Kulturudvalget 2008-09
KUU Alm.del Bilag 350
Offentligt
728871_0001.png
728871_0002.png
728871_0003.png
728871_0004.png
728871_0005.png
728871_0006.png
728871_0007.png
728871_0008.png
728871_0009.png
728871_0010.png
728871_0011.png
728871_0012.png
TV 2|DANMARK A/STeglholm Allé 162450 København SV
RADIO- OG TV-NÆVNETMediesekretariatet27. august 2009Sagsnr:- 2009-006663- 2009-003384- 2009-012046Ulrike Clade ChristensenFuldmægtig, cand.jur.[email protected]Direkte tlf.:3373 3334
Att. Reklamejura

Klager over skjult reklame for Danske Spil A/S under sportskampe

sendt på TV 2

Radio- og tv-nævnet har i løbet af foråret 2009 modtaget fire klager medanbringende om skjult reklame for Danske Spil A/S under sportskampe vistpå TV 2. Klagerne indgivet af Ole Christensen, Lars Andreasen og RobMarsh angår en fodboldkamp mellem Manchester City og AaB, vist den 12.marts 2009, mens klagen indgivet af Kaj Krarup Kristensen omhandler enkvindehåndboldkamp mellem Györi og Viborg vist den 16. maj 2009.Foranlediget af spørgsmål nr. 126 fra Folketingets Kulturudvalget til kul-turministeren, som angår Radio- og tv-nævnets vurdering af transmissio-nen af VM i Håndbold vist på TV 2 i januar 2009 i forhold til skjult reklamefor Danske Spil A/S, har Radio- og tv-nævnet på sit møde den 25. marts2009 endvidere besluttet at tage behandlingen af denne sag op af egendrift.De tre klagere der har henvendt sig til Radio- og tv-nævnet vedrørendefodboldkampen, har anført følgende bemærkninger:”Jegvil gerne klage over de ulovlige reklamer for Danske Spil, som TV 2kører i crawlertekst i bunden af skærmen, fx i UEFA-kampen mellem Man-chester City og AaB på TV2, 12.03.2009.…”(Rob Marsh)”Jegskriver vedr. markedsføring på TV 2, som jeg vil vurdere som ulovligmarkedsføring.I forbindelse med TV2 visning af UEFA Cup fodboldkampen torsdag den 12.marts 2009. bringer TV 2 reklamer for Danske Spil inden i selve udsendel-sen/kampen. Så vidt jeg forstår loven må TV2 udelukkende bringe rekla-mer mellem udsendelserne. TV 2 har tidligere benyttet sig af denne formfor reklame.”
-2-
(Ole Christensen)”Derblev entydigt vist reklame for spil, hvorunder der blev udbudt odds tilspil i den kamp jeg sad og så. Det foregik via såkaldte ”crawler”, der løber ibunden eller toppen af skærmbilledet under afvikling af programmer. Og alreklame skal, endnu heldigvis da, sendes mellem programblokkene, ogikke midt i programmerne.”(Lars Andreasen)I sin klage vedrørende kvindehåndboldkampen har Kaj Krarup Kristensenanført følgende:”…Flere gange under kvindehåndboldfinalekampen i dag den 16. maj 2009 kl.ca 16-18 vistes en undertekst en undertekst, der så ca. således ud:”Kilde: www.Odset Danske Spil.” Og derefter et antal muligheder for spil f.eks. hvem vinder 1. halvleg, når kampen over f.eks. 50 mål, hvem scorerkampens sidste mål o.s.v.Der var ikke tvivl om hensigten med reklamen, nemlig at få seere til atspille på oddset.…”

Beskrivelse

TV 2 Danmark A/S har som bilag til høringssvar af hhv. 30. marts 2009,15. april 2009 og 9. juni 2009 tilsendt Radio- og tv-nævnet flere cd-rommed optagelser af fodboldkampen mellem Manchester City – AaB, vist den12. marts 2009, kvindehåndboldkampen mellem Györi og Viborg vist den16. maj 2009 samt optagelsen af en håndboldkamp mellem Danmark ogPolen vist den 24. januar 2009 på TV 2.

