Kulturudvalget 2008-09
KUU Alm.del Bilag 369
Offentligt
737043_0001.png
737043_0002.png
737043_0003.png
737043_0004.png
737043_0005.png
737043_0006.png
737043_0007.png
737043_0008.png
737043_0009.png
737043_0010.png
737043_0011.png
737043_0012.png
737043_0013.png
Forslagtil
Lov om ændring af museumsloven m.v.(Tilskud til statsanerkendte museer og konserveringscentre m.v. – overgangsord-ninger efter kommunalreformen gøres permanente)§1I museumsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1505 af 14. december 2006, foreta-ges følgende ændringer:1.I§ 15 a, stk. 1 og 2,udgår »i en overgangsperiode«.2.I§ 15 a, stk. 3,ændres »stk. 1 og 2« til »stk. 1, 2 og 4«.3.I§ 15 aindsættes somstk. 4::»Stk.4.Driftstilskuddet, der ydes efter stk. 1, indgår som ikkestatsligt tilskud iberegningsgrundlaget for tilskud til statsanerkendte museer efter lovens § 15, stk.1.«4.I§ 16 a, stk. 1,udgår »i en overgangsperiode«.§2I lov om Kulturministeriets kulturaftaler med kommuner m.v. og om regionernesopgaver på kulturområdet, jf. lovbekendtgørelse nr. 728 af 7. juni 2007, foretagesfølgende ændring:
1.I§ 4indsættes somstk. 5:»Stk. 5.Tidligere faste amtslige tilskud uden for lov til kulturformål, som efter 1.januar 2011 er overgået varigt til staten, kan indgå i den kulturelle rammebevil-ling.«§3Loven træder i kraft den 1. januar 2011.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger1. Indledning og baggrundLovforslaget udmønter ophøret af overgangsordninger efter kommunalreformenfor tidligere amtskommunale tilskud til statsanerkendte museer og konserverings-centre samt en række tidligere faste amtslige tilskud til kulturformål uden for lov.Amterne blev ved kommunalreformen nedlagt. I forbindelse hermed blev det be-sluttet, at en række hidtidige amtslige tilskud til statsanerkendte museer og kon-serveringscentre samt en række andre faste tilskud til kulturformål uden for lovskulle videreføres af staten i en overgangsperiode.Overgangsordningerne blev indført for at sikre tid til at finde en varig finansie-ringsløsning for de statsanerkendte museer og konserveringscentre m.v., som førkommunalreformen modtog tilskud fra amterne. Overgangsperioden er bestemttil at have en varighed på fire år og løber fra den 1. januar 2007 til 31. december2010.Med lovforslaget skabes der efter bredt ønske hjemmel til, at staten permanentovertager og udmønter de tilskudsmidler til statsanerkendte museer og konserve-ringscentre m.v., der efter kommunalreformen i overgangsperioden er overført tilstaten fra amterne.Den varige fordeling af de tidligere amtslige tilskudsmidler mellem stat og kom-muner efter overgangsordningernes ophør, som forslaget indebærer, er aftalt mel-lem regeringen og Kommunernes Landsforening i aftalen om kommunernes øko-nomi for 2010.Hovedpunkterne i lovforslaget er:-at statens hjemmel til i en overgangsperiode at yde et særligt driftstilskudtil de statsanerkendte museer, der tidligere har modtaget amtskommunaledriftstilskud, gøres permanent,
SIDE2
-
-
-
-
at dette driftstilskud til de statsanerkendte museer ligestilles med museer-nes ikke-statslige tilskud, så tilskuddet kommer til at indgå i beregnings-grundlaget for det almindelige driftstilskud (“§ 15-tilskud”) til statsaner-kendte museer,at statens hjemmel til i en overgangsperiode at fastsætte nærmere reglerfor beregningen af statstilskud til statsanerkendte museer, der før kom-munalreformen har været omfattet af primærkommunale samdriftsaftaler,gøres permanent,at statens hjemmel til i en overgangsperiode at yde driftstilskud til konser-veringscentre m.v., der tidligere har været amtskommunalt finansierede,gøres permanent, samtat der etableres eksplicit lovhjemmel til, at tidligere amtslige faste tilskud tilkulturformål uden for lov, som nu varigt er overtaget af staten, kan forval-tes via de regionale kulturaftaler.
