlig sag for hele teatermiljøet, hvis de fremover mister adgang til disse scener. Derfor henstiller Kunstrådets Scenekunstudvalg til, at Københavns Kommune vælger at opretholde lejekontrakten på Kanonhallen/K2. Om teatret så skal tilbydes en anden teatergruppe eller ledelse, eller om det fortsat skal være Kaleidoskop der driver spillestedet, er naturligvis af stor betydning, men uvæsentligt i det store spil. Det helt afgørende er, at de frie grupper har adgang til det unikke spillested.

 

Af forestillinger der med støtte fra Kunstrådets Scenekunstudvalg har spillet Kaleidoskops scener de senere fire sæsoner, kan man bl.a. fremhæve:

 

X-act/Kitt Johnson: Pimplest (K2)

Mammutteatret: Ikke om Nattergale, Fobiskolen og Grace Was Here (K2)

Hotel pro Forma: Relief possible relief (K1)

Veras Øje: Realia, Kærlighedens Optik (K1)

Teatret Opus X: Babelstorm (K2)

Corona La Balance - Statsensemble for børneteater: In real life (K2)

Neander: Frelserens Genkomst (K1)

Produktion Fantasia: Don´t let me down, Kunsten at dø (K1)

Entréscenen: Om en time er jeg stiv (K1)

Grob: Hjem, kære hjem og Dig, mig, mit samt Håndbog i overlevelse (K1)

Holland House: Annas Tema samt Død, død og meget død (K2)

Meridiano: Transit (K2)

Det Lille Turnéteater: Hamlet (K1)

Vision 4: Miraklet (K1)

Teatret: August (K1)

Projekt D2: Barnet i papkassen (K1)

Kaleidoskop: Mit århundrede, PSK (K1)

Astrid Øye: Rørvig (K1)

Københavns Internationale Teater: Præsentation af forestillinger under den internationale scenekunstfestival P@rt, NyCirkus-festival samt andre internationale gæstespil (K1 ogK2)

 

At påstå at disse forestillinger udgør en væsentlig del af Københavns udbud af scenekunst er ikke nogen overdrivelse, og netop derfor anbefaler scenekunstudvalget på det kraftigste, at Kommunen ikke opsiger lejemålet, men giver enten de nuværende eller andre mulighed for at føre spillestedet videre til glæde for de frie grupper og københavnerne.

 

På vegne af Kunstrådets Scenekunstudvalg

 

 

Mikkel Harder Munck-Hansen, formand