1. Fodboldkamp vist på TV 2 den 12. marts 2009

Udsendelsen varer ca. 130 minutter.Programmet begynder med en animation der viser teksten ”UEFA presents”og ”UEFA Cup”. En speaker byder velkommen til 8-delsfinalekampen mel-lem AaB og Manchester City.Derefter vises optagelser fra andre kampes højdepunkter underlagt musik.Der følger forskellige interviews og en kort film om spilleren Robinho samtindledende oplysninger fra kommentatorerne om holdene og den forvente-de kamp.
-3-
Efter ca. 8 minutters spil vises der i ca. 20 sekunder en såkaldt crawler ibunden af skærmen med TV 2 Sportens logo på hvid baggrund i venstreside. Crawleren består af en smal blå stribe med hvid skrift, der bevægersig hen over skærmen. Skriften er ensartet og indeholder ingen logoereller andre særlige fremhævelser.Der kan læses følgende tekst:”SPORTENKilde: ”Oddset – www.danskespil.dk” Hvem fører efter 1. halv-leg? ManCity – AaB: 1 = 1.90, X = 2.20, 2 = 5.90 SPORTEN ”Kilde Oddset– www.danskespil.dk” Hvem fører efter 1-halvleg? ManCity – AaB: 1 =1.90, X = 2.20 SPORTEN”.Under 1. halvleg vises derudover følgende tilsvarende crawlere med føl-gende tekster:” SPORTEN ”Kilde: Oddset – www.danskespil.dk” Under/Over 1,5 mål i 1.halvleg: Under 1,5 mål = Odds 2.00 Over 1,5 mål = Odds 1,55 SPORTEN”Kilde: Oddset – www.danskespil.dk” Under/Over 1,5 mål i 1. halvleg: Un-der 1,5 mål = Odds 2.00 Over 1,5 mål = Odds 1.55 SPORTEN”,samt”SPORTEN ”Kilde: Oddset – www.danskespil.dk” Hvem fører efter førstehalvleg? Man City – AaB: 1= 1.02, X = 6.80, 2 = 45.00, SPORTEN Kilde:Oddset – www.danskespil.dk” Hvem fører efter første halvleg? Man City –AaB: 1= 1.02, X = 6.80, 2 = 45.00 SPORTEN”.Desuden vises flere gange crawlertekster, som omhandler henvisninger tilsportsnyheder.Under pausen vises egenreklamer for senere udsendelser på TV 2 samtnyheder. Derefter taler kommentatorerne om den forløbne 1. halvleg. Un-der pausen forekommer ingen crawlertekster eller andre hverken visuelleeller mundtlige henvisninger til odds, Oddset eller Danske Spil.I løbet af 2. halvleg vises i alt fire crawltekster med henvisninger til oddsmed Oddset og Danske Spils hjemmeside som kilde, der svarer til de be-skrevne. De opførte odds angår tre gange chancerne for ”Over/Under 2,5mål i kampen”og en gang ”Hvemvinder kampen”.Efter kampens afslutning vises et interview med træneren for AaB, ogspeakeren afslutter transmissionen.
-4-
Crawlerne eller deres indhold bliver på intet tidspunkt omtalt af kommenta-torerne, speakerne eller på anden måde fremhævet lydmæssigt. Der fore-kommer hverken i programmets indledende eller afsluttende dele mundtli-ge eller visuelle henvisninger til odds, Oddset eller Danske Spil.