2. Lovforslagets baggrund og indhold2.1 MuseumslovenReglerne om tilskud til statsanerkendte museer og konserveringscentre m.v. findesi museumsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1505 af 14. december 2006. De be-stemmelser, som foreslås ændret med lovforslaget, er indført i museumsloven vedudmøntningen af kommunalreformen på museumsområdet ved lov nr. 562 af 24.juni 2006 om ændring af museumsloven, bygningsfredningsloven og lov om fol-kekirkens kirkebygninger og kirkegårde og om ophævelse af lov om regionale fag-lige kulturmiljøråd. Lovændringen trådte i kraft den 1. januar 2007. Ændringerne imuseumsloven indgår nu i lovbekendtgørelsen fra 2006.Kulturministeren kan efter museumslovens § 15 a, stk. 3, i forbindelse med indgå-else af kulturaftaler med kommuner m.v. fravige bestemmelserne i henholdsvis §15 a, stk. 1, om et særligt driftstilskud til statsanerkendte museer, der tidligeremodtog amtskommunale driftstilskud og § 15 a, stk. 2, om fastsættelse af reglerfor beregningen af statstilskud til statsanerkendte museer, der hidtil har været om-fattet af primærkommunale samdriftsaftaler.2.1.1 Tidligere amtskommunale tilskud til statsanerkendte museer (den almindelige tilskuds-ordning)2.1.1.1 Gældende retFør kommunalreformen har en række amter ydet direkte tilskud til driften afstatsanerkendte museer. Ved kommunalreformen blev i museumsloven indsat enbestemmelse, § 15 a, stk. 1, om at kulturministeren i en overgangsperiode kan ydeet særligt driftstilskud til statsanerkendte museer, der tidligere har modtaget amts-kommunale driftstilskud. Hensigten med bestemmelsen var at sikre tid til at findeen varig finansieringsløsning for de museer, der før kommunalreformen (dvs. den31. december 2006) modtog amtskommunale driftstilskud.SIDE3
Af lovbemærkningerne, som knytter sig til bestemmelsen, fremgår det, at over-gangsperioden skal have en varighed af fire år og løbe fra den 1. januar 2007 til 31.december 2010. Nærmere regler herom er fastsat i bekendtgørelse nr. 1512 af 14.december 2006 om museer m.v.2.1.1.2 Lovforslagets indholdDet foreslås, at staten efter udløbet af den 4-årige overgangsperiode efter kom-munalreformen (fra den 1. januar 2007 til 31. december 2010) permanent overta-ger opgaven med at yde tilskud til de statsanerkendte museer, der i overgangsperi-oden modtager tilskud fra staten efter amternes nedlæggelse. Dermed sikres finan-sieringen af de pågældende museer fremover.2.1.2 Tidligere amtskommunale tilskud til statsanerkendte museer (den almindelige tilskuds-ordning) - beregningsgrundlaget2.1.2.1 Gældende retMuseumslovens § 15, stk. 1, bestemmer, at tilskud efter den almindelige tilskuds-ordning fastsættes på grundlag af museernes ikke-statslige tilskud og den på fi-nansloven afsatte bevilling til formålet.Det særlige driftstilskud i henhold til museumslovens 15 a, stk. 1, bliver i over-gangsperioden ligestillet med de tidligere amtskommunale tilskud til museerne.Det betyder, at driftstilskuddene indgår som museernes ikke-statslige tilskud vedberegningen af det statslige tilskud efter den almindelige tilskudsordning i muse-umslovens § 15, stk. 1. Af lovbemærkningerne, som knytter sig til museumslovens§ 15 a, stk. 1, fremgår det, at staten i overgangsperioden overtager det hidtidigedriftstilskud og videregiver dette til de pågældende museer.2.1.2.2 Lovforslagets indholdDet foreslås, at det særlige driftstilskud til de statsanerkendte museer fremoverskal ligestilles med museernes ikke-statslige tilskud. Dermed sikres det, at de en-kelte museers tilskud kommer til at indgå i beregningsgrundlaget for det alminde-lige driftstilskud efter museumslovens § 15, stk. 1, (“§ 15-tilskuddet”). Formåletmed