Kulturudvalget 2008-09
KUU Alm.del Bilag 347
Offentligt
8 sep 09
Mediepolitiske ordførereChristiansborg
Forslag til ny mediestøtteordningKære mediepolitiske ordførereFor Dansk Journalistforbund er det væsentligt, at mediestøtteordningernebliver fremtidssikret, så vi også fremover har støttemuligheder, der er klartil at møde de behov, der kommer fra medierne.Vi har arbejdet på ideen om at lade et nyetableret Mediestøttenævn erstattedet nuværende Dagbladsnævn, der ikke længere kan opfylde de ønsker, derer til flermedielle medievirksomheder og nye tiltag i mediebranchen.I vedlagte notat præsenterer vi kort, hvilke fordele der vil være ved en om-lægning af Dagbladsnævnet, samt hvordan vi ser Mediestøttenævnet finan-sieret, sammensat samt hvilke støtteområder vi ser som væsentlige for etnyt nævn.Vi håber, at I vil tage godt i mod ideen og lade det indgå i jeres overvejelserop mod næste medieaftale.Jeg står naturligvis til rådighed for uddybende argumenter for vores idé.
Dansk Journalistforbundmedier & kommunikationThe Danish Union of JournalistsGammel Strand 461202 København KDanmark+45 3342 8000[email protected]journalistforbundet.dk
Venlig hilsenMogens Blicher Bjerregård
Formand for Dansk Journalistforbund
8 sep 09
Notat
l\Dansk Journalistforbundmedier & kommunikationThe Danish Union of JournalistsGammel Strand 461202 København KDanmark+ 45 3342 8000[email protected]journalistforbundet.dk
Oplæg fra Dansk Journalistforbund:Mediestøttenævn i stedet for DagbladsnævnDagbladsnævnet skal ændres til et Mediestøttenævn, og som navne-skiftet antyder, skal transformationen bruges til at brede mulighe-derne ud til andre medieplatforme, end Dagbladsnævnet kan i dag.Nævnet skal i dens nuværende model primært støtte printmedier ogmå kun i mindre omfang støtte sideaktiviteter - og kun hvis der sø-ges støtte til disse som en sidegevinst af et større projekt på printud-gaven. Dermed afskærer nævnet reelt sig selv fra at kunne give udvik-lingsstøtte til netop flermedielle aktiviteter, som kan være afgørendefor et dagblads fremtid.Nævnet har desuden alt for få økonomiske muskler (ca.12. mio. årligttil uddeling) til at kunne virke som reel støtteinstans for både trykte,elektroniske og digitale medier. En udvidelse af nævnets opgaver vilfølgelig kræve flere midler.Dansk Journalistforbund foreslår derfor, at Dagbladsnævnet erstat-tes af et Mediestøttenævn, hvis kompetence til at yde støtte øges be-tragteligt, samt at der tilføres øgede resurser, så nye medietyper ogandre medieejere end hidtil, kan søge om midler. Det vil være med tilat fremtidssikre et varieret, kvalitetsbevidst dansk medieindhold.De generelle fordele ved et overordnet mediestøttenævn er:rammerne for mediestøtten moderniseres, så nyt mediefor-brug tilgodeses• der bliver større muligheder for at søge støtte til projekter, derkan udvide mangfoldigheden på flere forskellige medietypermed kvaliteten i fokus• der bliver flere økonomiske muligheder, der reelt svarer til detbehov, der findes blandt de forskellige medietyper• dagbladene får reelt mere ud af et sådant mediestøttenævn,end de i dag får ud af dagbladsnævnet•
Den n u v æ r e n d e o r d n i n g omfatter:•••Etableringsstøtte til projekter, som skaber nye dagblade.Omstillingsstøtte til projekter, der skal vende udviklingen pådagblade, som er i økonomiske vanskelighederSaneringsstøtte til dagblade, der er umiddelbart lukningstrue-de.
r\
Et fremtidigt medienævn bør især have fokus på omstillings- ellerrettere udviklingsstøtte. Derfor bør netop muligheden for omstil-lingsstøtte ændres markant, så der her bliver flere muligheder for atdanske medier kan søge støtte.Ændringen af omstillingsstøtten til en egentlig udviklingsstøtte skalbaseres på en mindre rigid ramme, hvor begrebet økonomiske van-skeligheder skal blødes op, dog er det af konkurrencehensyn nødven-digt med en definition af, hvornår det enkelte medie vil være beretti-get til at modtage støtte. Det kan for eksempel være, når mediet er-kender, at det inden for en kortere årrække vil få et negativt resultat,hvis der ikke foretages markante ændringer af aktiviteterne.Det er også vigtigt at stille krav om journalistisk kvalitetsmål for atkunne yde støtte, således at støtten i lige så høj grad går til journali-stisk kvalitet.Disse ændringer betyder også, at midlerne fra nævnet udelukkendeskal komme bladhusene til gode. Af såvel konkurrencemæssige hen-syn som hensyn til udviklingen af hele mediemarkedet, skal andremedier som radio, online, mobiltelefoni og tv kunne søge midler hosnævnet.Som følge af den foreslåede udvidelse af støtteområdet, bør der fast-sættes nogle faste præmisser for de enkelte støttemuligheder sommedlemmerne af et Mediestøttenævn kan forholde sig til, når ansøg-ninger fremkommer. Ligeledes bør der være et rammebeløb for hverenkelt støttemulighed, og det bør overvejes i et mindste som en over-gangsordning at reservere et vist beløb udelukkende til bladhusene.Ud over de 14 millioner statskroner, der årligt tilflyder Dagbladsnæv-net, bør der findes yderligere resurser, eksempelvis via radioerneskoncessionsafgifter, som så vil vende tilbage til medierne, og/eller enmindre del af det momsprovenu, der i dag tilfalder staten ved licens-betaling, men som kunne anvendes anderledes.I alt foreslås det, at det nye Mediestøttenævn som et minimum får 50millioner kroner om året at arbejde med, idet den nuværende formuepå ca. 70 millioner kroner friholdes til eventuel saneringsstøtte.De 50 millioner kroner kunne herefter anvendes således:•5-10 millioner kroner hensættes til eventuel saneringsstøtte
2/3
••
5_10 millioner kroner anvendes til projekter, hvor der er behovfor etableringsstøtte.35 millioner kroner anvendes til udviklingsprojekter, hvorafminimum 20 millioner kroner skal anvendes til bladhusene.
^ ^
J
Mediestøttenævnets s a m m e n s æ t n i n gKulturministeren sammensætter nævnet, der som i dag skal haveforskningsmæssig, økonomisk og juridisk ekspertise. Hertil kommerrepræsentanter for relevante medieorganisationer. Nævnet må højesthave 7 medlemmer, hvor alle skal være inhabile. Da nævnet får flerestøttemuligheder stiller det større krav til medieorganisationerne omat undgå inhabilitet ved indstillinger til nævnet.
3/3