2. Håndboldkamp vist på TV 2 den 24. januar 2009

Udsendelsen varer ca. 105 minutter.Programmet starter med en sponsorkreditering for One Mobile. Efter enlængere indledning med interviews mv. starter en VM håndboldkamp mel-lem Danmark og Polen.Under kampens 1. halvleg vises der fire gange crawltekster med henvis-ninger til Oddset og Danske spils hjemmeside, der svarer til de ovenforunder gennemgangen af transmissionen af fodboldkampen beskrevne blåstriber med ensartet hvid skrift, der bevæger sig hen over skærmen i ca.20 sekunder.Teksten svarer indholdsmæssigt til de under fodboldkampen viste:”SPORTENKilde: ”Oddset – www.danskespil.dk” Hvem fører efter 1. halv-leg? Polen – Danmark: 1 = 1.36, X = 3.00, 2 = 3.60 – SPORTEN ”KildeOddset – www.danskespil.dk” Hvem fører efter 1-halvleg? Polen – Dan-mark: 1 = 1.36, X = 3.00, 2 = 3.60 SPORTEN”.Tilsvarende vises under 2. halvleg en crawler med kildehenvisning til Odd-set og Danske Spils hjemmeside, der omhandler odds angående ”Hvemvinder kampen”.Programmet afsluttes med en sponsorkreditering for One Mobile.Heller ikke under denne transmission, de indledende eller afsluttende pro-gramdele eller under pausen har Radio- og tv-nævnet under gennemgangaf udsendelsen konstateret omtale eller anden mundtlig eller visuel henvis-ning til odds, Oddset eller Danske Spil ud over det i crawlerne viste.

3. Kvindehåndboldkamp vist på TV 2 den 16. maj 2009

Udsendelsen varer ca. 106 minutter.Programmet starter med visningen af et animeret Champions League logo.
-5-
Efter opstillingen af holdene mv. begynder kampen mellem det ungarskekvindehåndboldhold Györi og Viborg HK.Radio- og tv-nævnet har konstateret i alt seks visninger af crawlteksterunder transmissionen, der angiver odds og henviser til Oddset og DanskeSpils hjemmeside. Crawlerne svarer i udseende til de ovenfor beskrevnemed ca. 20 sekunders varighed og en hvid ensartet skrift på blå baggrund ibunden af skærmen.Også teksterne ligner de under de ovenfor beskrevne transmissioner viste,som fx:SPORTEN Kilde: ”Oddset – www.danskespil.dk” Hvem fører efter 1. halv-leg Györi = Odds 2.30 Uafgjort = Odds 6.50 Viborg HK Odds 1.80 – SPOR-TEN Kilde: ”Oddset – www.danskespil.dk” Hvem fører efter 1. halvleg Györi= Odds 2.30 Uafgjort = Odds 6.50 Viborg HK Odds 1.80 SPORTEN”.Derudover vises crawlere, der på tilsvarende måde under kildehenvisningtil Oddset og Danske Spils hjemmeside omhandler forskellige odds som:”Under/Over23,5 mål i 1. halvleg: Under 23,5 mål = Odds 1.75 Over 23,5mål: Odds 1.75””Hvilkethold scorer kampens 30. mål? Györi = Odds 1.75 Viborg HK =Odds 1.75”.”Hvemscorer kampens sidste mål? …”
Heller ikke under transmissionen af denne sportskamp, de indledende ellerafsluttende programdele eller under pausen har Radio- og tv-nævnet undergennemgang af udsendelsen konstateret mundtlig omtale eller andre hen-visninger til odds, Oddset eller Danske Spil udover det i crawlerne viste.