den nye bestemmelse er at sikre, at bortfaldet af amternes tilskud i dennesammenhæng ikke skal medføre et mindre beregningsgrundlag for statstilskud ef-ter museumslovens § 15, stk. 1.Endelig foreslås det, at kulturministeren i forbindelse med indgåelse af kulturafta-ler med kommuner m.v. også får mulighed for at fravige bestemmelsen om, at detsærlige driftstilskud til de statsanerkendte museer fremover skal ligestilles med an-dre af museernes ikke-statslige tilskud. Denne undtagelsesbestemmelse supplereren række øvrige undtagelsesbestemmelser og sikrer, at tilskud, der henlægges tilSIDE4
kulturaftaler med henblik på forvaltningsmæssig enkelthed, kan løftes delvist ud afdet almindelige regelsæt.2.1.3 Særligt driftstilskud til museer, der indtil kommunalreformen er blevet drevet af flere pri-mærkommuner i fællesskab (samdriftsaftaler)2.1.3.1 Gældende retKulturministeren kan efter museumslovens § 15 a, stk. 2, i en overgangsperiodefastsætte nærmere regler for beregningen af statstilskud til statsanerkendte museer,der hidtil (dvs. før kommunalreformens ikrafttræden) har været omfattet af pri-mærkommunale samdriftsaftaler. Af lovbemærkningerne, som knytter sig til be-stemmelsen, fremgår det, at overgangsperioden skal have en varighed af fire år ogløbe fra den 1. januar 2007 til 31. december 2010. Nærmere regler herom er fast-sat i bekendtgørelse nr. 1512 af 14. december 2006 om museer m.v.Det fremgår af museumslovens § 15, stk. 4, at såfremt et statsanerkendt museumdrives af flere primærkommuner i fællesskab, kan maksimum for størrelsen af detikke-statslige tilskud til det enkelte museum forhøjes, så statstilskuddet udgør etbeløb, der svarer til summen af de statstilskud, som det enkelte tilskud fra en til-sluttet kommune kan udløse. En sådan aftale mellem primærkommuner om drif-ten af et statsanerkendt museum betegnes som en samdriftsaftale.Bestemmelsen i museumslovens § 15 a, stk. 2, er indført, idet den ændrede kom-munestruktur som følge af kommunalreformen ville medføre, at en række sam-driftsaftaler ville bortfalde, da en række samdriftskommuner ville blive lagt sam-men. Konsekvensen heraf ville være, at museer ville miste samdriftstilskuddet, daflere kommuner ikke længere ville yde tilskud til de enkelte museer. Bestemmelsentager således sigte på at yde tilskud til de statsanerkendte museer, hvis grundlagfor en samdriftsaftale bortfaldt ved kommunalreformens ikrafttræden den 1. janu-ar 2007.Museumslovens § 15 a, stk. 2, om bemyndigelse til kulturministeren til i en over-gangsperiode at fastsætte nærmere regler om at yde driftstilskud til statsanerkendtemuseer, der før kommunalreformens ikrafttræden var omfattet af primærkommu-nale samdriftsaftaler, er indsat med henblik på at sikre tid til at finde en varig fi-nansieringsløsning for museerne.Den egentlige bemyndigelse i museumslovens § 15 a, stk. 2, er udmøntet ved be-kendtgørelse nr. 1512 af 14. december 2006 om museer m.v. Det følger af be-kendtgørelsens § 12, stk. 1, at ved sammenlægning af kommuner, der indtil den31. december 2006 har drevet et museum i fællesskab, jf. museumslovens § 15,stk. 4, 2. pkt., og som den 1. januar 2007 udgør én kommune, kan det hidtidigeforhøjede maksimum for beregningsgrundet for ydelse af statstilskud til museetopretholdes.SIDE5