Høringssvar

TV 2s administrerende direktør Merete Eldrup har i udtalelse af 30. marts2009 som svar på Radio- og tv-nævnets høring angående klagerne i for-hold til fodboldkampen anført følgende:"…Mediesekretariatet har ved skrivelse af 18. marts 2009 anmodet om enudtalelse fra TV 2|DANMARK A/S’ i anledning af tre klager under anbrin-gende om skjult reklame i TV 2|DANMARK A/S’ transmission af fodbold-kampen Manchester City – AaB den 12. marts 2009.
-6-
Klagerne gør nærmere gældende, at TV 2|DANMARK A/S viser ulovligereklamer for Danske Spil A/S i crawltekster under transmissionen, somindeholder odds fra Danske Spil A/S i relation til kampen.TV 2|DANMARK A/S afviser, at crawlteksterne har karakter af reklamer.Information om odds skyldes derimod et journalistisk og redaktionelt valgaf en relevant information, idet information om odds fra Danske Spil A/S eren velbegrundet service til seerne, eftersom spil og væddemål er en natur-lig del af sportens verden.En analyse af seernes vurdering af TV 2|DANMARK A/S’ sportstilbud harsåledes understøttet, at formidling af odds højner seernes oplevelse afTV 2|DANMARK A/S’ sportsdækning.TV 2|DANMARK A/S henviser i den forbindelse til Radio- og tv-nævnetsafgørelse af 22. december 2006 vedrørende en klage over skjult reklamefor Oddset i en VM-transmission på DR1.Nævnet fandt i denne sag, at ”spil og væddemål er en naturlig del af spor-tens verden, og at resultatet af oddsene er en interessant og brugbar in-formation for de seere, som har spillet på Oddset”.Ud fra en samlet vurdering fandt nævnet, at ”selve oplysningen til seerneom oddsene er redaktionelt begrundet af DR”.TV 2|DANMARK A/S henviser i øvrigt til, at der har været en mangeårigpraksis på DR for redaktionel visning af odds i sportsprogrammer.Endelig skal TV 2|DANMARK A/S fremhæve, at crawlteksterne iTV 2|DANMARK A/S’ sportstransmission den 12. marts 2009 var neutraleog saglige og uden logo og øvrige forretningskendetegn, men med en nød-vendig henvisning til Danske Spil A/S’ netsted som kilde.Crawlteksterne havde således hverken i form eller indhold eller i sit sigtekarakter af en reklame, endsige skjult reklame.Der er ikke ydet vederlag eller lignende betaling fra Danske Spil A/S i for-bindelse med den påklagede visning.…”I høringssvar af 24. april 2009 har TV 2 derudover angående sagen omhåndbold VM i januar 2009, som Radio- og tv-nævnet tog op af egen drift,anført følgende:
-7-
”Mediesekretariatet har ved skrivelse af 30. marts 2009 anmodet om enudtalelse fra TV 2|DANMARK A/S i anledning af, at Radio- og tv-nævnet påsit møde den 25. marts 2009 har besluttet at tage ovennævnte sag op afegen drift på baggrund af Kulturudvalgets spørgsmål nr. 126 af 17. marts2009 til kulturministeren vedrørende lovligheden af visning af odds underVM i håndbold i januar 2009.Radio- og tv-nævnet henviser især til § 72 i lov om radio- og fjernsynsvirk-somhed og § 3, stk. 1., i bekendtgørelse nr. 1368 af 15. december 2005om reklame og sponsorering i radio og fjernsyn, hvorefter reklamer klartskal kunne identificeres som sådanne, således at de i indhold og præsenta-tion adskiller sig fra ordinære programmer.TV 2|DANMARK A/S skal indledningsvis bemærke, at crawlteksterne i dekonkrete sportstransmissioner fra VM i håndbold i januar 2009 var neutra-le, saglige og uden logo og øvrige forretningskendetegn, ud over en nød-vendig kildehenvisning til Danske Spil A/S’ webside.TV 2|DANMARK A/S skal endvidere anføre, at informationen i crawltekster-ne var udvalgt på baggrund af en journalistisk og redaktionel vurdering afinformationens relevans for seerne. Spil og væddemål har altid været ennaturlig del af sportens verden, hvorfor videreformidling af odds må ansessom en velbegrundet service til seerne.Dette understreges af, at en analyse af seernes vurdering af TV2|DANMARK A/S’ sportstilbud understøtter, at formidling af odds højnerseernes oplevelse af TV 2| DANMARK A/S’ sportsdækning.Det kan oplyses, at TV 2|DANMARK A/S ud over VM i håndbold og fodbold-kampe har vist odds i forbindelse med håndboldkampe udsendt i lørdags-programmet Sport på 2eren.Afslutningsvis skal det understreges, at der ikke er ydet vederlag eller lig-nende betaling fra Danske Spil A/S i forbindelse med den påklagede vis-ning.TV 2|DANMARK A/S skal således afvise, at de viste crawltekster med oddsstrider mod reklamebekendtgørelsens regler om reklameidentifikation, idetcrawlteksterne hverken i form, indhold eller i sit sigte har karakter af re-klame.…”
-8-
Endeligt har TV 2 i udtalelse af 9. juni 2009 til klagen med anbringende omskjult reklame under kvindehåndboldkampen anført tilsvarende bemærk-ninger som til de to andre sportskampe. TV 2 har bl.a. også her oplyst, atder ikke er ydet vederlag eller lignende betaling fra Danske Spil A/S i for-bindelse med den påklagede visning.

Radio- og tv-nævnets vurdering

Radio- og tv-nævnet har i henhold til § 44, stk. 1, nr. 2, i lov om radio- ogfjernsynsvirksomhed jf. lovbekendtgørelse nr. 426 af 17. maj 2009 på sitmøde den 24. august 2009 behandlet sagerne, og skal udtale:Fire klagere har henvendt sig til Radio- og tv-nævnet med anbringende omskjult reklame for Danske Spil A/S under sportskampe vist på TV 2.Klagerne anfører, at der under transmissionen af kampene i såkaldtecrawltekster vistes odds for kampenes forløb og udgang under henvisningtil Oddset og Danske Spils hjemmeside. Klagerne er af den opfattelse, atvisningerne har karakter af reklame for Danske Spil.Endvidere har Radio- og tv-nævnet foranlediget af spørgsmål nr. 126 fraFolketingets Kulturudvalget til kulturministeren, som angår Radio- og tv-nævnets vurdering af tilsvarende fremhævelser af Danske Spil A/S i crawl-tekster under VM i Håndbold vist på TV 2 i januar 2009, på sit møde den25. marts 2009 besluttet at tage behandlingen af sagen op af egen drift ihenhold til § 78, stk. 2 i lovbekendtgørelse nr. 429 af 27. maj 2009 om lovom radio- og fjernsynsvirksomhed.I henhold til § radio- og fjernsynslovens § 72, og § 3, stk. 1, i bekendtgø-relse nr. 1368 af 15. december 2005 om reklame og sponsorering i radioog fjernsyn, skal reklamer klart kunne identificeres som sådanne, såledesat de i indhold og præsentation adskiller sig fra ordinære programmer. Re-klamer i fjernsyn må kun sendes i blokke, som skal placeres mellem pro-grammerne, jf. reklamebekendtgørelsens § 4, stk. 1, 1. pkt. og radio- ogfjernsynslovens § 73, stk. 1, 1. pkt.Spørgsmålet er herefter, om den gentagne visning af crawltekster, hvorider henvises til Oddset og Danske Spils hjemmeside som kilde for nærme-re betegnede odds, må betragtes som skjult reklame og dermed er ud-sendt i strid med reglerne.Skjult reklame defineres i artikel 1c i direktiv 89/552 EØF som følgende:
-9-
"mundtlig eller visuel fremhævelse af varer eller tjenesteydelser eller af envareproducents eller en tjenesteydelsesleverandørs navn, varemærke elleraktiviteter i programmer, når fremhævelsen er tilsigtet fra tv-radio-spredningsorganets side i reklameøjemed og vil kunne vildlede offentlighe-den med hensyn til arten af denne fremhævelse. En fremhævelse ansesnavnlig for at være tilsigtet, når den foretages mod vederlag eller lignendebetaling." For at udgøre skjult reklame skal fremhævelsen altså opfylde trekumulative betingelser: Fremhævelsen skal være tilsigtet fra tv-radio-spredningsorganets side; den skal være i reklameøjemed, og den vil kunnevildlede offentligheden med hensyn til arten af denne fremhævelse.Da skjult reklame er tilsigtet, kan det i praksis være ret vanskeligt at skel-ne mellem skjult reklame og lovlige henvisninger til varer m.v.Kommissionen har derfor i sin fortolkningsmeddelelse om visse aspekterved bestemmelserne i direktivet om "fjernsyn uden grænser" i forbindelsemed tv-reklamer (2004/C 102/02) bestemt, at det er berettiget at anvendekriteriet "uberettiget fremhævelse" af en vare eller tjenesteydelse eller envirksomheds varemærke eller navn: Det urimelige kan bl.a. ligge i, atmærket eller den pågældende vare eller tjenesteydelse optræder gentagnegange eller fremhæves på en særlig måde. I den forbindelse skal der tageshensyn til