2.1.3.2 Lovforslagets indholdDet foreslås, at kulturministerens bemyndigelse til i en overgangsperiode at fast-sætte nærmere regler for beregningen af statstilskud til statsanerkendte museer,der indtil kommunalformens ikrafttræden har været omfattet af primærkommuna-le samdriftsaftaler (dvs. indtil den 31. december 2006), gøres permanent. Dermedsikres museernes fortsatte drift efter overgangsperiodens udløb.2.1.4 Tilskud til konserveringscentre (tidligere amtskommunale eller selvejende institutioner)2.1.4.1 Gældende retKulturministeren kan efter museumslovens § 16 a, stk. 1, i en overgangsperiodeyde driftstilskud til de konserveringscentre m.v., der tidligere (dvs. før kommunal-reformens ikrafttræden) har været amtskommunalt finansierede. Af lovbemærk-ningerne, som knytter sig til bestemmelsen, fremgår det, at overgangsperiodenskal have en varighed af fire år og løbe fra den 1. januar 2007 til 31. december2010. Nærmere regler herom er fastsat i bekendtgørelse nr. 1512 af 14. december2006 om museer m.v.En række amter har før kommunalreformen ydet direkte driftstilskud til konserve-ringscentre m.v., der enten har været egentlige amtskommunale institutioner ellerselvejende institutioner. De tidligere amters driftstilskud til konserveringscentreneer blevet ydet uden at være omfattet af en egentlig lovregulering.Ved kommunalreformens ikrafttræden blev amterne nedlagt og museumslovens §16 a, stk. 1, blev derfor indsat med henblik på at sikre konserveringscentrenesfortsatte virke i overgangsperioden og i denne periode finde en varig finansie-ringsløsning for institutionerne.2.1.4.2 Lovforslagets indholdDet foreslås, at kulturministeren efter overgangsperiodens udløb permanent over-tager opgaven med at yde driftstilskud til de konserveringscentre m.v., der i over-gangsperioden efter kommunalreformen modtager tilskud fra staten (kulturmini-steren) efter amternes nedlæggelse. Dermed sikres konserveringscentrenes fortsat-te drift efter overgangsperiodens udløb.2.2 Faste tilskud uden for lov2.2.1 Gældende retI medfør af kommunalfuldmagten udbetalte amterne før kommunalreformen ca.700 faste tilskud til kulturformål uden for lov. Disse tilskud omfatter tilskud til enlang række forskellige formål og institutionstyper og rækker i beløbsstørrelser frafå tusinde kroner op til adskillige millioner.SIDE6
Disse tilskud udbetales i overgangsperioden af Kulturministeriet med direktehjemmel på finansloven (§ 21.11.34 Overgangsordning for faste amtslige tilskududen for lov, med tilhørende tekstanmærkning). Ca. 70 pct. af tilskuddene forval-tes via kulturaftaler med kommunerne.2.2.2 Lovforslagets indholdMed den valgte model for ophør af overgangsordningerne efter kommunalrefor-men overgår alle tidligere faste amtslige tilskud uden for lov på mere end 250.000kr. nu varigt til staten. Der vil derfor skulle findes en hensigtsmæssig model foradministrationen af disse tilskud, der sikrer størst mulig administrativ enkelthedog som samtidig sikrer et effektivt fagligt tilsyn med anvendelsen af de pågælden-de tilskud.En række tilskud vil kunne slås sammen med allerede eksisterende statslige tilskudtil samme formål og således administreres efter allerede eksisterende ordninger.For så vidt angår de øvrige tilskud vil de mest hensigtsmæssigt kunne administre-res via kulturaftalerne. De hidtidige erfaringer hermed har været gode og viser, atder hermed sikres et bredt ejerskab til opgaverne og midlerne.Størstedelen af tilskudsmodtagerne er beliggende i kommuner, der allerede er par-ter i kulturaftaler. Ved at indføje de pågældende tilskud i kulturaftaler sikres det, athjemkommunerne via aftalerne får tilført midlerne til at sikre tilskudsmodtagerneen fortsat stabil drift i overensstemmelse med hensigten med den valgte udmønt-ning af overgangsordningernes ophør. Samtidig sikres det, at der også på længeresigt er et effektivt fagligt tilsyn med tilskudsmodtagerne.Med henblik herpå foreslås der i lov om Kulturministeriets kulturaftaler medkommuner m.v. og om regionernes opgaver på kulturområdet, jf. lovbekendtgø-relse nr. 728 af 7. juni 2007, indført hjemmel til at lade de tidligere faste amtsligetilskud til kulturformål uden for lov administrere via kulturaftalerne.Det bemærkes, at kommunerne inden for rammerne af kulturaftalerne kan rådeover den kulturelle rammebevilling til kulturelle formål. Det vil sige, at kommu-nerne har mulighed for, inden for rammer udstukket af den pågældende kulturaf-tale, at foretage omprioriteringer mellem de støttede formål. Det er Kulturmini-steriets vurdering, at der på denne måde bedst muligt kan sikres en balance mel-lem varigt at betrygge de berørte kulturinstitutioners drift samtidig med, at manundgår en permanent fastfrysning af de pågældende tilskud, som på længere sigtkunne forhindre et effektivt fagligt tilsyn og forhindre gavnlige prioriteringer pådet kulturelle område.
SIDE7
Alternativt vil midlerne efter ansøgning kunne udbetales til hjemstedskommunensom et støtteformål. Denne forvaltningsmodel anvendes også i overgangsordnin-gen for de formål, der ikke indgår i en kulturaftale.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kom-munerLovforslaget har ikke selvstændige økonomiske konsekvenser for stat, regioner ogkommuner, da bevillingen ikke øges.Ved kommunalreformen er der overført midler fra amterne til staten med henblikpå, at kulturministeren overtager de tidligere amtskommunale tilskud til statsaner-kendte museer og konserveringscentre m.v. og herefter udmønter disse til institu-tionerne. Lovforslaget tilvejebringer dermed hjemmel til statslig udmøntning aftilskudsmidlerne, der således allerede er afsat som statens andel af de tidligereamtskommunale midler på museumsområdet.I 2009 udbetalte Kulturministeriet ca. 44,2 mio. kr. i særligt driftstilskud til stats-anerkendte museer, der tidligere modtog amtskommunale driftstilskud. Endvidereer der som følge af videreførelsen af samdriftsaftaler fra før kommunalreformenudbetalt ca. 14,1 mio. kr. i 2009 til statsanerkendte museer. Sidstnævnte beløb om-fatter alene tilskud i de tilfælde, hvor samdriftsordninger ville ophøre som følge afkommunesammenlægninger i konsekvens af kommunalreformen. Endelig udbe-talte ministeriet i 2009 ca. 12,8 mio. kr. til konserveringscentre m.v., der tidligerevar amtskommunalt finansierede. Kulturministeriets udbetaling af tilskud til mu-seer og konserveringscentre m.v., som udspringer af overgangsordninger frakommunalreformen, har således udgjort i alt ca. 71,1 mio. kr. i 2009.De tidligere faste amtslige tilskud uden for lov på over 250.000 kr., der med ophø-ret af overgangsordningen overgår varigt til staten, udgjorde i 2009 i alt 48,8 mio.kr.Disse midlers varige overgang til staten er indskrevet i aftalen om kommunernesøkonomi for 2010 mellem regeringen og Kommunernes Landsforening.Det er Kulturministeriets vurdering, at lovforslaget ikke har offentlige administra-tive konsekvenser af betydning.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervs-livet.5. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.SIDE8
6. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.8. Statsstøtteretlige konsekvenserLovforslaget vurderes ikke at have statsstøtteretlige aspekter.9. HøringLovforslaget har været sendt i høring hos:{Indføjes af dep.}10. Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslagetPositive konsekvenser el-ler mindreudgifterIngen selvstændige min-dreudgifterIngen af betydningNegative konsekvensereller merudgifterIngen selvstændige mer-udgifterIngen af betydning
Økonomiske konsekven-ser for stat, regioner ogkommunerAdministrative konse-kvenser for stat, regionerog kommunerØkonomiske konsekven-ser for erhvervslivetAdministrative konse-kvenser for erhvervslivetAdministrative konse-kvenser for borgerneMiljømæssige konsekven-serForholdet til EU-rettenStatsstøtteretlige konse-kvenser