det redaktionelle indhold i de udsendelser, disse elementer ind-sættes i. Hvis en vare f.eks. fremhæves uden berettigelse i forhold til ud-sendelsens redaktionelle indhold eller på grund af en påvirkning, som detredaktionelle indhold er blevet udsat for i kommercielt øjemed, tyder detpå, at der foreligger skjult reklame.De omhandlede programmer er live-transmissioner af sportskampe. Underudsendelserne vises hhv. fem, seks og syv gange crawlere på ca. 20 se-kunders længde, som består af en smal blå stribe med hvid skrift der be-væger sig hen over skærmen. Skriften er ensartet og indeholder ingenlogoer eller andre særlige fremhævelser.Crawlerne indeholder tekster som fx:”SPORTENKilde: ”Oddset – www.danskespil.dk” Hvem fører efter 1. halv-leg? ManCity – AaB: 1 = 1.90, X = 2.20, 2 = 5.90 SPORTEN ”Kilde Oddset– www.danskespil.dk” Hvem fører efter 1-halvleg? ManCity – AaB: 1 =1.90, X = 2.20 SPORTEN”.Andre crawltekster omhandler under lignende henvisning til Oddset ogDanske Spils hjemmeside andre former for odds som fx:”Under/Over23,5 mål i 1. halvleg: Under 23,5 mål = Odds 1.75 Over 23,5mål: Odds 1.75”,
- 10 -
eller”Hvilkethold scorer kampens 30. mål? Györi = Odds 1.75 Viborg HK =Odds 1.75”.Radio- og tv-nævnet har ikke konstateret andre hverken mundtlige, lyd-mæssige eller visuelle henvisninger til Oddset eller Danske Spil under pro-grammerne, i pauserne eller i de indledende eller afsluttende dele.I høringssvarene af hhv. 30. marts 2009, 15. april 2009 og 9. juni 2009oplyser TV 2, at der ikke er ydet vederlag eller lignende betaling i forbin-delse med de påklagede visninger.Derudover anfører TV 2, at:”… crawlteksterne i de konkrete sportstransmissioner fra VM i håndbold ijanuar 2009 var neutrale, saglige og uden logo og øvrige forretningskende-tegn, ud over en nødvendig kildehenvisning til Danske Spil A/S’ webside.TV 2|DANMARK A/S skal endvidere anføre, at informationen i crawltekster-ne var udvalgt på baggrund af en journalistisk og redaktionel vurdering afinformationens relevans for seerne. Spil og væddemål har altid været ennaturlig del af sportens verden, hvorfor videreformidling af odds må ansessom en velbegrundet service til seerne.Dette understreges af, at en analyse af seernes vurdering af TV2|DANMARK A/S’ sportstilbud understøtter, at formidling af odds højnerseernes oplevelse af TV 2| DANMARK A/S’ sportsdækning.”TV 2 henviser endvidere til Radio- og tv-nævnets afgørelse af 22. decem-ber 2006 vedrørende klage over skjult reklame for Oddset i VM-transmissionen på DR 1. Radio- og tv-nævnet fandt i denne afgørelse, atspil og væddemål er en naturlig del af sportens verden, og at resultatet afoddsene er en interessant og brugbar information for de seere, som harspillet på Oddset. Nævnet var derudover af den opfattelse, at selve oplys-ningen til seerne om oddsene var redaktionelt begrundet, og at DR lovligtkunne informere om odds, såfremt oplysningen blev givet på neutral ogsaglig vis uden at få karakter af reklame.Nævnet fandt derimod, at en præcis kildenangivelse for seerne til identifi-kation af Dansk Tipstjeneste (nu Danske Spil) ikke var nødvendig, og atvisningen af logoer var uberettiget i forhold til udsendelsens redaktionelleindhold, da angivelserne nærmere havde karakter af reklame end neutralinformation for seerne. Visningerne af odds under angivelse af Oddset og