IngenIngenIngenIngen
IngenIngenIngenIngen
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekterForslaget indeholder ikke statsstøtteretlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1(ændring af museumslov)Til nr. 1 (§ 15 a)Med lovforslaget ændres bestemmelsen i museumslovens § 15 a, stk. 1, så kultur-ministerens adgang til i en overgangsperiode at kunne yde et særligt driftstilskudSIDE9
til de statsanerkendte museer, der tidligere har modtaget amtskommunale driftstil-skud, gøres permanent. Hensigten med bestemmelsen er at sikre de tilskud til mu-seerne, som amterne før kommunalreformen har ydet til deres drift, og som kul-turministeren i overgangsperioden har overtaget.Endvidere ændres med lovforslaget museumslovens § 15 a, stk. 2, så kulturmini-sterens bemyndigelse til i en overgangsperiode at fastsætte nærmere regler for be-regningen af statstilskud til statsanerkendte museer, der indtil kommunalrefor-mens ikrafttræden har været omfattet primærkommunale samdriftsaftaler (dvs.indtil den 31. december 2006), til at være permanent. Hensigten med bestemmel-sen er, at de museer, der har været omfattet af samdriftsaftaler før kommunalre-formens ikrafttræden, fortsat modtager et forhøjet statstilskud med henblik på atsikre museernes drift. Bestemmelsen tager alene sigte på de statsanerkendte muse-er, hvis samdriftsordninger ville ophøre som følge af kommunesammenlægningersom konsekvens af kommunalreformen.Til nr. 2 (§ 15 a)Med lovforslaget ændres museumslovens § 15 a, stk. 3, så kulturministeren vedindgåelse af kulturaftaler med kommuner m.v. får mulighed for at fravige be-stemmelsen om, at det særlige driftstilskud til de statsanerkendte museer fremoverskal ligestilles med museernes ikke-statslige tilskud. Hensigten med bestemmelsener at skabe en parallel til lovens § 15 a, stk. 1 og 2.Til nr. 3 (§ 15 a)Bestemmelsen en ny og indebærer, at det særlige driftstilskud til de statsanerkend-te museer efter museumslovens § 15 a, stk. 1, skal ligestilles med museernes ikke-statslige tilskud, som indgår i beregningsgrundlaget for det almindelige statsligedriftstilskud efter museumslovens § 15, stk. 1, (“§ 15-tilskuddet”). Formålet medbestemmelsen er, at det særlige driftstilskud fra staten til det enkelte museumkommer til at indgå i beregningsgrundlaget for det almindelige statslige driftstil-skud til museet. Størrelsen på det ikke-statslige tilskud kan have betydning forstørrelsen på det almindelige statslige driftstilskud.Til nr. 4 (§ 16 a)Med lovforslaget ændres museumslovens § 16 a, stk. 1, så kulturministerens ad-gang til i en overgangsperiode at kunne yde driftstilskud til de konserveringscentrem.v., der tidligere var amtskommunalt finansierede, gøres permanent. Formåletmed bestemmelsen er, at staten efter overgangsordningens udløb permanent over-tager tilskudsopgaven med henblik på at sikre institutionernes fortsatte virke. Be-stemmelsen tager alene sigte på konserveringscentre m.v., der indtil kommunalre-formen (dvs. den 31. december 2006) var amtskommunalt finansierede.Til § 2SIDE10
(ændring af lov om Kulturministeriets kulturaftaler med kommuner m.v. og om regionernes op-gaver på kulturområdet)Til nr. 1Med lovforslaget indføjes i lovens § 4 hjemmel til at tidligere faste amtslige tilskududen for lov til kulturformål kan indgå i den kulturelle rammebevilling i aftalermed berørte kommuner. Formålet med bestemmelsen er at etablere eksplicit lov-hjemmel til, at de tidligere amtslige tilskud kan administreres via kulturaftalerne.Til § 3
Det foreslås, at lovændringen træder i kraft den 1. januar 2011.
SIDE11
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende ret
Gældende formulering
Lovforslaget§1I museumsloven, jf. lovbekendtgørel-se nr. 1505 af 14. december 2006, fore-tages følgende ændringer:
§ 15 a.Kulturministeren kan i en over-gangsperiode yde et særligt driftstilskudtil statsanerkendte museer, der tidligeremodtog amtslige driftstilskud.Stk. 2.Kulturministeren kan i en over-gangsperiode fastsætte nærmere reglerfor beregningen af statstilskud til stats-anerkendte museer, der hidtil har væretomfattet af primærkommunale sam-driftsaftaler.Stk. 3.Kulturministeren kan i forbin-delse med indgåelse af kulturaftalermed kommuner m.v. fravige bestem-melserne i stk. 1 og 2.
1.I§ 15 a, stk. 1 og 2,udgår»ien over-gangsperiode«.
2.I§ 15 a, stk. 3,ændres»stk.1 og 2« til»stk.1, 2 og 4«.
3.I§ 15 aindsættes som stk. 4::»Stk. 4.Driftstilskuddet, der ydes ef-ter stk. 1, indgår som ikkestatsligt til-skud i beregningsgrundlaget for tilskudtil statsanerkendte museer efter lovens §15, stk. 1.«§ 16 a.Kulturministeren kan i en over-gangsperiode yde driftstilskud til dekonserveringscentre m.v., der tidligerevar amtskommunalt finansierede.Stk. 2.Kulturministeren kan i forbin-delse med indgåelse af kulturaftalermed kommuner m.v. fravige bestem-melserne i stk. 1.4.I§ 16 a, stk. 1,udgår»ien over-gangsperiode«.
§2SIDE12
I lov om Kulturministeriets kulturafta-ler med kommuner m.v. og om regio-nernes opgaver på kulturområdet, jf.lovbekendtgørelse nr. 728 af 7. juni2007 foretages følgende ændringer:§ 4.Den eller de kommuner, der eromfattet af kulturaftalen, modtager i af-taleperioden efter aftale med kulturmi-nisteren en årlig kulturel rammebevil-ling til de kulturelle aktiviteter, der eromfattet af kulturaftalen. Kommunernekan inden for rammerne af kulturafta-len råde over den kulturelle rammebe-villing til kulturelle formål.Stk. 2.Bevillingen kan forudbetales.Stk. 3.Kulturministeren kan bestem-me, at tilsagn om tilskud efter stk.1 helteller delvis falder bort, eller at udbetaltetilskud efter stk. 1 helt eller delvis skaltilbagebetales, hvis væsentlige vilkår iaftalen ikke opfyldes.Stk. 4.Kulturministeren kan fastsættede nærmere regler for regnskabsaflæg-gelse.1.I§ 4indsættes somstk. 5:»Stk. 5.Tidligere faste amtslige til-skud uden for lov til kulturformål, somefter 1. januar 2011 er overgået varigt tilstaten, kan indgå i den kulturelle ram-mebevilling.«
§3Loven træder i kraft den 1. januar 2011.
SIDE13