- 11 -
Dansk Tipstjenestes logo fandtes på denne baggrund i strid med reglerneom sponsorering, idet Dansk Tipstjeneste var sponsor for udsendelsen.Angående nærværende sager skal Radio- og tv-nævnet udtale følgende:Som anført i TV 2’s høringssvar og i Nævnets bemærkninger i den refere-rede tidligere klagesag angående visninger til odds på DR 1, er Radio- ogtv-nævnet af den opfattelse, at odds er en relevant og brugbar informationtil seerne.Selve angivelsen af live odds kan efter Nævnets vurdering højne oplevel-sesværdien af sportstransmissioner og kan derfor som udgangspunkt ansessom redaktionelt begrundet i forhold til denne type udsendelsers øvrigeindhold.Væsentligt er imidlertid, som angivet i Nævnets anførte tidligere afgørelse,om oplysningen bliver givet på neutral og saglig vis uden at få karakter afreklame.I crawlteksterne i de påklagede og af Nævnet gennemsete udsendelservises i alle tilfælde to gange følgende henvisning:”Kilde:Oddset - www.danskespil.dk”.Henvisningen vises som al øvrig tekst i crawleren med ensartet hvid skriftpå blå baggrund nederst på skærmen. Nævnet finder derfor, at henvisnin-gen som sådan fremtræder neutral i forhold til de øvrige angivelser i crawl-teksten, eftersom der ikke bliver vist logoer eller anden særlig grafiskfremhævelse.Radio- og tv-nævnet har ikke konstateret andre hverken mundtlige, lyd-mæssige eller visuelle fremhævelser af Oddset eller Danske Spil underprogrammerne, i pauserne eller i de indledende eller afsluttende dele.Henvisningerne i crawlteksterne har efter Radio- og tv-nævnets opfattelsekarakter af en fremhævelse af Danske Spil A/S og spillet Oddset.Spørgsmålet er herefter, om denne fremhævelse er redaktionelt berettiget.Nævnet er enigt med TV 2’s bemærkninger i høringssvaret om, at en hen-visning til seerne i forhold til de viste odds, der identificerer Oddset ogDanske Spil som kilde, ud fra journalistiske synspunkter som udgangs-punkt er nødvendig og dermed redaktionelt begrundet.
- 12 -
Den gentagne angivelse af Danske Spils internetadresse i crawlteksternekan efter Nævnets vurdering imidlertid opfattes som en opfordring til atdeltage i spillet på den angivne hjemmeside. Henvisningerne går derfor udover den neutrale seerinformation, der isoleret betragtet ligger i angivelsenaf live odds.Nævnet finder derfor, at den gentagne henvisning til internetadressen”www.danskespil.dk” i crawlerne bevirker en fremhævelse af udbyderenDanske Spil A/S og spillet Oddset, som ikke er redaktionelt berettiget i for-hold til programmernes redaktionelle indhold.På baggrund heraf har Radio- og tv-nævnet følgende på sit møde den 24.august 2009 truffet følgende

AFGØRELSE:

Sportstransmissionerne sendt på TV 2 den 24. januar 2009, 12. marts2009 og 16. maj 2009, indeholder skjult reklame i strid med § jf. §§ 72 og73, stk. 1, 1. pkt., i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, jf. lovbekendt-gørelse nr.429 af 27. maj 2009 og § 3, stk. 1, og § 4, stk. 1, 1. pkt., i be-kendtgørelse nr. 1368 af 15. december 2005 om reklame og sponsorering iradio og fjernsyn.
Christian Scherfigformand
/ Ulrike Clade Christensennævnssekretær
Kopi sendt til:Klagerne Rob Marsh, Ole Christensen, Lars Andreasen og Kaj Krarup Kri-stensen